خطبه های نماز جمعه مورخه 20/11/1396 PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط مدیر   
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۴۹

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین حبیبنا و حبیب اله العالمین الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضین بابی القاسم محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم) و علی اهل بیته الطاهرین و لعنت الله علی اعدائهم اجمعين من الآن الی یوم لقاء رب العالمين. اما بعد عبادالله اوصيکم ونفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهی.

خودم و شما نماز گزاران عزیر را به تقوی الهی دعوت می کنم.

«یَا ابا ذر! هَلْ یَنْتَظِرُ أَحَدٌ إِلَّا غِنًى مُطْغِیاً، أَوْ فَقْراً مُنْسِیاً أَوْ مَرَضاً مُفْسِداً أَوْ هَرَماً مُفْنِداً أَوْ مَوْتاً مُجْهِزاً، أَوِ الدَّجَّالَ فَإِنَّهُ شَرُّ غَائِبٍ یُنْتَظَرُ، أَوِ السَّاعَةَ فَالسَّاعَةُ أَدْهى‏ وَ أَمَرُّ»

ای ابا ذر! هر یک از شما منتظر چیست؟ ثروتی که طغیان آور است؟ فقری که نسیان آور است؟ مرضی که به فساد می کشد؟ پیری و کهولتی که زمین گیر می کند؟ یا مرگی که شتابان به سراغ می آید؟ یا دجّالی که بدترین غایب مورد انتظار است؟ یا فرا رسیدن قیامت را ؟ و ساعت قیامت، وحشت بارتر و تلخ تر است.

پیامبر اسلام (ص) در این فقره از نصیحت خویش آنچه ممکن است در انتظار انسان باشد و انسان با آن مواجه شود بیان می کند. انسان از نظر مالی یا گرفتار فقر خواهد بود یا صاحب سرمایه . از نظر جسم یا به بیماری مبتلا خواهد شد و یا جسم سالم خواهد داشت و به پیری گرفتار خواهد شد. و در عاقبت یا گرفتار فتنه دجال خواهد بود یا با مرگ مواجه خواهد و نهایت نیز قیامت است.

اما اگر ثروت داشته باشد در معرض طغیان خواهد بود. چرا که خدای متعال می فرماید « كَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‏ ،أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى»[1]‏ این ویژگی انسان است که اگر احساس بی نیازی کند طغیان می کند. شما ملاحظه کنید اگر افراد متدین و غیر متدین را در نظر بگیرد معمولا خانواده های مرفه کمتر مطیع دین و شرع مقدس هستند و بر عکس بیشتر خانواده های مذهبی از طبقه ضعیف است. البته گاهی در میان ثروتمندان افرادی خیری و متدینی نیز پیدا می شود که خیلی ارزش هم دارد. کما این که در میان طبقات ضعیف نیز افراد فاسدی وجود دارد.

طغیان کنندگان غالبا از میان قشر مرفه است و همین ثروت آنها را طاغی کرده است. نه تنها خدا را بندگی نمی کند بلکه بندگان خدا را یا تحقیر می کند یا به خود مقام الوهیت قائل است و انسانها را برده خود می داند. خطر ثروت برای یاغی و طاغی کردن انسان آنقدر جدی است که از امام صادق ع روایت شده است که در انجیل آمده است که حضرت عیسی (ع) به خدای متعال عرض کرد:« اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی غُدْوَةً رَغِیفاً مِنْ شَعِیرٍ وَ عَشِیَّةً رَغِیفاً مِنْ شَعِیرٍ وَ لَا تَرْزُقْنِی فَوْقَ ذَلِکَ فَأَطْغَى‏!»[2] خدایا صبح مرا یک قرص نان جو روزی فرما؛ و شام نیز یک قرص نان جو، و مرا بیش از آن روزی مده، مبادا که به طغیان کشیده شوم!

آنجا که عقاب پر بریزد از پشه لاغری چه خیزد. جایی که پیامبر اولوالعزمی ناله کند حال امثال بنده روشن است که چقدر باید مراقب باشد.

پیامبر اسلام می فرماید اباذر یا به ثروتی می رسی که طغیانگر است و یا به فقری می رسی که نسیان آور است. فقر مالی ، فقر فرهنگی ، فقر اخلاقی انسان را به جایی می رساند که خود را فراموش می کند کیست و چه تکالیفی دارد. چون خود را فراموش کرده است خود را به ثمن بخس می فروشد.

