فضيلت نماز PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط مدیر   
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۰۹

فضيلت نماز

جايگاه نمازازديدگاه احاديث

نماز اشرف عبادات وافضل طاعات است ، معجوني است كه از بد وتا ختمش مشتمل براسرار بي شماراست كه علما در اسرار و فضايل آن ،كتابها نوشته اند ، نماز كه با نيّت تقرّب و اخلاص كامل وبا صداي بلند تكبير شروع مي شود اتصال عبد به معبود و يا ناقص به كمال بي حد است . نمازگزار قبل از هر چيز ما سوي الله را از خود دور مي كند و با بلند كردن دستها به تكبيره الاحرام توحيد ذات وصفات را به نمايش مي گذارد و قبل از آن با طهارت نفس وپاكيزگي بدن ولباس خودرا به معراج آماده مي كند وهنگام نماز بي واسطه با خدا به راز و نياز مي پردازد ، اطرافش را فر شتگان مي گيرند وغرق در نور ورحمت خدا مي شود ،چرا كه نماز نور مؤمن وقربان كل تقي است .كتب روائي ما در فضيلت نماز احاديث بي شمار دارند كه در اينجا به تعدادي از آن اشاره مي كنيم :

نماز ستون دين

در روايت هاي متعددي وارد شده است كه نماز ستون دين است .پيامبر صلی الله عليه و آله و سلّم فرمودند:« مَثَلُ الصَّلَاةِ مَثَلُ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ إِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ نَفَعَتِ الْأَطْنَابُ وَ الْأَوْتَادُ وَ الْغِشَاءُ وَ إِذَا انْكَسَرَ الْعَمُودُ لَمْ يَنْفَعْ طُنُبٌ وَ لَا وَتِدٌ وَ لَا غِشَاءٌ »[1]يعنی " مثل نماز ، مثل عمودخيمه است اگر خيمه عمود داشته باشد طناب ها وميخ ها و چادر به درد مي خورند و نفع مي رسانند ولي اگر عمود خيمه بشكند ، طناب وميخ وچادر بدرد نمي خورند. "

در اين حديث شريف ، پيامبر اسلام صلی الله عليه و آله و سلّم دين را به خيمه تشبيه كرده است كه ستون آن خيمه ،نماز است. اگر خيمه ،ستون نداشته باشد مي افتد وبه درد انسان نمي خورد ، آنهائي كه نماز نمي خوانند و واجبات ديگر را انجام مي دهند چون خيمه دينشان ستون ندارد آنها را از حرارت وبرودت آخرت حفظ نخواهد كرد چرا كه ساير واجبات مثل طناب و ميخ خيمه هستند . از اينجا فهميده مي شود كه ساير اعمال بدون نماز به درد انسان نمي خورد ، امام صادق u مي فرمايد :« أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ عَلَى الصَّلَاةِ فَإِذَا قُبِلَتْ قُبِلَ مِنْهُ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِذَا رُدَّتْ عَلَيْهِ رُدَّ عَلَيْهِ سَائِرُ عَمَلِهِ » [2] يعنی " اولين چيزي كه در قيامت حساب آن را از بنده مي گيرند نماز است پس اگر نماز او قبول شود سائر اعمالش نيز قبول مي شود و اگر نمازش ردّ شود سائر اعمالش نيزردّ مي شود."

پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله و سلّم مي فرمايند :« إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ يُدْعَى بِالْعَبْدِ فَأَوَّلُ شَيْ‏ءٍ يُسْأَلُ عَنْهُ الصَّلَاةُ فَإِذَا جَاءَ بِهَا تَامَّةً وَ إِلَّا زُجَّ فِي النَّارِ » [3]يعنی "هنگامي كه روز قيامت مي شود بندگان را مي آورند و اوّلين چيزي كه ازآنها مي پرسند نماز است پس اگر نماز را تمام انجام دهد نجات مي يابد والا به آتش مي اندازند ."

درروايت ديگراز امام صادق u نقل شده است كه عا ئذ احمسي مي گويد: من بر امام صادقu واردشدم وخواستم ازنماز بپرسم ولي امام پيش دستي كردند و فرمودند:« إِذَا لَقِيتَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِالصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ لَمْ يَسْأَلْكَ عَمَّا سِوَاهُنَّ » [4]يعني" اگر خداوند متعال را بانماز پنچ گانه ملاقات كني خداوند ازساير عملت سوال نخواهد كرد."

