خطبه های نماز جمعه مورخه 15/09/1352 PDF چاپ نامه الکترونیک
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۴

خطبه های نماز جمعه مورخه 15/09/1352

حضرت امیر (ع) می فرمايد:« اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ التَّقْوَى دَارُ حِصْنٍ عَزِيزٍ وَ الْفُجُورَ دَارُ حِصْنٍ ذَلِيلٍ لَا يَمْنَعُ أَهْلَهُ وَ لَا يُحْرِزُ مَنْ لَجَأَ إِلَيْهِ أَلَا وَ بِالتَّقْوَى تُقْطَعُ حُمَةُ الْخَطَايَا وَ بِالْيَقِينِ تُدْرَكُ الْغَايَةُ الْقُصْوَى عِبَادَ اللَّهِ اللَّهَ اللَّهَ فِي أَعَزِّ الْأَنْفُسِ عَلَيْكُمْ وَ أَحَبِّهَا إِلَيْكُمْ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ أَوْضَحَ لَكُمْ سَبِيلَ الْحَقِّ وَ أَنَارَ طُرُقَهُ فَشِقْوَةٌ لَازِمَةٌ أَوْ سَعَادَةٌ دَائِمَةٌ فَتَزَوَّدُوا فِي أَيَّامِ الْفَنَاءِ لِأَيَّامِ الْبَقَاءِ قَدْ دُلِلْتُمْ عَلَى الزَّادِ وَ أُمِرْتُمْ بِالظَّعْنِ وَ حُثِثْتُمْ عَلَى الْمَسِيرِ فَإِنَّمَا أَنْتُمْ كَرَكْبٍ وُقُوفٍ لَا يَدْرُونَ مَتَى يُؤْمَرُونَ بِالسَّيْرِ أَلَا فَمَا يَصْنَعُ بِالدُّنْيَا مَنْ خُلِقَ لِلْآخِرَةِ وَ مَا يَصْنَعُ بِالْمَالِ مَنْ عَمَّا قَلِيلٍ يُسْلَبُهُ وَ تَبْقَى عَلَيْهِ تَبِعَتُهُ وَ حِسَابُه‏.»[1]يعنی " اى بندگان خدا! بدانيد كه تقوا قلعه‏اى محكم و نيرومند است،اما بد كارى و گناه‏ حصارى است‏ سست و بى دفاع كه اهلش را از بدى باز نمي دارد، و كسى كه بآن پناهنده شودنگهداريش نمي كند، آگاه باشيد با تقوا مي توان زهر گناهان را از بين برد، و با يقين به برترين‏درجه مقصود رسيد.

اى بندگان خدا! خدا را! خدا را! مراقب عزيزترين و محبوبترين اشخاص نسبت‏ به‏ خويش(يعنى خودتان) باشيد چه اين كه خداوند مقصد حق را واضح ، و راههاى آن را برايتان‏ روشن ساخته است، سر انجام كار، يا بدبختى دائمى است و يا سعادت هميشگى!

پس در اين ايام فانى براى ايام باقى زاد و توشه تهيه كنيد! (خداوند) زاد و توشه‏ى‏ مورد نياز را به شما معرفى كرده‏اند و به كوچ كردن فرمان‏تان داده‏اند، و با سرعت‏ به حركت در آمده‏ايد، شما همچون كاروانى هستيد كه در جائى توقف كرده‏ايد و نمى‏دانيد چه وقت دستور حركت ‏به شما داده مي شود. بدانيد آن كس كه براى آخرت‏آفريده شده با دنياپرستى چه كار؟و آن كس كه به زودى ثروتش را از او مى‏گيرند با (اين همه) اموال دنيا چه مى‏كند؟ آن هم ثروتى كه مواخذه و حسابش بر او است (و سودش‏براى ديگران!)."

کسانی که در قیامت بیش از همه حسرت می خورند

در روز قیامت چند طائفه بیش از دیگران حسرت و تأسف دارند.

