مذمت ترک نماز و فضيلت نماز جماعت PDF چاپ نامه الکترونیک
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۹

سخنرانی حجه الاسلام صفری در مسجد جامع گرمی – رمضان 91

مذمت ترک نماز و فضيلت نماز جماعت

حضرت امير u فرمودند شيعه من را با دو چيز امتحان کنيد . اگر آن دو چيز در آنها بود شيعه من هستند و هرچقدر از آن دو دور با شند از من نيز دورترند . يکی از آنها « محافظتهم على أوقات الصلوات .» است.

شايد در اينجا اين سوال مطرح شود که چرا نماز اين همه ارزش و اهميت دارد . و ترک نماز هم اينقدر مذموم است که تارک آن را کافر می گويند. امّا اهميتش به خاطر حقيقت نماز است . ظاهر نماز چندتا ذکر و خم شدن و به خاک افتادن است ، ولی حقيقت نماز چيز ديگری است . سری که در وضو و تکبیرات نماز است. اگر در بخش کلام نماز ، فقط « ايّاک نعبد و ايّاک نستعين » درست شود ، انسان همه فضائل را بدست آورده است . پيامبر o فرمودند ان الرجلين من امتى يقومان فى الصلاة ، و ركوعهما و سجودهما واحد، و ان ما بين صلاتيهما مثل ما بين السماء و الارض.»[1] يعنى " دو نفر از امت من به نماز مى ايستند و ركوع و سجودشان يكى است ، حال آن كه تفاوت بين نمازشان برابر با فاصله آسمان و زمين است ."

و از نظر مذمت تارک نماز نيز بايد بگوييم که نماز ستون دين است و هرکس آن را نخواند ستون دينش را خراب کرده است. پيامبر اسلام o است فرمودند: « الصَّلَاةُ عِمَادُ الدِّينِ فَمَنْ تَرَكَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِينَه‏»[2] يعنی " نماز پايه دين است پس كسى كه نمازش را عمداً ترك نمايد دينش را منهدم كرده است." در ادامه همين روايت پيامبر o مى فرمايند: «وَمَنْ ترك اوقاتها يدخل الويل والويلُ واد فى جهنّم كما قال الله تعالى ويل للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون.»[3] يعنی " وكسى كه اوقات نماز را ترك كند داخل در ويل مى شود و ويل سرزمينى است در جهنّم چنان كه خداوند فرمود : ويل جاى نمازگزاران است آن نمازگزارانى كه در نماز خود سهوكننده و غافلند." باز فرمودند : «تاركُ الصلاةِ ملعونٌ فى التوراةِ ملعونٌ فى الانجيل ملعونٌ فى الزبور، ملعونٌ فى القرآن ملعون فى لسان جبرئيل ملعون فى لسان ميكائيل ملعون فى لسان اسرافيل ملعون فى لسان محمّد»[4] يعنی " ترك كننده نماز در تورات وانجيل و زبور وقرآن مورد لعن و نفرين قرار گرفته و به زبان (فرشتگان) جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و محمّد o مورد لعنت قرار گرفته است."

نماز در قبر

پيامبر o فرمودند: «انَّ الصلاةَ تأتى الى الميت فى قبره بصورة شخص انوراللّون يونسه فى قبره و يدفع عنه اهوال البرزخ»[5]. يعني"همانا نماز به صورت انسانى سفيد چهره وارد قبر ميّت شده و با او انس مى گيرد و وحشتهاى برزخ را از او برطرف مى كند."

يکی از مراحل اجتناب ناپذير زندگی انسان عالم قبر است . و عالم قبر يکی از وحشتناک ترين محل برای انسان است اگر انسان از نظر عمل دچار کمبود باشد.

روايت شده از براء بن عازب كه يكى از معروفين صحابه است كه ما در خدمت حضرت رسول صلى الله عليه و آله بوديم كه نظرش به جماعتى افتاد كه در محلى جمع گشته بودند. پرسيد براى چه مردم اجتماع كرده اند؟ گفتند براى كندن قبر جمع شده اند. براء گفت : چون حضرت اسم قبر را شنيد در رفتن به سوى آن شتاب كرد تا خود را به قبر رسانيد پس كنار قبر به زانو نشست . من به طرف ديگر مقابل روى آن حضرت رفتم تا ببينم چه كار مى كند، ديدم بشدت گريست آنگاه رو به ما كرد و فرمود: « اخوانى لمثل هذا فاءعدوا» يعنى اى برادران ما، براى خود چنين جائى تهيه كنيد و آماده شويد.

قطب راوندى روايت كرده كه حضرت عيسى (ع) پس از مرگ مادر خود مريم را صدا زد و گفت : اى مادر! با من سخن بگو؛ آيا مى خواهى كه به دنيا برگردى ؟ گفت : بلى براى آنكه در شب بسيار سرد، براى خدا نماز گزارم و در روز بسيار گرم ، روزه بگيرم . اى پسر جان ! اين راه بسيار خطرناك است .

