خطبه های نماز جمعه مورخه 26/07/1392 PDF چاپ نامه الکترونیک
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۸

 

خطبه های نماز جمعه مورخه 26/07/1392

قيامت

يکی ديگر از مشهور ترين نامهای عالم آخرت « قيامت » است. اين کلمه 70 بار در قرآن تکرار شده است که 46 بار آن در آیات مکی و 24 بار آن در آیات مدنی قرار دارد. مثلا فرموده است « أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ .»[1] باز فرموده است « فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فيما كانُوا فيهِ يَخْتَلِفُونَ »[2] فرموده است « إِنَّ الَّذينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَيْمانِهِمْ ثَمَناً قَليلاً أُولئِكَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليم »[3]

چرا عالم آخرت را روز قيامت ناميده اند؟ « قيامت » از « قام يقوم » به معنای بلند شدن و ايستادن است . اين نام از حوادث مهمی که در آن روز اتفاق می افتد حکايت می کند. قیامت به معنای بپاخاستن است . آن عالم را قيامت گفتند چون مردم از قبرها بلند می شوند و برای حساب و کتاب و دريافت حکم الهی در برابر محکمه عدل الهی می ايستند.

ايستادن انسانها در قيامت يک ايستادن عادی نيست بلکه هر انسانی به اندازه مقام خود که در اين دنيا کسب کرده است وضعيت مناسب خود را پيدا می کند.

« يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمين‏.»[4]يعنی " روزى كه مردم به پيشگاه پروردگار جهانيان مى‏ايستند. "

در زير آيه فوق ، مفسرين روايات زيادی از چگونگی قيام مردم در روز محشر نقل کرده اند که هريک از آنها تکان دهنده هستند. امام صادق (ع) فرمودند :« مثل الناس يوم القيامة إذا قاموا لرب العالمين مثل السهم في القراب ليس له من الارض إلا موضع قدمه كالسهم في الكنانة لا يقدر أن يزول هيهنا ولا هيهنا.» يعنی مردم در روز قيامت که در مقابل خدای عالم می ايستند مانند تير در کمانند که تنها به اندازه جای پايشان جا دارند و هيچ قدرت حرکت به مکانی ندارند."

در تفسیر مجمع البیان نقل کرده است که مقداد می گويد از پيامبر اسلام (ص) شنيدم فرمودند :« إذا كان يوم القيامة أدنيت الشّمس من العباد، حتّى تكون بمقدار ميل أو ميلين . صهرتهم الشّمس فيكونون في العرق بقدر أعمالهم، فمنهم من يأخذه إلى عقبه، و منهم من يلجمه إلجاما.»[5]يعنی " آن گاه كه روز قيامت شود خورشيد فرود آيد تا باندازه يك ميل يا دو ميل بمردم و بندگان خدا نزديك شود. آن گاه گفت خورشيد مي تابد بر ايشان پس مردم باندازه اعمالشان در عرق فرود مي روند. بعضى از ايشان تا پاشنه پاى و بعضى تا گردنشان كه لجام و دهن بندى بر دهان آنها مي زند."

مقداد گفتند : ديدم رسول خدا (ص) اشاره با دستش به دهان مباركش نمود و فرمود لجام و دهان بندى بر خود مي زند.

