خطبه های نماز جمعه مورخه 26/02/1399 PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط مدیر   
جمعه ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۷

 

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین حبیبنا و حبیب اله العالمین الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضین بابی القاسم محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم) و علی اهل بیته الطاهرین و لعنت الله علی اعدائهم اجمعين من الآن الی یوم لقاء رب العالمين. اما بعد عبادالله اوصيکم ونفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهی.

خودم و شما نماز گزاران عزیر را به تقوی الهی دعوت می کنم.

خدای متعال همواره در تمام زمانها بلکه در برهه ای از هستی که اصلا زمان نبود خدای عام رحیم و رحمان بود ، خدای عالم غفار و ستار بود. او همواره بنده نواز است ولی در برخی زمانها و بعضی مکانها بنده نوازیش و پذیرائی از بنده اش آنقدر باشکوه است که عقل بشر در حیرت می ماند.

یکی از آن زمانها که پذیرائی خاص از بندگان می کند همین ماه مبارک رمضان است. خدای عالم آنقدر بخشنده و مهربان است که در سایر ماهها یک عمل صالح را ده برابر بلکه هفتصد برابر می نویسد بلکه می فرماید « والله یضاعف لمن یشاء» از هفتصد برابر نیز بیشتر می دهد.

در غیر رمضان برای اطعام به نیازمندان آنقدر پاداش می دهد که حسابش را فقط خودش می دهد که امام صادق (ع) می فرمایند :« مَنْ‏ أَطْعَمَ‏ مُسْلِماً حَتَّى يُشْبِعَهُ لَمْ يَدْرِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ مَا لَهُ مِنَ الْأَجْرِ فِي الْآخِرَةِ لَا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ إِلَّا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِين‏.»

اما نکته این است که در غیر این ماه بر عمل صالح این پاداشها را با این همه تفضل عنایت می کند ولی وقتی ماه رمضان می رسد ضمن این که این تفضل در جای خود باقی است می فرماید به نفس کشیدنت و به خوابیدنت نیز پاداش میدهم.

در غیر ماه مبارک رمضان به اعمال صالح پاداش مضاعف می دهد ولی در این ماه بر نفس کشیدنمان نیز پاداش می دهد در حالی که این نفس کشیدن در دست ما نیست دست اوست. اگر بخواهد نفس ی کشیدم اگر اراده کند نفسمان قطع می شود.

ما از روزی که متولد شده ایم مهمان خداییم و او میزبان است. از روز اوّل سفره را باز کرد و ا در کنار سفره اش نشسته ایم و مصرف می کنیم و او هر روز و هر لحظه پذیرائی می کند و ما مهمانش هستیم ولی عیر از این خدای متعال در سال دو ضیافت خاصی دارد یکی ضیافت مکانی است و دیگری ضیافت زمانی. ضیافت مکانی در موسم حج مکه و عرفات است. و ضیافت زمانی همین ماه مبارک رمضان است.

در آن مهمانی طوری از بنده اش پذیرائی می کند که ضمن این که دعایش را مستجاب می کند ، پاداش بسیاری می دهد بلکه در مستدرک آورده است که امام علی علیه‌السلام فرمود: از رسول خدا صلی الله علیه و آله سؤال شد : کدامین یک از عرفاتیان گناهکارترین‌اند؟ فرمود: کسانی که از عرفات بازمی‌گردند و گمان می‌کنند خدا آنان را نبخشیده است.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: برخی گناهان است که جز در عرفات بخشیده نشود.

ضیافت زمانی هم همین ماه مبارک رمضان است. می فرماید دعایتان مستجاب است. نفستان و خوابتان عبادت است عباداتتان مقبول.

برای افطاری دادن ثوابش با روزهای دیگر فرق می کند.

