فضيلت نمازجماعت PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط مدیر   
دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۴۶

 

    "فضيلت نمازجماعت"

    نماز جماعت

    دراوایل بعثت كه پيامبراسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) ازطرف خد امبعوث شد ، نماز برحضرت ايشان واجب گرديد، ولي هنوز بر مسلمانان واجب بنود ، امّا مسلمانان به خواندن نماز علاقه نشان مي دادند ، دور از چشم مشركين در بيابان و دره هاي مكّه باپيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم ) نماز جماعت مي خواندند . امام صادق uمي فرمايد:« أَوَّلُ جَمَاعَةٍ كَانَتْ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلّم ) كَانَ يُصَلِّي وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ u مَعَهُ إِذْ مَرَّ أَبُو طَالِبٍ بِهِ وَ جَعْفَرٌ مَعَهُ فَقَالَ :يَا بُنَيَّ صَلِّ جَنَاحَ ابْنِ عَمِّكَ فَلَمَّا أَحَسَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلّم ) تَقَدَّمَهُمَا وَ انْصَرَفَ أَبُو طَالِبٍ مَسْرُوراً إِلَى أَنْ قَالَ فَكَانَتْ أَوَّلُ جَمَاعَةٍ جُمِعَتْ ذَلِكَ الْيَوْمَ »[1] يعنی "پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) نماز مي خواندند وحضرت علي u در كنارش بود.حضرت ابوطالب همراه جعفر ازكنار آنها رد مي شدند ، حضرت ابوطالب u فرمودند:پسرم ! در كنار پسر عمويت نماز بخوان.پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم ) آمدن آنها را احساس كرد و ابوطالب درحالي كه خوشحال بود برگشت. و اين اوّلين جماعتي بود كه در آن روز تشكيل شد."

    نماز جماعت يكي از سنت هاي اسلامي است كه بر انجام دادن آن تأكيد شده است واكثر فقها ترك آن را ازروي بي اعتنائي جایز نمي دانند. نماز جماعت علاوه بر اينكه تأثيرات وفوايد نماز از قبيل اصلاح انسان ، مانع شدن از گناه ، ريختن گناهان را دارد بلكه براي مسلمين فواید بي شمارفردي واجتماعي ديگري رانيز دارد:

    اولاً كساني كه نماز جماعت مي‌خوانند در كنار هم مي ايستند و هر روزپنج نوبت همديگر را مي بينند و با ديدارهاي مكرركينه وكدورت هاي كه ممكن است در امورات زندگي از هم داشته باشند ، فرو مي ريزد و از مشكلات هم ديگر اطلاع پيدا مي كنند و در حدّ توانشان ، در رفع آن مي كوشند . در چنين اجتماعي نه تنها از اوضاع و احوال همديگر مطلع مي شوند بلكه اتفاقات وحوادثي كه برامّت اسلامي مي‌گذرد تبادل نظر نموده ،اطلاع كافي بدست مي‌آورند.

    ثانياً مسلمانان در نماز جماعت باتوجّه به يك سمت وقبله ، انجام سجود وركوع در مقابل كعبه وحركات متحد وذكر واحد ، وحدت وهمدلي رابه نمايش مي گذارند.هم مسلمانان وهم غير مسلمانان ، وحدت وهماهنگي مسلمانان را در نماز جماعت مي بينند. در حقيقت نماز جماعت از يك بعد ، نمايش قدرت مسلمين است. اين وحدت، موجب قوّت وقدرت مسلمين مي شود، عظمت واتّحاد مسلمين رابه غيرمسلمين نشان مي دهد.

