خطبه های نماز جمعه مورخه 17/03/1392 PDF چاپ نامه الکترونیک
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۰

خطبه های نماز جمعه مورخه 17/03/1392

معرفی ائمه معصومين عليهم السلام به فرزندان

همانطوری که گفته شد ، يکی از حقوق فرزندان اين است که والدين آنها را با قرآن آشنا کنند. قرائت صحيح قرآن و معارف قرآنی و آموزه های قرآنی را در حد امکان به آنها بياموزند . والبته تنها آشنا کردن فرزندان با قرآن کافی نيست بلکه حق ديگر قرزندان اين است که بايد آنها را با اهلبيت پيامبر عليهم صلوات الله نيز آشنا نمود . اگر قرآن ثقل اکبر است ، اهلبيت پيامبر صلی الله عليه و آله و سلّم ثقل اصغر است . قرآن کتاب فضيلت و آنها مجمسه فضايلند ، قرآن مشتمل بر معارف بلند و عميق و بطون مختلف است و آنها مفسر قرآنند. قرآن راهنمای مدوّن و آنها الگوی مجسمند . به همين دليل پيامبر اسلام صلی الله و. عليه و آله و سلم هنگامی که می خواست از دنيا برود قرآن و اهلبيت را با هم توصيه فرمود و تصريح کرد اين دو از هم جدا نمی شوند. فرمودند : « إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ[1] يعنی " من چيز گرانبهاء در ميان شما می گذارم اگر به آن دو متمسک بشويد گمراه نمی شويد. يکی کتاب خداست و ديگری عترت و اهلبيتم می باشد. آن دو ابدا از هم جدا نمی شوند تا در حوض بر من وارد شوند." در عبارت ديگر وارد شده است : « كَأَنِّي قَدْ دُعِيتُ فَأَجَبْتُ وَ إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ أَحَدُهُمَا أَعْظَمُ مِنَ الْآخَرِ كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ وَ عِتْرَتِي أَهْلُ بَيْتِي فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونِّي فِيهِمْ[2]در قرآن هم فرموده است :« قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى.» مودت اهلبيت اجر رسالت است . اگر شما بخواهيد پيامبر را دوست داشته باشيد بايد اهلبيتش را دوست بداريد و اگر بخواهيد پيامبر اسلام صلی الله و عليه و آله و سلّم را بشناسيد بايد اهلبيتش را بشناسيد.

اين حديث شريف که به حديث ثقلين مشهور است نکته مهم را بيان می کند. اوّلا پيامبر خدا دو امانت گذاشته است نه يک امانت و آن عبارت است از قرآن و اهلبيت عليهم السلام ثانياً گمراه نشدن متوقف براين است که انسان به هردوی آنها متمسک بشود ، تمسک به قرآن بدون اهلبيت و تمسک به اهلبيت بدون قرآن ، گمراهی است. چون در حقيقت تمسک به هيچيک از آنها نيست . و تمسک به قرآن ، خواندن قرآن نيست بلکه فهميدن متن آن و عمل به دستورات قرآن است . و تمسک به اهلبيت عليهم السلام هم دوست داشتن آنها نيست گرچه محبت آنها نيز لازم است بلکه اطاعت از آنهاست . ثالثاً اين دو از هم جدا نمی شوند. « إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا » " لن" برای نفی ابديت است.

ما بايد در تمام مراحل شناخت ، محبت و اطاعت مراقب باشيم که اين دو را از هم جدا نکنيم. ترک قرآن و چسبيدن به اهلبيت نوعی خدعه شيطان است . کسی که به قرآن عمل نمی کند اهلبيت را ترک کرده است ولو در ظاهر سنگ محبت آنها را به سينه می زند. کسی نماز نمی خواند ، روزه می خورد ، حرامخوار است ، با اينگونه اعمال اگر خود را شيعه معرفی کند به اهلبيت ستم کرده است. همانطوری که ترک اهلبيت و چسبيدن به قرآن همان اعتقاد خليفه اوّل است که گفت : « حسبنا کتاب الله » و اين هم ستم به قرآن است.

