ازدواج اُمّ کلثوم با عمر PDF چاپ نامه الکترونیک
چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۰۱

ازدواج اُمّ کلثوم با عمر

سوال :آیا ازدواج ام کلثوم با عمر صحت دارد؟

پاسخ :

يكى از شبهاتى كه اهل سنت؛ به ويژه در سال‌هاى اخير به صورت گسترده مطرح كرده‌اند، ازدواج خليفه دوم با امّ‌كلثوم دختر امير مؤمنان و فاطمه زهرا (عليهما السلام) است و مى‌خواهند با طرح این موضوع، رابطه صميمانه بین امير مؤمنان با خلفاء را ثابت و از سوى ديگر، شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها و... را انكار و بگویند كدام‌ عقل‌ سليم‌ مى‌پذيرد كه‌ حضرت‌ علي ‌(رضي‌الله عنه‌) دخترش‌ را به‌ ازدواج‌ قاتل‌ همسر گراميش‌، فاطمه‌ (رضى الله عنها) درآورده باشد.

در پاسخ به این شبهه باید گفت: با توجه به منابع تاریخی و روایی که در این باره قلم زده اند مطالب ضد و نقیضی آمده که ما در اینجا به صورت اختصار به موارد اختلافی در منابع فریقین اشاره می کنیم تا برای خواننده گرامی روشن شود که با وجود این اختلافات نمی توان اصل چنین ازدواجی را پذیرفت چرا که:

اولا: عده ای از علمای اهل سنت از قبیل صالحی شامی و ابن بطوطه و ابن جبیر اندلسی(1)... و از علمای شیعه همچون رضى الدين حلى، علامه مقرّم، علامه باقر شريف القرشى اصل وجود دخترى به نام امّ‌كلثوم را براى حضرت زهرا سلام الله عليها منكر شده و دليل‌هاى براى آن ارائه كرده‌اند و می گویند: ام کلثوم کنیه حضرت زینب سلام الله علیها بوده و حتی این کنیه را پیامبر(صلی الله علیه و آله) برای وی قرار داد(2).

ثانیا: در برخی روایات آمده آن ام کلثومی که عمر از او خواستگاری کرد دختر ابو بکر بوده نه دختر حضرت علی(علیه السلام)(3). مثلا يحيى بن شرف نووى، شارح صحيح مسلم، از علمای اهل سنت در كتاب تهذيب الأسماء اين مطلب را نقل كرده و از علمای شیعه آيت الله مرعشى نجفى در شرح احقاق الحق به اين مطلب تصريح نموده اند(4).

ثالثا: در این باره که ام کلثوم با چه کسانی ازدواج کرده نیز اختلافات فراوانی وجود دارد مثلا: در برخی منابع اهل سنت در مورد ازدواج ام کلثوم دختر امام علی(علیه السلام) آمده: او با کثیر بن عباس ازدواج کرد و عده ای هم گفته اند با فرزندان جعفر بن ابیطالب بعد از عمر ازدواج نمود که ابتدا با عون بن جعفر و بعد از او با محمد بن جعفر و بعد از او با عبد الله بن جعفر ازدواج کرد(5).

و برخی آورده اند: اول با محمد و بعد با عون و سپس با عبد الله بن جعفر ازدواج کرد(6).

در نتیجه: نمی توان اصل این موضوع را پذیرفت. و اگر هم با تمام این ایرادات و اشکالات وقوع این ازدواج را بپذیریم. این نمی تواند دلیلی بر انکار شهادت حضرت زهرا(س) از ناحیه عمر باشد و یا اینکه رابطه صمیمانه امیرالمومنین با خلفاء را ثابت نماید چون جسارت عمر به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) با روایات صحیحه در تاریخ ثبت است در حالی که این ازدواج در هاله ای از ابهام آمده است.

1) . )صالحی شامی؛ سبل الهدی: ج11، ص 288، ابن بطوطه، رحله: ج1، ص 113 و ابن جبیر، رحله: ص 196.

(2) . ابن بطوطه، رحله: ج1، ص 113 و ابن جبیر، رحله: ص 196؛ العدد القویه: ص 242.

(3) .الاستیعاب، ج4، ص 1808؛ البدءُ و التاریخ، ج2، ص777.

(4) . سایت حضرت ولی عصر(عج).

(5) . انساب الاشراف: ج2، ص 193.

(6) . امتاع الاسماع: ج5، ص 370؛ انساب الاشراف: ج 2، ص190

 

آخرین به روز رسانی در چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۲۸
 
طراح و برنامه نویس: اکین