خطبه های نماز جمعه مورخه 08/07/1390 PDF چاپ نامه الکترونیک
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۱

خطبه های نماز جمعه مورخه 08/07/1390

ترک نمودن مجلس معصيت

امام صادق (ع) می فرمایند :« لَا يَنْبَغِى لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَجْلِسَ مَجْلِساً يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى تَغْيِيرِهِ »[1]يعنی " براى مؤمن سزاوار نيست كه در مجلسى بنشيند كه خداوند در آن مجلس نافرمانى شود و آن مؤمن قدرت بر هم زدن آن مجلس نداشته باشد." به مجلس می رويد که در آن مجلس از مومنی غيبت می شود بايد در همان مجلس از برادرت دفاع کنی . در ورايت وارد شده است که «مَنِ اغْتِیبَ عِنْدَهُ أَخُوهُ الْمُسْلِمُ فَاسْتَطَاعَ نَصْرَهُ فَلَمْ یَنْصُرْهُ خَذَلَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ » يعنی " اگر کسی در جایی نشسته که غیبت مؤمنی را می‌کنند، آبروی یک مسلمانی را می‌برند « فَلَمْ یَنْصُرْه ُ» در حالی که می تواند به او کمک ولی کمک نکنید « وَ هُوَ یَسْتَطِیعُ نَصْرَهُ خَذَلَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ». خداوند او را در دنیا و آخرت خوار می‌کند . »

برعکس حدیث قبلی را نیز داریم :

«مَنِ اغْتِیبَ عِنْدَهُ أَخُوهُ الْمُؤْمِنُ وَ هُوَ یَسْتَطِیعُ نَصْرَهُ فَنَصَرَهُ نَصَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ إِنْ خَذَلَهُ وَ هُوَ یَسْتَطِیعُ نَصْرَهُ خَذَلَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ » برخی تصور می کنند که من غيبت نمی کنم بلکه ديگران غيبت می کند. اين عذر باطل چون پيامبر اسلام فرمودند :« السَّامِعُ لِلْغِيبَةِ أَحَدُ الْمُغْتَابَيْنِ»[2] يعنی " شنونده غيبت يکی از غيبت کننده است."

به مجلس می رويد که در آن شراب مب خورند بايد مجلس را ترک کنی که پيامبر اسلام می فرمايد :« مَلْعُونٌ مَنْ جَلَسَ عَلَى مَائِدَةٍ يُشْرَبُ عَلَيْهَا الْخَمْر»[3] از حضرت خاتم النبيين (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده : « شارب الخمر كعابد الوثن »[4] يعنی " شرابخوار مانند بت پرست است ."

از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) نيز روايت شده است : لو وقعت قطره من الخمر فى بئر وبنيت مناره مكانهالم اوذن عليها ولو وقعت فى بحر ثم جف و نبت فيه الكلاء لم ارعه »[5] گر يك قطره از خمر در چاهى افتد و در آنجا مناره اى درست كنند، من بر بالاى آن اذان نمى گويم و اگر در دريا خشك شود و گياه برويد، گوسفند را در آنجا جرا نمى دهم .

اگر قرار باشد انسانهای فاسق شرابشان را بخورند و مومنين نيز به بهانه اينکه موظفند در مراسم شرکت کنند . يا مطرفين مجلس لهو و لعب راه اندازند و مومنين نيز در مجلس شرکت کنند پس فرق مومن و فاسق چيست؟ شما مطمئن باشيد که هرجا گناه می شود شرکت کننده در آن مجلس نيز که می تواند شرکت نکند و يا می تواند منع کند ولی نمی کند مورد خشم و غضب الهی است.

بايد انسان دقت کند که با چه کسی رفت و آمد دارد و امامان ما به ما توصيه کرده اند.

امام صادق (ع) فرمودند :« لَا يَنْبَغِى لِلْمُسْلِمِ أَنْ يُوَاخِيَ الْفَاجِرَ وَ لَا الْأَحْمَقَ وَ لَا الْكَذَّابَ»[6]يعنی " براى مسلمان سزاوار نيست كه با فاجر (هرزه ، تباهكار، نافرمان ) و نه با احمق و نه با دروغگو رفاقت كند."

