خطبه های نماز جمعه مورخه 12/07/1392 PDF چاپ نامه الکترونیک
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۴۷

 

خطبه های نماز جمعه مورخه 12/07/1392

اسامی عالم آخرت در قرآن

انسان موجود ابدی است و حيات اصلی آن در عالم ديگر است و بدون شک به آن عالم سفر نموده و در آن عالم ماندگار خواهد بود . ميليونها انسان پيش از ما به آن عالم رفته و ما نيز آماده رحلت و سفر به آن عالم هستيم. نکته مهم و قابل توجه اين است که از ويژگيهای آن عالم اين است که خودمان با رفتار و کردار و باورهايمان آن عالم را می سازيم. و آن عالم در همين دنيا ساخته می شود و حقيقتی جز اين دنيا ندارد.

استاد شهيد علامه متفكر آيت الله مطهرى (ره) در كتاب عدل الهى در بحث عذاب از خاطرات استادش مرحوم حاج ميرزا على آقا شيرازى (ره) كه وى را علاوه بر فضل علمى در ايمان و زهد و طاعت نمونه اهل يقين و يادگار سلف صالح مى شناسد و خود را مريد آن عالم جليل القدر مى داند، نقل مى كند:

ايشان يك روز ضمن درس در حالى كه دانه هاى اشكشان بر روى محاسن سفيدشان مى چكيد، اين خواب را نقل كردند، فرمودند: در خواب ديدم مرگم فرا رسيده است . مردن را همان طورى كه براى ما توصيف شده است در خواب يافتم . خويشتن را جدا از بدنم مى ديدم و ملاحظه مى كردم كه بدن مرا به قبرستان براى دفن حمل مى كنند. مرا به گورستان بردند و دفن كردند و رفتند. من تنها ماندم و نگران كه چه بر سر من خواهد آمد. ناگاه سگى سفيد را ديدم كه وارد قبر شد. در همان حال حس كردم كه اين سگ تندخويى من است كه تجسم يافته و سراغ من آمده است . مضطرب شدم ، در اضطراب بودم كه حضرت سيّد الشهداء تشريف آوردند و به من فرمودند: غصه نخور، من آن را از تو جدا مى كنم .[1]

قبرمان و رفيقمان در قبر و محشر و قيامت و بهشت و جهنممان همين اعمالی است که هر روز انجام می دهيم.

غفلت از عالم آخرت غفلت از اصل خويش بودن و وطن اصلی را فراموش کردن است. خدای متعال در قرآن کریم ، برای اين که ما قيامت را فراموش نکنيم حدود هزار و هفتصد آیه در باره عالم آخرت آورده است . در ضمن اين آيات ، اسامی و نامهای مختلفی برای عالم آخرت ، ذکر کرده است که هر کدام نشان دهنده وضع مخصوص و نظام مخصوص حاکم بر آن است.

دقت در کثرت آيات قرآنی در باره عالم آخرت ، اهميت تأثيرتذکر آن عالم در تربيت انسان را می رساند و اسامی مختلفی که برای آن نامگذاری شده است ، موجب افزايش معرفت انسان به آن عالم و سبب تنبه و بيداری انسان می گردد.

اگر انسان همواره به ياد داشته باشد که در جلوی او عالمی است که بايد به آن وارد شود و فرار از آن ممکن نيست و حوادثی در آن اتفاق می افتد که خود انسان در همين دنيا ، آنها را خلق می کند ، طوری زندگی خواهد کرد که عالم آخرت او بهشت برين گردد.

شيخ عباس قمی در کتاب منازل الاخره نقل می کند كه حضرت اميرالمؤ منين علی (ع) در هر شب هنگامى كه نماز عشاء تمام می شد و مردم به خوابگاه خود مى رفتند صداى نازنينش به حدى بلند مى شد كه صداى آن حضرت را تمام اهل مسجد و كسانى كه همسايه مسجد بودند مى شنيدند و مى فرمود:« تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ وَ أَقِلُّوا الْعَرْجَةَ عَلَى الدُّنْيَا وَ انْقَلِبُوا بِصَالِحِ مَا بِحَضْرَتِكُمْ مِنَ الزَّادِ فَإِنَّ أَمَامَكُمْ عَقَبَةً كَئُوداً وَ مَنَازِلَ مَخُوفَةً مَهُولَةً لَا بُدَّ مِنَ الْوُرُودِ عَلَيْهَا وَ الْوُقُوفِ عِنْدَهَا.»[2] يعنی " مهیا شوید و وسایل سفر خود را آماده  کنید ، خدا شما را رحمت کند ، بدرستیکه منادی مرگ ندای الرحیل در میان شما سرداده و کم کنید توجه خود را بر دنیا و از دنیا بیرون روید در حالی که با خود زاد و توشه ای از اعمال خوب داشته باشید . به راستی که روبروی شما عقبه های کئود یعنی جاههای بسیار دشوار و منزلگاههای هولناک وجود دارد که باید از آنها عبور کنید واز این بابت چاره ای ندارید."