در روايات گذشته كه يكي مي گويد نماز ستون دين است وساير اعمال بدون آن قبول نمي شود ودر روايت ديگر امام صادق uكه فرموده است : اگر نماز پنچ گانه را بطور اتمّ واكمل بخواني خداوند از ساير اعمالت سوال نمي كند."دو نتيجه گرفته مي شود ، يكي اين كه اگر كسي نماز نخواند ساير اعمالش به درد نمي خورد. چون معلوم مي شود كه آن اعمال نيز بطور درست و قربه الي الله انجام نگرفته است واين فر دبه اين مي ماند كه خيمه اي را درست نموده كه با طناب و ميخ آن را بسته است ولي ستون ندارد اين خيمه قابل استفاده نخواهد بود . ديگر اين كه اگر كسي نماز را كامل وصحيح با شرايط بخواند از ساير اعمالش نمي پرسند. چون نماز اين خاصيّت را دارد كه اگر درست خوانده شود ودر نزد خداوند متعال قبول واقع شود نه تنها انسان را از فحشا ، منكرات ، زشتي ها وبدي ها نگه مي دارد بلكه نور و معراج مؤمن است وانسان را وادار مي كند كه ساير واجبات خود رانيز انجام دهد ودرست به همين دليل نماز ميزان اعمال است كه پيامبرصلی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: «الصلاه ميزان فمن وفي استوفي.» [5]يعنی " نماز ميزان و معيار اعمال است پس هرکس آن را کامل انجام دهد ، اعمالش به طور کامل پذيرفته می شود."

ولايت ونماز

گفتيم نماز مانند ستون خیمه است كه اگر نمازخوانده نشود خيمه دين بر پا نخواهد شد و به درد نخواهد خورد. امّاآنچه روشن است كه اگر دين را به خيمه تشبيه كنيم همانطوري كه خيمه بدون صاحب نمي شود واگرصاحب نداشته باشد وجودش لغو خواهد بود، دين نيزكه ستونش نمازاست روح وصاحبش ولايت مي باشد. همانطوري كه دين بدون نماز مانند خيمه بدون ستون است ، دين بدون ولايت نيز مانندخيمه بدون صاحب است. بطور متواتر نقل گرديده است كه امام باقر u فرمود :« بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَكُوا هَذِهِ يَعْنِي الْوَلَايَةَ » [6] يعنی " اسلام برپنج چيز استوار است : نماز، زكات ، روزه ، حج و ولايت. وبه هيچ چيزي مانند ولايت سفارش نشده است، ولي مردم آن چهارتا را عمل كردند و ولايت را ترك نمودند."

اگردقّت كنيم اين روايت مطلب جديد وخيلي مهمّي را بيان مي كند ، و آن جايگاه ولايت در دين و نسبت به فرائض دينی است. وقتي مي گويد نمازپنج ستون دارد ، نماز ، زكات، روزه، حج و ولايت همان مطالب قبلي را مي رساندكه دين خيمه اي است كه اين خيمه باستوني كه نمازاست وبوسيله طناب وميخ وچادر كه زكات ، روزه وحج است برپاست ولي چيز جديدي كه در اين روايت است مسئله ولايت است .دراين روايت اشاره مي كند كه دين بي ولايت مانند خيمه بلاصاحب است .خيمه را براي اين درست مي كنند كه انساني درآن سكونت كند .اگر چنين نباشد ساختن خيمه لغو خواهد بود ، دين نيز چنين است كه اگر نماز ، روزه ، زكات وحج داشته باشد ولي ولايت درآن نباشد دين بلاصاحب وبدون روح است وچنين ديني لغو وبيهوده است . پس كساني كه اسمشان مسلمان است ولي نماز نمي خوانند خيمه دينشان بدون ستون وغير قابل استفاده است وكساني كه نماز مي خوانند وديگر واجبات خود را انجام مي دهند ولي ولايت را قبول ندارند خيمه دينشان بدون صاحب وبدون روح است ودين بلاصاحب وبدون روح دين مرده اي است كه جامعه انساني را از طوفان حوادث وحيله مكاران وستم طاغوتيان نجات نمي دهد. چنين ديني مرضّي خدا نبوده و دين ناقصي است و به همين خاطر بعد ازانتصاب مولاي متقيان علي ابن ابيطالب u به امامت فرمودند) الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً([7]