سيد بن طاووس (رحمة الله عليه ) از حضرت رسول صلى الله عليه و آله روايت كرده كه فرمود: ساعتى سخت تر از شب اول قبر بر ميت نمى گذرد پس با صدقه دادن ، به مرده خود رحم كنيد و اگر چيزى نيافتى كه صدقه بدهى يكى از شما دو ركعت نماز گذارد و در ركعت اول فاتحة الكتاب را يك مرتبه بخواند و قل هو الله دو مرتبه و در ركعت دوم فاتحه را يك مرتبه اءلهيكم التكاثر را ده مرتبه و سلام دهد و بگويد: اللهم صل على محمد و آل محمد وابعث ثوابها الى قبر ذلك الميت فلان بن فلان پس حق تعالى همان ساعت هزار ملك به سوى قبر آن ميت مى فرستد و با هر ملكى جامه اى و حله اى ، و تنگى قبر او را وسعت مى دهد تا روز نفخ صور و به نمازگزار به عدد آنچه در آفتاب بر آن مى تابد حسنات مى دهد و چهل درجه مقامش را بالا مى برد.

حضرت امير u فرمودند :« عباد الله ما بعد الموت لمن لا يغفر له اشد من الموت القبر فاحذروا ضيقه و ضنكه و ظلمته و غربته ؛ ان القبر يقول كل يوم انا بيت الوحشة انا بيت الدود، و القبر روضة من رياض الجنة او حفرة من حفر النار - الى ان قال - و ان معيشة الضنك التى حذر الله منها عدوه عذاب القبر؛ انه يسلط على الكافر فى قبره تسعة و تسعين تنينا فينهشن لحمه و يكسرن عظمه يترددن عليه كذلك الى يوم يبعث ؛ لو ان تنينا منها نفخ فى الارض لم تنبت زرعا. يا عباد الله ان انفسكم الضعيفة و اجسادكم الناعمة الرقيقة التى يكفيها اليسير تضعف عن هذا» يعنی "اى بندگان خدا بعد از مرگ براى كسى كه آمرزيده نشود شديدتر از مرگ قبر است از تنگى و تاريكى و غربت آن ، بر حذر باشيد همانا قبر در هر روز مى گويد: من خانه غربتم ، من خانه وحشتم ، من خانه كرم هستم . قبر يا باغى از باغ هاى بهشت و يا گودالى از گودالهيا آتش است - تا آنجا كه فرمود: - همانا زندگى و معيشت سخت كه خدا دشمن خود را از آن ترسانده عذاب قبر است همانا در قبر 99 مار بزرگ بر كافر مسلط مى شوند، گوشت او را به نيش مى كشند و استخوانش را مى شكنند و تا روز رستاخيز همچنان اين كار ادامه دارد. اگر يكى از آن مارها در زمين بدمد زراعتى نرويد. اى بندگان خدا، نفس هاى ضعيف و بدن هاى نرم و نازك شما كه كمى از اينها برايش كافى است از اين (عذاب ) ضعيف و ناتوان است ."

بی نماز در قيامت

امام صادق uكه شنيدم فرمودند:« مَنْ تَرَكَ صَلَاةَ الْعَصْرِ غَيْرَ نَاسٍ لَهَا حَتَّى تَفُوتَهُ وَتَرَهُ اللَّهُ أَهْلَهُ وَ مَالَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ »[6] يعنی "هركس نماز عصر را بدون آن كه فراموش كرده باشد ، ترك كند تا از او فوت شود خداوند او را درقيامت بي اهل و مال محشور سازد."

ابوسلام عبدي مي گويدبر امام صادق u وارد شدم ودرباره كسي كه نماز عصر خويش را عمداً تأخير انداخته است سوال كردم ؟

- فرمودند: درروز قيامت بي كس وتنها وبي اهل ومال محشور مي شود.

- عرض كردم:گرچه از اهل بهشت باشد؟

- فرمودند:گرچه اهل بهشت باشد.

- پرسيدم:رتبه اش دربهشت چيست؟

- فرمودند:يكّه وتنها بي زن وفرزند ، بي مال ومنال در بهشت مي ماند، و از مردم بهشت خواهش مي‌كند كه از او پذيرائي كنند چون خود درآن جا مأوي ومنزلي ندارد.[7]

نماز جماعت

يکی از توصيه های اکيد دين ما اين است که نمازخای واجب به جماعت خواندع شود و اجر و پاداش فراوانی بر آن ذکر نموده اند.

