خطبه های نماز جمعه مورخه 26/12/1390 PDF چاپ نامه الکترونیک
پنجشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۴

خطبه های نماز جمعه مورخه 26/12/1390

امام صادق (ع) می فرمايند :« لِأَهْلِ الْإِيمَانِ أَرْبَعُ عَلَامَاتٍ وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسَانٌ لَطِيفٌ وَ قَلْبٌ رَحِيمٌ وَ يَدٌ مُعْطِيَةٌ .»[1] از همان امام (ع) در روايت ديگر آمده است :«اِنَّ لاِهلِ الجَنَّةِ اَربَعَ عَلاماتٍ: وَجهٌ مُنبَسِطٌ وَ لِسانٌ لَطيفٌ وَ قَلبٌ رَحيمٌ وَ يَدٌ مُعطيَةٌ.»[2] يعنی " بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده."

صفت اوّل : « وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ»

صفت دوم: « لِسَانٌ لَطِيفٌ »

صفت سوّم :« يَدٌ مُعْطِيَةٌ »

صفت چهارم اهل ايمان و اهل بهشت اين است که دست باز دارند و سخاوتمند هستند.

اگر انسان در جائی که نبايد خرج کند ، آنجا خرج کند ، آن را اسراف می گويند. برای ده نفر ، غذای بيست نفر را می پزد ، به دو دست لباس ، چهاردست لباس می خرد. اين از اوصاف رذيله است.

اگر انسان آنجائی که بايد خرج کند ، دست نگه دارد و خرج نکند ، آن را بخل می گويند. در کمک به فقراء ، هزينه در خيرات ، وسعت معيشت عيال و مانند آنها خود داری می کند. اين نيز از صفات رذيله است.

امّا آنچه علامت مومن واهل بهشت است ، سخاوت است. سخاوت يعنی خرج کردن در جائی که بايد خرج کرد و خرج نکردن در جائی که نبايد خرج کرد.

مومن در راه خدا نصف زندگی خود را می بخشد ولی در راه معصيت خدا ديناری خرج نمی کند. اگر از مومن برای ساختن مسجد ، کمک بخواهند در صورت داشتن توان ميليونها تومان کمک می کند ولی اگر در مراسم عروسی برای نوازنده پول بخواهند ريالی نمی دهد . چون آن در راه خداست و اين در راه معصيت خدا. اين است علامت اهل بهشت.

سخاوت يکی از اخلاق حسنه است. مطالعه سيره معصومين عليهم السلام نشان می دهد که آنها نه تنها اهل سخاوت بودند بلکه عطايشان نيز طوری بود که سائل کمترين ناراحتی نبيند.آنها نه تنها سخاوتمند بودند بلکه در سخاوت مخلص نيز بودند و زبان حال همه آنها « انما نطعمکم لوجه الله » بود.

شما اگر سيره امامان معصوم عليهم السلام را مطالعه كنيد، خواهيد ديد كه آنان منتظر فرا رسيدن ظلمت شب بوده‏اند تا آن را پوششى قرار دهند براى بخششها، احسانها و عطاياى خويش. و اين همه اصرار بر پنهانى و سرى انجام دادن احسان از سوى آنان بدان سبب بوده است كه آنان نمى‏خواستند آثار ذلت و خوارى نياز را در چهره نيازمندان ببينند و كرنش حاجتمند را در برابر شخص دارا و عطا كننده مشاهده كنند، وگرنه مقام آن بزرگواران ارجمندتر از آن بوده است كه از آشكار كردن احسان وصله خود بيمناك شوند كه مبادا دچار لغزشهاى اخلاقى گردند.

يك روز امام صادق (ع) كيسه پولى را به ابوجعفر خثعمى كه يكى از شاگردان و اصحاب مورد وثوق او بود، داد و دستور فرمود كه آن را به يكى از بنى هاشم بدهد و تأكيد كرد كه اين صله، پنهانى صورت گيرد و او نداند كه از طرف امام است .

هنگامى كه ابو جعفر كيسه پول را به آن مرد هاشمى داد، او دست به دعا بلند كرد و گفت: خداوندا! به اين مرد احسان كننده پاداش خير بده كه گاه گاهى پولى براى ما مى‏فرستد و ما بدين وسيله زندگيمان را سروسامان مى‏دهيم؛ اما جعفر (ع) با وجود آن همه ثروت و دارائى كه دارد چيزى براى ما نمى‏فرستد.[3]

ابن كثير از علماى اهل سنت در البداية و النهاية روايت كرده كه امام حسن (ع) غلام سياهى را ديد كه گرده نانى پيش خود نهاده و خودش لقمه‏اى از آن مى‏خورد و لقمه ديگرى را به سگى كه آنجا بود مى‏دهد.

امام (ع) كه آن منظره را ديد بدو فرمود: انگيزه تو در اين كار چيست؟

پاسخ داد:

« انى استحيى منه ان آكل و لا اطعمه » يعنی " من از او شرم دارم كه خود بخورم و به او نخورانم."