سفر به عالم آخرت ، فناء و نابودی نيست بلکه آغاز زندگی جديد است و چگونگی اين زندگی جديد وابسته به اين است که در اين دنيا چگونه باشيم . اگر طبق دستورات الهی عمل کرديم و نفس و شيطان و مظاهر دنيا فريبمان نداد ، زندگی جديد ما در عالم آخرت بهشت است و اگر خدا را رها کرده از شيطان اطاعت کرديم زندگی جديدمان در آخرت ، جهنم سوزان است.

يکی از چيزهائی که انسان را از مرگ متنفر می کند ، جدائی از اين دنياست . خانه ساخته و ماشين خريده است و برای خود زندگی فراهم کرده است. تصور می کند که مرگ ، او را از همه ی آنها جدا می کند ولی تصور نمی کند که با مرگ ، در صورت مومن بودن به زندگی بهتری دست پيدا می کند که تمام نعمتهای دنيا در مقابل آن هيچ است.

وقتی تصور می کند که با مرگ از دوستان و خويشان خود جدا می شود ، غمگين می شود و تصور نمی کند که بهترين دوستان انسان در آن عالم هستند. کسانی هستند که مانند پدر و مادر و خويشان و دوستان و ائمه هدای عليهم السلام در آن عالم هستند. اگر انسان مومن باشد بهترين لذت آن دنيا همين ديدار و با دوستان است.

پس مرگ و عالم آخرت را فراموش نکنيم که تذکر عالم آخرت هم سختی های اين دنيا را آسان می کند و هم جلوی طغيان نفس انسان را می گيرد و هم انسان خود را برای سفر به عالم آخرت با عمل صالح آماده می کند.در آيات قرآن دقت کنيم که چه نامهای برای عالم آخرت تعيين کرده است.

خطبه دوّم

جشن عاطفه ها

بمناسبت باز گشائی مدارس ، برای اين که مردان و زنان خير بر دانش آموزان بی سرپرست و بدسرپرست و بی بضاعت ، کمک کنند ، برنامه ای به نام جشن عاطفه ها برگزار کرده است و برای جذب کمکهای مردمی در مناطق مختلف و مدارس پايگاه زده است.

گرچه همگان نمی توانند کمک قابل توجه ای بکنند ولی اگر هرکس به اندازه توان خود کمک کند ، همين کمکهای اندک ، تعداد بسيار زيادی از دانش آموزان بی بضاعت را مورد حمايت قرار خواهد داد.

هفته نيروی انتظامی

هفته نيروی انتظامی در پيش است که از 13 مهرماه شروع می شود . بنده هفته نيروی انتظامی را به تمام برادران زحمتکش نيروی انتظامی و هنگ مرزی تبريک می گويم و از زحمات شبانه روزی آنها تشکر می کنيم.

سالهاست کشور عزيز ما که جنگهای سخت و نيمه سخت دشمن را با شکست سخت مواجه ساخته است ، مورد تهاجم وسيع و عميق جنگ نرم قرار گرفته است. تمام توان و امکانات دشمن در قالب ماهوارها ، انترنت ، ابزارهای تفرقه افکنانه و همه و همه اجتماع کرده و در صدد اين هستند که با تفرقه و تشتت ، ايجاد انحرافات اعتقادی ، ترويج بی بند وباری و بی حجابی ، توسعه و ترويج فساد اخلاقی ، پوچ و پوک نمودن جوانان ، معتاد کردن نها و ... به آنچه کهدر جنگ سخن و تهاجم نظامی نرسيده اند ، بدست آورند. در اين ميدان يکی از نيروهای قدر و قدرتمند نظام که شبانه روز در حال نبرد در عرصه های مختلف هستند نيروی انتظامی و هنگ مرزی است.

شهادت امام جواد (ع)

30 ذیقعده سالروز شهادت امام جواد (ع) است . شهادت اين امام همام را به محضر شما تسليت عرض می کنم.

سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه (س)

اوّل ذیحجه سالروز ازدواج پربرکت دو گوهر گرانبهای عالم انسانيت حضرت علی و فاطمه عليهماالسلام است. اين دو بزرگوار در نهايت سادگی آنهم نه ساده نسبت به زمان ما بلکه بسيار ساده نسبت به زمان خود ، مراسم عروسی را برگزار کردند . مهريه و مراسم عروسی ، جهيزيه و خانه داماد ، همه ساده بود ولی زندگی بر ايمان به خدا استوار بود و از چنين خانه ای و چنين ازدواجی ، فرزندانی به دنيا آمد که هيچ خانه ای در عالم آفرينش پيدا نمی شود که چنين قرزندانی تربيت شود.