اگر پولدار باشی آن است و اگر فقیر باشی این.

اما جسم انسان نیز از دو حال خارج نیست یابیماری است یا سلامتی. بیماری که لذت زندگی را از انسان می گیرد و صحت بدن نیز عاقبتش به پیری و یا مرگ منتهی می شود. اگر این صحت بدن به پیری نمی رسید خوب بود ولی افسوس که اگر زودتر نمی رد با تلخ تر از مرگ یعنی پیری که که قرآن از آن به ارزل عمر تعبیر آورده است ، گرفتار خواهد شد. فرار از پیری و مرگ ممکن نیست. پس سه چیز در کمین انسان است. بیماری ، پیری و مرگ.

از نظر اعتقاد هم گرفتار دجال است در حالی که قیامت نیز پیش رویش است که از همین اعتقاد سوال خواهد شد.

بنابراین آینده طبیعی انسان روشن است. این که خدای متعال می فرماید « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في‏ كَبَد»[3] انسان را در سختی آفریده ایم همین است. راه نجات از این مصیبات فقط یک چیز است اتکا به خدای متعال و پناه بردن به آن و کسب آرامش با یاد آن. باید دینا را با این ويژگی قبول کرد. دنیا مرگ ، فقر ، بیماری و جدایی دوستان و دهها مصیبت دیگر است. چه بخواهیم و چه نخواهیم اينها بر ما اتفاق خواهد افتاد و ما توان مبارزه و تغییر آن را نداریم. این که ما در سختی ها بی تابی می کنیم و تحمل نداریم و خودمان را به در و دیوار می زنیم علتش این است که دنیا را با اين ويژگیها قبول نکرده ایم و با آن مبارزه می کنیم.

از پیری می ترسیم در حالی که حتما خواهد آمد ، از بیماری فرار می کنیم در حالی که گریزی از آن نیست. از فقر می گریزم در حالی که گریز از آن ممکن نیست. نه مبارزه با دنیا ممکن است و نه تغییر این ویژگیهای دنیا. چاره فقط تسلیم است.

آنها تسلیم نیستند بی جا خودشان را عذاب می دهند شب و روز با چیزی مبارزه می کنند که شکستشان قطعی است.

انسانها در مقابل این قانون الهی و سرنوشت حتمی انسان به چند دسته تقسیم می شوند.

بعضی تسلیم نمی شوند و مبارزه می کنند. عاقبت حتمی اینها شکست و نابودی است. نقل می کنند وقتی حضرت هود شداد را به خدا پرستی دعوت کرد به وی فرمود اگر خدا را بپذیری ، خدای متعال بهشت را ارزانی تو خواهد کرد. شداد پرسید بهشت چگونه است ؟ حضرت هود وصف بهشت را به وی فرمود. شدّاد گفت اينكه چيزي نيست من خودم اين گونه بهشت را خواهم ساخت. او اقدام به ساختن شهر ارم نمود و صد نفر از قهرمانان لشكرش را مأمور نظارت ساختن بهشت در آن شهر نمود، هر يك از آن قهرمانان هزار نفر كارگر را سرپرستي ميكردند و آنها را به كار مجبور ميساختند. وقتی بهشت شداد تمام شد با خدم و حشم به سمت بهشت خود ساخته حرکت نمود. ولی قبل از این که به بهشت برسد صاعقه ای همه را نابود کرد.[4]

روزي رسول خدا ـ عليه السلام ـ نشسته بود، عزرائيل به زيارت آن حضرت آمد پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ از او پرسيد: «اي برادر! چندين هزار سال است كه تو مأمور قبض روح انسانها هستي، آيا در هنگام جان كندن آنها دلت براي كسي رحم آمد؟»

عزرائيل گفت: در اين مدت دلم براي دو نفر سوخت:

یکی این که روزي دريا طوفاني شد و امواج سهمگين دريا يك كشتي را در هم شكست، همه سرنشينان كشتي غرق شدند،‌تنها يك زن حامله نجات يافت، او سوار بر پاره تخته كشتي شد و امواج ملايم دريا او را به ساحل آورد و در جزيرهاي افكند، در اين ميان فرزند پسري از او متولد شد، من مأمور شدم جان آن زن را قبض كنم، دلم به حال آن پسر سوخت.