ولايت روح عبادت

ميّسر بن عبدالعزيز كه يكي از اصحاب امام باقر u وامام صادقu بوده و از خاصّان اهلبيت عصمت عليهم السلام است نقل مي كند ، من درمكّه معظمه با امام باقر u بودم. روزي درخيمه اي كه تقريباً پنجاه نفر ازاصحاب امام حاضر بودند ، امام u حضورپيداكردند ونشستند وپس از سكوت طولاني كه همه ما را فرا گرفته بود، خطاب به حاضرين فرمودند: درباره من چه مي انديشيد؟ شايد فكرمي كنيد من پيغمبرخداهستم ، به خدا سوگند اينچنين نيست ، من پيغمبرنيستم ولي بارسول خدا صلی الله عليه و آله و سلّم خويشاوندی دارم واز فرزندان او هستم ، هر كس به ما مهرباني كند خداوند با او مهرباني مي كند وهركس مارا دوست بداردخداوند اورا دوست مي دارد وهركس ما را از حقّمان محروم سازد خداوندنيز او را محروم مي سازد.

سپس فرمودند:آيا مي دانيد كدام نقطه از زمين در نزد خداوند احترامش بيشتراست؟

هيچ كس سخن نگفت وپاسخ نداد .خودشان فرمودند: محترم ترين مكان نزد خداسر زمين مكّه است وخداوند آن رابه عنوان حرم خود انتخاب نموده وخانه خود را در آن قرار داده است.

سپس فرمودند:آيا مي دانيدكدام قطعه از زمين حرم ، حرمتش نزد خدا بيشتر است؟

اين بار هم كسي جواب نداد وآن حضرت خودشان پاسخ دادندكه:آن مسجدالحرام است.

باز فرمودند:آيا مي دانيد كدام نقطه از مسجدالحرام نزد خدا حرمتش افزون تر است؟

بازكسي پاسخ نداد ، وخودشان فرمودند:آن قسمت كه ميان ركن اسود ومقام و باب كعبه است از همه جا احترامش در نظر خداوند بيشتر است وآن حطيم اسماعيل است كه حضرت اسماعيلu در آنجا گوسفندان خود را علوفه مي داده و در آنجا نماز مي خوانده است. به خدا سوگند اگر بنده اي در اين مكان بايستد وشبها به نماز بپردازد وروز ها روزه بگيرد ولي حق ما را نشناسد و از حرمت ما بي خبر باشد ، پروردگار هرگز از وي نخواهد پذيرفت.[8]

نماز بهتر از حجّ

يكي از عبادات مهمّ انجام عمره ی مفرده وحج تمتع است واين عبادت آثار بي شماراخروي و دنيوي دارد ولي در روايات متعددي نماز را بر تر از حج دانسته است .امام صادق u فرموده است:« صَلَاةٌ فَرِيضَةٌ خَيْرٌ مِنْ عِشْرِينَ حَجَّةً وَ حَجَّةٌ خَيْرٌ مِنْ بَيْتٍ مَمْلُوءٍ ذَهَباً يُتَصَدَّقُ مِنْهُ حَتَّى يَفْنَى » [9]يعنی " نماز واجب از بيست حج بهتر است وحج از يك خانه ی پر از طلا كه همه ی آنها در راه خدا صدقه داده شود وچيزي از آن باقي نماند ، بهتر است."

يونس بن يعقوب مي گويد از امام صادق u شنيدم كه مي فرمايند: « حَجَّةٌ أَفْضَلُ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا وَ صَلَاةٌ فَرِيضَةٌ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ حَجَّةٍ » [10] يعنی "حج افضل از دنيا وهر آنچه در آن است ، مي باشد ونماز واجب از هزار حج افضل است."

امام صادق u مي فرمايد:پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله و سلّم فرمودند:" هر كس خود را نگه دارد تا وقت نماز برسد و نماز را در اوّل وقت بخواند ، ركوع ، سجود وخشوع آن را اتمّ واكمل انجام دهد و از خداوند تمجيد كند و او را عظيم بشمارد وحمدش گويد تا وقت نماز ديگر برسد ، خداوند اجرحاجي را بر او مي نويسد واز اهل علييّن محسوب مي شود." [11]