اوّلين کسانی که در روز قيامت بيش از ديگران حسرت می خورد کسانی هستند که مالی در دنیا به دست آورده باشند اگر چه از راه حلال بوده باشد ولی آن را در امورات خیریه و لو مختصری باشد صرف ننموده باشند و پس از آنها مال به دست ورثه آنها رسیده و در امورات خیریه صرف نموده باشند چون صاحب مال نگاه می کند می بیند مالی که او در جمع آوری آن زحمت کشیده ثواب و اجرش به غیر داده می شود.

پيامبر اسلام (ص) خطاب به حضرت علی (ع) می فرمايد :« يَا عَلِيُّ شَرُّ النَّاسِ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيَا غَيْرِه.»[2]يعنی " يا علی ! بدترين مردم کسی است که آخرتش بر دنيايش بفروشد و بدتر از آن کسی است که آخرتش را به دنيای ديگران بفروشد."

می بيند 60 ، 70 سال شب روز دويد و استراحت و خواب را بر خود حرام کرد ، برای اندوختن ثروت ، ساختن خانه ، خريدن ماشين خدا را فراموش کرد و به حلال و حرام آن توجه نکرد و حالا او می بخشد و احسان می کند و ثواب می برد ولی من چون از حرام جمع کردم در آتش می سوزم و چون احسان نکردم دستم خالی است. به حسرت شديد گرفتار می شود.

امام علی (ع) فرمودند :« إِنَّ أَعْظَمَ الْحَسَرَاتِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَسْرَةُ رَجُلٍ كَسَبَ مَالًا فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللَّهِ فَوَرِثَهُ رَجُلٌ فَأَنْفَقَهُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَدَخَلَ بِهِ الْجَنَّةَ وَ دَخَلَ الْأَوَّلُ بِهِ النَّارَ»[3] يعنی " بزرگترين دريغ در روز قيامت دريغ مردي است كه ثروتي را از راه حرام به دست آورده، پس وارثان، آن را در راه طاعت الهي انفاق كنند كه به بهشت وارد شوند ولي خود او به آتش رود."

حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه گاهی از ما سوال می کند که اين سوالها بيدار کننده است. انسانهای که کمترين شعور و کمترين درک داشته باشند ، متنبه می شوند. يک بار می پرسد. «أَيْنَ الَّذِينَ عُمِّرُوا فَنَعِمُوا وَ عُلِّمُوا فَفَهِمُوا وَ نُظِرُوا فَلَهَوْا وَ سُلِّمُوا فَنَسُوا أُمْهِلُوا طَوِيلًا وَ مُنِحُوا جَمِيلًا وَ حُذِّرُوا أَلِيماً وَ وُعِدُوا جَسِيما.»[4] يعنی " اى بندگان خدا! كجا هستند آنان كه [ ساليان طولانى ] در نعمت ها[ ى خدا [عمر گذراندند ، و تعليمشان دادند و دريافتند ، و مهلتشان دادند و بيهوده روزگار گذراندند ، و از آفات و بلاها دورشان داشتند ؛ امّا فراموش كردند ، و زمان طولانى به آنها مهلت دادند و نعمت هاى فراوان به آنها بخشيدند و از عذاب دردناك ، پرهيزشان دادند ؟"

باز می پرسد :«أَ مَا رَأَيْتُمُ الَّذِينَ يَأْمُلُونَ بَعِيداً وَ يَبْنُونَ مَشِيداً وَ يَجْمَعُونَ كَثِيراً أَصْبَحَتْ بُيُوتُهُمْ قُبُوراً وَ مَا جَمَعُوا بُوراً وَ صَارَتْ أَمْوَالُهُمْ لِلْوَارِثِينَ وَ أَزْوَاجُهُمْ لِقَوْمٍ آخَرِينَ لَا فِي حَسَنَةٍ يَزِيدُونَ وَ لَا مِنْ سَيِّئَةٍ يُسْتَعْتَبُون.» يعنی " آیا ندیدید کسانی را که آرزوی دور و دراز داشتند و خانه‌های استوار ساختند و مال فراوان گردآوردند، چگونه خانه‌هایشان تبدیل به قبرهایشان شد و داراییشان تباه و اموالشان نصیب وارثان گردید. نه می توانند بر اعمال حسنه خود بیافزايند و نه از گناهانشان نجات پيدا کنند."