جـعفرى گويد: شنيدم حضرت ابوالحسن عليه السلام (محتمل است حضرت رضا يا حضرت هادى عليه السلام باشند ) بمن فرمود: چرا مينگرم كه تو نزد عـبـدالرحـمـن بـن يـعـقوب هستى ، (جعفرى ) عرض كرد: او دائى من است ؟ حضرت فرمود: او درباره خدا سخن ناهموارى گويد؟ خدا را (بصورت اجسام و اوصاف آن ) وصف كند؟ پس يا بـا او هـمـنشين شو و ما را واگذار يا با ما بنشين و او را ترك كن عرضكردم : او هر چه مى خواهد بگويد بمن چه زيانى دارد وقتيكه من نگويم آنچه را كه او گويد؟ ابوالحسن عليه السـلام فـرمـود: آيـا نـمـى تـرسـى از ايـنـكـه بـه او عـذابـى نـازل گـردد و هـر دوى شـما را فرا گيرد؟ آيا ندانى (داستان ) آنكس را كه خود از ياران مـوسـى عـليـه السـلام بـود و پـدرش از ياران فرعون ، پس هنگاميكه لشكر فرعون (در كـنار دريا) بموسى (و يارانش ) رسيد، (آن پسر) از موسى جدا شد كه پدرش را پند دهد و بـمـوسـى (و يـارانش ) ملحق سازد، و پدرش براه خود (در لشكر فرعون ) ميرفت و اين جوان با او (درباره مذهبش ) ستيزه ميكرد، تا اينكه هر دو بكنارى از دريا رسيدند و (همينكه لشـكـر فرعون غرق شدند) آندو نيز باهم غرق شدند، خبر بموسى عليه السلام رسيد، فرمود: او در رحمت خدا است ولى چون عذاب نازل گردد از آنكه نزديك گنهكار است دفاعى نشود.

خطبه دوّم

عصر بيداری مسلمانان

عصر حاضر عصر بيداری اسلامی و قيام مسلمانان برای ايفای نقش در مديريت جهانی است. دوران ديکتاتوری و سرکوب و غارت اموال مسلمانان گذشت و امروز از تمام کشورهای اسلامی ندای بيداری بلند شده است. کسانی سالها بود بعنوان حاکمان کشورهای اسلامی بر اريکه قدرت تکيه کرده بودند و در حقيقت بازوی استکباری جهانی برای سرکوب مسلمين و غارت اموال آنها و کمک کار دشمنان اسلام برای ريشه کنی اين دین الهی بودند يکی پس از ديگری گرفتار قهر و خشم مقدس مسلمانان غارت شده می شوند. امروز حسنی مبارک در درون قفس آهنين به دادگاه آورده می شود و فردا نوبت آل سعود است.

گويا اراده الهی بر اين تعلق گرفته است که ملتی را که سالها در زير ظلم و ستم کمر خم کرده بودند و مسکن مبارزين آنها سياه چالها و قتگاهها بود بر سرنوشت خودشان مسلط کند.

اين جريان فکری را خدای متعال توسط رهبريّت حضرت امام و بيداری ملت ايران کليد زد و آغاز نمود و محوريت ايران در اين خيزشهای مردمی محسوس است. اجلاسيه بين المللی بيداری اسلامی که با حضور بيش از 700 متفکر از 80 کشور جهان تشکيل شد با سخنان حکيمانه و علمی و راهگشای مقام معظم رهبری ، اين محوريت را برجسته تر نمود.

سخنرانی آقای احمدی نژاد با زير سوال بردن مديريت ظالمانه جهانی و توضيح وضعيت نابسامان اقتصادی و اينکه ظلم و تبعيض توسط استکبار جهانی جای عدالت و امنيت را گرفته است ، مجمع عمومی سازمان ملل را به محکمه جهانی آمريکا و اسرائيل و کشورهای قلدر دنيا تبديل نمود و اين پررنگ کردن همين محوريت ايران بود.

اخيراً برهان الدين ربانی يکی از مجاهدان افغانستان که در احلاسيه بين المللی بيداری اسلامی در تهران شرکت کرده و در آن از حماس و حزب الله لبنان تشکر و حمايت کرده بود و در افغانستان برای برقراری صلح تلاش می کرد ، پس از برگشت از ايران توسط طالبان و چراغ سبر آمريکا به شهادت رسيد. اين ترور و تروهای قبلی مجاهدان افغانی هدف مشترک طالبان و آمريکاست. خصوصا اينکه ربانی رابطه بسيار خوبی با ايران داشت. اين می رساند يکی از معيارهای استکبار جهانی برای برخورد های همچنينی رابطه با ايران است که اين هم محوريت ايران را تاييد می کند.

کشورهای که در آنها بيداری اسلامی رخ داده و مردم آنها بر عليه حاکمان مستبد خود قيام نموده اند شعارهای شبيه شعار ايران را می دهند و دشمنی خود را مانند ايران از اسرائيل و آمريکا ابراز می کنند و ايده ای شبيه ايده های انقلاب اسلامی ايران را مطرح می کنند که اين هم محوريت ايران را تاييد می کند.