پيامبر اسلام o فرمودند: «مَنْ مَشَى إِلَى مَسْجِدٍ يَطْلُبُ فِيهِ الْجَمَاعَةَ كَانَ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ سَبْعُونَ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ يُرْفَعُ لَهُ مِنَ الدَّرَجَاتِ مِثْلُ ذَلِكَ فَإِنْ مَاتَ وَ هُوَ عَلَى ذَلِكَ وَكَّلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ يَعُودُونَهُ فِي قَبْرِهِ وَ يُبَشِّرُونَهُ وَ يُؤْنِسُونَهُ فِي وَحْدَتِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ حَتَّى يُبْعَثَ »[8] يعنی "هر كس براي خواندن نماز جماعت به سوي مسجد برود، به هر قدمش هفتاد هزار حسنه نوشته مي شود وهفتاد هزار درجه بالا مي رود .پس اگر بميرد در حاليكه بر نمازجماعت مواظبت مي‌كرده خداوند متعال هفتاد هزار فرشته بر او مي‌گمارد تا در قبر، او را عيادت‌كنند و به او مژده دهند و تاروزي كه از قبر مبعوث شود با او مأنوس مي شوند و به اوطلب مغفرت مي كنند."

پيامبر o فرمودند :« انّ الله يستحيي من عبده اذا صلي في جماعه ثم سأله حاجه ان ينصرف حتي يقضيها» [9]يعی "پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم ) مي فرمايد: خداوند حيا مي‌كند از بنده اي‌كه نمازجماعت بخواند و سپس حاجتش را از خدا بخواهد مگر اين كه خداوند حاجتش رابرآورده مي كند."

فضيلت صف اوّل

حضرت موسی ابن جعفر u فرمودند: « إِنَّ الصَّلَاةَ فِي الصَّفِّ الْأَوَّلِ كَالْجِهَادِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ »[10] يعنی "حضرت موسي بن جعفر u مي فرمايند:"همانا صف اوّل نماز مانند جهاد در راه خداست."

پيامبر o فرمودند : «ثَلَاثٌ لَوْ تَعْلَمُ أُمَّتِي مَا لَهُمْ فِيهِنَّ لَضَرَبُوا عَلَيْهِنَّ بِالسِّهَامِ الْأَذَانُ وَ الْغُدُوُّ إِلَى الْجُمُعَةِ وَ الصَّفُّ الْأَوَّلُ »[11] يعنی " پيامبراسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند: سه چيز است كه اگر امّتم مي‌دانستند درآن سه چيز چقدر ثوابي براي آنها است براي انجام آن قرعه كشي مي‌كردند، (آن سه چيز) اذان گفتن وآمدن به نمازجمعه و ايستادن در صف اوّل نماز است."

اين نمازهای جماعت سفره های رحمت هستند که قدرش معلوم نمی شود . اين اذانی که در نمازهای جماعت خوانده می شود ، ارزش فوق تصورما دارد.

پيامبر اسلام o فرمودند :« مَنْ تَوَلَّى أَذَانَ مَسْجِدٍ مِنْ مَسَاجِدِ اللَّهِ فَأَذَّنَ فِيهِ وَ هُوَ يُرِيدُ وَجْهَ اللَّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ ثَوَابَ أَرْبَعِينَ أَلْفَ أَلْفِ نَبِيٍّ إِلَى أَنْ قَالَ وَ إِذَا أَذَّنَ الْمُؤَذِّنُ فَقَالَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ اكْتَنَفَهُ أَرْبَعُونَ أَلْفَ أَلْفِ مَلَكٍ كُلُّهُمْ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ وَ كَانَ فِي ظِلِّ رَحْمَةِ اللَّهِ حَتَّى يَفْرُغَ الْحَدِيثَ وَ فِيهِ ثَوَابٌ جَزِيلٌ»[12] يعنی " هركس متولي اذان مسجدي از مساجد شود و درآن به خاطرخدا اذان بگويد خداي متعال ثواب چهل هزار هزار پيامبر را به اوعطا مي كند ، تا فرمودند: وقتي مؤذن اذان مي‌گويد ،پس وقتي مي‌گويد"أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ" چهل هزارهزارملك اطراف او را مي‌گيرند و همه آنها براو درود مي‌فرستند وبراي او استغفار مي‌كنند و او درسايه رحمت خداست تا اذان را تمام كند و درآن ثواب زيادي است." باز فرمودند :« وأَمَّا الْأَذَانُ فَإِنَّهُ يُحْشَرُ الْمُؤَذِّنُونَ مِنْ أُمَّتِي مَعَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ »[13]يعنی " امّا اذان ، همانا مؤذنين از امّت من با پيامبران وصدیقّين وشهداء و صالحين محشور مي شوند."