در اينجا ممكن است اين سوال مطرح شود كه چگونه نماز از حجّ افضل است در حالي كه خود حج مشتمل بر نماز است ؟جواب مي گوييم:مراد از نماز ، نماز واجب يوميّه است ومراد از حجّ، حجه الاسلام نيست بلكه حجّ مستحبي است چون حجّه الاسلام قابل تعدد نيست تا متعدد آن با نماز مقايسه شود .نمازي كه درحجّ مستحبي خوانده مي شود نمازي نيست كه خداوند واجب كرده است بلكه با احرام بستن به عمره يا حجّ ، اتمام اعمال را برخود واجب نموده است كه ازجمله آن نماز طواف است. وغرض در اين روايت تحريك مؤمنين براي حفظ نماز است. چرا كه گاهي ديده مي شود عده اي از مسافران بيت الله الحرام نماز واجب خود را تضييع مي كنند وآن را در هواپيما ، يا با تيمم يا بدون طهارت لباس و بدن و غير آن انجام مي دهند. وحجّ مستحبي وقتي ثواب آن را خواهد داشت كه به نماز واجب صدمه اي نزند والاّ نماز تامّ وكامل در منزل وبا جماعت بيست بار از حجّ افضل است.عبدالله ابن مسعود می گويد از پيامبر اسلام صلی الله عليه و آله و سلّم پرسيدم:« أَيُّ الْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ.» محبوب ترين اعمال در نزد خدا چيست؟ فرمودند :« الصَّلَاةُ لِوَقْتِهَا.» نماز در وقت خود . پرسيدم پس از آن کدام است ؟ فرمودند :« بِرُّ الْوَالِدَيْنِ پرسیدم پس از آن کدام است ؟ فرمودند :« الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ[12]

فضيلت اول وقت نماز

اگر چه وقت نماز هاي پنچ گانه وسيع است وتأخير نماز از اوّل وقت حرمت ندارد ، يعني مي توان نمازصبح را از طلوع فجرتا طلوع خورشيد و نمازظهر و عصر را از اوّل زوال تا غروب خورشيد و نماز مغرب وعشاء راتا نصف شب تأخير انداخت ، ولي به خاطر اهميّتي كه نماز دارد وآخرين وصاياي انبياء و محبوب ترين عمل نزد خدا وعمود دين و قربان كل تقي است ، بهتربلكه مستحب مؤكّد است كه در اوّل وقت خوانده شود.حتي برخي از علماء اقامه نماز را در اوّل وقت واجب دانسته اند.

برانسان شايسته نيست عملي را كه محبوب معبود است وسرسلسله قبولي سايراعمال است كه به خاطر بي توجّهي يا ابتلاء به دنيا به تأخير اندازد وخود را از ارتباط خدا محروم سازد ، و ازطرف ديگرفضيّلت اوّل وقت نماز را ازدست بدهد.بكربن محمد ازدي از امام صادق u نقل مي كند كه آن حضرت فرمودند:«فضل الوقت الاول علي الاخيرخير للمومن من ولده وماله» [13]يعنی " فضيّلت اوّل وقت برآخر وقت براي مؤمن بهتر از مال و اولا اوست."

چرا كه مال و اولاد متاع دنياست و متاع دنيا ، هم قليل است وهم فاني و انسان لاجرم او را ترك خواهد كرد ولي نماز اوّل وقت هم كثير است و هم باقي ، وهيچ وقت از انسان جدا نمي شود و درشديدترين وبحراني ترين زمانها كه انسان محتاج ونياز مند است به دردش مي خورد و به همين دليل است كه امام صادقu در كلام ديگر مي فرمايند:« إِنَّ فَضْلَ الْوَقْتِ الْأَوَّلِ عَلَى الْآخِرِ كَفَضْلِ الْآخِرَةِ عَلَى الدُّنْيَا » [14]يعنی " فضيّلت اوّل وقت بر آخر وقت مانند فضيلت آخرت بردنياست."

چون نماز فرزند آخرت و دنيا مربوط به عالم فناست. پس هركس به خاطر رسيدگي به امور دنيا ، نماز را تأخير اندازد و يا سستي كند و نماز راسبك بشمارد دنيا را برآخرت مقدم كرده است ولي اگرنماز رابركارهاي روزانه مقدم داشت ،آخرت را مقدم داشته است و به همين دليل نماز اوّل وقت ازآنِ آخرت و نماز آخر وقت ازآنِ دنياست.