دوّم این که هنگامي كه شدّاد بن عاد سالها به ساختن باغ بزرگ و بهشت بينظير خود پرداخت، و همه توان و امكانات ثروت خود را در ساختن آن صرف كرد، و خروارها طلا و گوهرهاي ديگر براي ستونها و ساير زرق و برق آن خرج نمود تا تكميل شد[5] وقتي كه خواست از آن ديدار كند، همين كه خواست از اسب پياده شود و پاي راست از ركاب بر زمين نهاد، هنوز پاي چپش بر ركاب بود كه فرمان از سوي خدا آمد كه جان او را قبض كنم، آن تيره بخت از پشت اسب بين زمين و ركاب اسب گير كرد و مرد، دلم به حال او سوخت از اين رو كه او عمري را به اميد ديدار بهشتي كه ساخته بود به سر برد، سرانجام هنوز چشمش بر آن نيفتاده بود، ‌اسير مرگ شد.

در اين هنگام جبرئيل به محضر پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ رسيد و گفت: « اي محمد! خدايت سلام ميرساند و ميفرمايد: به عظمت و جلالم سوگند كه آن كودك همان شدّاد بن عاد بود، او را از درياي بيكران به لطف خود گرفتيم، بيمادر تربيت كرديم و به پادشاهي رسانديم، در عين حال كفران نعمت كرد، و خودبيني و تكبر نمود،‌ و پرچم مخالفت با ما برافراشت، سرانجام عذاب سخت ما او را فرا گرفت، ‌تا جهانيان بدانند كه ما به كافران مهلت ميدهيم ولي آنها را رها نميكنيم، چنان كه در قرآن ميفرمايد: « إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ» ما به آنها مهلت ميدهيم تنها براي اين كه بر گناهان خود بيفزايند، و براي آنها عذاب خوار كنندهاي آماده شده است.

و بعضی هم از ناچاری تسلیمند چون راه گریزی نمی بینند تسلیم مرگ و پیری می شوند. وبرخی به اين معرفت رسیده اند که می گویند هرچه از دوست رسد نیکوست. مثل حضرت ابراهیم اگر دستور بریدن سر فرزند هم صادر شود بدون چون و چرا فرزند را به منا می برد و اگر به آتش اندازند از هيچ کس یاری نمی خواهد. و تسلیمش از راه ناچاری نیست بلکه از راه عشق عبودیت و بندگی است.

به همین دلیل کسانی که تسلیم نمی شوند و گرفتار عذاب طبیعت می شوند ،آخرتشان به مراتب سخت تر از پیری و مرگ است که پیامبر اسلام به ابوذر می فرماید :« فَالسَّاعَةُ أَدْهى‏ وَ أَمَرُّ» سختیهای عالم آخرت سخت تر و تلخ تر است.

کسی که بداند آتش آخرت از آتش دنیا سوزناک تر است ، آتش فقر را تحمل می کند. کسی که می داند رسوائی آخرت سخت تر است ، شهرت دنیا را به آسانی ترک می کند. کسی که می داند سوال قیامت دقیق است نه تنها از حرام بلکه از حلال نیز به مقدار ضرورت اکتفاء می کند.

خوردن مال یتیم ، مال مردم ، در حقیقت خوردن آتش است. کسی که این حقیقت را می داند متوجه است که لذت خوردن مال مردم در قبال عذاب خوردن آتش ناچیز است. شخص مؤمن متوجه است که غیبت کردن خوردن گوشت برادری است که مرده است و می داند خوردن گوشت مرده بسیار بدتر از لذت غیبت است.

اینها را همه می دانند ولی بسیاری از مردم اینگونه اند که علمشان به ایمان تبدیل نشده است . هنر مردان خدا اين است که علم را به ایمان تبدیل کرده اند.

خلاصه مطلب این است که آینده ما یا بیماری است یا پیری و در نهایت مرگ . و نه فرار از آنها ممکن است و تغییر آنها بلکه فقط باید تسلیم شده. در مقابل این حوادث ناگوار ، انسانها سه دسته اند.