ما بايد اين حقيقت را که قرآن واهلبيت يک چيزند و منفک از همديگر نيستند با تمام وجود بشناسيم و باور کنيم و همين باور درست را به فرزندانمان منتقل کنيم.

بنابراين يکی از وظايف ما اين است که حضرت امير عليه السلام و حضرت زهرا سلام الله عليها و فرزندان معصوم آن دو بزرگوار را به فرزندانمان بشناسانيم . اما سوال اساسی اينجاست که حقيقت اهلبيت چيست ، فضيلت آنها کدام است ؟ آنها را چگونه بشناسيم و چگونه به فرزندانمان اين حقيقت را منتقل کنيم ؟ آيا خودمان چقدر اهلبيت را شناخته ايم و آيا توانسته ايم معرفت ائمه عليهم السلام را به فرزندانمان منتقل سازيم يا نه ؟ بايد در پاسخ به پرسشها بيشتر دقت کنيم.

خطبه دوّم

بعثت پيامبر اسلام صلی الله عليه و آله و سلّم

به عقیده اکثر علمای شیعه، بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز 27 ماه رجب، پنج سال پس از تجدید بنای کعبه، اتفاق افتاد و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این هنگام، چهل سال داشتند.

بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ، مهمترین فراز از تاریخ اسلام است که خدای متعال در حساس ترين برهه زمان خاتم پيامبران را که اشرف انبياء و سيد مرسلين است با کامل ترين دين آسمانی يعنی اسلام برای هدايت بشريت مأمور ساخت .بعثت پيامبر اسلام در اديان آسمانی قبل از اسلام مطرح بوده و انبياء گذشته مانند حضرت موسی و حضرت عيسی عليهما السلام بر آن بشارت داده بودند و قسمتی از ويژگيهای آن حضرت را طوری بيان کرده بوده اند که قرآن می فرمايد :« الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ وَ إِنَّ فَريقاً مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُون[3]و همين معنا دوباره در آيه 20 سوره مبارک انعام تکرار شده است.

بعثت پيامبر خاتم صلی الله و عليه و آله و سلم آنقدر اهميت دارد که خود خدای عالم تربيت آن حضرت را عهده دارد گرديد و فضائل آسمانی را به وی ياد داده است. حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: "خداوند بزرگترین فرشته خود را از خردسالی پیامبر، همدم و همراه ایشان ساخت. این فرشته در تمام لحظات شبانه روز با آن حضرت همراه بود و او را به راههای بزرگواری و اخلاق پسندیده و شایسته رهبری می‌کرد."

در 27 رجب در حالی که پيامبر اسلام غرق در تفکر در خلقت و آفرينش عالم هستی بود صدای جبرئيل امين را شنيد که می گويد : ای محمد بخوان. پیامبر فرمود: چه بخوانم؟ جبرئیل آیات آغازین سوره علق را از جانب خداوند نازل نمود:

"بسم الله الرحمن الرحیم. اقرأ باسم ربک الذی خلق. خلق الانسان من علق. اقرأ و ربک الاکرم. الذی علم بالقلم. علم الانسان مالم یعلم. به نام خداوند بخشنده مهربان. بخوان به نام پروردگارت که بیافرید. آدمی را از علق بیافرید. بخوان و پروردگار تو ارجمندترین است. خدایی که به‌وسیله قلم آموزش داد و به آدمی آنچه را که نمی‌دانست، آموخت."

بعثت پيامبر صلی الله و عليه و آله و سلم انقلابی در ارزشها بوجود آورد که توحيد و يکتاپرستی به جای شرک و بت پرستی ، برادری و محبت به جای برادر کشی و خون ريزی ، وحدت و همدلی به جای تفرقه و تشتت قرار گرفت . دين اسلام از انسانهای دوره گرد و بت پرست ، انسانهائی بزرگی تربيت کرد درحالی که جز شتر چرانی بلد نبودند در سايه تعاليم اسلام کاخهای پادشاهان ايران و روم را زير پا گذاشتند. ولی اين فضيلتها عمرش بسيار کم شد که حضرت امير عليه السلام در آن زمان فرمود:« لا وَإنّ بَلیَّتَکُمْ قَدْ عادَتْ کَهَیئَتِها یَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبیَّهُ ـ صلّی الله علیه و آله ـ وَالَّذی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَلَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَلَتُساطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتّی یَعُودَ أسْفَلُکُمْ أعْلاکُمْ وَأعْلاکُمْ أسْفَلَکُمْ» يعنی " آگاه باشید تیره روزیها و فتنه­های شما همانند عصر قبل از بعثت پیامبرـ صلّی الله علیه و آله ـ بار دیگر روی آورده است. سوگند به خدائی که پیامبرـ صلّی الله علیه و آله ـ را به حق مبعوث کرد، سخت آزمایش خواهید شد و چون دانه­هائی که در غربال ریزند یا غذائی که دردیگ گذارند، زیر و رو خواهید شد تا اینکه پائین شما به بالا، و بالای شما به پائین بیاید."

