خطبه های نماز جمعه مورخه 06/11/1396 PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط مدیر   
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۳۸

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین حبیبنا و حبیب اله العالمین الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضین بابی القاسم محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم) و علی اهل بیته الطاهرین و لعنت الله علی اعدائهم اجمعين من الآن الی یوم لقاء رب العالمين. اما بعد عبادالله اوصيکم ونفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهی.

خودم و شما نماز گزاران عزیر را به تقوی الهی دعوت می کنم.

پیامبر اسلام (ص) به حضرت اباذر علیه الرحمه می فرماید : «یَا ابا ذر! إِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَکَ بِالْمَسَاءِ، وَ إِذَا أَمْسَیْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَکَ بِالصَّبَاحِ »

اى ابا ذر! بامداد که شد وعده‏ى شام را به خود مده. هر گاه شام کردى سخن فردا را مگو.

چون نه تنهازمان بلکه نفس کشیدنت و ضربان قلبت در دست تو نیست.

زمان از حرکت عالم به وجود می آید که تو در حرکت عالم هیچ نقشی نداری و عمرت نیز در دست خدا ست که « فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُون‏»[1] انسان به چیزی وعده می دهد که در اختیار و توان او باشد. ما افرادی که وعده می دهند و عمل نمی کنند مذمت می کنیم ولی خودمان هر روز برای خودمان وعده می دهیم درحالی که انجامش در دست ما نیست. می فرماید نه تغییر زمان ، نه توقیف زمان ، نه آفریدن زمان هیچکدام دست ما نیست بلکه ما خودمان اسیر زمان هستیم و همین گذر زمان ما را پیر و مریض و فرسوده می کند. اما باید این کار را انجام دهیم « وَ خُذْ مِنْ صِحَّتِکَ قَبْلَ سُقْمِکَ وَ حَیَاتِکَ قَبْلَ مَوْتِکَ، فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا اسْمُکَ غَداً» قبل از بیمار شدن، از سلامتی ات بهره برداری کن و قبل از مرگ، از حیات خود، چرا که، نمی دانی نام و نشان تو در فردا چیست.

این جمله « فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا اسْمُکَ غَداً » شاید معنایش این باشد نمی دانی فردا زنده هستی یا مرده. فردا می گویند آدم خوبی هستی یا آدم خوبی بود. خدا نگهدارد یا خدا رحمت کند. فردا معلوم نیست. بر چیزی که معلوم نیست اعتماد نکن از امروزت استفاده کن.

امروز خانه ما همین است که الان نشسته ایم اما فردا خانه امان کجاست ؟

امروز این لباس را در بدن داریم ولی فردا کدام لباس را خواهیم پوشید؟

امروز غذا می خوریم و فردا غذای چه حیوانی خواهیم شد؟

امروز در رختخواب می خوابیم ، فردا در کدام خاک صورتمان را خواهند گذاشت؟

و شاید معنایش این باشد که در روز قیامت معلوم نیست ما را با چه نامی صدا بزنند و به محشر دعوت کنند. در برخی روایات آمده است که ما را با همین نامی که نامگذاری کرده اند ، می خوانند و به همین خاطر سفارش شده است که برای فرزندانتان نامهای زیبا انخاب کنید . در روز قیامت برخی را با نامش صدا می زنند ولی چون نامش معنای خوبی ندارد خجالت می کشد و از والدین خود گلایه می کند. ولی از بعضی روایات دیگر استفاده می شود که برخی از انسانها را با این نامشان فرا نمی خوانند بلکه با نام کردارشان می خوانند. مثلا در روایت وارد شده است که « إِنَّ الْمُرَائِيَ يُدْعَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِأَرْبَعَةِ أَسْمَاءٍ يَا كَافِرُ يَا فَاجِرُ يَا غَادِرُ يَا خَاسِرُ حَبِطَ عَمَلُكَ وَ بَطَلَ أَجْرُك‏»[2]

حتی در محاسن از امام صادق (ع) نقل شده است که « إِذَا كَانَ يَوْمُ‏ الْقِيَامَةِ يُدْعَى‏ النَّاسُ‏ جَمِيعاً بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ أُمَّهَاتِهِمْ‏ سِتْراً مِنَ اللَّهِ عَلَيْهِمْ إِلَّا شِيعَةَ عَلِيٍّ (ع) »[3] در روز قیامت همه مردم به نام مادرانشان خوانده می شوند مگر شیعیان حضرت علی (ع). این حدیث گرچه محل بحث علماست ولی در هر حال انسانها بر اساس کردارشان به محضر می آیند.