خطبه دوّم

حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه خيلی سخن گفته است . در خطبه 233 می فرمايد :« فَإِنَّ التَّقْوَى فِي الْيَوْمِ الْحِرْزُ وَ الْجُنَّةُ وَ فِي غَدٍ الطَّرِيقُ إِلَى الْجَنَّة.» يعنی " همانا تقوا در امروز دنیا براى انسان به منزله یك حصار و به منزله یك سپر است و در فرداى آخرت راه به سوى بهشت است." تقوی به منزله يک حصار است که انسان را از تهاجم وسوسه های خاناسان و شياطين و وسوسه نفس حفظ می کند. چشم و گوش انسان را از افتادن به گناه حفاظت می کند. تقوی مانند يک سپر است که جلوی ضربات سنگين گناه را که بر پيکر جان انسان وارد می شود دفع می کند و انسان را از ضربات پی در پی گناهان سالم نگه می دارد. و همين تقوی راه بهشت است . هرکس به اين جاده بيافتد و در اين جاده حرکت کند سفرش بدون شک به بهشت ختم خواهد شد.

غفلت از فرهنگ موثر و مفید

افراد يک جامعه براساس باورها و آدابها و رفتارهای فردی و اجتماعی به هم پيوند خورده و در تعامل به يکديگر برای رسيدن به هدف مشخص در کنار هم زندگی می کنند. در جامعه اسلامی ما زيربنای فرهنگ اجتماعی را آموزه های دين مقدس اسلام تشکيل داده و هدف مشترک تمام آحاد مسلمانان همان تعبد و تقرب به خدای متعال و دست يافتن به کمالات انسانی است.

اين امر مهم تنها در پرتو فرهنگ اسلامی ميسر است . امروز فرهنگ سعادت بخش اسلامی هم مورد بی مهری مردم مسلمان قرار رفته است و هم مورد بی توجهی دولت اسلامی که اين بسيار مورد تأسف است.

به اين نکته بايد کاملا توجه داشته باشيم که :

اوّلا دين مقدس اسلام دين جامعی است که تمام ابعاد زندگی انسان را فراگرفته و و پوشش ، ارزتزاق ، مسکن ، تعامل با همديگر و تنظيم رابطه با خدا و ساير بندگان ، سلامت جسم و سعادت روح ، همه را مد نظر قرار داده است.

در پوشش بر همه ی مردان و زنان حجاب را واجی و محدوده حجاب را روشن کرده است. در عذا ، خوردنيهای حرام و غير حرام را بيان نموده است . برای سلامت جسم و جان دستورات مهمی صادر نموده است و برای تربيت انسان نسخه نجات بخشی تهيه کرده است. اين مجموعه اگر مورد توجه مردم و نظام اسلامی قرار گيرد در بارورها و رفتارهای افراد جامعه انقلابی بوجود می آورد که بدنبال خود جامعه مدينه فاضله شکل می گيرد.

ولی تعدادی زنان و مردان و دختران و پسران ما به جای اينکه از قرآن الگو بگيرند و از برزگان دينی الگو بگيرند و زنان ما از بانوان بزرگ اسلام مانند زهرای اطهر الگو بگيرند ، و همطن دستورات نجات بخش اسلام را چراغ راه برگزينند ، افراد غير دينی حتی افراد ضد دينی را در نوع پوشش و در سبک زندگی الگو قرار می دهند. در خيابانها با پوششی که هيچ ربطی به اسلام ندارد بلکه خلاف دستور دين است ظاهر می شوند. هر روز يک مد مخالف فرهنک اسلام به بازار می آيد و در کمترين زمان ممکن قباخت آن از بين می رود.

