خطبه های نماز جمعه مورخه 24/08/1392 PDF چاپ نامه الکترونیک
جمعه ۰۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۹

 

خطبه های نماز جمعه مورخه 24/08/1392

حساب روز قيامت در عين اين که دقيق است ، از نظر مدت زمان نسبت به افراد متعدد است. حساب بعضيها بسيار طولانی است و حساب بعضيها کوتاه است و گروه سوّمی هستند که در قيامت حساب ندارند.

حضرت علی (ع) فرمودند در روز قيامت مردم طبقات و درجات مختلف دارند . « فمنهم من يحاسب حسابا وَ يَنْقَلِبُ إِلى‏ أَهْلِهِ مَسْرُوراً و منهم الذين يدخلون الجنة بغير حساب، لأنهم لم يلبسوا من امر الدنيا بشي‏ء، و انما الحساب هناك على من تلبس بها هاهنا و منهم من يحاسب على النقير و القطمير و يصير الى عذاب السعير.» يعنی " گروهی حسابش آسان می شود و شادمان به نزد دوستانش برمی گردد. و گروهی بدون حساب وارد بهشت می شوند. چون آنها خود را به دنيا آلوده نکردند. و حساب برای کسانی که خود را به دنيا مشغول نمودند. و برخی حساب سنگينی دارند. که ازد نقير يعنی ذره و قطمير يعنی پوست نازک بين خرما و هسته اش سوال می کنند و آنگاه به جهنم وارد می کنند."

بنابراين يکی از تعيين کننده دقت و مدت حساب در قيامت ، دلبستکی و اشتغال انسان به دنياست. آخرت باطن اين دنيا و حيات اخروی باطن حيات اين دنياست. کسی که تمام عمرش را صرف دنيا و مظاهر آن کرده و دلبستگی شديد در آن ايجاد شده بايد حسابش طولانی باشد. وکسی که در دينا زندگی می کرد ولی وابسته دنيا نبود و از آن فارغ و به آخرتش مشغول بود ، حسابش آسان خواهد بود.

عامل ديگری که در کيفيت حساب عالم آخرت نقش دارد ، عقل انسان است. در روايت آمده است که امام باقر (ع) فرمودند :« «إنّما يداق اللّه العباد في الحساب يوم القيامة على ما آتاهم من العقول في الدنيا.»

حساب قيامت بسيار دقيق است . مرد مستمندی از دنیا رفت و چون مرد مومنی بود ، افراد زیادی در تشییع جنازه اش شرکت کردند . چند شب بعد از دفنش ، وی را در خواب دیدند و جویای احوالش شدند .

وی پاسخ داد : خداوند مرا آمرزید و لطف و نیکی فراوانی به من کرد و اکنون در نعمتهای بهشتی به سر می برم ؛ اما حساب دقیقی کرد . حتی روزی که بر در دکان رفیقم که گندم فروشی داشت نشسته بودم و بدون توجه دانه گندمی برداشته و با دندان دو نیم کردم . سپس متوجه شدم که این گندم مال من نیست . لذا گندم را بروی گندمهای او افکندم . خداوند این را نیز حساب کرد و به اندازه ی نقصی که به دانه گندم او وارد کرده بودم از ثوابهایم کم شد .« فمن يعمل مثقال ذرة خيرا يره و من يعمل مثقال ذرة شرا يره»

حساب قيامت در عين اينگه دقيق است برای بعضی از انسانها بسيار طولانی است. امام صادق علیه السلام فرمودند:« أَلَا فَحَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا- فَإِنَّ فِی الْقِیَامَةِ خَمْسِینَ مَوْقِفاً- كُلُّ مَوْقِفٍ مِثْلُ أَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَةَ فِی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ.»[1] يعنی " از خود بازرسى كنید پیش از آنكه بازرسى شوید كه در قیامت پنجاه ایست است كه هر كدام بمانند هزار سال است در شمار سال نزد شما، سپس این آیه را تلاوت نمود."

طولانی بودن حساب به دليل کثرت جمعيت نيست بلکه به خاطر اعمال خود انسان است که بايد حسابش طولانی شود والا خدای متعال سريع الحساب است . از حضرت علی (ع) می پرسند :« كَيْفَ يُحَاسِبُ اللَهُ الْخَلْقَ عَلَی‌ كَثْرَتِهِمْ؟» يعنی " چگونه‌ با وجود كثرت‌ مخلوقات‌ خداوند از آنها حساب‌ مي كشد؟" می فرمايد :« كَمَا يَرْزُقُهُمْ عَلَی‌ كَثْرَتِهِمْ.» يعنی " همانطوريكه‌ با وجود كثرتشان‌ آنها را روزي‌ مي دهد." سوال کردند :« كَيْفَ يُحَاسِبُهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ؟» يعنی " چگونه‌ خداوند از آنها حساب‌ مي كشد و مردم‌ خدا را نمي‌بينند؟" فرمودند :« كَمَا يَرْزُقُهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ.» يعنی " همانطوريكه‌ آنان‌ را روزي‌ مي دهد و مردم‌ خدا را نمي‌بينند."

