خطبه های نماز جمعه مورخه 23/01/1392 PDF چاپ نامه الکترونیک
جمعه ۰۳ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۶

خطبه های نماز جمعه مورخه 23/01/1392

انتخاب نام شايسته بر فرزند

يکی از وظايف والدين و حقوق فرزندان اين است که نام نيک بر فرزند خود انتخاب کند . در فرهنگ مقدس اسلام دستور این است كه پیش از تولد فرزند ( دوران تكوین جنین و دمیدن روح در كودك ) بهتر است پدر و مادر تصمیم بگیرند و برای فرزند ، چه دختر و چه پسر ، نامی تعیین نمایند. پيامبر اسلام صلی الله و عليه و آله و سلم فرمودند :« إِنَّ أَوَّلَ مَا يَنْحَلُ أَحَدُكُمْ وَلَدَهُ الِاسْمُ الْحَسَنُ فَلْيُحْسِنْ أَحَدُكُمْ اسْمَ وَلَدِهِ .»[1] يعنی " اولین بخشش و عنایت شما به فرزندانتان، انتخاب نام نیكو می باشد. باز فرمودن :« مِنْ حَقِّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدَيْنِ يُحَسِّنُ اسْمَهُ وَ يُحَسِّنُ أَدَبَه‏.»[2] يعنی " حق فرزند بر والدين اين است که نام نيک بر آن انتخاب کند . ادبش را نيکو گرداند." و آن حضرت خطاب به حضرت علی عليه السلام فرمودند :« يا عليّ، حقُّ الوَلَدِ علي والده أن يُحَسِّن إسْمَه و أدبَهَ و يَضَعَهُ مَوضِعاً صالِحاً.» يعنی " حق فرزند بر پدرش، نام‌گذاري و تربيت نيکوي او و قرار دادنش در جايگاه و مسيري شايسته است."

بعضی از مادران و پدران تصور می کنند اگر نامی را برفرزندشان انتخاب کنند کسی آن نام را نداشته يا بسياب کمياب باشد ، کار درستی می کنند به همين دليل نامهای بر فرزندانشان می گذارند که با فرهنگ ما نمی سازد و نه لفظ زيبا دارد و نه معنای مناسب دارد و برای تلفظ آن بايد يک دوره کلاس ياد گيری لفظ را بگذرانی .

نامها درتكوین شخصیت انسان تأثیری شگرف و انكار ناپذیر دارند. نام نیكو می تواند انگیزه ی نیكوكاری و گرایش به سمت الگوهای مطلوب را در فرد ایجاد كند و نام گذاری های تحقیر آمیز و نكوهیده ممكن است منجر به گرایشهای منفی ، انزوا ، انتقام و پرخاشگری شود. انتخاب نام بی معنا يا دارای معنای نامناسب اثر منفی در صاحب نام دارد.

انسان را در قيامت نيز با همين نام صدا می کنند . در روزی همه اوّلين و آخرين جمع شده اند آيا بهتر است کسی را مثلا با نام خانم آنجاليلا يا آقای کرکر صدا بزنند يا با نام احمد و فاطمه ؟ پيامبر اسلام صلی الله و عليه و آله فرمودند :« اسْتَحْسِنُوا أَسْمَاءَكُمْ فَإِنَّكُمْ تُدْعَوْنَ بِهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ .»[3] يعنی " اسماء خوبی برای خودتان انتخاب کنيأ که در قيامت با آن نام خوانده می شويد."

يکی از سيره های پيامبر اسلام صلی الله و عليه و آله اين بود که اگر کسی نام نامناسب داشت آن را تغيير می داد.

عبدالله بن سلام مي‌گويد: نام من در جاهليت «غيلان» بود که حضرت رسول الله صلی الله و عليه و آله نام «عبدالله» را بر من نهاد. غيلان، جمع غول به معني بزرگ طايفه جن است.