نه مردم عکس العمل نشان می دهند و نه دولت کاری انجام می دهد.نتيجه اي« می شود که پسران نامحرم با دختران اجنبی دوست می شوند و به دنبال آن چه فجايه ای پيش می آيد و خانه محل زندگی سگهای عجيب و قريبی شود و اسرافها و تبزيرها شکل می گيرد . هر روز سراشيبی سقوط به فساد و تباهی تند تر و تيز تر می شود. هر روز سبک زندگی ما غير اسلامی می شود وعجيب است که در قابل اين روند هلاک کننده ، احدی احساس مسئوليت نمی کند.

ثانياً بايد به اين نکته توجه کنيم که هيچ کس ولو بلند مرتبه ترين مسئول کشور باشد نمی تواند در مقابل دستور صريح اسلام نظر دهد. اگر در اسلام وارد شده است که بر زنان واجب است تمام بدن خود غير از گردی صورت را بپوشانند ، هيچ مسئولی حق ندارد بگويد بيرون ماندن چند تار موی زنان اشکال ندارد. اين سخن اگر هيچ تأثير منفی هم همراه خود نداشته باشد ، خلاف دستور خداست.

امروز مشکل عمده ما اين است که بر فرهنگ اسلامی بطور سيستماتيک هيچ برنامه ای داريم. در خصوص بدترين رفتار های خلاف فرهنگ اسلامی تنها به توصيه های کليشه ای اخلاقی آنهم به عنوان تظاهر به انجام وظيفه ، اکتفا می کنيم.

فعاليت های مربوط به فرهنگ اسلامی که يک بخشش در دست دولت و يک بخشش در دست مردم است ، هردو از بيماريهای مختلف رنج می برد. فعاليت های که مربوط به دولت است در نهادهای مانند صدا و سيما ، ارشاد اسلامی ، تبليغات اسلامی قرار داد که در بخشی از اينها کسانی کار فرهنگی می کنند که تمام حرکات خود آنها در زندگی فرد و اجتماعی ، ضد فرهنگ اسلامی است . کسانی که در بی حجابی از همه گوی سبقت گرفته اند ، و مسائل محرم و نامحرم را از مسائل پيش و پا افتاده و مربوط به قرنهای گذشت می دانند ، هيچ توجه ای به نماز و مظاهر اسلامی ندارند ، با بازيگريهای خود می خواهند فرهنگ اسلامی را ترويج کنند. و بخشی از متوليان دولتی فرهنگ با هزينه ميلياردها تومان تنها به کارهای صوری و تصنعی و بدون تأثير می پردازند و مقدار معتنا بهی از همين اعتبارها را صرف گزارش نويسی و تهيه سند فعاليت های بی فائده می نمايند. با اين وصف همه کارمی کنند و مبالغ هنگفتی مصرف می شود ولی هر روز فاصله از فرهنگ اسلامی نيز بيشتر می شود.

و آن بخشی که در دست مردم است ، آنهم سروسامان نگرفته و به بهانه اينکه نبايد مساجد و حسينه های و هيئتها و مراسمات مردمی دولتی شود ، خودسر رها شده است. هر روز يک بدعت و هر روز يک انحراف و هر روز يک برنامه لغو و بی فاده اختراع می شود و هيچ نهادی وجود ندارد خود را در قبال آن مسئول بداند.

مساجد در دست چند نفر به عنوان هيئت امنا که خودشان خودشان را انتخاب کرده اند و هر تصمي»ی که بخواهند برای مساجد می گيرند. چون حساب شده انتخاب نشده اند و متناسب با شأن مسجد رشد فکری و اخلاقی و دينی پيدا نکرده اند ، گاهی سخنان و رفتارهای ضد دينی به نام دين از آنها سر می زند و نتيجه اين می شود که مساجد تنها در محرم باز است و در بقيه ايام اکثر وقتها تعطيل يا با حضور چند نفر پير زن و پير مرد باز است.

