اهميت نماز PDF چاپ نامه الکترونیک
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۶

سخنرانی حجه الاسلام صفری در مسجد جامع گرمی – رمضان 91

دو خصلت شیعه

حضرت امير u فرمودند :« اختبروا شيعتي بخصلتين فإن كانتا فيهم فهم شيعتي محافظتهم على أوقات الصلوات و مواساتهم مع إخوانهم المؤمنين بالمال و إن لم تكونا فيهم فاعزب ثم اعزب ثم اعزب‏ .»[1]

توضيح حديث :

« محافظتهم على أوقات الصلوات .»

اهميت نماز

يکی از فرائض مهم که خدای متعال ترک آن را به هيچ وجه اجازه نداده است ، نماز است . روزه بر مريض و ضعيف و پير ، واجب نيست . و اگر کسی مسافرباشد روزه نمی گيرد گرچه بعداً قضا می کند . حجّ بر غير مستطيع واجب نيست . ساير واجبات شرائطی دارد که اگر آنها نباشد واجب نمی شوند ، ولی نماز بر همه واجب است وبايد بخوانند . حتی برحريق و غريق ، واجب است . کسی که در دريا غرق می شود يا در آتش می سوزد بايد در حد امکان ولو باشاره و چشم به هم زدن آن را اداء کند . حتی در حال جنگ که با دشمن می جنگد بايد نماز خوف بخواند و حق ترک نماز را ندارد . و نماز امام حسي« u در کربلا و نماز حضرت u در جنگ صفين و نماز پيامبر o در جنگها نمونه آن است .

نماز کليد بهشت

نماز معيار ايمان خداوند متعال در سوره مبارک مومنون وقتی خصايص مومن را ذکر می کند ، اوّل می فرمايد :« قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ .» بعد اوّلين ويژگی آنها را خشوع در نماز ذکر می کند :« الَّذينَ هُمْ في‏ صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ .» بعد چندتا ويژگی ديگر که ذکر می کند دو باره می فرمايد :« وَ الَّذينَ هُمْ عَلى‏ صَلَواتِهِمْ يُحافِظُونَ .» و آنگاه می فرمايد :« أُولئِكَ هُمُ الْوارِثُونَ ، الَّذينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فيها خالِدُونَ .»

ترک نماز علت ورود به جهنم

در مقابل اين آيات ، آيات ديگری وجود دارد که نشان می دهد بی نماز وارد جهنم می شود. در سوره مدّثر آمده است که اصحاب يمين از جهنميان می پرسند چرا به جهنم رفتيد ؟ آنها در پاسخ اوّلين چيزی را که می گويند اين است که :« قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ .» بعد چيزهای ديگر را می گويند :« وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكينَ ، وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضينَ ، وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ ، حَتَّى أَتانَا الْيَقينُ .»

نماز اوّلين واجب در اسلام

در روايتى از پيامبر اسلام o چنين آمده است كه: « اوّل ما افترض الله على امّتى الصلواتُ الخمس. »[2] يعنی «اولين چيزى كه خداوند بر امّت من واجب كرد نمازهاى پنجگانه است»

و نيز در حديثى ديگر فرموده اند: « انّ اوّل مافرض الله على عباده الصلاة وآخرُ مايبقى عند الموت الصلاة.» [3] يعني «همانا اولين فريضهاى كه از طرف خداوند بر بندگانش واجب شد نماز بود و آخرين فريضه اى كه تا دم مرگ از او ساقط نمى گردد و وجوبش همچنان باقى است نماز است»

نماز اولين عمل خيرى كه نزد خدا بالا مى رود

از پيامبر اسلام o نقل شده كه فرمودند:« اوّل مايُرفَعُ مِنْ اعمالهم الصلوات الخمس.» [4] يعنی « اولين عملى كه از انسانها بالا برده مى شود نمازهاى پنجگانه است »

نماز اولين پرسش در قیامت

در اخبار و روايات بسيارى وارد شده است كه اولين پرسش و سئوالى كه خداوند در قيامت از بندگانش مى نمايد نماز است . پيامبر اكرم o فرمودند: « حافظوا على الصلوات الخمس فانّ الله ـ عزّ وجلّ ـ إذا كان يوم القيامة يدعوا العبد فاوّل شىء يُسأل عنه الصلاة فان جاء بها قامةً والاّ رُخّ به فى النّار. »[5] يعنی «نمازهاى پنجگانه را محافظت كنيد زيرا روز قيامت كه مى شود خداوند بندهایش را فرا مى خواند و نخستين چيزى كه از او مى پرسد نماز است اگر آن را بطور كامل انجام داده باشد (به بهشت مى رود) و گر نه در آتش افكنده مى شود»

اولين چيزی که محاسبه می شود

از حضرت امام صادق o روايت شده است : « أوَّلُ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ عَلَى الصَّلاَةِ ، فَإذَا قُبِلَتْ قُبِلَ مِنْهُ سَائِرُ عَمَلِهِ ، وَإذَا رُدَّتْ عَلَيْهِ رُدَّ عَلَيْهِ سَائِرُ عَمَلِهِ »[6]. يعنی اولين چيزى كه عبد بر آن محاسبه مى شود نماز است ، پس اگر نمازش قبول شود ساير اعمالش نيز قبول مى شود ، و اگر نمازش رد شود ساير اعمالش نيز رد مى شود .