دسته اين اتفاقات قطعی و حتمی را نمی پذیرند و به مبارزه با آن می خیزند. با آنها بابیماری می جنگد ولی باز بیماری خود و خانواده شان را مشاهده می کنند. با پیری و مرگ می جنگند ولی در خاتمه آنکه شکست می خورد همین انسان است.

گرهی چون چاره ای نمی بینند از سر ناچاری تسلیم می شوند و بر این روال زندگی راضی نیستند. ولی گروه سومی هستند که آنها تسلیم محضند و زبان حالشان این است که هرچه از دوست رسد نیکوست.

برای رسیدن به مقام سوم معرفت لازم و باید انسان آن معرفت لازم را کسب کند و برای کسب این معرفت باید در محضر صاحبان علم زانوی ادب زند و علماء نیز او را تعلیم دهد.

خطبه دوّم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذی لایبلغ مدحته القائلون و لایحصی نعمائه العادوّن و لایؤدّی حقّه المجتهدون الذی لایدرکه بعد الهمم و لایناله غوص الفطن ثم الصلاه و السلام علی اشرف الانبياء و المرسلين الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضين بابی القاسم محمد

اللهم صل علي علي اميرالمومنين وعلي فاطمه سيده النساء العالمين وعلي الحسن والحسين سيدي شباب اهل الجنه وعلي علي بن الحسين ومحمد بن علي وجعفر بن محمد وموسي بن جعفر وعلي بن موسي ومحمد بن علي وعلي بن محمد والحسن بن علي والحجه القايم المنتظر عجل الله تعالی فرجه و جعلنا من اعوانه و انصاره والمستشهدين بین یديه

اسغفرالله لی و لکم من جميع الذنوب و الآثام و اتوب اليه

ظاهرا قرار است امانوئل مكرون، رئيس جمهورى فرانسه در آينده‏اى نزديك به ايران سفر كند. اگر این سفر صورت گیرد از سال 1350 این نخستین سفر رئیس جمهور فرانسه خواهد بود . بسیاری از دشمنان در صدد بهره برداری از این سفر هستند.

ظاهرا قرار است رئیس جمهور فرانسه سه درخواست از ایران داشته باشد. یکی دیدار با مقام معظم رهبری و دیگری این است که در رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور ایران نشست مشترک مطبوعاتی داشته باشند و رئیس جمهور فرانسه اعلام كند كه ايران در موضوع برنامه موشكى حاضر است پشت ميز مذاكره بنشيند و درخواست سوم این است که یک میز مذاکره سه‏جانبه ايران، آمريكا و عربستان پيرامون مسائل منطقه، جريان مقاومت و يمن تشكيل شود و اين مسائل مورد بررسى و تبادل نظر قرار گيرند.

حالا با توجه به این سفر و انتظاراتی که در آن مد نظر است در روزهای گذشته وزیر خارجه فرانسه در دیدار با وزیر خارجه آلمان گفته بود كه فرانسه و آلمان در اين مورد هم‏عقيده‏اند كه ايران بايد در برنامه موشكى خود تجديد نظر كند.

هم‏چنين رئيس جمهورى فرانسه در۲۶ آبان در حاشيه نشست سران اتحاديه اروپا در سوئد ابراز اميدوارى كرده بود كه ايران درباره برنامه موشكى خود شفاف‏سازى كند و از سياست‏هاى تهاجمى‏اش در منطقه بكاهد.

سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه اخیرا اعلام نمود که امروز ما موشکی را می‌توانیم پرتاب کنیم که شناورهای متحرک را با دقت 100 مورد اصابت قرار دهد آنهم نه موشک کروز، بلکه بالستیک که با قدرت 8 برابر سرعت صوت وارد زمین می‌شود. و در ادامه افزود که : من به جرات می‌گویم که این فناوری نه در آمریکا وجود دارد نه در روسیه و فقط متعلق به ایران است.

سخنگوى وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به اظهارات وزیر امور خارجه اعلان نمود که فرانسه بايد بداند كه جمهورى اسلامى ايران حاضر نيست درباره برنامه‏هاى دفاعى و موشكى خود مذاكره كند.