ابن حارث بن جزء گويد: به هنگام خاکسپاري يکي از دوستان مسلمانمان ، پيامبرصلی الله و عليه و آله و سلم از من پرسيد: نامت چيست؟ گفتم: «العاصي». از دو نفر ديگر نيز نامشان را سؤال کرد و هر دو گفتند نامشان «عاصي» است. آن حضرت فرمود: «أنْتُم عَبِيْدُالله... ؛ نام شما از اين پس، عبدالله است. ما رفيق خود را دفن کرديم و با نام عبدالله برگشتيم، به اين اميد که از بندگان خدا باشيم.

ابوهريره هم مي‌گويد: نامم «عبدالشمس» بود و حضرت رسولصلی الله و عليه و آله و سلم مرا «عبدالرحمن» ناميد. نام عبدالرحمن بن عوف نيز «عبد عمر» بود که پيامبر خدا(ص) نام او را به «عبدالرحمن» تغيير داد.

در روايت است که روزي پيامبر(ص) از فرزند أبي سلول نامش را پرسيد. پاسخ داد:پدرم، مرا «حباب» ناميد است. حضرت فرمودند: «حباب، نام شيطان است، و تو عبدالله هستي».

نيز امام صادق(ع) به عبدالملک بن اعين فرمود:«چطور نام فرزندت را ضريس گذاشتي؟» او پاسخ داد: شما را چگونه جعفر نام نهادند؟ حضرت فرمود:«إنَّ جَعفراً نهرٌ في الجنّة و ضريس اسم الشيطان» يعنی " جعفر، نهري در بهشت است؛ ولي ضريس، نام شيطان است." پيامبر(ص) نام شخصي را پرسيد. پاسخ داد: «غراب» حضرت فرمود: «أنْتَ مُسلِم ؛ تو «مسلم» نام داري». از ديگري پرسيد، او جواب داد: «عُتلة». حضرت فرمود: «بل أنتَ عُتبة ؛ بلکه تو عتبه هستي». عتله به اين معاني آمده است: کلوخ بزرگ، آهني مانند سر تبر، چوب دستي بزرگ، ديلم، تيشه، گاو يا شتر ماده که هرگز آبستن نشود. ولي عُتْبه؛ يعني پيچ و خم رودخانه.

از فرد ديگري پرسيد: نام تو چيست؟ جواب داد: «نَغم». فرمود: «بل عبدالله»

یعقوب ابن سراج می گويد خدمت امام صادق عليه السلا مشرف شدم به من فرمودند :« اذْهَبْ فَغَيِّرِ اسْمَ ابْنَتِكَ الَّتِي سَمَّيْتَهَا أَمْسِ فَإِنَّهُ اسْمٌ يُبْغِضُهُ اللَّهُ وَ كَانَتْ وُلِدَتْ لِي بِنْتٌ وَ سَمَّيْتُهَا بِالْحُمَيْرَاءِ .» يعنی برو اسم دختر را عوض کن. چرا که اسمی را بر آن انتخاب کردی که خداوند آن را دشمن می دارد. و من صاحب دختری شده بودم که اسمش را حميرا گذاشته بودم.

بهترين اسماء

در احاديث ما بهترين اسماء مشخص شده است. اين اسم که پرچم و علم و نشانه شخصيت است و نمود افکار و عقيده انسان است بايد در انتخاب آن دقت کرد. اما باقر عليه السلام فرمودند :«أَصْدَقُ الْأَسْمَاءِ مَا سُمِّيَ بِالْعُبُودِيَّةِ وَ أَفْضَلُهَا أَسْمَاءُ الْأَنْبِيَاءِ.»[4] يعنی " راست ترین نامها نامی است كه دلالت بر بندگی خدا كند ؛ مانند عبدالله و بهترین نامها نام پیامبران است." در ميان اسامی پيامبران نيز بهترين نام نام پيامبر بزرگ اسلام است. شخص پيامبر اسلام صلی الله عليه و آله وسلم فرمودند : « مَا مِنْ مَائِدَةٍ وُضِعَتْ فَقَعَدَ عَلَيْهَا مَنِ اسْمُهُ مُحَمَّدٌ أَوْ أَحْمَدُ إِلَّا قُدِّسَ ذَلِكَ الْمَنْزِلُ فِي كُلِّ يَوْمٍ مَرَّتَيْن.»[5] يعنی " هيچ سفره‌اي گسترده نمي‌شود که بر آن اشخاصي با نام محمد يا احمد باشند، مگر آنکه آن منزل روزي دو بار مورد تقديس قرار مي‌گيرد." و فرمودند : « مَنْ وُلِدَ لَهُ أَرْبَعَةٌ فَلَمْ يُسَمِّ بَعْضَهُمْ بِاسْمِي فَقَدْ جَفَانِي.»[6] يعنی " هرکس چهار فرزند داشته باشد و يکی را به نام من نکند بر من ستم کرده است ." و اين درست بر خلاف آن رسم غلطی است که ما داريم و می گوييم کسی نبايد نام فرزند مرا بگذارد. البته توصيه است وقتی نامش را محمد گذاشتيد حتما به آن احترام بگذاريد.