و معلوم نیست ما در قیامت به چه صورتی خواهیم آمد. به این دلیل ، پیامبر اسلام در توصیه بعدی ابوذر را به این دعوت می کند که مواظب باشد در حالی مرگ او را درک نکند که مشغول گناه است.

« یَا ابا ذر! إِیَّاکَ أَنْ تُدْرِکَکَ الصَّرْعَةُ عِنْدَ الْعَثْرَةِ، فَلَا تُقَالَ الْعَثْرَةُ وَ لَا تُمَکَّنَ مِنَ الرَّجْعَةِ، وَ لَا یَحْمَدَکَ مَنْ خَلَّفْتَ بِمَا تَرَکْتَ، وَ لَا یَعْذِرَکَ مَنْ تَقْدَمُ عَلَیْهِ‏ بِمَا اشْتَغَلْتَ بِهِ »

ای ابا ذر! بپرهیز از این که مرگ، در حال لغزش و خطا تو را دریابد، که دیگر نه امکان بازگشتی هست و نه پوزش، پذیرفته می شود و نه تو را برای آنچه به جا نهاده ای می ستایند و نه اشتغالات، عذری به حساب می آید.

مرگ ناگهانی است و گناه و لغزشها لغزش ایمان را به دنبال دارد. کسی که در حال گناه به ملاقات خدای عالم برود رسوا می شود. رسوایی قیامت با رسوائی این عالم قابل مقایسه نیست. در همين دنیا انسانهای باشخصیت مرگ را بهتر از رسوائی می دانند در حالی که رسوائی در اين عالم محدود است . چند نفری متوجه می شوند که خود آنها هم لغزش کمتری ندارند ولی رسوائی عالم قیامت در جمع انبیاء و فرشتگان و تمام انسانهای عالم است.

یکی از ضرورتهای روز قیامت تجسم اعمال است یعنی همین اعمال که ما در این دنیا انجام می دهیم برای ما مجسم خواهد شد. و تجسم اعمال بر دو گونه است. یکبار بدین صورت است که در وجود انسانها خود را نشان می دهد. مثلا عالم قیامت برپا شده و همه در آن جمع شده اند تمام فرشتگان و انبیاء عظام و اهل محشر به صف ایستاده اند یک دفعه انسان در حالی به محشر وارد می شود که قیافه اش خوک است و یا قیافه یک حیوانی دارد. وقتی این قیافه دیده شد همه می دانند این شخص در آن عالم چه کاره بوده است.آنجا « یوْمَ تُبْلَی السَّرائِرُ» است و باطنها آشکار می شود .

صورت دیگر تجسم اعمال این است که اعمال به شکل یک موجود دیگر در کنار انسان است حالا اين موجود ممکن است آتش باشد و یا بهشت برین.

پیامبر اسلام (ص) می فرماید یااباذر مواظب باش که خدای عالم را در حال لغزش ملاقات نکنی . چون در چنین موقعیتی نه امکان بازگشت است و نه امکان پوزش وجود دارد. و به این نکته توجه کن نه به خاطر آنچه گذاشتی زنده ها تو را مدح می کنند و نه اشتغالاتت عذر برای تو حساب می شود.