    ثالثاً با اقتداء به يك امام جماعت عادل، ضرورت عدالت و رهبري را هر روزپنج نوبت متذّكر مي شوند و با زبان حال بيان مي‌كنند كه در جامعه اسلامي بايد مسلمانان حول يك رهبر ديني عادل بچرخند وآن را محور وحدت خود قرار دهند و بوسيله رهبر عادل ، عدالت را در جامعه اجراكنند.به عبارت ديگر، مسلمانان با اقامه نمازجماعت و اقتداء به امام عادل نه تنها عدالت محوري را درجامعه خود به يك واقعيّت ملموس ومحسوس تبديل مي كنند بلكه محوريّت رهبري عادل راكه اطاعت و پيروي ازآن را تمرين مي كنند ، بدين وسيله هم عدل وهم عادل را محورزندگي خود قرارمي دهند.

    رابعاً هرروز پنج بار نظم را در نماز جماعت تمرين مي كنند و اهميّت نظم در زندگي را گوش زد مي‌كنند. يعني هرروز بطورعملي زيبایي نظم براي مسلمين در نمازجماعت نمايش داده مي‌شود ،كه اگرهمين نظم ازنماز جماعت شروع شود و به سايرفعاليّتهاي مسلمين سرايت كند زيبایي خاصي درجامعه اسلامي به وجود مي آورد.

    دهها اثر مفيد ديگر در نماز جماعت وجود دارد كه اگر مسلمانان به آنها توجّه كنند توسعه و شكوه نماز هاي جماعت در بين آنها بيشتر خواهد شد. و اين جاي بسي تأسف است كه در جامعه اسلامي نه ازطرف حكومت اسلامي بر نماز جماعت توجّه اي مي‌شود و نه مردم آنچنان كه شايسته نمازجماعت است به آن اهميّت مي‌دهند.

    فضيلت رفتن به نماز جماعت

    1- پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند: «مَنْ مَشَى إِلَى مَسْجِدٍ يَطْلُبُ فِيهِ الْجَمَاعَةَ كَانَ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ سَبْعُونَ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ يُرْفَعُ لَهُ مِنَ الدَّرَجَاتِ مِثْلُ ذَلِكَ فَإِنْ مَاتَ وَ هُوَ عَلَى ذَلِكَ وَكَّلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ يَعُودُونَهُ فِي قَبْرِهِ وَ يُبَشِّرُونَهُ وَ يُؤْنِسُونَهُ فِي وَحْدَتِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ حَتَّى يُبْعَثَ »[2] يعنی "هر كس براي خواندن نماز جماعت به سوي مسجد برود، به هر قدمش هفتاد هزار حسنه نوشته مي شود وهفتاد هزار درجه بالا مي رود .پس اگر بميرد در حاليكه بر نمازجماعت مواظبت مي‌كرده خداوند متعال هفتاد هزار فرشته بر او مي‌گمارد تا در قبر، او را عيادت‌كنند و به او مژده دهند و تاروزي كه از قبر مبعوث شود با او مأنوس مي شوند و به اوطلب مغفرت مي كنند."

    2- پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند :« وَ مَنْ مَشَى إِلَى مَسْجِدٍ مِنْ مَسَاجِدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا حَتَّى يَرْجِعَ إِلَى مَنْزِلِهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ يُمْحَى عَنْهُ عَشْرُ سَيِّئَاتٍ وَ رُفِعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجَاتٍ وَ مَنْ حَافَظَ عَلَى الْجَمَاعَةِ أَيْنَ كَانَ وَ حَيْثُ مَا كَانَ مَرَّ عَلَى الصِّرَاطِ كَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ اللَّامِعِ فِي أَوَّلِ زُمْرَةٍ مَعَ السَّابِقِينَ وَ وَجْهُهُ أَضْوَأُ مِنَ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ وَ كَانَ لَهُ بِكُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ يُحَافِظُ عَلَيْهَا ثَوَابُ شَهِيدٍ وَ مَنْ حَافَظَ عَلَى الصَّفِّ الْمُقَدَّمِ فَيُدْرِكِ التَّكْبِيرَةَ الْأُولَى وَ لَا يُؤْذِي فِيهِ مُؤْمِناً أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ مَا لِلْمُؤَذِّنِ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي الْجَنَّةِ مِثْلَ ثَوَابِ الْمُؤَذِّن»[3] يعنی "هركس به مسجدي از مساجد خدا برود،پس هر قدمي كه بر مي‌دارد تا به منزلش برگردد، ده حسنه بر او نوشته مي شود و ده سيئه از گناهان او پاك مي‌گردد و ده درجه بالا مي‌رود. هر كس بر نماز جماعت مواظبت كند از صراط مانند برق درخشنده مي‌گذرد ودر اوّلين زمره سابقين قرار مي‌گيرد وصورتش از ماه شب بدر نوراني‌تر مي‌شود و براي هر شب وروزي كه بر نماز جماعت مواظب كرده ثواب شهيد داده مي‌شود وهركس برصف اوّل نماز محافظت كند ثواب مؤذن را در بهشت مي برد. "