امروز را نگاه کنيد .حاکمان يهودي و مسيحي امروز گرچه وحشتی تر از حاکمان آن روز شده اند و گرچه امروز از آبائشان بيشتر غرق در فسادند و حتی روی قم لوط را سفيد کرده و همجنس بازی را در کشورهای خود رسمی و قانونی نموده اند ولی آنها در اعتقاد باطل خود متحد شده و مسلمانان را به جان هم انداخته اند. کشورهای اروپائی متحد در کنار هم قرار گرفته و از جهالت تعدادی متحجر و نادان را ملعبه دست خود قرار داده و تعدادی از حاکمان را مزدو خود نموده و به جان مسلمانان انداخته اند.

امروز چرا اکثر کشورهای اسلامی در حال جنگ و يا مورد اشغالند ؟ اين به خاطر اين است که امت اسلامی و حاکمان مسلمانان از آموزه های پيامبر طوری دور شده اند که حتی گروهی از مسلمانان گروهی ديگر را بدتر از یهود و نصارا می دانند و کشتن همدیگر را واجب می دانند.

فتواهای عجيب و غريب وهابی ها را ببينيد آن وقت بايد بر اسلام و زحمات پيامبر خاتم خون گريه کرد. حافظ قرآن است ولی در مقابل سوزاندن قرآن توسط دشمنان قرآن سکوت می کند ولی شيعه را واجب القتل می داند . امام جماعت مسجدالحرام می شود و در کنار کعبه قبله مسلمين خطبه می خواند ولی دست بيعت با اشتغال گران اوّلين قبله گاه مسلمين ، می دهد . گرچه امروز زمان زمان اسلام است و دلها به سوی اسلام مشتقا شده است ولی همين گروههای که نام اسلام را برای خود انتخاب کرده اند مهلک ترين صدمات را بر پيکر اسلام وارد می کنند.

اهميّت شرکت در انتخابات

مردم عزيز و سرافراز ايران پس از تحمل دهها قرن نظام ستم شاهی به رهبری بزرگ مرد معاصر اسلام حضرت امام (ره) بر عليه نظام ستم شاهی که متکی بر ابرقدرتی مثل آمريکا بود ، قيام کردند و در مقابل تبعيدها ، حبسها ، شکنجه ها مقاومت نمودند و در مقابل گلوله های تانک و مسلسل سينه سپر کردند و موفق شدندنظام طاغوتی را سرنگون و نظام جمهوری اسلامی را به جای آن مستقر سازند.

پس از استقرار نظام ، دشمنان اين ملت که سالها عزت و غيرت و معادن غنی نفتی و غير نفتی ما را غارت می کردند و ما را وابسته مطلق نگه داشته بودند ، وقتی با انقلاب ملت ايارن همه چيز را از دست دادند با عصبانيت تمام ، به دشمنی اين ملت متحد شدند و هرچه در توان داشتند به سر و صورت اين مردم کوبيدند . ولی باز ملت ايران تهديدها ، تحريمها ، محاصره اقتصادی ، هشت سال جنگ ، ترورها ، هزاران توطئه را تمحل کردند و يک قدم به عقب برنگشتند و از دست آورد خون شهدای خود يعنی جمهوری اسلامی دفاع نمودند .

معنای این سخن اين است که همه ی سرمايه اين نظام همين مردم هستند . پشتوانه اين نظام همين مردم هستند. حرف اوّل و آخر را همين مردم می زنند. اينجاست که اهميّت شرکت تک تک مردم در انتخابات خود را نشان می دهد.