امام حسن عسگري u فرمودند:موسي بن عمرانu به خدا عرض كرد:« إِلَهِي مَا جَزَاءُ مَنْ صَلَّى الصَّلَاةَ لِوَقْتِهَا ؟» يعنی "خدايا ، پاداش كسي كه نماز را در اوّل وقت خود بخواند چيست؟

فرمود :« أُعْطِيهِ سُؤْلَهُ وَ أُبِيحُهُ جَنَّتِي »[15] يعنی "خواسته اش را مي‌دهم و بهشتم را بر اومباح مي‌كنم."

نماز مهمّ ترين امانت الهي است ومؤمن بايد امين خوبي باشد وامانتداربودن آن درخصوص نماز اين است كه آن را تضييع نكند يعني تند وسريع ،باعجله بدون حضور قلب نخواند واز اوّل وقت تأخير نياندازد ، چرا كه همه ی اينها خيانت در امانت وضايع كردن امانت الهي است.

امام صادق u مي فرمايند:« إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا صَلَّى الصَّلَاةَ فِي وَقْتِهَا وَ حَافَظَ عَلَيْهَا ارْتَفَعَتْ بَيْضَاءَ نَقِيَّةً تَقُولُ حَفِظْتَنِي حَفِظَكَ اللَّهُ وَ إِذَا لَمْ يُصَلِّهَا لِوَقْتِهَا وَ لَمْ يُحَافِظْ عَلَيْهَا ارْتَفَعَتْ سَوْدَاءَ مُظْلِمَةً تَقُولُ ضَيَّعْتَنِي ضَيَّعَكَ اللَّه‏» [16] يعنی "همانا بنده وقتي نماز را در اوّل وقت خود مي خواند و بر آن مواظبت مي كند نمازبه صورت نوري بلند مي‌شود و مي‌گويد: مراحفظ كردي خدا تو را حفظ كند. ولي اگر آن را در اوّل وقت نخواند و ازآن مواظبت نكند به صورت يك سياهي بلند مي شود و مي گويد مراضايع كردي خدا توراضايع كند."

آري اگرنماز ، اين امانت الهي حقش درست اداءشود ودر وقتش خوانده شود ،د عاگوي انسان، انيس و نور قبرانسان وشفيع محشرخواهد بود ولي اگرضايع شود دشمن انسان و نفرين كننده ی آن خواهد بود.

نماز صورت زيباي دين است كه هر چه قدر زيبا و با رعايت شرائط و مقررات خوانده شود چهره ی دين زيباتر خواهد بود ، پيامبر بزرگ اسلام صلی الله عليه و آله و سلّم مي فرمايند : « لكل شي وجه و وجه دينكم الصلاه فلا يشينن احدكم وجه دينكم» [17]يعنی " هرچيزصورتي دارد و صورت دين نماز است پس كسي از شماصورت دينش را زشت نكند."

هركس باتخريب نماز ،چهره دين را خراب كند ،گرفتار عذاب خواهد شد چراكه دين ارثيه انبياءوامانت خداست.پيامبر اسلام صلی الله عليه و آله و سلّم مي فرمايد:«لاتضيعوا صلاتكم ،فان من ضيّع صلاته حشره الله مع قارون وفرعون وهامان لعنهم الله واخزاهم وكان حقاعلي الله ان يدخله النار مع المنافقين فالويل لمن لم يحافظ صلاته» [18]يعنی "نماز تان را ضايع نكنيد .همانا هركس نمازش راضايع كند خداوند او رابا قارون و فرعون و هامان كه لعنت خدا بر آنها باد محشور خواهدكرد و برخداست كه آن را با منافقين داخل آتش كند. پس ويل بركسي كه مواظب نمازش نباشد."

درجاي ديگرازپيامبر اسلام صلی الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه مي فرمايد:« الصَّلَاةُ عِمَادُ الدِّينِ فَمَنْ تَرَكَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِينَهُ وَ مَنْ تَرَكَ أَوْقَاتَهَا يَدْخُلُ الْوَيْلَ وَ الْوَيْلُ وَادٍ فِي جَهَنَّمَ كَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ » [19]يعنی " نماز ستون دين است پس هركس آن راترك كند دينش را خراب كرده است.وهر كس آنرا در وقتش نخواند داخل ويل مي شود وويل وادي در جهنم است .آن طوري كه خداوند فرموده است:ويل بر نماز گزاران ،آنهائي كه در نمازشان سهل انگاري مي كنند".