شما اين نام را که فرزندتان گذاشته ايد هر روز بارها تکرار می کنيد و خود فرزندت نيز می شنود . پس نامی انتخاب کن که هر روز بارها تو را به ياد پيامبر و امامانات بياندازد.

خطبه دوّم

ابن ابی يعفور از امام صادق u نقل کرده اند که آن حضرت فرموده اند :« إِنَّمَا جُعِلَ الْجَمَاعَةُ وَ الِاجْتِمَاعُ إِلَى الصَّلَاةِ لِكَيْ يُعْرَفَ مَنْ يُصَلِّي مِمَّنْ لَا يُصَلِّي وَ مَنْ يَحْفَظُ مَوَاقِيتَ الصَّلَاةِ مِمَّنْ يُضِيعُ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ يُمْكِنْ أَحَداً أَنْ يَشْهَدَ عَلَى أَحَدٍ بِصَلَاحٍ لِأَنَّ مَنْ لَمْ يُصَلِّ فِي جَمَاعَةٍ فَلَا صَلَاةَ لَهُ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَمْ يُصَلِّ فِي الْمَسْجِدِ مَعَ الْمُسْلِمِينَ إِلَّا مِنْ عِلَّة.» [7] يعنی " نماز جماعت قرارداده شده است كه تانمازگزار و بي نماز ازهم شناخته شود وكسي‌كه اوقات نماز را حفظ مي‌كند، ازكسي كه آنرا ضايع مي‌كند معلوم شود. اگر نماز جماعت نبود شهادت برصالح بودن كسي ممكن نبود، چون كسي‌كه باجماعت نماز نمي خواند بين مسلمين نمازي ندارد.چون پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند:كسي كه بدون علت بامسلمين در مسجد نماز نمي‌خواند نماز ندارد."

زلزله در استان بوشهر

متاسفانه همان طوری که شنيد در استان بوشهر زلزله اتفاق افتاد و تعدادی از هموطنانمان جانشان را ازدست دادند و تعدادی مجروح شدند و خانه هايشان خراب شد. بنده بر بازماندگان اين حادثه تسليت می گويم . و همين حادثه را بهانه قرار می دهم و به روستائيان عزيز توصيه می کنم در مقاوم سازی خانه های خود بيشتر دقت کنند. دولت در اين خصوص کمک خوبی می کند و وام پرداخت می نمايد. از اين فرصا استفاده کنند.

انتخابات

فضای کشور در حال نزديک شدن به يک مسأله مهم و نقش آفرين يعنی انتخابات رئيس جمهور و شورای اسلامی است . تعدادی از سياسيون ، خود را آماده می کند که در معرض انتخاب مردم قرار گيرند و اگر مردم به آنها اجازه دهند رئيس جمهور اين مردم می شوند . برای بدست آوردن اين کرسی خدمت تلاشهائی به صورت فردی و حزبی آغاز شده است و در آينده نيز تشديد خواهد شد . برخی از همين ابتداء طوری سياه نمائی می کنند که گويا اين چند سالی که آنها نبودند يا کمتر فرصت پيدا کردند فعاليت داشته باشند ، کاری انجام نشده و بلکه کارهای خيانت آميز انجام شده است . بعضی مطرح می کنند که حماسه سياسی که مقام معظم رهبری فرموده اند با شرکت فرد خاصی تحقق می يابد . بعضی ديگر در تلاش مضاعف است که قدرت را به هر نحو ممکن از دست ندهد .