آنچه جای خوشحالی است و باید از آن تشکر کرد موضع گیری به حق و شجاعانه رئیس جمهور محترم بود. جناب آقای روحانی که در حضور رئيس ستاد كل نيروهاى مسلح، جمعى از فرماندهان ارشد ارتش و سپاه و شمارى از خانواده‏هاى معظم شهدا سخن مى‏گفت بیان نمود : در دنياى امروز كه همه همديگر را تهديد مى‏كنند بعيد به نظر مى‏رسد در سال‏هاى اخير به نقطه‏اى برسيم كه تمام دنيا گل و بلبل شود و كسى به كسى حمله نكند، آيا در اين شرايط مى‏شود يك ملتى بگويد حالا زمان صلح، برادرى و همزيستى است و قدرت دفاعى نمى‏خواهيم؟

و افزود : قدرت دفاعى هم جزو قدرت ملى است و تا روزى كه تهديد عليه ما وجود دارد، بايد قدرت دفاعى‏مان را تقويت كنيم.

ایشان با صراحت تمام گفتند : مسؤولين ما براى توانمندى دفاعى‏شان نياز به مذاكره با هيچ كسى و توافق با هيچ قدرتى ندارند و نخواهند داشت. جواب ما هم بسيار روشن است، آنچه براى دفاع از اين كشور، هر نوع سلاحى با هر نوع قدرتى اگر نياز داشته باشيم در چارچوب مقررات و قوانين و فتاواى رهبرى‏مان تهيه خواهيم كرد.

این بسیار عجیب است آنهائی که محمد رضای پهلوی را بر ملت ایران مسلط کردند و پس از انقلاب ، دموکراسی مردم ما را قبول ننمودند و هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کردند و پیشرفت علمی در عرصه انرژی هسته ای را تحمل نکردند و دانشمندان هسته ای ما را ترور نمودند ، امروز برای تضعیف قدرت دفاعی ما خواب آشفته دیده اند. اینها باید بدانند آنها دیگر تسلط بر ملت ایران را هیچ وقت حتی در خواب نخواهند دید.

22 بهمن و دست آوردها و آسیبها

خدا را شاکریم که علی رغم توطئه های سنگین ابرقدرتهای شیطانی حکومت اسلامی به برکت خون شهداء و بیداری ملت و رهبری عزتمندانه مقام معظم رهبری چهل ساله شد.

راه دشوار و پر خطری سپری کردیم و گرچه به آنچه باید برسیم هنوز نرسیده ایم ولی دست آوردهای بزرگی در بین این همه طوفانهای توطئه دشمن بدست آورده ایم.

بدون شک اگر سنگ اندازی های دشمنان نبود ، اگر تحمیل هزینه که دشمنان بر ما وارد کردند نبود ، اگر کم کاریها و گاهی خیانت برخی از مسئولین نبود ، ملت ، دولت و حکومت اسلامی به مراتب بهتر از این بود که هست. ولی چاره چیست . عده ای در داخل فریب نفس و وسوسه نفس و حتی فریب دشمن را می خورند و دشمن خارجی هم نه تنها دست بردار نیست بلکه هر روز که پیشرفتهای ما را می بیند و برای مقابله به عرصه های مختلف وارد می شود ولی شکست می خورد ، کینه توز تر و مکار تر عمل می کند.

ولی بحمد الله ملت ایران تا کنون پیروز است. چند نکته خدمتتان عرض می کنم:

نکته اوّل این که با دقت در دست آوردها و پیروزیها و تحمیل شکستها به دشمنان امروز اعتماد ملت ایران به نظام بیشتر از بیش است. گرچه ممکن است مردم از عملکرد دولتها یا مسئولین یا وضعیت اقتصادی و مانند آن انتقاد و گلایه داشته باشند ولی اصل نظام را همه قبول دارند و این یک سرمایه گرانبهای ملی برای کشور است. برای حفظ این سرمایه لازم است توجه شود که :

1. دميدن بر اختلافات درونى براى كشور چالش‏هاى مضاعفى به‏وجود مى‏آورد و امكانات و فرصت‏هاى كشور را هدر مى‏دهد. اين موضوع بايد كنترل شود و تنها در جلسات كارشناسى براى رسيدن به بهترين راه‏حل انجام شود و به عرصه عمومى جامعه كشيده نشود. اساساً كاركرد احزاب و گروه‏هاى سياسى در جهان سياست، مديريت حل‏وفصل اختلافات و كاستن از سطوح منازعه است و نه دامن زدن به آن‏ها. مردم بايد حاكميت را گوش شنواى خود و احزاب را مدافعان راستين حقوق خود بپندارند.