آیت الله بهجت از مرحوم آقای قاضی (ره) نقل می کردند که ایشان می فرمود:

« اگر کسی نماز واجبش را اوّل وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند! و یا فرمودند: به صورت من تف بیندازد.»

و در بخشی از حدیثى آمده است كه در مشرق و مغرب جهان، اهل خانه اى نیست مگر این كه فرشته ی مرگ (عزرائیل) در هر شبانه روز در (اوقات نماز) پنج مرتبه به ایشان نظر مى كند. پس هر گاه كسى را كه مى خواهد قبض روح كند از كسانى باشد كه به نماز مواظبت داشته و نمازها را در اوقات خود بجا آورده است، فرشته ی مرگ شهادتین را به او تلقین نموده و ابلیس ملعون را از او دور مى كند.[20]

حضرت امير (ع) در نامه ی خود به محمد بن ابی بکر می نويسند : « اِرتَقِبْ وقتَ الصَّلاةِ فَصَلِّها لِوَقتِها ، ولا تَعَجَّلْ بها قَبلَهُ لِفَرَاغٍ ، ولا تُؤخِّرْها عَنهُ لِشُغلٍ»[21] يعنی " مراقب وقت نماز باش و آن را به هنگام بخوان ، نه به دليل بيكارى آن را پيش از موقع بخوان و نه به سبب كارى آن را از وقتش به تأخير انداز ."

امام خمينی و اهتمام به نماز اول وقت

از قول فرزند امام نقل شده است : روز اولى كه شاه رفت ، ما در نوفل لوشاتو بوديم . نزديك به سيصد الى چهارصد خبرنگار اطراف منزل امام جمع شده بودند. تختى گذاشتند و امام روى آن ايستادند . تمام دوربينها كار مى كرد. قرار بود هر چند نفر خبرنگار يك سؤ ال بكنند. دو سه سؤ ال از امام پرسیده شد كه صداى اذان ظهر شنيده شد. بلا فاصله امام محل را ترك كردند و فرمودند: وقت فضيلت نماز ظهر مى گذرد. تمام حاضرين از اين كه امام صحنه را ترك كردند ، متعجّب شدند. كسى از امام خواهش كرد چند دقيقه اى صبر كنيد تا حداقل چهار پنج سؤ ال ديگر بشود. امام با عصبانيّت فرمودند : به هيچ وجه نمى شود ، و رفتند.[22]

حجةالاسلام انصاری می گوید : امام(ره) در روزهای آخر عمرشان می خواستند بخوابند ؛ به من فرمودند اگر خوابیدم ، اول وقت نماز صدایم بزن ، گفتم چشم . دیدم اوّل وقت شد و امام(ره) خوابیده اند، حیفم آمد صدایشان بزنم ؛ عمل جراحی، سُرم به دست ، گفتم صدایشان نزنم بهتر است.

چنددقیقه ای از اذان گذشت و امام(ره) چشم هایشان را باز كردند، گفتند:وقت شده؟ گفتم:بله فرمودند:چرا صدایم نزدی؟ گفتم:ده دقیقه بیشتر از وقت نگذشته است. گفتند:مگر به شما نگفتم. سپس امام(ره) فرزند خود را صدا زدند و فرمودند: ناراحتم. از اول عمرم تا حالا نمازم را اول وقت خوانده ام، چرا الان باید ده دقیقه تأخیر بیفتد؟".



[1] - كافي ج3ص266

[2] - وسائل الشيعه ج4ص34- من‏لايحضره‏الفقيه، ج1، ص 208

[3] - وسائل الشيعه ج4ص34

[4] - من لايحضره الفقيه ج1ص205

[5] - من لايحضره الفقيه ج1ص205

[6] - كافي ج2ص18

1-المائده آيه 3

[8] - عقاب الاعمال ص457

[9] - من لايحضره الفقيه ج2ص221

[10] - التهذيب ج2ص240

[11] - من لايحضره الفقيه ج1ص210

[12] - وسائل‏الشيعة 4 112

[13] - ثواب الاعمال ص76

[14] - ثواب الاعمال ص76

[15] - بحار الانوارج82ص204

[16] - من لايحضره الفقيه ج1ص209

[17] - جعفريات ص39

[18] - بحارالانوار ج79ص203

[19] - بحارالانوار ج79ص203

[20] - كافى، ج3، ص 136

[21] - بحار الأنوار : 83 / 14 / 25

[22] - سيماى فرزانگان ، ص 159.

 
طراح و برنامه نویس: اکین