شما می بينيد در خودروها امکانتی نصب می کنند که سرعت خودرو ، مسافت طی شده ، مقدار سوخت مصرف شده و مقدار سوخت باقی مانده را نشان می دهد. اگر کسی از اين طرف دنيا به آن طرف با خودرو برود و در همانجا بپرسند که چقدر راه طی کردی ؟ نمی گويد اجازه بدهيد اندازه گيری کنم. بلکه با نگاه به کيلومتر شمار فورا مقدار مسافت طی شده را بدون معطلی می گويد.

خدای متعال در وجود انسان امکاناتی تأبيه کرده است که همه چيز را در خود ثبت می کند. محاسبه لازم نيست.« يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسيماهم » گنه کاران از صورتشان معلوم می شوند و نوع گناهشان و مقدار آن معلوم می شود ديگر سوال لازم نيست. واگر سوال می کنند نه برای رفع جهالت است بلکه برای عذاب است.

گروهی از مردم سوالشان آسان است . خدای متعال می فرمايد:« فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ ، فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسيراً ، وَ يَنْقَلِبُ إِلى‏ أَهْلِهِ مَسْرُورا » يعنی " هر كس كه نامه‏اش را به دست راستش دهند، آسان از وی حساب می کشند .و شادمان نزد كسانش باز گردد."

امام باقر (ع) فرمودند : پيامبر اسلام (ص) فرمودند :« ثلاث من كنّ فيه حاسبه اللّه حسابا يسيرا، و أدخله الجنّة برحمته. قالوا: و ما هي يا رسول اللّه؟ قال: تعطي من حرمك، و تصل من قطعك، و تعفو عمّن ظلمك»[2]

خطبه دوّم

روز کتاب و کتابخوانی

24 آبان روز کتاب و کتابخوانی است . همانطوری که نياز جسم انسان با غذا تأمين می شود ، نياز روح انسان با علم و مطالعه . اگر انسان غذا نخورد و يا غذای سالم نخورد ، جسمش يا ضعيف می گردد يا دچار بيمياريهای مختلف می شود ، روح انسان نيز اگر هر روز علم و ادب ياد نگيريد يا علم مفيد نياموزد ، در طول عمر خويش طراوت خود را از دست می دهد و از معنويت محروم می شود و در نهايت ممکن است از ويژگيهای يک انسان محروم شود.

يکی از مهمترين راهها کسب علم و افزايش اطلاعات عمومی ، مباحث اخلاقی و اعتقادی مطالعه کتاب است. بايد تأسف کنيم که در زندگی ما مطالعه جايگاه مناسب ندارد. حتی اهل علم نيز برای مطالعه منظم برنامه خاصی ندارد. برای سرگرمی ، گردش ، خوردن و خنديدن وقت می گذاريم که خوب است ولی برای مطالعه وقت نمی گذاريم. دو سه ساعت مطالعه هم سرگرمی است ، هم ورزش فکری است ، هم رها شدن از افکار رنج آور زندگی است ، هم افزايش معلومات است و هم فراگرفتن ذخاير مهم افکار بزرگان است. ما بايد نه تنها خودمام بلکه فرزندانمان را به مطالعه عادت دهيم.

البته در سایر کنار محروميت های شهرستان گرمی نبود کتابخانه متناسب برای علاقه مندان به کتاب و محققین حوزه و دانشگاه محروميت ديگری است. نه کتاب مناسب داريم نه کتابخانه مناسب و نه فضای مناسب برای کتابخانه. ما در همي« مسجد جامع که در وسط شهر و در دست رس عمومی است يک فضائی تهيه کرديم اما علی رغم پر بودن انبارها ، کتاب برای تجهيز آن پيدا نمی کنيم. اصولا مديريت فرهنگی کشور دچار نقص و ناهماهنگی است.

شهادت امام سجاد (ع)

12 محرم سالروز شهادت امام سجاد (ع) است. امام سجاد بعد از شهادت اباعبدالله (ع) در حدود 34 سال زنده ماند ولی در اين مدت نه مصيبت کربلا را فراموش کرد و نه از تبليغ نهضت با عظمت پدرش کوتاهی نمود. با هربهانه ای بر مصيبت امام حسين (ع) گريه می کرد و گريه های آن حضرت اسباب تبليغ کربلا بود.

 

[1] - امالی مفید، ص 275

[2] - الأمثل في تفسير كتاب الله المنزل، ج‏20، ص: 57

 
طراح و برنامه نویس: اکین