بي نماز درقیامت PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط مدیر   
دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۵۳

 

    "بي نماز درقیامت"

    مرگ بي نماز

    در ميان مسلمانان ، هركس كه از خانوادهاى مسلمان متولّد گردد و به بلوغ برسد و بعد از تكليف ولو به هيچ يك از اعمال عبادى تن ندهد او را مسلمان مي خوانند چنانچه در ساير اديان الهى چنين است و ليكن حقيقت امر، چيز ديگرى است چون در واقع به چنين افرادى كه به هيچ يك از دستورات و تعاليم دينى مقيّد و پايبند نيستند حقيقت مسلمانى صادق نيست. چون ركن اصلى دين، جنبه عملى آن است. و آنكه بعنوان مسلمان در ميان مسلمين شناخته شده است ولى به حداقل دستورات اسلام عمل نمى كند هر چند فقهاء از ديدگاه فقهى احكام فقه را بر او مترتّب مى دانند و ازدواج باوی را و دفن آن را در قبرستان مسلمان ها جايز می دانند و ليكن درحقيقت شرع وديدگاه كلامى ، او با سايركفار فرق چندانى ندارد. وبرخورد با او همانند برخورد با سايركفار واهل كتاب است. چنانچه از پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) روايت شده كه فرمودند: «مَنْ تَرَكَ الصلاةَ لايَرجُو ثوابها ولا يخاف عقابها فلا اُبالى اَنْ يموتَ يهودياً او نصرانياً او مجوسياً»[1]يعني" كسى كه نمازش را ترك كند اميد به ثوابش نمى باشد و از عذاب و عقاب آن ترسناك نيست. پس باكى نيست كه يهودى بميرد يا نصرانى يا مجوسى." و حتى بالاتر از چنين لحن تندى ،در حديث ديگرى از پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم ) وارد شده است كه بر اين گروه ، احكام ظاهرى اسلام جارى نمى شود وآن حرمت و احترامى كه بر جنازه مسلمان فرض و لازم است بر جسد و مرده بى نماز لازم نمى باشد وگويا همه حرمت واكرام بر انسان مسلم ، از نمازش نشأت گرفته است و وقتى نماز از او ترك گردد همه تعظيم واكرامها برشخصيت اودر حال حيات و برجنازه اش بعد از مرگ رخت بر مى بندد.آن كلام گوهر بار پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم ) چنين است: «مَنْ ترك الصلاةَ ثلاثة ايام فاذا ماتَ لايَغْسُلُ ولايكفن ولايدفن فى قبور المسلمين»[2] يعنی " كسى كه سه روز نمازش را ترك كند هرگاه بميرد غسل و كفن نمى شود و در قبرستان مسلمين دفن نمى گردد." يعنى نوع برخورد با بدن مرده فرد بى نماز همانند برخورد با حيوانات مردار است. چگونه مردار حرمتى ندارد ، جسم بى جان مسلمان بى نماز هم، چنين است. چنانچه گفته شد هر چند فقهاء احكام فقهى را براى اين دسته از مسلمانان جارى مى دانند و ظاهراً فرقى بين او و اهل نماز نمى گذارند و ليكن اين امر موجب نمى شود كه او از عذاب آخرت نجات يابد.

    افراد بى نماز بايد منتظر شديدترين عذاب درعالم پس ازمرگ بوده باشند چنانچه در برخى روايات وارد شده كه عذاب اين گروه از حين مرگ و جان دادن آغاز مى گردد وشدّت سختى و مشقت جان كندن براى اين گروه بالاتر وبرتر ازهمه انسانهاست. يعنى با سخت ترين حالت جان مى دهند.واميد بستن ايشان به اينكه در قبرستان مسلمين دفن خواهند شد و با احترام دفن وكفن مى گردند دردى را دوا نكرده و چيزى از عذابشان را نخواهدكاست. دليل اين نكته هم اين است كه بين اعمال او و اعمال كفار و مشركين تمايزى نيست وشايد بنابر همين دليل باشد كه پيامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند:« ليس بين العبد والشرك الاّ ترك الصلاة فَاِذا تركَها فقد اَشركَ»[3] يعنی " ميان بنده و شرك جز ترك نماز فاصله نيست و چون نماز را ترك كند مشرك است."