نقل است كه مردى نزد پيامبر اكرم o رسيد و عرضه داشت اى رسول خدا o دعا كن كه خدا مرا به بهشت داخل كند پيامبر o فرمودند: مرا با زيادى سجده كردن همراهى كن»[7]. يعنى مهمترين عاملى كه موجب رفتن به بهشت مى شود نماز است.

ويژگی شيعه

حضرت امير u هم می گويد اگر بخواهيد شيعه مرا بشناسيد به وسيله دو چيز می توانيد. يکی از آن دو اين است که مواظب وقت نمازند .

شيخ مفيددر كتاب ارشاد نقل مي‌كند كه حضرت امير u در شب مهتابي از مسجد بيرون آمدند وبه قصد صحرا حركت كردند ،گروهي به دنبال آن حضرت رفتند.حضرت وقتي متوجّه آنها شد ايستاد وبه آنها فرمودند:شماكيستيد؟گفتند: اي امبر المومنين! ما ازشيعيان شما هستيم. حضرت برگشتند و به دقّت به چهرهاي آنها نگاه كرده فرمودند:چگونه است كه سيماي شيعه در شما نمي بينم؟ گفتند:اي امير المومنين سيماي شيعه چگونه است ؟ فرمود: زرد چهرگان ازبيداري ، وخراب چشمان از گريه وخميده پشتان از ايستادن وقيام براي عبادت ، وتهي دلان از روزه، ولب خشگان از دعاهستندو برچهره آنان گرد وغبار خاشعان نشسته است."[8]

امام سجّادu در خانه نشسته بود كه جمعي از مردم درِ خانه را زدند. امام u فرمودند :"بنگريد دم در كيست؟آنها گفتند: مردمي از شيعيان شما هستيم. امام به سرعت ازجا برخاست بطوريكه نزديك بود بيافتد وچون در رابازكرد و به آنها نگريست باز گشت و فرمودند: دروغ مي گويند، اگرازشيعيان ما هستند پس نشانه اي كه بايد در صورت داشته باشندكجاست؟ اثر عبادت كجاست؟سيماي سجده كجاست؟ شيعيان ما بوسيله عبادتشان و سر و صورتشان شناخته مي شوند. شيعيان ماكساني هستندكه عبادت بيني هايشان را زخم كرده وجبه وسجده گاهشان پينه بسته ، شكمهاي تهي، لبهاي خشكيده دارند ، عبادت چهره هايشان را دگرگون ساخته و شب بيداري وبي خوابي تن هايشان را فرسوده كرده است ، آنهاكساني هستندكه چون مردم خموشندآنها تسبيح مي‌گويند وچون مردم درخوابند آنها نماز مي خوانند.آنهاكه چون مردم خوشحال باشند ، اندوهگين هستند." [9]

ابن عباس مي گويد: درجنگ صفين بودم ، حضرت علي u كه به شدت مشغول نبرد بود و بين دو لشكر قرار گرفته بود، درحال جنگيدن مواظب خورشيد هم بود.گفتم :يا امير المومنين چرا مراقب خورشيد هستيد؟ فرمودند:منتظرم وقت ظهر برسد تا نماز بخوانم.

گفتم : مگر حالاكه مشغول جنگيم وقت نماز است؟

حضرت فرمودند:« عَلَى مَا نُقَاتِلُهُمْ إِنَّمَا نُقَاتِلُهُمْ عَلَى الصَّلَاةِ ؟»[10]يعنی " مگر ما براي چه مي جنگيم ؟ مابه خاطر نماز مي جنگيم."

ابن عباس مي‌گويد:يك شب نماز شب حضرت علي u ترك نشد حتي در شب ليله الهدير.[11]



[1] - جامع‏الأخبار ، ص35

[2] - كنز العمال، ج7 حديث 1885.

[3] - لئالى الاخبار، ج4 ص8

[4] - كنز العمّال، ج7 ص18899

[5] - بحار الانوار، ج82 ص201

[6] - الفقيه : 1 / 208 ، باب فضل الصلاة ، حديث 626

[7] - وسائل الشيعه، ج3 ص30

[8] - ارشاد شيخ مفيد ج1ص231

[9] - بحارالانوار ج68ص169

[10] - وسائل‏الشيعة 4 246

[11] - بحارالانوار ج8ص23

 
طراح و برنامه نویس: اکین