خطبه دوّم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذی لایبلغ مدحته القائلون و لایحصی نعمائه العادوّن و لایؤدّی حقّه المجتهدون الذی لایدرکه بعد الهمم و لایناله غوص الفطن ثم الصلاه و السلام علی اشرف الانبياء و المرسلين الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضين بابی القاسم محمد

اللهم صل علي علي اميرالمومنين وعلي فاطمه سيده النساء العالمين وعلي الحسن والحسين سيدي شباب اهل الجنه وعلي علي بن الحسين ومحمد بن علي وجعفر بن محمد وموسي بن جعفر وعلي بن موسي ومحمد بن علي وعلي بن محمد والحسن بن علي والحجه القايم المنتظر عجل الله تعالی فرجه و جعلنا من اعوانه و انصاره والمستشهدين بین یديه

اسغفرالله لی و لکم من جميع الذنوب و الآثام و اتوب اليه

شهادت فاطمه (س)

فاطمیه اوّل یعنی سالروز شهادت بانوی دو جهان زهرای مرضیه بنا به قول 75 روز در پیش است. بنده شهادت مظلومانه آن حضرت را به حضور شما سروران عزیز تسلیت عرض می کنم.

آن حضرت گرچه عمر کمتری نمود و لی در این عمر اندک درست زندگی کردن برای بشریت نشان داد. در مقام معنوی به جایی رسید که گفتند فاطمه را فاطمه گفتند « لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا»[4]

امروز زنانی که دنبال شخصیت هستند و می خواهند به مقام انسانی و الهی خود دست یابند ، باید فاطمه (س) را الگوی زندگی خود قرار دهند. او چگونه زنی بود برای همسرش ، چگونه مادری بود برای فرزنداش ؟ چگونه همسایه بود برای همسایه هایش ؟ او چگونه بندگی می کرد ؟ راه نجات در همین راه است راه فاطمه (س)

امام حسن عسگری (ع) می فرماید :« نحن‏ حجج‏ اللّه‏ على‏ خلقه‏، و جدّتنا فاطمة حجة اللّه علينا»[5]

امام باقر (ع) فرمودند :« و لقد كانت‏ عليها السّلام‏ مفروضة الطاعة، على جميع من خلق اللّه، من الجنّ، و الإنس و الطير، و الوحش، و الأنبياء، و الملائكة.»[6]

او زنی است که نطفه اش از میوه‌ی بهشتی منعقد شد. در رحم مادر با مادر سخن می گفت. او زنی بود که خدای متعال او را از نور عظمت خود آفرید. « خَلَقَهَا مِنْ‏ نُورِ عَظَمَتِهِ‏ فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ بِنُورِهَا»

امام صادق (ع) می فرماید : اگر علی‌بن‌ابی‌طالب(علیه السلام) نبود از آدم تا انقراض عالم، هیچ کس همسر فاطمه(سلام الله علیها) نمی‌شد، این دو پیام دارد: یکی اینکه هیچ کدام از انبیای گذشته هم همتای زهرا(سلام الله علیهم اجمعین) نبودند و یکی اینکه هیچ کدام از انبیای گذشته هم همتای علی‌بن‌ابی‌طالب نبودند.

آغاز دهه مبارک فجر

سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر را خدمت شما برادران و خواهران عزیز تبریک می گویم. یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی را گرامی می دارم و بر روح بلند آنان درود و سلام می فرستم.

دهه فجر فرصت مناسبی است که یک مروری در اهداف انقلاب داشته باشیم که چرا انقلاب کردیم ؟ انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود ، انقلاب سیاسی بود ، انقلاب اقتصادی بود ، انقلاب اسلامی بود. می خواستیم فرهنگی اسلامی انسانی بر ما حاکم شود. می خواستیم شایسته سالاری و اجرای عدالت بر ما حاکم شود ، می خواستیم بیت المال عادلانه بین مردم توزیع شود و به دست صاحبانش برسد. می خواستیم اقتصادمان ، طوری باشد که موجب پیشرفت کشور باشد و می خواستیم احکام الهی بر ما حاکم شود.

در دهه فجر باید گذشته‌ی خود را نگاه کنیم که چقدر بر آن اهداف رسیده ایم یا نزدیک شده ایم یا فاصله گرفته ایم.