موذن رسول خدا o

عبدالله علي مي‌گويد : من روزي كالاهاي خود را ازبصره به مصر مي‌آوردم ، در راه ، مرد پيرو بلند قامتي را ديدم كه صورتش گندم گون وموي سرش سفيد بود.پرسيدم اين كيست ؟ گفتند: بلال است.چيزي براي نوشتن پيدا كردم وپيش او رفتم. سلام كردم وگفتم: خدا تو را رحمت كند ازآنچه كه ازرسول خدا شنيده‌اي براي مانقل كن.

گفت: من كي هستم؟ گفتم :بلال مؤذن رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم ) . بلال گريه كرد ومن نيز شروع به گريه نمودم . مردم اطراف ما را گرفتند وجمع شدند درحالي كه هنوز ماگريه مي‌كرديم.

بلال از من پرسيد ازكدام سرزمين هستي؟ گفتم: از اهل عراق هستم.گفت: بخ بخ ،سپس مقداري ساكت شد وآنگاه گفت: اي برادر عراقي بنويس، بسم الله الرحمن الرحيم من از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم ) شنيدم كه مي‌فرمودند:« مؤذنين برنماز، روزه ،گوشت و خون مؤمنين امين هستند. از خداوندچيزي نمي‌خواهند مگر اينكه خداوند به آنها عطامي‌كند و از چيزي شفاعت نمي‌كنند مگراينكه شفاعتشان پذيرفته مي‌شود».

گفتم : خدا تو را رحمت كند ، اضافه كن.گفت: بنويس، بسم الله الرحمن الرحيم از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم ) شنيدم كه فرمودند:«هركس براي خدا چهل سال اذان بگويد خداوند او را درروز قيامت درحالي مبعوث مي‌كند كه عمل مقبول و مبرور چهل صديق را دارد».

گفتم: اضافه كن.گفت :بنويس، بسم الله الرحمن الرحيم، از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم ) شنيدم فرمودند:« هركس بيست سال اذان بگويد خداوند درقيامت او را درحالي محشور مي‌كند كه مانند ستارگان آسمان مي درخشد».

گفتم: اضافه كن.گفت: بنويس ،بسم الله الرحمن الرحيم، هركس ده سال اذان بگويد خداوند متعال او را درمحل و يا درجه‌اي با ابرهيم خليل محشور مي‌كند».

گفتم: اضافه كن خدا تو را رحمت كند.گفت: بنويس ،بسم الله الرحمن الرحيم ، از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم ) شنيدم هركس يك سال اذان بگويد خداوند متعال او را درحالي مبعوث مي‌كند همه گناهانش را بخشيده است و لو به اندازه كوه احد باشد».

گفتم: اضافه كن ، خدا تو را رحمت كند.گفت:بلي ، حفظ كن و عمل نما ، از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم ) شنيدم كه فرمودند:« هركس براي خدا فقط بريك نماز اذان بگويد خداوند متعال تمام گناهان گذشته او را مي‌آمرزد و نيروئي به آن مي‌دهدكه در بقيه عمرش گناه نكند، و او را باشهداء درقيامت دريك جا جمع مي‌كند».

گفتم : خدات ورا رحمت كند بهترين چيزي كه از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم ) شنيده‌اي براي ما نقل كن.گفت: واي برتو بند دلم راپاره كردي ، وگريه كرد، من هم شروع به گريه كردم، بطوريكه به حالت اوترحم كردم.وآنگاه گفت: بنويس، بسم الله الرحمن الرحيم، از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم ) شنيدم كه فرمودند:« وقتي روز قيامت شود خداوندمتعال همه مردم را دريك جا جمع مي‌كند و فرشتگاني ازنور را به سوي مؤذنين مي‌فرستدكه باآنها هدايا و تحفه‌هاي از نور است ، مركبي را پيش آنها مي‌فرستد كه لجامش از زبرجد سبز و زينش از مسك خوشبوست ، مؤذنين برآن سوار مي‌شوند و روي آن مي‌ايستند وجلوي آنها فرشتگان حركت مي‌كنند و باصداي بلند جلوي آنها اذان مي‌گويند».[14]



[1] - جامع احاديث الشيعة ، ج 5، ص 31، ح 2292؛ بحارالانوار، ج 81، ص 249.

1 -جامع الاخبار، ص71

2- جامع الاخبار، ص71

2 - انوار الهدايه، ص197

1-

[6] -ثواب الاعمال ص521

[7] - ثواب الاعمال ص521

[8] - من لايحضره الفقيه ج4ص17-وسائل الشيعه ج8ص287

[9] - بحارالانوار ج85ص4

[10] - مستدرك ج6ص459

[11] - مستدرك ج6ص459

[12] - وسائل‏الشيعة ج5 ص377

[13] - وسائل‏الشيعة ج5 ص377

[14] - من لايحضره الفقيه ج1ص292

 
طراح و برنامه نویس: اکین