    آثار نماز در عالم قبر

    زمانى كه حيات آدمى در اين دنيا خاتمه يابد و صفحه زندگى مادى او بسته گردد وارد عالمى بسيار تنگ و تاريك مى شود كه نه نورى است و نه مونسى، نه همدهى و نه كمك كارى. او در آنجا تنهاى تنهاست. اطراف او را تاريكى محض فراگرفته و وحشت قبر، سراسر وجودش را پوشانده است. تمام خواسته هايش اين است كه كسى براى او چراغى روشن نمايد و يا او را دلجويى داده تا مقدارى از ترس و وحشتش كاسته گردد. هيچ فريادرسى براى او نيست مگر اعمال نيكى كه در دنيا انجام داده است و نماز يكى از بهترين دوستانى است كه در آن لحظات حسّاس و وحشت انگيز به فريادش مى رسد. رفيق تنهايى او شده و نورى در تاريكى قبرش ايجاد مى كند. پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند: «انَّ الصلاةَ تأتى الى الميت فى قبره بصورة شخص انوراللّون يونسه فى قبره و يدفع عنه اهوال البرزخ»[4]. يعني"همانا نماز به صورت انسانى سفيد چهره وارد قبر ميّت شده و با او انس مى گيرد و وحشتهاى برزخ را از او برطرف مى كند."

    سخت ترين عذاب دوزخ براى بى نمازها

    همانطوري که گفته شد تاركين نماز، سخت ترين شرايط زندگى را در دنيا دارند و هيچ راحتى و گشايشى براى آنها در حيات و زندگى مادى نيست. و چون خدا را از ياد برده اند در نتيجه خدا هم دست لطف و رحمت خويش را از سرشان كوتاه و آنان را در تنگناى زندگى رها ساخته است. به هر سمتى كه روى مى آورند درهاى رحمت الهى را به سوى خود بسته مى بينند و در حقيقت درتمام عمرخويش تا زمانى كه به درگاه الهى توبه نكنند و به سوى او باز نگردند در لجنزار زندگى حيوانى و مادى خويش غرقند و دائماً در فشار روحى بسر مى برند. اين عذاب و عقاب ، قبل از مرگشان است كه در اين دنيا خداوند نصيبشان كرده است و امّا بعد از حيات مادى و مرگشان، عذاب سختى آنها را تهديد مى كند. بعد از مرگ عذابى كه براى اين گروه در پيش است قطعاً قابل مقايسه با عذاب دنيوى نيست. از آيات و روايات چنين بر مى آيد كه سخت ترين عذاب دوزخ براى تاركين نماز است.

    قرآن مناظره بهشتيان با مجرمان را چنين بيان مى فرمايد كه:) يَتَساءَلُونَ عَنِ الْمُجْرِمِينَ ،ما سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ، قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ ([5]يعنی " اهل بهشت از مجرمان سئوال مى كنند كه چه چيز شما را به دوزخ فرستاد؟ مى گويند ما از نمازگزاران نبوديم."

    و يا در آيه ديگرخداوند مى فرمايند:) إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ ([6] يعنی " آنان كه از عبادت كردن به خداوند تكبر مى ورزند هر چه زودتر در حالت ذلّت و خواری به جهنّم فرو خواهند رفت."

    پس قعر جهنّم جاى كسانى است كه از نماز سر باز مى زنند و در برابر عظمت پروردگارشان استكبار مى ورزند چنين افرادى قبل از مرگ ، نامشان در ليست اهل جهنّم ثبت است. چنانچه رسول گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند:« مَنْ ترك الصلاة متعمّداً كُتِبَ اسمه على باب النّار ممَّنْ يدخلها»[7] يعنی " هر كس عمداً نمازش را ترك كند بر در جهنّم نامش جزء دوزخيان نوشته شده از كسانى كه داخل آن مى شوند."

    وفرمودند:« مَنْ اَحْرَقَ سَبْعينَ مُصْحَفاً وَ قَتَلَ سَبْعينَ نَبِيّاً وَ زِنا مَعَ اُمِّهِ سَبْعينَ مَرّات وَ افْتَضَ سَبْعينَ بِكْراً بِطَريقِ الزِّنا اَقْرَبُ اِلى رَحْمَةِ اللهِ مِمَّنْ تَرَكَ الصَّلوةَ مُتَعَمِّداً»[8]. يعني"كسى كه هفتاد قرآن را بسوزاند و هفتاد پيامبر به قتل رساند و هفتاد مرتبه با مادر خود درآميزد و هفتاد دختر را از طريق زنا تجاوز نمايد به رحمت خداوند از كسى كه عمداً نمازش را ترك كند نزديك تر است."