هميشه شرکت در انتخابات مهم بوده است چون مظهر حمایت از نظام است چون هرانتخابات نوعی تأييد نظام است . ولی اين انتخابات از اکثر انتخابات گذشته مهمتر است . دليلش اين است که آن دشمنی که سالها ما را قبل از انقلاب غارت می کرد و بعد از انقلاب نيز سالهاست دشمنی می کند، ما را محاصره اقتصادی نمود ، از قاتلين شهدای محرابمان و شهدای هسته ايمان حمايت کرد ، هشت سال جنگ را بر ما تحميل نمود و هزاران جوان ما را به خاک و خون کشيد ، حتی هواپيمای مساقربری ما را زد و حتی نمازگزاران مسجد با حمايت آن به خون غلطيدند ، امروز تحريمهای شديد بر عليه ملت اعمال کرده که نگذارد آنها در انتخابات شرکت کنند. اين تحريم عصاره تمام شيطنتهای سه دهه گذشته دشمن است . شرکت در انتخابات اين دوره نيز عصاره تمام قدرت نمائی ملت ايران در مقابل توطئه دشمن است.

آمريکا و همپيمانان خبيسش ما را تحريم کرده حتی دارو برای بيماران ما را نيز بر خلاف تمام قوانين بين المللی و انسانی ، تحريم کرده است و با اين عمل ننگين و غير انسانی خود می خواهد مردم را از شرکت در انتخابات دلسر کند و اگر به خواسته خود رسيد به سرکوب نظام و همين مردم با شدت بيشتر شروع کند. ولی در مقابل اين توطئه شوم و اين سياست شيطانی ، تدبير رهبر معظم انقلاب و انتظار سکاندار اين نظام ، خلق حماسه سياسی است . برداشت رهبر عظيم الشان انقلاب اين نيست که مردم کمتر شرکت خواهند کرد و حتی انتظارش اين نيست که مثل سالهای گذشته شرکت خواهند کرد بلکه انتظار رهبر عزيزمان اين است که درمقابل اين عداوت سنگين دشمن ، مردم ما بايد بيش از سالهای گذشته در پای صندوق رأی حضور يابند. يعنی حماسه خلق کنند . اين دوره انتظار آفريدن حماسه سياسی است.

بايد به اين نکته توجه کنيم که هررأیی که به صندوق می اندازيم دو نقش مهم ايفاء می کند يکی اينکه در سرنوشت کشور اثرمی گذارد و سرمايه معنوی در دفاع از نظام محسوب می شود که اگر حفظ نظام از اوجب واجبات است ، رای دادن يکی از مصاديق مهم حفظ نظام است و نقش ديگرش اين است که مانند تير مهلک و کشنده بر قلب دشمن است . الان آمريکا در آستانه انتخابات به بهبودی قبل از مرگ مبتلاست و قطعا حضور حماسی مردم برای آمريکا کشنده خواهد بود.

بايد مرد و زن ، پير و جوان ، عالم و عامی ، شهری و روستائی و همه و همه مانند زمان دوران دفاع مقدس برای دادن رای از هم سبقت بگيرند و به شهداء اعلام کنند اگر روزی شما اسلحه بدست گرفتيد از دين و کشور و ناموس ما دفاع کرديد و امروز شاهد اعمال ما هستيد ما نيز با انداختن رای بر صندوق ها از خون شما و از آرمان و اهداف شما حمايت خواهيم کرد.

اما در خصوص انتخاب افراد بايد سخن را به دو بخش تقسيم کنيم. بخش اوّل مربوط به انتخاب رئيس جمهور است . شما به سخنان ، برنامه ، حاميان اينها نگه کنيد . هرکس برنامه درست و منطقی و شدنی دارد و هرکس درد اصلی مردم را شناخته است و برای درمان آن برنامه ای دارد ، انتخاب کنيد. نگاه کنيد کسانی که هنوز درد مردم را کشف نکرده و به آن پی نبرده اند ، در فکر تحزب و حزب بازی و سياست بازی هستند ، فقر و بيکاری کمر مردم و جوانان ما را شکسته از آزادی و سيسات و روزنامه و مانند آنها صحبت می کنند ، بدانيد آنها درد مردم را درمان نخواهند کرد. آنها که سالها از دانشجويان ابزاری استفاده کردند و به هربهانه ای آنها را از سنگر علم و دانش به خيابانها ريختند و امروز به دروغ از دانشجو دم می زنند ، آنها که سالها حق مردم و پابرهنگان را بر روزنامه و احزاب سياسی دادند ، به درد مردم نمی خورند. آنهائی که می خواهند در مقابل دشمنان قسم خورده ما که قاتلين جوانان ما هستند ، می خواهند کمر خم کنند و تواضع نمايند به درد اطن مردم شهيد پرور و مقاوم نخواهند خورد.