امام (ع) بدو فرمود: از جاى خود برنخيز تا من بيايم! سپس به نزد مولاى آن غلام رفت و او را با آن باغى كه در آن زندگى مى‏كرد از وى خريدارى كرد، آنگاه آن غلام را آزاد كرده و آن باغ را نيز به او بخشيد![4]

پيامبر اكرم (ص) فرمود: «السخي قريب من الله، قريب من الناس، قريب من الجنه»[5] يعنی " انسان سخاوتمند، به خدا و به مردم و به بهشت نزديك است."

خطبه دوّم

ورود سال جدید

در آستانه ورود سال جديد هستيم. در هنگام تحويل سال دعائی را به پيشگاه خدای متعال عرضه می کنيم و آن اين است که «يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْابْصارْ يا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهارْ يا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْاحْوالْ حَوِّلْ حالَنا الى‏ احْسَنِ الْحالْ»

ما خدای متعال راابتداء با اوصافی متصف می کنيم که اگر به آنها اعتقاد راسخ داشته باشيم ، انقلاب در درون ما ايجاد خواهد کرد و ثمره آن اين خواهد بود که به احسن الحال برسيم.

«يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْابْصارْ» اي خدائی که دلها و ديدها در دست توست. اگر خدای متعال مقلب القلوب است تحصيل رضايت خدا، دل انسانها را به سوی انسان سوق می دهد. برای جلب نظر مردم ريا لازم نيست.

اگر قبلها در دست اوست ، اگر ديده ها در دست اوست ، چرا انسان برای جذب دلها به سراغ صاحب دلها نرود؟

«يا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهارْ» ای خدائی که مديريت شب و روز در دست توست. اين کره زمين بفرمان تو می چرخد و اين ستارگان و سيارگان به فرمان تو حرکت می کنند. مدير عالم تو هستی . اگر اين است چه به او توکل نکنيم و چرا در او را رها کنيم و به در هرمرد و نامرد سرک بکشيم. اگر او مدبرالليل و النهار است ، همه چيز در دست اوست ، به درديگری رفتن و در مقابل آن اظهار ذلت نمودن ، درست نيست.

« يا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْاحْوالْ» ای خدائی که دگرگون نمودن سالها و احوال به دست توست.

«حَول» در دعای عید نوروز، به معنای «سال» است و «احوال» جمع حال، به معنای طبیعت و ضمیر یا تغییر و دگرگونی وضعیت انسان است. از این رو، خداوند تغییر دهنده سال و یا دگرگون کننده طبیعت مربوط به مخلوقات است و این صیرورت و تحول در مسیر رشد و کمال موجودات، لازمه امر زندگی و حیات است. در این دعای شریف از درگاه ربوبی می‌خواهیم که طبیعت وجود ما را به بهترین و نیکوترین طبیعت‌ها تبدیل کند و این تغییر باطنی یا ظاهری وجودی ما را همسو با تغییر و دگرگونی طبیعت ظاهری، در مسیر شکوفایی و بالندگی قرار دهد.

اين احسن الحال چيست که از خدا می خواهيم ؟ و اين چگونه بدست می ياد؟ حضرت امام در تفسير احسن الحال می فرمايد: «احسن الحال» اين است كه براى احكام خدا و به بندگان او خدمت كنيد. احسن الحال اين است که انسان به احکام الهی اعم از واجبات و محرمات عمل کند. و به بندگان خدا خدمت کند. اين احسن الحال تنها با دعا بدست نمی آيد بلکه بايد خود انسان نيز اقدام عملی کند. بايد با اتکا به خدای عالم و استعانت از او ، در سال جديد احسن الحال پيدا کنيم.

مانند طبيعت زنده شويم و زندگی ما و حيات ما فقط در گرو عمل به احکام خداست.

در سال جديد خدمت به همنوعان را سرمشق خود قرار دهيم. عيد نرسيده فرصت را برای گران فرختن مغتنم می شمارد. اين خدمت نيست.

يکی از آداب خوب عيد ما صله رحم و ديد وبازديد است. از اين فرصت استفاده کنيم برای رفع کدورتها و کينه ها.

اسراف

يکی ازآداب زشت و فرهنگ غلط حاکم بر جامعه ما ، اسراف در مصرف مايحتاج عمومی است. ما در مصرف آب ، برق ، گاز ، نان اسراف می کنيم. بلکه حتی در مصرف ميوه و شيرنيجات زياده روی می کنيم. عمده اشکال اين است که ما غذا را برای لذت بردن می خوريم نه برای تأمين نياز بدن. اين ديد باعث شده است که برای بردن لذت بيشتر بيشتربخوريم ، بيشتر مصرف کنيم ، اين امر هم هزينه زندگی را بالا می برد و هم عوارض پرخوری را بر ما تحميل نموده سلامتی ما را تهديد می کند.