    وفرمودند:«اِنَّ تارِك الصَّلوة لايَجِدُ ريحَ الْجَنَّةِ». يعني" به حقيقت كه تارك نماز بوى بهشت را استشمام نكند."

    بي نماز در قيامت تنهاست

    خداوند متعال درقرآن در سوره مريم آيه 95 مي فرمايد: )وَ كُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَرْداً ([9] يعني همه موجودات به تنهائي به قيامت مي‌آيند."يعني همه موجودات در روز قيامت تنها وبي يار و ياور و بدون‌تعيّن وتشّخص و بدون زن و فرزند مشهور مي شوند . همه متوجّه خدا هستند ، دست خالی و هيچ چيز را مالك نمي باشند ولي تنهائي اينها بعد از حساب وكتاب و محاسبه اعمال بر طرف مي شود ولي كسي كه بدون عذر، نماز عصر را ترك كند اين تنهائي حتي دربهشت هم ادامه مي‌يابد. در روايت داريم ،كسي كه بعضي از نماز هاي واجب يوميه را تر ك كند درعالم آخرت بدون اهل وخانواده و بدون مال و منال محشور مي شوند .محمدبن هارون مي گويد از امام صادق uكه شنيدم فرمودند:« مَنْ تَرَكَ صَلَاةَ الْعَصْرِ غَيْرَ نَاسٍ لَهَا حَتَّى تَفُوتَهُ وَتَرَهُ اللَّهُ أَهْلَهُ وَ مَالَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ »[10] يعنی "هركس نماز عصر را بدون آن كه فراموش كرده باشد ، ترك كند تا از او فوت شود خداوند او را درقيامت بي اهل و مال محشور سازد."

    ابوسلام عبدي مي گويدبر امام صادق u وارد شدم ودرباره كسي كه نماز عصر خويش را عمداً تأخير انداخته است سوال كردم ؟

    - فرمودند: درروز قيامت بي كس وتنها وبي اهل ومال محشور مي شود.

    - عرض كردم:گرچه از اهل بهشت باشد؟

    - فرمودند:گرچه اهل بهشت باشد.

    - پرسيدم:رتبه اش دربهشت چيست؟

    - فرمودند:يكّه وتنها بي زن وفرزند ، بي مال ومنال در بهشت مي ماند، و از مردم بهشت خواهش مي‌كند كه از او پذيرائي كنند چون خود درآن جا مأوي ومنزلي ندارد.[11]

    دنيا كه مزرعه آخرت است ، انسان هر چه در اين دنيا بكارد درآخرت دروخواهد كرد وانسان تنبل بي اراده همانطوريكه دنيا ندارد ،آخرت هم ندارد .به همين دليل هنگامي كه همگان در وقت نمازعصر مشغول نماز اند عده اي ياسست وضعيفند ودر خواب غفلت گرفتار شده اند وبه نماز توجّه نمي كنند يا چنان مشغول دنيا وتجارتند كه از نماز غافل اند ، هر دو گروه در عالم آخرت مفلسند و اگر اهل بهشت هم شوند سائل درگاه بهشتيان خواهند بود.

    عقوبت بي نماز

    در روايت وارد شده است كه فرد بي نماز به پازده بلا وعقوبت گرفتار مي شود. شش عقوبت در دنيا وسه عقوبت هنگام مرگ وسه عقوبت در قبر سه عقوبت در قيامت.

    اما شش عقوبت در زمان حيات :

    1- بى آبرو شود  2- بركت از مالش برود  3- عمر و ثروتش زياد نگردد  4- خيراتش قبول حق نشود  5- دعايش مستجاب نگردد  6- دعاى شايستگان نصيب وى نشود .

    اما سه بلايى كه نزديك وفات به او مى رسد :

    1- سكرات مرگ بر او شديد شود  2- گرسنه از دنيا برود  3- تشنگى از او رفع نشود.

    اما سه عقوبتى كه در قبر به وى رسد :

    1- با درد و غم قرين باشد  2- در تاريكى محض بسر برد  3- تا قيامت در عذاب باشد .