نکته ديگر در اين خصوص اين است که اگر سرمايه اصلی نظام مردمند ، سرمايه مردم نيز ولايت است. مردم با محوريت ولايت حرکت می کنند . بابراين نگاه کنيد هرکس با تمام وجود تسليم ولايت نيست و يا حتی ولايت را در حد قانون می پذيرد و عقيده و ايمانش بر ولايت سست است ، بدانيد او نمی تواند نماينده مناسبی برای مردم ولايت مدار باشد. بايد فردی را برگزينيد که پس از انتخاب شدن گرفتار توهم قدرت نشود و خود را رقيب رهبر ، در کنار رهبر و موازی با رهبر نداند بلکه بداند که درطول رهبری است ومشروعيتش نيز از رهبری است.

اما بخش دوّم سخنانم در خصوص شورای شهر است . اوّلا تشکر می کنم از کسانی که ثبت نام کردند و بدين طريق اعلام کردند که آمده اند اگر مردم بپذيرند خادم مردم شوند. اين جای تشکر دارد. و همچنين از هيئت های اجرائی و نظارت شوراهای اسلامی و رياست جمهوری تشکر می کنم که تا کنون فرايند انتخابات را مديريت نمودند. ولی همه اينها مقدمه است و اصل مطلب انتخاب مردم است. شما بدايند اگر از فردی که اصلح نمی دانيد حمايت کنيد چون فاميل شماست ، برادر شماست، هم محله شماست ، به خود و شهدا خيانت کرده ای . اگر با اين رای شما فردی انتخاب شود که نه خدمت مناسبی بتواند بکند و با انتخاب شدن آن جلوی انتخاب افراد صالحتری گرفته شود ، گناه همه ی مردم اين شهر که در حقشان کوتاهی شده است به گردن شماست . بنابراين بياييم به خدمان ، شهرمان ، مردم شهرمان ، به آخرتمان رحم کنيم به افرادی که صالحتر از ديگران می دانيم رأی دهيم .

افرادی را انتخاب کنيد که اهل کار ، تجربه باشد ، شهر و نواقصات و مشکلات شهر را بشناسد . برای شهرت و پول و مانند اين به شورا نيامده باشد . تحت تأثير اين و آن قرار نگيرد . در حدی باشد که بتواند خودش تصميم بگيرد از ديگران تغلب نکند و سخنگو و عامل بی اختيار اين و آن نباشد.

برخی از عزيزان که آمده اند به نظر می رسد خودشان نه تجربه کاری دارند ، نه شناخت خوبی از شهر دارند ، نه خودشان اهل فنند و نه خودشان هستند بلکه اگر انتخاب کنيد ، آلت دست خواهند بود .

به کانديها های شورا عرض می کنم . مواظب باشيد ايام انتخابات اين چند روز است و تمام می شود و سخنان شما را چه انتخاب بشويد و چه انتخاب نشويد مردم فراموش نخواهند . مبادا جو شما را بگيرد و اين شعارهای اطرافيانتان شما را جوگير کند و بگوييد اگر من انتخاب شوم کوه ارنواش را بر می داريم و بر روی آزانا می گذارم و کوه سبلا می سازم . يا اسلام آباد را به شهرک می برم و شهرک وليعصر را توسعه می دهم . آسمان را به زمين ندوزيد ودر حد توانتان سخن بگوييد.



[1] - وسائل‏الشيعة 27 33

[2] - بحارالأنوار 10 369

[3] - بقره 146

 
طراح و برنامه نویس: اکین