    آري كسي كه در دنيا براي زيارت مساجد كه خانه خدا در روي زمين است قدم بر مي‌دارند ، بايد هنگام مرگشان ، فرشتگان الهي به زيارت او بروند وكسي كه درعمر دنيوي خود با مؤمنين درصفوف نماز جماعت مأنوس بوده و باآنها انس و الفت داشته درسخت ترين وتنها ترين زمان خود يعني هنگامي‌كه در قبر قرار مي‌گيرد ، با فرشتگان الهي مأنوس شود وكسي كه در دنيا براي تقرّب به خدا ، به سوي مساجد قدم برداشته است بايد درعالم آخرت براي هر قدمش هفتاد هزار درجه داده ‌شود و هفتاد هزار گناهش بخشيده شود. چرا كه اين انسان مؤمن و نمازگزار با خداي بسياربخشنده و مهربان معامله كرده است. همانطوريكه دراحاديث ديديم وملاحظه كرديم ثواب شركت كنندگان درنمازجماعت مختلف است. در برخي روايات مي گويد به هر قدمي كه برمي دارد هفتاد هزار حسنه نوشته مي شود ودرحديث ديگرمي فرمايد ده حسنه نوشته مي شود.شايد اختلاف ثوابها به خاطر اختلاف معرفتها ، نيّت ها، ايمان، اهداف واغراض شركت كنندگان درنمازجماعت است. يعني هركس معرفت بيشتري داشته باشد وهمّتش بلند وخلوصش قوي ونيّتش پاك تر باشد ، ثوابش بيشترخواهد بود.

    ثواب نماز جماعت

    نمازجماعت فضيلت زيادي دارد ، شايد كمترعملي باشد كه در اجر وثواب به پاي نمازجماعت برسد و به همين دليل شركت كردن در نمازجماعت سخت است وشركت كنندگان درآن اندك هستند. چراكه به خاطر همان ثواب عظيمي كه دارد شيطان نيز تلاش مي‌كند نگذارد مؤمن در نماز جماعت حضور داشته باشد وآن فيض عظيم را بدست آورد.

    در فضيلت وث واب نماز جماعت روايت هاي متعددي وارد شده است كه ذكرهمه آنها موجب اطاله سخن مي‌گردد. فلذا در اينجا فقط به چند نمونه از آنها اشاره مي‌كنيم:

    1- «أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ :قَالَ رَسُولُ اللَّه (صلی الله علیه و آله و سلّم ) : أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى شَيْ‏ءٍ يُكَفِّرُ اللَّهُ بِهِ الْخَطَايَا وَ يَزِيدُ فِي الْحَسَنَاتِ ؟قِيلَ :بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ .قَالَ (صلی الله علیه و آله و سلّم ) : إِسْبَاغُ الْوُضُوءِ عَلَى الْمَكَارِهِ وَ كَثْرَةُ الْخُطَى إَِلى هَذِهِ الْمَسَاجِدِ وَ انْتِظَارُ الصَّلَاةِ بَعْدَ الصَّلَاةِ وَ مَا مِنْ أَحَدٍ يَخْرُجُ مِنْ بَيْتِهِ مُتَطَهِّراً فَيُصَلِّي الصَّلَاةَ فِي الْجَمَاعَةِ مَعَ الْمُسْلِمِينَ ثُمَّ يَقْعُدُ يَنْتَظِرُ الصَّلَاةَ الْأُخْرَى إِلَّا وَ الْمَلَائِكَةُ تَقُولُ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ اللَّهُمَّ ارْحَمْهُ فَا‌‌ذا اَقَمْتُمْ الي الصلاه فَاعْدلوا صُفُوفَكُم وَاَقيموهاوسَدوا الْفَرَجَ وَاذاقَالَ امامكُم اللهُ اَكْبَرُ فَقُلوا وَاللهُ اَكْبَرُ وَاذا رَكَعَ فَاْركَعُوا وَاذا قَالَ سَمعَ اللهُ لمن‌حَمدَهُ فَقُولُوا اللهُمَ رَبَنالَكَ اْلحَمْدُ انَ خَيْرَ الصُفُوف صَفُ الْرجال الْمُقَدَمُ وَشَرُهاالمُؤخَر»[4] يعنی " ابوسعيد خدري مي‌گويد: پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند:آيا شما را به عملي راهنمائي نكنم كه بوسيله آن خداوند گناهان را مي ريزد وحسنات را بيشترمي‌كند؟

    -گفتند: چرا يا رسول الله ؟

    - فرمودند : وضو را در هواي سرد ،كامل انجام دادن ؛ و بيشتر به مسجد ترددكردن ، و بعد از نماز، منتظر نماز ديگر نشستن گناههان را مي ريزد وحسنات را بيشترمي كند. احدي از شما نيست كه با طهارت از خانه اش خارج شود و با مسلمين نماز جماعت بخواند سپس منتظر نماز ديگرشود مگر اينكه فرشتگان در حق او مي گويند: خدايا او را ببخش ، خدايا به او رحم كن. پس زماني كه به نماز ايستاديد صفوفتان را منظم‌كنيد وجاهاي خالي را پرنماييد و وقتي امامتان "الله اكبر "گفت شما هم ا"لله اكبر" بگوييد، وزماني كه او به ركوع رفت شما هم ركوع كنيد و وقتي كه "سمع الله لمن حمده" گفت، شما هم" اللهم ربنا لك الحمد"بگوييد.همانا بهترين صفوف مردان صف اوّل و بد ترين صف آنها صف آخر است.

    2- «أبي سعيد الخدري قال: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم ) : أتاني جبرئيل مع سبعين ألف ملك بعد صلاة الظهر ،فقال: يا محمد! إن ربك يقرئك السلام و أهدى إليك هديتين لم يهدهما إلى نبي قبلك. قلت و ما تلك الهديتان ؟قال الوتر ثلاث ركعات و الصلاة الخمس في جماعة .قلت: يا جبرئيل و ما لأمتي في الجماعة ؟قال: يا محمد إذا كانا اثنين كتب الله لكل واحد بكل ركعة مائة و خمسين صلاة و إذا كانوا ثلاثة كتب لكل واحد بكل ركعة ست مائة صلاة و إذا كانوا أربعة كتب الله لكل واحد بكل ركعة ألفا و مائتي صلاة و إذا كانوا خمسة كتب الله لكل واحد بكل ركعة ألفين و أربعمائة و إذا كانوا ستة كتب الله لكل واحد منهم بكل ركعة أربعة آلاف و ثمانمائة صلاة و إذا كانوا سبعة كتب الله لكل واحد منهم بكل ركعة تسعة آلاف و ست مائة صلاة و إذا كانوا ثمانية كتب الله لكل واحد منهم بكل ركعة تسعة عشر ألفا و مائتي صلاة و إذا كانوا تسعة كتب الله لكل واحد منهم بكل ركعة ستة و ثلاثين ألفا و أربعمائة صلاة و إذا كانوا عشرة كتب الله لكل واحد بكل ركعة سبعين ألفا و ألفين و ثمان مائة صلاة فإن زادوا على العشرة فلو صارت السماوات كلها مدادا و الأشجار أقلاما و الثقلان مع الملائكة كتابا لم يقدروا أن يكتبوا ثواب ركعة واحدة يا محمد تكبيرة يدركها المؤمن مع الإمام خير من ستين ألف حجة و عمرة و خير من الدنيا و ما فيها سبعين ألف مرة و ركعة يصليها المؤمن مع الإمام خير من مائة ألف دينار يتصدق بها على المساكين و سجدة يسجدهما المؤمن مع الإمام في جماعة خير من عتق مائة رقبة »[5] يعنی "ابو سعيد خدري مي‌گويد:پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند:جبرئيل همراه هفتاد هزار ملك بعد ازنمازظهربرمن نازل شد وگفت: اي محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم ) همانا پروردگارتوبرتو سلام فرستاد ودوهديه بر توعطا نمودكه قبل از توبه پيامبري هديه نكرده است .

    - پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم ) گفت:آن دو هديه چيست؟

    - جبرئيل گفت:آن دو هديه يكي سه ركعت نماز وتراست و ديگري نمازجماعت در پنج نوبت.

    - پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم ) پرسيد:اي جبرئيل! براي امّتم چه ثوابي از نمازجماعت عايد مي شود؟

    - جبرئيل گفت:يا محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم ) اگر درنمازجماعت، دو نفر باشند و يكي به ديگري اقتداء كند، خداوند متعال براي هر كدام ازآنها در مقابل هر ركعت صد و پنچاه ركعت مي نويسد. و اگرسه نفر باشند براي هريك ازآنها در مقابل هرركعت ششصد ركعت مي نويسد و اگر چهار نفر باشند درمقابل هر ركعت هزار و دويست ركعت مي نويسد و اگر پنج نفر باشند 2400 ركعت مي نويسد و اگر شش نفر باشند براي هر ركعت 4800 ركعت مي نويسد و اگر هفت نفر باشند 9600 ركعت و اگر هشت نفر باشد براي هر كدام 19200 ركعت و اگر نه نفر باشند براي هركدام در مقابل هر ركعت 36400 ركعت و اگر ده نفر باشند براي هر ركعت 72800 ركعت مي نويسد و اگر تعداد آنها از ده بگذرد اگرآسمانها همه اش كاغذ ، و درختان قلم، و انس وجن و فرشتگان نويسنده باشند قدرت نوشتن ثواب يك ركعت آن را ندارند.

    اي محمد! تكبيري كه مؤمن با امام درك مي‌كند از 60 هزار حج و عمره بهتر است و از دنيا و ما فيها هفتاد هزار برابر بهتر است ويك ركعتي كه مؤمن با امام جماعت مي‌خواند از صد هزار ديناري‌كه بر فقرا داده مي شود بهتر است وسجده اي كه مؤمن با امام انجام مي‌دهد از آزادكردن صد هزار بنده بهتر است."

    3-«جَاءَ نَفَرٌ مِنَ الْيَهُودِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلّم ) فَسَأَلَهُ أَعْلَمُهُمْ عَنْ مَسَائِلَ فَأَجَابَهُ ع إِلَى أَنْ قَالَ أَمَّا الْجَمَاعَةُ فَإِنَّ صُفُوفَ أُمَّتِي كَصُفُوفِ الْمَلَائِكَةِ وَ الرَّكْعَةَ فِي الْجَمَاعَةِ أَرْبَعٌ وَ عِشْرُونَ رَكْعَةً كُلُّ رَكْعَةٍ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عِبَادَةِ أَرْبَعِينَ سَنَةً»[6] يعنی "راوي مي‌گويد: فردي ازيهود خدمت پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم ) آمد، و ازمسائلي سوال نمود كه حضرت جواب آنهارا دادند تا اين كه پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند : امّا نماز جماعت ، صفهاي امّتم در نماز جماعت مانند صفوف فرشتگان در آسمان است و يك ركعت در جماعت24 ركعت حساب مي شود كه هر ركعتش از عبادت چهل سال در نزد خداوند محبوب تر است."

