ازدواج حضرت سكينه با مصعب بن زبیر PDF چاپ نامه الکترونیک
چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۰۵

ازدواج حضرت سكينه با مصعب بن زبیر

سوال :آیا سکینه دختر امام حسين(علیه السلام) با مصعب بن زبیر ازدواج کرده است؟

پاسخ :

ابتدا لازم است یاد آور شویم که در صدر اسلام رسم و سنت بر آن بوده كه زنان، هیچ گاه بعد از فوت و یا شهادت همسرانشان بى شوهر نمى ماندند و ازدواج مجدد براى آنان امرى طبيعى بود. و در برابر فرهنگ حاكم بر آن زمان مى بينيم که حتی خاندان پيامبر(صلی الله علیه و آله) زنان و مردان خود را به ازدواج پس از مرگ خویش توصيه مى كردند(1).
از این رو می بینیم حضرت سکینه پس از شهادت عبد الله بن حسن در واقعه کربلا،(2) با مصعب بن زبیر که نوه عمۀ جدش امام علی(علیه السلام) بوده ازدواج نموده است و سبط بن الجوزى در این باره مى گويد:اولين كسى كه سكينه به عقد وى درآمد، آن هم از سر اجبار، مصعب بن زبير بود(3).

همچنین مورخین ازدواج هاى دیگری را برای حضرت سكينه ذكر كرده اند که در اینجا به آن اشاره می کنیم: عبداللَّه بن عثمان حزامى، زيد بن عمرو بن عثمان بن عفان، اصبغ بن عبدالعزيز بن مروان و ابراهيم بن عبدالرحمن بن ابى عوف(4).
شايد براى بسيارى جاى اين پرسش باشد كه چگونه ازدواج هاى مكرر برای ایشان رخ داده است؟
در پاسخ به این سئوال باید گفت: بنا به گزارش هاى مورخان دختران امام حسين(علیه السلام) پس از درگذشت شوهرانشان از سوى حاكمان بنى اميه مورد خواستگارى قرار می گرفتند و چون آنان از خاندان بنی امیه بر اثر ظلمهایی که می کردند نفرت داشتند از این رو برای اینکه در طعمه آنان قرار نگیرند با افراد دیگری ازدواج می کردند تا از این رو هم به آنان پاسخ منفى داده باشند و هم از اذيت و آزاری که از سوی حاکمان بنی امیه بر آنان روا داشته می شد بکاهند(5).

از این رو حضرت سکینه بعد از شهادت عبدالله بن حسن با مصعب بن زبیر که حاکم کوفه شد ازدواج کرد(6).

و پس از آنکه مصعب در جنگ با عبدالملک بن مروان کشته شد. عبدالملك بن مروان از سكينه خواستگارى كرد ولى وى نپذيرفت و اين باعث كينه دستگاه خلافت مروانى با سكينه شد(7).

از این رو سكينه پس از مصعب با عبداللَّه بن عثمان بن عبداللَّه بن حكيم بن حزام ازدواج كرد(8).

و پس از وی نیز با اصبغ بن عبدالعزيز که حاكم مصر بود ازدواج کرد و عبدالملك بن مروان وقتى متوجه اين ازدواج شد به اصبغ دستور داد تا سكينه را طلاق دهد(9).

در نتیجه از منابع تاريخى استفاده مى شود كه دستگاه خلافت بنی امیه نقش مهمى در ازدواج های حضرت سكينه داشته است(10).

(1) . بحارالانوار، ج 42، ص 92؛ قوت القلوب، ابوطالب مكى، ج 1، ص 471، دارصادر، بيروت؛ مناقب آل ابى طالب، ج 3، ص 38، منتهى الآمال، محدث قمى، ج 1، ص 231؛ منتخب التواريخ، ملاهاشم، ص 143.
(2) . مستدركات علم الرجال، ج 8، ص 580، شماره 18091.
(3) . تذكرة الخواص، سبط بن جوزى، ص 249.
(4) . الطبقات الكبرى، ترجمه، ج 8، ص473؛ أنساب الأشراف،ج 5،ص:614(چاپ زكار،ج 6،ص:245)
(5) . الكامل، ابن اثير، ج 5، ص 113.
(6) . المنتظم، ابن جوزى، ج 7، ص 176، انساب الاشراف، ج 2 ،ص 415؛ شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 296.
(7) . انساب الاشراف، ج 2، ص 415.
(8) . جمهرة انساب العرب، ص 54.
(9) . اعلام النساء، ج 2، ص 221.
(10) . تحقیق و پژوهش: واحد پاسخ به شبهات پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی(حفظه الله).

 
طراح و برنامه نویس: اکین