امام صادق (علیه‌السّلام) می‌فرماید: فردی به نام سدیر، در ماه مبارک رمضان، بر پدرم امام باقر (ع) وارد شد. حضرت فرمود: ‌ای سدیر، آیا می‌دانی در چه شب‌هایی قرار داریم؟ عرض کرد، آری، پدرم فدایت باد، شب‌ های ماه مبارک رمضان است. امام فرمود: آیا می‌توانی در هر شب از این شب‌ها ۱۰ بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کنی؟

سدیر گفت: پدر و مادرم فدایت باد این‌ اندازه ثروت ندارم. امام فرمود: آیا می‌توانی نه بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کنی؟ سدیر باز همان گونه جواب داد. حضرت یکی یکی کم کرد تا فرمود: آیا می‌توانی هر شب یک بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کنی؟

سدیر عرض کرد: این نیز در توانم نیست. امام فرمود: آیا می‌توانی هر شب مسلمانی را افطار دهی؟ مرد گفت: آری، بلکه ده مسلمان را نیز می‌توانم. پدرم فرمود: ‌ای سدیر، من نیز همین را اراده کرده‌ام. اگر بتوانی یک برادر مسلمان را افطاری دهی (ارزش آن) چون آزاد ساختن یکی از فرزندان اسماعیل است.

این پاداشها پذیرائی خدا از بندگانش است.

امام صادق (ع) می فرماید :« مؤمن روزه‌داری نیست که وقت سحر و افطار "انا انزلناه" را بخواند مگر آن‌که در بین آن دو وقت مانند کسی است که در راه خداوند، در خون غلطیده باشد.»

مام کاظم (ع)» فرموده‌اند: هر کس این دعا را در هنگام افطار بخواند پاداش تمام کسانی که در آن روز، روزه بوده اند برای او نوشته می‌شود: «اَللّهُمَّ لَکَ صُمْتُ وَعَلى رِزْقِکَ اَفْطَرْتُ وَعَلَیْکَ تَوَکَّلْت.

اگر کسی در این ضیافت بخشیده نشود دیگر بخشیده نمی شود مگر این که آن ضیافت یعنی عرفات را درک کند. امام صادق (ع) می فرماید : هر کس در ماه رمضان بخشیده نشد، تا ماه رمضان سال بعد آمرزیده نمی‌شود؛ مگر آنکه در عرفات حاضر شود

خطبه دوّم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذی لایبلغ مدحته القائلون و لایحصی نعمائه العادوّن و لایؤدّی حقّه المجتهدون الذی لایدرکه بعد الهمم و لایناله غوص الفطن ثم الصلاه و السلام علی اشرف الانبياء و المرسلين الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضين بابی القاسم محمد

اللهم صل علي علي اميرالمومنين وعلي فاطمه سيده النساء العالمين وعلي الحسن والحسين سيدي شباب اهل الجنه وعلي علي بن الحسين ومحمد بن علي وجعفر بن محمد وموسي بن جعفر وعلي بن موسي ومحمد بن علي وعلي بن محمد والحسن بن علي والحجه القايم المنتظر عجل الله تعالی فرجه و جعلنا من اعوانه و انصاره والمستشهدين بین یديه

اسغفرالله لی و لکم من جميع الذنوب و الآثام و اتوب اليه

ایام ایام شهادت بزرگ مرد تاریخ اسلام بلکه ابرمرد تاریخ بشریت بلکه شهادت شخصیت بزرگ عالم خلقت است. شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) را محضر شما روزه داران و تمام شیعیان جهان تسلیت عرض می کنم.

تاریخ اسلام یک سوال اساسی و جدی و سرنوشت ساز از امت اسلامی دارد که هنوز بعد از 1400 سال پاسخ آن سوال را نداده اند؟

گرچه ما پاسخ آن سوال را می دانیم و می دانیم چرا پاسخ داده نمی شود و می دانیم که اگر پاسخ درست داده شود دنیای امت اسلامی و سرنوشت اسلام دگرگون خواهد شد.

و آن سوال این است که مگر امت اسلامی نمی گوید اوّلین مسلمان حضرت علی (ع) است.

مگر نمی گوید کسی که در لیله المبیت در بستر پیامبر خوابید و جبرئیل با افتخار بر وی گفت :« بَخْ بَخْ مَنْ مِثْلُكَ يَا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ، يُبَاهِي‏ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكَ‏ الْمَلَائِكَة.» و خداوند آیه نازل کرد و فرمود :« وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّه»

مگر امت اسلامی نمی گویند که پیامبر فرمودند اگر علی نبود هم کفوی برای فاطمه نبود؟

مگر نگفتند که در جنگ احد همه فرار کردند جز حضرت علی (ع) که 70 جراحت برداشته بود و جبرئیل بین زمین و آسمان فریاد زد « لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار»

مگر نگفتند در جنگ خندق وقتی مقابل عمرو ایساد پیامبر فرمودند « برز الاسلام کله مع الکفر کلیه» و وقتی آن ضربت را زد فرمودند :« ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین »

مگر امت اسلامی نگفت که پیامبر اسلام در جنگ خیر که 15 روز مسلمانان معطل شده بودند و نمی توانستندخیبر را فتح کند پیامبر فرمود :« لا عطين الرايه غدا رجلا يحب الله و رسوله و يحبه الله و رسوله .» و پرچم را به علی داد و علی خیبر را فتح نمود.