2. از ديگر چالش‏هاى انقلاب در اوضاع فعلى، ايجاد خوش‏بينى افراطى نسبت به دشمنان درجه يك انقلاب با زدن اتهاماتى مانند توهم توطئه به نيروهاى ارزشى است؛ خسارت‏هاى نظام اسلامى از چنين خوش‏بينى‏ها و اعتماد كردن‏ها به دشمن، بسيار خسارت‏آميز بوده است. در موضوع برجام اگر طرف مقابل به تعهدات خود پايبند نيست و مدام نقض پيمان مى‏كند، بخشى از علل ماجرا به ايجاد روحيه خوش‏بينى و اعتماد به دشمن متخاصم برمىگردد.

3.از ديگر آفاتى كه انقلاب را تهديد مى‏كند، نفى كامل دستاوردهايى است كه تاكنون داشته‏ايم و در عين حال سياه جلوه دادن وضعيت موجود و آينده و بزرگنمايى مشكلات جامعه بوده است. امروز متأسفانه ايجاد روحيه سياه‏نمايى و القاى روحيه نااميدى به يكى از مشكلات كنونى كشور تبديل شده است. دهه فجر انقلاب فرصت مغتنمى است تا مصاديق اميدوارى كه به فرموده رهبر معظم انقلاب كم هم نيستند، يادآورى شوند.

روز 22 بهمن و راهپیمائی باشکوه مردم در این روز نماد و مظهر دو چیز است یکی این که مردم همچنان پشتیبان این نظام هستند و دیگر این که مردم برای مقابله با دشمنان خبیث این نظام همچنان در آماده باش کاملند.

در شهر خودمان هم بیایید مثل یک خانواده در کنار هم و خیرخواهانه مردم و مسئولین مشکلات فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی خودمان را با فکرمان و با اتحادمان حل کنیم.

در مسائل فرهنگی مشکلاتی داریم که باید خودمان حل کنیم از جمله آنها هزینهای سنگین و اما غیر مفید مجالس ترحیم و مجالس عروسیهاست. که کمر خانواده ها را می شکند و قشر نیازمند را فقیر تر و قشر متوسط را نیازمند تر می کند. اگر این هزینه را کاهش دهیم و مدیریت کنیم بسیاری از مشکلات نیازمندان شهرمان حل می شود.

نظافت شهر و مبلمان شهر و زیباسازی شهر یک بخشش شهردار است ولی بخش عمده اش مردم است. همه ما شهردار شهرمان باشیم. در کوچه های خود در خیابان در هرجا هستیم اینگونه تصور کنیم که در خانه خودمان زندگی می کنیم هم ریخت و پاش نداشته باشایم و هم اگر دیدیم جای نیاز به نظافت و بازسازی دارد اگر خودمان می توانیم خودمان و اگر نمی توانیم به مسئولین اطلاع دهیم.

اهالی روستاهای ما به تولیدات روستائی و به صنایع دستی و هرچه می توانند در روستا انجام دهند کوتاهی نکنند قبلا اهالی شهر به روستائیان و تولیدات آنها محتاج بودند ولی امروز روستائیان حتی پنیر و گاهی شیر پاستوریزه را از شهر می خرند .

ان شاء الله با احداث برخی از مراکز تولیدی که از جمله فردا احداث یکی از مراکز تولید شیرآلات دیگر غیر از شیرآلات قهرمان و همچنین آبیاری 400 هکتار زمین کشاورزی در پایاب سد گیلارلو شروع می شود که برای ایجاد اشتغال بسیار مفید است. در هر حال باید بدانیم که فقط انتقاد کردن و گلایه کردن کاری پیش نمی برد بلکه باید هم انتقاد کرد و هم راه را نشان داد و هم باید کمک کرد.



[1] . علق (96) : 6-7

[2] . عدة الداعی (ابن‌فهد حلی)، ص115

[3] . بلد (90) : 4

[4] مجمع البيان، ج 1، ص 486 و 487

[5] . اوصاف اين بهشت بسيار پر زرق و برق در شهر اِرَم، در كتاب مجمع البيان، ج 10، ص 486 و 487 آمده است.

 
طراح و برنامه نویس: اکین