اگر نگاه کنيد امروز ازدواج جوانان ما بسيار مشکل شده است و آن اشکال را نيز ما خودمان بوجود آورده ايم و به هيچ وجه آماده دست کشيدن از آنها نيستيم.

هزينه سنگين ازدواج ناشی از چشم همچشمی و آداب غلط اجتماعی کمر شکن گشته و نتيجه اش اين شده است که عمر جوانان ما به نصف رسيده مجرد مانده و از آن طرف فسادو فحشاء دامن فرزندانمان را گرفته است. خريد طلای آنچنانی ، لباسهای مختلف عروسی ، جهازيه کامل و سنگين ، تعيين مهريه غير منطقی ، برگزاری مراسم سهمگين و سنگين ، نه توصيه دي« است و نه مناسب سنت علوی و نبوی است.

اگر ازدواج را با يک انگشتر و با يک دست لباس ساده و با چند عدد وسايل ضروری منزل آنهم با کمک پدر و مادر داماد و عروس و وليمه سبک ، تمام کنيم چه مشکلی پيش می آيد ؟ عروس داماد خوشبخت نمی شوند ؟ در زندگی دچار مشکل می شوند ؟ به همدگير محبت پيدا نمی کنند ؟ چه مشکل پيش می آيد ؟

ما به احتمال اين که در آينده مشکلی پيش می آيد در ابتدای ازدواج مشکلی آفريده ايم که کسی جرئت نمی کند به ازدواج فکر کند. آنوقت دنبال آن مشکلات ديگر پيدا می شود ، دختر از منزل فرار می کند ، دوست پسر پيدا می کند ، دختر و پسر به ساد گرفتار می شود . همه ی اينها ناشی آن حماقتی است که در امر ازدواج مبتلا هستيم.

بياييد به خودمان و فرزندانمان رحم کنيم . ازدواج را آسان بگيريم.

سفر رئيس جمهور به سازمان ملل

يکی از حوادث مهم هفته گذشته سفر رئيس محترم جمهور به آمريکا و سخنرانی در مجمع عمومی سارمان ملل بود. در اين سفر اتفاقاتی رخ داد که در نوع خود قابل توجه بود. سخنرانی رئيس محترم جمهور در مجمع عمومی و بيان نقطه نظرات خود که سنجيده و همراه با منطق و خرد بود ، افکار عمومی را به خود جلب کرد. اين سخنرانی گرچه همان مواضع قبلی نظام بود ولی با ادبيات نوع و همراه با نرمش بود. ديدار وزير امور خارجه ايران و آمريکا پس از 35 سال و همچنين مکالمه تلفنی رئيس جمهور دو کشور از اتفاقاتی بود که باز افکار عمومی را متوجه خود کرد.

اين که بحث مذاکره با آمريکا مطرح می شود بايد به چند نکته توجه شود :

 

1. مذاكره با آمريكا به‏معنى پذيرش ظلم و ستم و يا تن‏دادن به خواسته‏هاى مستكبرين نيست. مذاكره به‏معنى عقب‏نشينى و دست‏برداشتن از اهداف و آرمان‏هاى بر حق نظام جمهورى اسلامى نيست.

2. مذاكره با آمريكا به‏معنى فراموش‏كردن اعمال و رفتارهاى آمريكا و شرايطى كه اين كشور در برابر ما داشته و دارد نيست. به‏عبارت‏ديگر، مذاكره با آمريكا به اين معنى نيست كه ما فراموش كرده‏ايم كه با چه كسى و با چه جريانى مواجه هستيم.

3. مذاكره با آمريكا به‏معنى مذاكره براى مذاكره نيست. صرف مذاكره نه مشكلى از كشور ما حل مى‏كند و نه فايده‏اى براى كشور ما دارد. از اين‏رو مذاكره‏اى كه بى‏جهت تطويل شود و يا به دستاوردى منجر نشود، مورد نظر جمهورى اسلامى ايران نيست. مذاكره بايد براى منافع ملى و اهداف جمهورى اسلامى ايران مفيد باشد وگرنه ادامه آن معنايى نخواهد داشت.

4. مذاكره و پذيرش كلى آن به‏معنى اين نيست كه جمهورى اسلامى ايران در موضع ضعف قرار دارد و يا دچار ترس و وادادگى شده است. اين مذاكرات هنگامى مطرح شده است كه آمريكا از انجام خواسته‏هاى خود در سوريه ناتوان و سرشكسته شده است و جمهورى اسلامى ايران در خواسته‏هايش در منطقه موفق عمل كرده است.

5. مذاكره از سر خوش‏خيالى و خوش‏بينى به دشمن نيست بلكه از سر حزم و دقت و حذر و تلاش براى يافتن راهى براى تأمين منافع و پرهيز از مضرت‏هاست.

 

[1] - مرتضى مطهرى ، عدل الهى ، 250.

[2] - بحارالأنوار 70 134

 
طراح و برنامه نویس: اکین