لباس را يک ابزار تشريفات می دانيم. به همين دليل زنان ما در يک عروسی دوساعته ، چهار لباس زنانه عوض می کنند. مجلسی که دوساعت طول می کشد يک ساعتش در تغيير لباسها می گذرد.

احسانات ما خود نمائی شده است. 5 ميليون تومان در مجلی ترحيم هزينه می کند اما صد تومان وجوهات شرعی پرداخت نمی کند.

دهها کيلو ميوه و پسته و تخمه و ساير چيزها به يک ضرورت تبديل شده است و به آبروی ما گره خورده است. آن کسی را آبرومند می دانيم که از اين خورد و خوراک بيشتری در خانه جمع کرده باشد. ما که حق نداريم يک عدد سيبی که نصفش خورده شده ، دور بياندازيم ، آنقدر ميوه می خريم که تا تمام شود نصفش خراب می شود و دور می ريزيم.

بايد فرهنگ مصرف اصلاح شود خصوصا در ايّام عيد و ديد بازديدها.و بعد از عيد نيز در مصارف روزانه خود دقت کافی داشته باشيم.

سالی که گذشت

سالی که در حال گذشتن از آن هستيم. برای کشور و شهر پراز فراز و نشيب بود. نظام اسلامی سال جاری را با اقتدار تمام سپری کرد و دشمنان را در رسيدن به اهداف پليد خود ناکام گذاشت و به توفيقات فراوانی دست يافت.

امّا در شهرستان گرمی نيز کارهائی صورت گرفت که جای تقدير و تشکر دارد . مسئولين شهرمان خصوصا نماينده محترممان زحماتی در راستای عمران شهری کشيدند که بايد تشکر کرد. ولی اين تلاش و خدمات برای شهرستان کافی نبوده و همچنان مشکلات زيادی داريم.

وضعيت شهر خراب است. بنده يکبار در محضر استاندار وقت و نماينده محترم ولی فقيه ، در حضور مردم عرض کردم که خيابانهای داخل شهر ، به شهر جنگی شبيه است که گويا خمپاره ها خيابانها را داغون نموده است. گفته شد اين انتقادها برای اين است که می خواهد در انتخابات شرکت کند. آقای استاندار وقت نيز فرمودند شهردارها بايد خودش در آمدداشته باشد و شهر را اداره کند. اين قانون مبتنی بر يک ناعدالتی است که امروز مردم شهرهای مثل گرمی را در گل و خاک فرو برده است. در آمد شهرداری وابسته به وجود در آمد مردم ، است. و در گرمی مردم در آمد ندارند. بايد هم شورا و هم شهردار سريع با متعادل شدن هوا وارد کار شوند.

در هفته قبل تذکر دادم دوباره تکرار می کنم بايد متوليان امر، در سال جديد مشکل مسکن را جدی تعقيب نمايند. مسکن مهر برای مردم گرمی بی مهر شده است.

بهينه سازی روستاها ، راههای روستائی، گازکشی به بخش موران ، آبهای روستائی ، بايد در سال جديد بيشتر مورد توجه مسئولين قرار گيرد.

از مسئولين سياسی می خواهم و از دلسوزان می خواهم ، برای ايجاد وحدت و آرامش در شهرستان از نبش قبر سياسی خود داری کنند. بايد نواقصات گذشته را در منظر و مرعی قرار داد و از آنها عبرت گرفت و برای آينده بهتر استفاده کرد نه اينکه مشکلات گذشته را همچنان به آينده منتقل کرد.

هجوم مزدوران پهلوى به مدرسه فيضيه قم

28 ربیع الثانی سالروز هجوم مزدوران پهلوى به مدرسه فيضيه قم در سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) (1342 ه.ش) است. در اين حادثه مدرسه فيضيه به خون غلطيد و خون مظلوم همان طلبه ها کاخ ستم رژيم پهلوی را سرنگون کرد. ياد و خاطره شهدای فيضيه را گرامی می داريم و بر روح باعظمت آنها درود می فرستيم.

هيچ قشری به اندازه روحانيت در اين انقلاب سهيم نبوده و زجر نکشيده است. و همين امروز نيز قشری که هنوز حقش اداء نشده است ، همين قشر روحانيت است. در حالی که تقصير و قصور مسئولين نيز از روحانيت ديده می شود.

البته هيچ کدام از اينها روحانيت را در انجام مسئوليت خود سست ننموده است. شما حساب کنيد در همين شهر خودمان نسبت شهدای روحانيت ، جبهه آنها از بقيه بيشتر است.



[1] - وسائل‏الشيعة 9 458

[2] - مجموعه ورام، ج 2، ص 91

[3] - مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 273.

[4] - البداية و النهاية، (چاپ مصر)، ج 8، ص .38

[5] - بحار، ج 69، ص 407.

 
طراح و برنامه نویس: اکین