    4-« قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم ) : انّ الله يستحيي من عبده اذا صلي في جماعه ثم سأله حاجه ان ينصرف حتي يقضيها» [7]يعی "پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم ) مي فرمايد: خداوند حيا مي‌كند از بنده اي‌كه نمازجماعت بخواند و سپس حاجتش را از خدا بخواهد مگر اين كه خداوند حاجتش رابرآورده مي كند."

    5-« قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلّم ) : إِنَّ اللَّهَ وَعَدَ أَنْ يُدْخِلَ الْجَنَّةَ ثَلَاثَةَ نَفَرٍ بِغَيْرِ حِسَابٍ وَ يُشَفِّعَ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ فِي ثَمَانِينَ أَلْفاً الْمُؤَذِّنُ وَ الْإِمَامُ وَ رَجُلٌ يَتَوَضَّأُ ثُمَّ يَدْخُلُ الْمَسْجِدَ فَيُصَلِّي فِي الْجَمَاعَةِ » [8]يعنی "پيامبراسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند :همانا خداوند متعال وعده داده است كه سه نفررا بدون حساب به بهشت وارد كند وهريك ازآنها هشتاد هزار نفرراشفاعت كنند: مؤذن، وامام جماعت وم ردي كه وضو بگيرد و وارد مسجد شود و با جماعت نماز بخواند."

    فضيلت صف اول نماز

    همانطوري كه گذشت نماز جماعت از فضيلت زيادي برخوردار است. امّا صفهاي نماز جماعت نيز از نظر ثواب با هم تفاوت دارند. در بين صفوف، صف اوّل از فضيلت بيشتري برخوردار است. احاديث فراواني دراين خصوص وارد شده است كه ما به چند مورد آن اشاره مي كنيم:

    1- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم ) :« وَ مَنْ حَافَظَ عَلَى الصَّفِّ الْمُقَدَّمِ فَيُدْرِكُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ مَا لِلْمُؤَذِّنِ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي الْجَنَّةِ مِثْلَ ثَوَابِ الْمُؤَذِّنِ »[9] يعنی "پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم ) مي فرمايند:" هر كس بر صف اوّل نمازجماعت مواظبت كند مثل اجرمؤذن را درك مي‌كند وخداوند در بهشت مثل ثواب مؤذن به اوعطا مي‌كند."

    2-عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ u قَالَ: قَال u:« لِيَكُنِ الَّذِينَ يَلُونَ الْإِمَامَ أُولِي الْأَحْلَامِ مِنْكُمْ وَ النُّهَى فَإِنْ نَسِيَ الْإِمَامُ أَوْ تَعَايَا قَوَّمُوهُ وَ أَفْضَلُ الصُّفُوفِ أَوَّلُهَا وَ أَفْضَلُ أَوَّلِهَا مَا دَنَا مِنَ الْإِمَامِ»[10] يعنی " جابر از امام باقر u نقل مي‌كند كه حضرت فرمودند :كساني كه پشت سر امام قرارمي‌گيرند از بزرگان شما باشند ،پس اگرامام فراموش كرد و يا از ادامه نماز دور ماند او را كمك كنند. و افضل صفوف صف اوّل است و افضل قسمت صف اوّل نزديك ترين قسمت صف ، به امام است."

    3- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلّم ) : «مَنْ حَافَظَ عَلَى الصَّفِّ الْأَوَّلِ وَ التَّكْبِيرَةِ الْأُولَى لَا يُؤْذِي مُسْلِماً أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الْأَجْرِ مَا يُعْطَى الْمُؤَذِّنُونَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ »[11] يعنی "پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند :"هر كس بر صف اوّل وتكبير اوّل نماز مواظبت كند و مسلماني را اذّيت نكند خداوند اجرمؤذنين را در دنيا وآخرت به او اعطا مي كند."