ولی بايد همه به نکته توجه کنند اگر غرض خدمت به مردم است تشبث به کل حشيش لازم نيست . اگر هدف خداست بايد ابزار رسيدن به رضايت خدا نيز خدائی باشد . کسانی که با سياه نمائی ،خدمات انجام گرفته را انکار می کنند نمی توانند ادعاء کنند که هدفشان خدا و خدمت به خلق خداست . کسانی که با تخريب غير منصفانه می خواهند به هدفشان دست يابند شکی نيست هدف آنها هرچه باشد ، خدا و خدمت نيست . استفاده از الفاظ خوشايند و فريبنده ، بدون پشتوانه علمی ومنطقی که تحققش نيز سخت است ، نوعی بازی با احساسات مردم است . و نوعی فريب است و اين و برازنده کسی که می خواهد در کشور امام زمان مسئوليت بپذيرد نيست .

مردم دقت کنند و هيچ پيش داوری نکنند و سخن هيچ حزب و گروه و شهارهای انتخاباتی را فعلا نشنوند بلکه منتظر انگشت اشاره رهبری که شاخصهای رئيس جمهور شايسته را بيان می کنند ، باشند. ايشان درمشهد فرمودند که دولتی را انتخاب کنيد که کمالات اين دولت را داشته و نقايص آن را نداشته باشد اين يک نشانه است و نشانه های ديگر قطعا در آينده گفته خواهد شد.

شهادت فاطمه زهرا (س)

در آستانه سالروز شهادت دختر رسول خدا حضرت فاطمه زهرا (س) قرار داريم . اين زهرا که عزيز ترين فرد روی زمين برای رسول مکرم اسلام بود . بانوی باعظمتی که به تعبير امام صادق عليه السلام به اين دليل زهرا گفته شد که « لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ.»[8] چون خدای متعال آن را از نور عظمتش آفريده است . و يا به اين دليل زهرا گفته شد که « لأنها كانت إذا قامت في محرابها يزهر نورها لأهل السماء كما يزهر نور الكواكب لأهل الأرض.»[9] چون آن حضرت وقتی محراب عبداتش قرار می گرفت نورش برای اهل آسمان مانند نورستارگان بر اهل زمين بود . اين دختر نبی مکرم اسلام چه عظمتی داشت که امام صادق عليه السلام فرمودند :« إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا.»[10] فاطمه ناميده شد چون تمام خلق از انس و جن و فرشتگان از شناخت مقام آن بانوی با عظمت اسلام عاجز بودند. او چه مفامی داشت که در دوران کودکی در شعب ابی طالب پرستار پيامبر صلی الله و عليه بود و عنوان « ام ابيها » را از رسول خدا گرفت . بارها پيامبر فرمودند « فداها ابوها». وفتی آيه نازل شده که پيامبر را يارسول الله صدا بزنيد زهراء نيز همين کار را می کرد. پيامبر صلی الله و عليه و آله به وی فرمودند دخترم اين در باره تو نازل نشد. تو مرا پدر صدا کن. اين سخن پيامبر اسلام است که به حضرت زهرا سلام الله عليها خطاب کرد که « إِنَّ اللَّهَ يَرْضَى لِرِضَاكِ وَ يَغْضَبُ لِغَضَبِكِ .»[11] و باز فرمود :« فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي‏»[12] حالا در مقابل سخنان پيامبر اسلام جناب ابن تيمه می گويد که اگر فاطمه (س) فدک را خواست و به وی ندادند مقصر فاطمه است ، اگر فاطمه وصيت نمود که شبانه دفن شود ، فاطمه مقصر است و اگر برای فدک محزون بود خلاف قرآن عمل کرده است . حالا اين عالم آنهاست شما ببينيد اصحاب سقيفه که تازه بت را رها کرده و بيسواد بودند چگونه با دختر رسول خدا برخورد کردند. شما اين روايت را دقت کنديد که امام صادق و امام باقر عليهماالسلام می فرمايند «أَنَّهُ كَانَ النَّبِيُّ ص لَا يَنَامُ حَتَّى يُقَبِّلَ عُرْضَ وَجْهِ فَاطِمَةَ يَضَعُ وَجْهَهُ بَيْنَ ثَدْيَيْ فَاطِمَةَ وَ يَدْعُو لَهَا.»[13] چرا پيامبر اسلام اين کار را می کردند. جز اين بود که صورت زهرا به خاطر دفاع از ولايت کبود شد ؟ آيا جز اين بود که سينه زهرا برای اسلام مجروح شد ؟ چرا پيامبر صورتش را بر سينه زهرا می گذاشت ؟ شايد رسول خدا همان روز را می ديد که سيلی به صورت دخترش می زنند و سينه اش بين در و ديوار مجروح خواهد شد.