تنها راه سعادت ما زندگی بر اساس فرهنگ اسلام است . بدون رعايت دستورات اسلام ، هيچ اقتصاد و سياستی ، سعادت انسان را تأمين نخواهد کرد. و در ايجاد و تقويت و حفظ اين فرهنگ همه ی مردم و همه نظام موظف است که نظامند و هدفدار و با رويکرد دقيق علمی و پيشبينيهای موثر فعاليـ داشته باشند.

روز دانشجو

16 آذر روز دانشجو نامیده شده است. اين روز را بر همه ی دانشجويان عزيز تبريک می گويم. دانشجو بايد در آموختن علم ، حريص و در استفاده از فرصتها بسيار محتاط و در تهذيب نفس بسيار کوشا و در مسائل اجتماعی بسيار حساس و در مسائل سياسی يک فرد سياسی بايد باشد. در هيچ مکتبی به اندازه دين مقدس اسلام به علم و تعليم و تربيت بها داده نشده است. امام صادق (ع) می فرمايد :« اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ وَ شَقِّ الْمُهَجِ »[5]يعنی " دانش بجویید، حتی اگر مستلزم آن گردد که در خون خود بغلتید یا امواج کوه پیکر دریاها را پشت سر بگذارید." پيامبر اسلام (ص) فرمودند :« مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَطْلُبُ فِيهِ عِلْماً سَلَكَ اللَّهُ بِهِ طَرِيقاً إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِهِ وَ إِنَّهُ يَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ الْعِلْمِ مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ حَتَّى الْحُوتِ فِي الْبَحْرِ .»[6] البته اينها در صورتی است انسان طالب علم باشد نه طالب مدرک .

اين جای تأسف است که مراکز دانشگاهی ما طوری شده است که مدرک ، سطح معلومات را نشان نمی دهد و اين و يکی از آفتهای مدرک گرائی است.

روز جهانى حقوق بشر

19 آذر روز جهانى حقوق بشر است که سازمان ملل متحد اعلاميه حقوق بشر را تصويب کرده است. انسانها در نزد خدا محترمند و زبان و نژاد در آن تأثير ندارد . ولی با هزاران تأسف امروز هم تعريفی که در عمل از بشر ارائه می شود تحريف يافته است و هم حقوقی که برای بشر تعريف شده است نارساست مضافا بر اين که اين حقوق نارسا نيز به صورت تبعيض آميز اجراء می شود.

اشغالگران فلسطين ، مالک قدس و صاحبان فلسطين ، تروريست شمرده می شوند. حاميان دموکراسی که سازمان ملل نيز آلت دست آنها ، از مستبدترين حکومتها حمايت می کنند. مدافعان حقوق بشر از دولتهای که برای ذبح انسانهای بيگناه ميلياردها دلار هزينه می کنند ، حمايت می کنند. مردم سوريه تروريست و تروريستها ، مردم سوريه محسوب می شوند. دارندگان سلاح هسته ای و استفاده کنندگان از آن هيچ پاسخگو نيستند و در تهديد کشورها آزادند ولی ايران حق استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای ندارد.

مدافعان بشر ، قاتلين بشر هستند ، متوليان امنيت دنيا ، خود عامل ايجاد ناامنی در دنيا هستند ، طرفداران دروغين دموکراسی ، از حکام ديکتاتور حمايت می کنند ، اعلاميه حقوق بشر ولو رگه هائی از انصاف را داشته باشد ، با اين وضغيت بيش از يک کاغذ پاره نيست.



[1] - خطبه 154

[2] - من‏لايحضره‏الفقيه 4 352

[3] - حکمت 421

[4] - بحارالأنوار 74 425

[5] - بحارالأنوار 75 277

[6] - الكافي 1 34

 

 
طراح و برنامه نویس: اکین