اين وضعيت گرچه قابل تحمل نيست ولی آنچه که انسان را به وحشت می اندازد اين است که ايستادن انسانها در چنين وضعيتی که شدت گرما از يک طرف و تنگی مکان از طرف ديگر و عرق بدن انسانها که لجام بر وی زده است از طرف سوم ، انسانها را سخت در مضيقه قرار داده است و اين وضعيت بسيار طولانی است. در روايت از پيامبر اسلام (ص) وارد شده است که « فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ، فمنهم من يبلغ العرق كعبيه، و منهم من يبلغ ركبتيه، و منهم من يبلغ حقويه، و منهم من يبلغ صدره، و منهم من يبلغ أذنيه حتى أن أحدهم يغيب في رشحه كما يغيب الضفدع‏.»[6] سيوطی در الدالمنثور آورده است که « تلا رسول الله صلى الله عليه و سلم هذه الآية يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ قال كيف بكم إذا جمعكم الله كما يجمع النبل في الكنانة خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ لا ينظر إليكم‏.»[7] در روايت ديگر وارد شده است که از پيامبر اسلام (ص) سوال شد که مردم چقدر در برابر خدای عالم می ايستند فرمودند :« ألف سنة لا يؤذن لهم»[8] در روايت ديگر وارد شده است که « يقوم الناس على أقدامهم يوم القيامة ثلاثمائة سنة.» [9] البته برای مومنين بشارت داده شده است که اين وضعيت برای مومنين آسان خواهد بود . حتی در حديثی از پيامبر اسلام آمده است که فرموده اند :« انّه ليخفّف عن المؤمن حتى يكون أخف عليه من صلاة المكتوبة، يصلّيها في الدنيا.»

خطبه دوّم

هفته پیوند اولياء و مربيان

24 تا 30 مهر هفته پيوند اولياء و مربيان نامگذاری شده است. ضمن گرامی داشت اين هفته ، اولياء و مربيان را به اين نکته توجه می دهم که سرمايه های آينده کشور و سرمايه های آينده دنيوی و اخروی خود اولياء و مربيان ، امروز در دست آنهاست. تربيت علمی و اخلاقی فرزندان به عنوان خلف صالح ما و آينده سازان کشور با تعامل و همفکری و مشارکت خانه م مدرسه و اولياء مربيان ، توفيق تحقق خواهد يافت.

هفته جهانی سلامت روان

24 تا 30 مهر هفته جهانی سلامت روان نامگذاری شده است. امروز علی رغم اينکه سلامت جسمانی در اثر توسعه بهداشت و درمان ، نسبت به گذشته افزايش يافته است ولکن به علل مختلف ، سلامت روان آسيب پذير گرديده و بيماريها و مشکلات روانی و روحی نه تنها در افراد مسن بلکه در جوانان نيز افزايش يافته است. امروز يکی از نيازهای ضروری انسان ايجاد نشاطهای درست و حلال و خلق برنامه های مفرح است. خصوصا به دليل پيشرفت بهداشت و درمان ، عمر انسانها طولانی گرديده و جمعيت سالمندان افزايش يافته است. علی رغم افزايش جمعيت سالمندان برخلاف دستورات اکيد اسلام ، سالمندان در خانواده توسط فرزندان کمتر مورد توجه قرار می گيرند و گاهی حتی مورد بی مهری قرار می گيرند.

در اينجا به ذکر دونکته اکتفاء می کنم که نکته اوّل اين است که اسلام به شادی و نشاط با ابزارهای حلال مخالف نيست. اسلام را در عزا و ماتم و غم و گريه خلاصه نکنيم و به رواياتی که ثواب شاد کردن مومن را مد نظر قرار داده است توجه کنيم و البته اين نيز بهانه ابتلاء به محرمات نشود . نکته دوّم توصيه به جوانان و فرزندان است که پدران و مادران پير خود را به عنوان واسطه نزول فيض الهی و برکات آسمانی و گنجينه پر از تجربه و محور وحدت خانواده مانند گوهر گرانبها محافظت کنند.

شهادت سید مصطفی خمينی(ره)

اوّل آبان سالروز شهادت سيد مصطفی خمينی است که در سال 56 اتفاق افتاد. حاج آقا مصطفى پس از تلاش فراوان در 27 سالگى به درجه اجتهاد نائل آمد. و در نجف کرسی درس خارج برقرار کرد. آيت‏الله حاج سيدرضا بهاءالدينى كه ساليان طولانى با ايشان حشر و نشر داشت، در خصوص مقام علمى او چنين مى‏نويسد: « الحاج مصطفى آيت‏الله جمع بين‏المعقول و المنقول و السياسة الاسلامية و الدينية فى شبابه و بلغ ما بلغ من نوادر زماننا بل من نوادر الاعصار و الازمان...» «آيت‏الله حاج آقا مصطفى، دانش‏هاى عقلى و نقلى، سياست اسلامى و دينى را در جوانى كسب كرد و به آن مراتبى كه بايد برسد، رسيد. او از نخبگان زمان ما بود، بلكه از شخصيت‏هاى برجسته روزگار به‏شمار مى‏آمد.»