روزی زهرا از مسجد که رفته بود فدک را پس بگيرد رفته بود ، آمد ديد مظلوم اوّل و آخر علی مرتضی زانوهايش را بغل کرده و نشسته است ، خطاب کرد که حقم را گرفتند و تو زان بغل کردی . حضرت بلند شد و شمشير را برداشت . هنگام خروج از منزل صدای اذان بلند شد . حضرت فرمود : زهرا اي« صدا خاموش می شود. عرض کرد نمی خواهم.

به همين خاطر زهرا نيز مانند علی عليه السلام در خانه نشست و گاهی زمزمه می کرد:

صُبَّتْ عَلَيَّ مَصَائِبُ لَوْ أَنَّهَا           صُبَّتْ عَلَى الْأَيَّامِ صِرْنَ لَيَالِيَا

مظلوميت زهرا به حدی سنگين بود. وقتی در مسجد خبر شهادت زا را به وی دادند بلند شد و توان حرکت از دست داد و افتار زمين . آمد وقتی جنازه زهرا را ديد همان کاری را کرد که پيامبر می کرد.« فَوَقَعَ عَلَى وَجْهِهِ يَقُولُ بِمَنِ الْعَزَاءُ يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ كُنْتُ بِكِ أَتَعَزَّى فَفِيمَ الْعَزَاءُ مِنْ بَعْدِك‏.»[14] و هنگامی که خواستند زهرا را به قبر بگذارند محرمی نبود . خود حضرت وارد قبر شد خواست جنازه را بر قبر بگذارد ديد دستهای رسول خداست . حضرت به يادش آمد که در شب عروسی پيامبر آمد ميان اتاق اميرالمؤ منين عليه السلام دست زهرايش را گرفت و گذاشت ميان دست مولا و فرمود: « يا على ! هذه وديعة اللّه و وديعة رسوله» اين امانت خدا و پيغمبر است كه به دستت مى سپارم. عرض کرد : « قَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ وَ اخْتُلِسَتِ الزَّهْرَاء.» وقتی زهرا را دفن کردند در روايت آمده « هَاجَ بِهِ الْحُزْنُ فَأَرْسَلَ دُمُوعَهُ عَلَى خَدَّيْهِ» صورتش را به سمت قبر رسول خدا کرد و گفت :« السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنِ ابْنَتِكَ وَ حَبِيبَتِكَ وَ قُرَّةِ عَيْنِك‏ . . . قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي.»



[1] - مستدرك‏الوسائل     15     127

[2] - مستدرك‏الوسائل ج : 15 ص : 128

[3] - الكافي     6     19

[4] - الكافي     6     18

[5] - وسائل‏الشيعة     21     394

[6] - مستدرك‏الوسائل ج : 15 ص : 129

[7] - بحارالانوار ج85ص11

[8] - بحارالأنوار     43     12

[9] - دلائل‏الإمامة         54

[10] - بحارالأنوار     43     65

[11] - بحارالأنوار     30     347

[12] - بحارالأنوار     30     347

[13] - بحارالأنوار     43     42

[14] - بحارالأنوار     43     186

 
طراح و برنامه نویس: اکین