    4- قال ابوالحسن موسي بن جعفر u: « إِنَّ الصَّلَاةَ فِي الصَّفِّ الْأَوَّلِ كَالْجِهَادِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ »[12] يعنی "حضرت موسي بن جعفر u مي فرمايند:"همانا صف اوّل نماز مانند جهاد در راه خداست."

    5- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلّم ) : «ثَلَاثٌ لَوْ تَعْلَمُ أُمَّتِي مَا لَهُمْ فِيهِنَّ لَضَرَبُوا عَلَيْهِنَّ بِالسِّهَامِ الْأَذَانُ وَ الْغُدُوُّ إِلَى الْجُمُعَةِ وَ الصَّفُّ الْأَوَّلُ »[13] يعنی " پيامبراسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند: سه چيز است كه اگر امّتم مي‌دانستند درآن سه چيز چقدر ثوابي براي آنها است براي انجام آن قرعه كشي مي‌كردند، (آن سه چيز) اذان گفتن وآمدن به نمازجمعه و ايستادن در صف اوّل نماز است."

    6- عَنِ النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله و سلّم ) قَالَ :«إِنَّ مَنْ كَبَّرَ فِي الصَّلَاةِ يُحِبُّهُ اللَّهُ وَ يَقُولُ عَبْدِي وَ أَنَا الْأَكْبَرُ وَ فَضْلُ الصَّفِّ الْأَوَّلِ عَلَى الثَّانِي كَفَضْلِي عَلَى أُمَّتِي [14] يعنی " ازپيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) نقل شده است كه فرمودند: هر كس خدا را در نماز بزرگ بشمارد (تكبير بگويد) خداوند او را دوست دارد و مي فرمايد:بنده ام! منم بزرگ تر. و فضل صف اوّل بر صف دوّم مانند فضل من بر امتم است."

    7- عن النبي (صلی الله علیه و آله و سلّم ) :« لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي الْأَذَانِ وَ الصَّفِّ الْأَوَّلِ ثُمَّ لَمْ يَجِدُوا إِلَّا أَنْ يَسْتَهِمُوا عَلَيْهِ لَفَعَلُوا »[15] يعنی " ازپيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم ) نقل شده است كه فرمودند: اگرمردم بدانند دراذان وصف اوّل چقدرفضيلت است اگربه آن نمي‌رسيدند جزباهمّت وتلاش بسيار، البّته آن راانجام مي‌دادند."

    همان طوري‌كه درنمازجماعت ، صف اوّل نماز از بقيه صفوف ازفضيلت بيشتري برخوردار است، سمت راست امام نيز از ساير قسمت ها فضيلتش بيشتراست .امام صادق u مي فرمايند: « فَضْلُ مَيَامِنِ الصُّفُوفِ عَلَى مَيَاسِرِهَا كَفَضْلِ الْجَمَاعَةِ عَلَى صَلَاةِ الْفَرْدِ »[16] يعنی " فضيلت سمت راست صف هاي نمازجماعت بر سمت چپ آنها مانند فضيلت نماز جماعت بر نمازفرادی است."

     

     

    [1] -بحارالانوارج85ص4

    [2] - من لايحضره الفقيه ج4ص17-وسائل الشيعه ج8ص287

    [3] -بحارالانوارج85ص3

    [4] -بحارالانوارج85ص5-وسائل الشيعه ج1ص380

    [5] -بحارالانوار ج85ص14

    [6] - وسائل الشيعه ج8ص287-مستدرك ج6ص449

    [7] - بحارالانوار ج85ص4

    [8] - مستدرك ج6ص449

    [9] - بحارالانوار ج85ص3

    [10] - كافي ج3ص372

    [11] - مستدرك ج6ص459

    [12] - مستدرك ج6ص459

    [13] - مستدرك ج6ص459

    [14] - مستدرك ج6ص459

    [15] - مستدرك ج6ص459

    [16] -كافي ج3ص373-وسائل الشيعه ج8ص307

     

    Pasted from <file:///F:\انترنت\کتابخانه\تالیف\نماز\فضيلت%20نمازجماعت.docx>

     

 
طراح و برنامه نویس: اکین