مگر امت اسلامی نگفتند که پیامبر اسلام (ص) فرمودند « علی کنفسی » « علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیث دار»

مگر علمای شیعه و سنی نقل نکردند که پیامبر (ص) فرمودند :« لَوْ أَنَ‏ الْغِيَاضَ‏ أَقْلَامُ‏ وَ الْبِحَارَ مِدَادٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ وَ الْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا قَدَرُوا عَلَى إِحْصَاءِ فَضَائِلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع)»

مگر در قضیه عقد اخوت ، علی برادر پیابر نشد.

مگر سوره هل اتی در شأن علی نبود.

مگر آیه زکات در شأن علی نبود

مگر آیه ولایت و آیه تطهیر در شأن علی نبود

مگر مباهله در شأن علی نبود.

مگر پیامبر (ص) در حضور 120 هزار نفر در غدیر نگفت من کنت مولاه فهذا علی مولاه.

مگر یکی از امانتهایی که پیامبر سفارش کرد اهلبیت نبود و علی هم اهلبیت بود و هم پدر اهلبیت.

پس چرا بلافاصله بعد از رحلت پیامبر تهایش گذاشتند؟

چرا دستش را بستند

چرا خانه اش را آتش زدند

چرا همسرش را که جگر گوشه پیامبر بود زدند

چرا 25 سال خانه نشینش کردند

چرا افرادی را که سالها بت پرستش کرده بودند بر حضرت علی (ع) مقدم کردند.

چرا جنگ صفین ، جمل و خوارج را بر وی تحمیل کردند

چرا خون دل به حضرت خوراندند که حضرت فرمود کاش شما را نمی دیدم نمی شناختم خون دل به من دادید.

چرا معاویه را بر حضرت علی مقدم کردند.

هزاران سوال دیگر که 1400 سال است بدون پاسخ مانده است.

مگر حضرت علی (ع) چه کرده بود چه گفته بود؟

آیا غیر از این که بگوید من طبق قرآن و سنت پیامبر عمل خواهم کرد چیزی گفته بود.

مگر غیر از این که بگوید من عدالت را اجرا خواهم کرد حرفی زده بود

مگر چیزی برای خودش و فرزندانش برداشته بود.

مگر غذایش نان جوین نبود

مگر لباسش جز یک پیراهن کهنه بود

مگر جز خدمت به ایتام و نیازمندان غرضی داشت؟

اگر امت اسلامی پاسخ این سوالات را درست بدهند این ذلت 1400 برداشته خواهد شد.

اگر درست پاسخ می دادند 90 سال فساق بنی امیه و 520 سال ستمکاران بنی عباس بر مردم حکومت نمی کرد.

اگر درست پاسخ می دادند امروز امت اسلامی اسیر دست آمریکا نبود ، فلسطین در اشغال اسرائیل نبود ، عراق و سوریه به این روز نمی افتاد.

شهادت حضرت امیر تنها جنابت بر یک امت نبود بلکه جنایت بر بشریت بود که هنوز آن از آن جراحت حضرت خون می چکد. هنوز زخم حضرت خوب نشده است. همان زخم است که در حلوقم کودکان سوری خود را نشان می دهد. همان زخم است که در جسمهای بیجان زنان و کودکان یمنی خود را نشان می دهد. همان جراحت است که در ایران و عراق میلیونها انسان غارت شدند و شهید شدند و جانشان را از دست دادند.

البته منتظر هستیم تا منتقم خون مظلومان بیاید و با حکوت جهانی خویش پاسخ این سوال را به طور عملی بر مردم دنیا بیان کند.

آخرین به روز رسانی در جمعه ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۹
 
طراح و برنامه نویس: مهندس محمود میرزائی