رژيم شاه كه مى‏خواست ضربه روحى به امام وارد سازد و يكى از اركان انقلاب را از ميان ببرد، در آبان 56 سيدمصطفى را در سن 47 يا 48 سالگی توسط زهر به شهادت رساند. مردم مسلمان نجف پيكر پاكش را با آب فرات غسل داده، در محل خيمه‏گاه امام حسين(ع) كفن كرده و پس از انتقال به نجف، در حرم مطهر امام على(ع) در مقبره زير گلدسته جنوبى در ايوان طلا به خاك سپردند.

مذاکره با آمريکا

امروز بحث مذاکره ايران با آمريکا بيشتر مطرح می شود که گاهی مسأله طوری مطرح می شود که گويا اگر ايران با آمريکا مذاکره کند تمام مشکلات اقتصادی رفع خواهد شد. ولی بايد در اينجا به چند نکته توجه کنيم که

اوّلا تمام دنيا از جمله کشورهای اروپائی و آمريکادی حتی خود آمريکا از مشکلات اقتصادی رنج می برد. تعطيلى دو هفته‏اى دولت آمريكا و خانه‏نشينى اجبارى بيش از 700 هزار كارمند فدرال باعث شده تا اين كشور يكى از سخت‏ترين مشكلات اقتصادى را ظرف 17 سال گذشته تجربه كند.

ثانيا دولت آمريکا را صهيونيستها مديريت می کنند و توان اتخاذ تصميمات مستقل ندارند. و دولت آمريکا نمی تواند از حمايت خود از رژيم اشغالگر قدس دست بردارد. شما اگر بخواهيد با آمريکا مذاکره کنيد و نتيجه خوبی بگيريد بايد اسرائيل را راضی کنيد.

ثالثا اصلاً خواست آمريکا چيست که ما در باره آن مذاکره کنيم؟

آنوقت که مردم ايران زير سم حکومت ستم شاهی و زير چکمه های قلدرهای آمريکائی له می شدند آمريکا با ملت ايران چگونه رفتار می کرد؟ پس از انقلاب و سرنگونی شاه ملعون که فعاليتهای هسته ای هم نداشتيم آمريکا با ما چگونه بود ؟ آيا خواست آمريکا اين است که بمب اتم درست نکيند يا خواستش اين است که نظام اسلامی نداشته باشيد ؟

سوال ديگری که بايد به آن توجه کرد اين است که چرا آمريکا بحث مذاکره را مطرح می کند؟ آمريکا عوض شده است يا سبب ديگری وجود دارد ؟ در يک جمله بگويم درست است که مردم ايران در اثر تحريمهای ظالمانه و غير قانونی در مضيقه هستند ولی پيروزی متناوب ملت ايران در تمام روياروئيهای خود با آمريکا و شکست آمريکا در تمام ميدانها از طبس گرفته تا جنگ هشت ساله تا آفغانستان و عراق و سوريه و شکستهای پی در پی در منطقه ، آمريکا را مجبور کرده است که در مقابل ملت ايران زانو بزند ولی خوی استکباری وی مانع از اين است که اين حقيقت را به طور آشکار انجام دهد.

 

[1] - بقره85

[2] - بقره 113

[3] - آل عمران 77

[4] - مطففين 6

[5] - ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏26، ص: 364

[6] - من هدى القرآن، ج‏17، ص: 409

[7] - الدر المنثور في تفسير المأثور، ج‏6، ص: 324

[8] - الدر المنثور في تفسير المأثور، ج‏6، ص: 324

[9] - الدر المنثور في تفسير المأثور، ج‏6، ص: 324

 
طراح و برنامه نویس: اکین