    اما سه عقوبتى كه در قيامت به او رسد :

    1- حساب بر وى دشوار شود  2- خداوند دشمن وى گردد و به او نظر رحمت نياندازد و او را عذاب دردناك رسد  3- از قبر همچون حيوان به قيامت وارد گردد و سپس با ذلّت و خوارى رهسپار دوزخ شود.[12]

    عبرت از شيطان

    حضرت امير u در خطبه192نهج البلاغه مي فرمايند:

    «فَاعْتَبِرُوا بِمَا كَانَ مِنْ فِعْلِ اللَّهِ بِإِبْلِيسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِيلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِيدَ وَ كَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّةَ آلَافِ سَنَةٍ لَا يُدْرَى أَ مِنْ سِنِي الدُّنْيَا أَوْ مِنْ سِنِي الْآخِرَةِ عَنْ كِبْرِ سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ فَمَنْ ذَا بَعْدَ إِبْلِيسَ يَسْلَمُ عَلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ بِمِثْلِ مَعْصِيَتِهِ كَلَّا مَا كَانَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِيُدْخِلَ الْجَنَّةَ بَشَراً بِأَمْرٍ أَخْرَجَ بِهِ مِنْهَا مَلَكاً إِنَّ حُكْمَهُ فِي أَهْلِ السَّمَاءِ وَ أَهْلِ الْأَرْضِ لَوَاحِدٌ وَ مَا بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ هَوَادَةٌ فِي إِبَاحَةِ حِمًى حَرَّمَهُ عَلَى الْعَالَمِين» يعنی " از آنچه كه خداوند نسبت به ابليس انجام داد عبرت گيريد ، زيرا بخاطر يك لحظه تكبر ، اعمال فراوان وكوششهاي مداوم او را از بين برد، درحالي كه شش هزار سال خدا را عبادت كرده بود.- ومعلوم نيست كه اين شش هزار سال از سالهاي دنياست يا سالهاي آخرت - چگونه ممكن است پس از ابليس ، فردي همان اشتباه راتكرار كند وسالم بماند؟ نه هرگز! خداوند هيچ گاه انسان را براي عملي وارد بهشت نمي كند كه براي همان عمل فرشته اي را از بهشت خارج‌كرده است. فرمان خدا در آسمان وزمين يكسان است و بين خدا وخلقش دوستي خاص وجود ندارد كه به خاطر آن ، حرامي راكه بر جهانيان ابلاغ فرمود حلال نمايد."

    شيطان تمام توان خود رابراين مصروف داشته است كه بندگان خدارا ازصراط مستقيم منحرف سازد وتاحد كفرآنها راببرد.انكارخداسخت است فلذاشيطان بطورمستقيم بندگان خدارا وسوسه نمي كند كه خدا را انكاركنند بلكه اوّل كاري مي كند كه انسان گرفتارگناه و معصيت شوند وهمين معصيت اثرخود را بگذارد كه به مرورزمان وبا تكرارآن عادي شده و درنهايت به كفرمنجر مي شود ولي آسان ترين راه براي شيطان اين است كه افراد را از نماز دور سازد چراكه نماز انسان را درصراط مستقيم نگه مي دارد و نخواندن آن و بي توجّهي به آن مستلزم سبك شمرده شدن امرخداوند مي شود وآنگاه موجب كفرمي گردد. به همين خاطر خداوند متعال فرموده است )إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعِينَ([13].چون شيطان در روي آن سرمايه گذاري بيشتري مي كند و مي كوشد مردم را از نماز فراري دهد و اهل نماز راكمتركند.

     

     

    1- جامع الاخبار، ص71

    2- جامع الاخبار، ص71

    3- لئالى الاخبار، ج4 ص1

    1-

    2- المدثر 43

    3- غافر، آيه 60

    4- كنز العمّال، ج7 ص19090

    5- اسرارالصلوة ص 33

    1 -مريم 95

    [10] -ثواب الاعمال ص521

    [11] - ثواب الاعمال ص521

    1 - اسرارالصلوة  ص 32

    1 -بقره 45

     

    Pasted from <file:///F:\انترنت\کتابخانه\تالیف\نماز\بي%20نماز%20درقیامت.docx>

     

 
طراح و برنامه نویس: اکین