نکته اساسی اين است که محوريت ايران با نام اسلام عجين شده و جدا نمودن ايران از اسلام چه در گفتار و ارائه نظر باشد و چه در کردار و رفتارهای افراد باشد ، بمعنای حذف محوريت ايران وخيانت به خون تمام شهدا و هدر کردن تمام زحمات مجاهدان اسلام در تمام مراحل انقلاب است.

يک بار کسی در قلب دولت پيدا می شود که ايران منهای اسلام را مطرح می کند و عجيب است که از اين طريق می خواهد از مردم ايران کسب قدرت کند ، غافل از اينکه ملت ايران آماده اند تمام خاک ايران را همراه فرزندان و جانشان تقديم اسلام کنند.

بار ديگر هنجارهای اجتماعی خود نمائی می کند که بدون شک همراه با غفلت مسئولين رشد نموده گسترش می يابد . و اينها اسلامی بودن را زير سوال می برد. يکی از آنها حضور وسيع زنان بی حجاب در خيابها ، در ادارات و دانشگاهها ، بهم خوردن امنيت جامعه توسط اراذل و اوباش و استفاده سطحی از دين اسلام است.

شما به يک نکته توجه کنيد که در سطح کشو حتی توسط مسئولين رده بالای کشورمان از هنرمندان تجليل می شود . اما هيچ از خودمان سوال کرده ايم که اين هنرمندان چه کرده اند ؟ هنر ابزار تبليغ و تربيت است. هنرمندمطلوب اسلام آن کسی است که خود مقيد به دستورات اسلام بوده و با هنر خود ارزشهای انسانی و الهی را ترويج کند. ولی تعدادی از ورزشکاران بعنوان نمايندگان ملت ايران در دنيا ظاهر می شوند ولی با حرکات ناشايست خود وجه ی ملت را خراب می کنند ولی باز ما از آنها بعنوان قهرمانان کشور نام می بريم. تعدادی از هنر پيشه گان ما خودشان مقيد به ارزشهای اسلامی نيستند و در بازيهای خود و عکسهای خود فساد و فحشاء را ترويج می کنند ولی بعنوان هنرمند ، الگوی جوانان معرفی می شوند. اين يعنی غفلت و يعنی آتش زدن به خرمن معنويت يعنی جدا کردن ايران از اسلاميت يعنی لطمه زدن به محريت ايران. بايد مسئولين ما مانند مردم منطقه بيداری ديگری پيدا کنند و به آغوش ايده های انقلاب برگردند.

ما در مقابلمان دشمنان قدرت مندی داريم . آنها دشمن خاک ما نيستند دشمن دين ما هستند. دينی که ما را از دست اسارت آمريکا نجات داد ، دينی که مردم منطقه با اتکا به آن قيام کرده اند ما بايد در وابستگی عملی به اين دين کمترين سستی به خود راه ندهيم.

روز جهانى سالمندان‏

10 مهر روز جهانى سالمندان‏ است. سالمندان ما که امروز دوران پيری خود را می گذرانند جوانا ديروز ما بودند که زحمات آنها زندگی را برای ما آسان و لذت بخش نمود. اگر آنها نبودند و يا جانفشانی نمی کردند معلوم نبود که ما در چه وضعی بوديم. همه جوانان و ميانسالان ما مديون کمخر خميده و موی سفيد سر و صورت آنهاست. اين زهی بی انصافی است که فرزندان که همه چيزشان از پدران و مادرانشان است آنها را در دوران پيری به خانه سالمندان بفرستند. اين توصيه خدای متعال است که می فرمايد :« وَ قَضى‏ رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً ،وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّياني‏ صَغيراً ».

دهه کرامت

در دهه کرامت قرار . از ولادت حضرت معصومه تا ولادت امام رضا (ع) دهه کرامت ناميده شده است. در سرار ايران اسلامی بمناسبت اين دهه مراسمات مختلفی برگزار می شود که فرصت مناسبی را برای پيوند مردم ولايتمدار ايران با اهلبيت پيامبر را فراهم می کند. استان ما منتسب به اهلبيت پيامبر است لازم است اين دهه بهتر و بيشتر از ساير نقاط کشور گرامی داشته شود.



[1] - اصول كافى جلد 4 صفحه :82 رواية :1

[2] - مستدرك‏الوسائل 9 133 136

[3] - الكافي 6 268

[4] - من لايحضره الفقيه ، ج 4، ص 255. مستدرك الوسائل ، ج 17، ص 47.

[5] - بحار الانوار، ص 128. خصال ، ص 113.

[6] - اصول كافى جلد 4 صفحه :84 رواية :5

 
طراح و برنامه نویس: اکین