یکی از توطئه دشمنان در کنار صدها توطئه این است که یاس و ناامید در بین مردم ایجاد کنند. آنها که با جنگ ، تحریم و تهدیدشان برای مشکل درست کرده اند می خواهند همین مشکلات را بهانه برای ایجاد ناامید ، تفرقه ، بدبینی قرار دهند. باید همه در مقابل این توطئه بیاستیم. نباید حرفی بزنیم که مردم ناامید شوند. نمی گویم دروغ بگوییم بلکه باید خدمات بزرگی که این نظام به برکت خود شهدا و انسانهای مخلط انجام داده است در این دهه فجر بیان کنیم.

دشمن در کمین است و تنها در کمین ننشسته بلکه برنامه می نویسد که از کوچکترین نارضایتی ها سوئ استفاده کند. اگر اصناف و اقشار مختلفی می خواهند مشکلی را که دارند به مسئولان خود برسانند آنها فورا افرادی را که برای این کار اجیر کرده اند وارد تجمعات می کنند و مردم به به نام نیروی انتظامی و امکان عمومی را به نام مردم به آتش می کشند.

درست است که مسئولین باید تلاش کنند تا مشکلات مردم را حل کنند و آنجاهائی هم که قابل حل نیست مستدل و واضح برای مردم روشنگری کنند . بعضی از مسئولین آنقدر کج سلیقه اند یا شاید بعضی از آنها آنقدر مغرضند که به جای انجام اقدامی که مشکل مردم را حل کند با سخنانا ناجور نمک به زحم مردم می پاشند. آنها هم باید مواظب باشند و بدانند که اگر این نظام صدمه ببیند بیشترین صدمه را آنان خواهند خورد.

باید مسئولین رضایت مردم را در اولویت قرار دهند. باید ادارات و کارمندان را ملزم کنند که مردمی که به آنان مراجعه می کنند واقعا صاحب حق و خودشان را خادم بدانند. امروز وقت اعمال ریاست نیست وقت خدمت است.

مدتی است منطقه آزاد تجاری در مجلس مورد بررسی نمایندگان محترم و کمسیون مربوطه است. یک مطرح از مجلس درز کردم که می خواهند گرمی را حذف کنند. و دلایلی به آن ذکر کردند. ما از همین تریبون اعلام می کنیم اوّلا نقشه ای که برای گرمی به صورت منفصل ارائه شده بود نقشه درستی نبود و هم آن اطلاعاتی که به مجلس داده شده است ، اطلاعات کاملی است. ما معتقدیم اقتضای توزیع عادلانه ثروت این است که اگر بندر خشک به اصلان دوز داده شد ، گمرک به بیله سوار داده شد ، اگر کشت صنعت مغان به پارس آباد داده شد ، منطقه آزاد تجاری هم حق مردم گرمی است. دولت خودش در بیله سوار گمرک درست کرده حالا همین گمرک را امتیاز قرار می دهد ، خودش در پارس آباد فرودگاه درست کرده و حالا همین فرودگاه را امتیاز قرار می دهد. اگر این طور پس بیایید در گرمی هم فرودگاه بزنید ، گمرک بزنید و بعد از منطقه آزاد بحث کنیم.

اگر واقعا گرمی شرائط لازم را ندارد همان کارشناسان خودتان را که نقشه های متعدد ارائه کردند ، همان افرادی که دلیل بر حذف گرمی می آورند بیایید با کراشناسان ما مذاکره کنند و اگر اینها را توانستند قانع کنند ما می پذیریم که در حق گرمی کوتاهی نشده است. مردم گرمی مردم منطقی و اهل انصاف است.

امیدوارم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی وضعیت شهرستان گرمی به خوبی درک کنند و آنچه حق این منطقه است به آن بدهند.



[1] . نحل (16) : 61

[2] . الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص582

[3] . المحاسن ؛ ج‏1 ؛ ص141

[4] - تفسير فرات الكوفي ؛ ص581

[5] . عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد ؛ ج‏11-قسم-2-فاطمةس ؛ ص1030

[6] . عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد ؛ ج‏11-قسم-1-فاطمةس ؛ ص172

 
طراح و برنامه نویس: اکین