خطبه های نماز جمعه مورخه 04/06/1390 PDF چاپ نامه الکترونیک
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۸

خطبه های نماز جمعه مورخه 04/06/1390

آثار دوست داشتن دنیا

در جلد دوّم کافی از امام صادق (ع) نقل کرده است که روزى حضرت عيسى (عليه السلام) همراه حواريون (دوستان نزديكش) در بيابان عبور مى‏كردند، تا به يك آبادى ويران شده رسيدند و اهل آن و پرنده‏ها و جاندارانش يكجا مرده بودند، حضرت عيسى (عليه السلام) به حواريون فرمود: اينها بر اثر عذاب عمومى و خشم الهى به هلاكت رسيده‏اند، و اگر به مرگ خود به تدريج مرده بودند، همديگر را به خاك مى‏سپردند.

حواريون گفتند : « الْحَوَارِيُّونَ يَا رُوحَ اللَّهِ وَ كَلِمَتَهُ ادْعُ اللَّهَ أَنْ يُحْيِيَهُمْ لَنَا فَيُخْبِرُونَا مَا كَانَتْ أَعْمَالُهُمْ فَنَجْتَنِبَهَا» يعنی " اى روح خدا، از خدا بخواه اينها را زنده كند تا به ما بگويند، به خاطر چه كارى، گرفتار مجازات عمومى الهى شده‏اند؟ تا ما از اين كار دورى كنيم. "

عيسى (عليه السلام)، از خدا خواست، پس از جانب فضا به او ندا شد كه آنان را صدا بزن. عيسى (عليه السلام)، شبانه بر بالاى تپه‏اى رفت و فرمود: اى مردم اين روستا. يك نفر از آنها صدا زد: بلى اى روح خدا! و كلمه‏اش.

عيسى (عليه السلام) فرمود :« وَيْحَكُمْ مَا كَانَتْ أَعْمَالُكُمْ » يعنی " واى بر شما، كردار شما چه بود، كه اين گونه گرفتار عذاب شده‏ايد؟."

گفت : « عِبَادَةُ الطَّاغُوتِ وَ حُبُّ الدُّنْيَا مَعَ خَوْفٍ قَلِيلٍ وَ أَمَلٍ بَعِيدٍ وَ غَفْلَةٍ فِي لَهْوٍ وَ لَعِبٍ » يعنی " ما طاغوت را مى‏پرستيديم، دنيا را دوست داشتيم به همراه ترس اندك از خدا، آرزوى طولانی و دراز داشتيم، و در سر گرميها و بازى‏هاى دنيا، غافل بوديم.

فرمود :« كَيْفَ كَانَ حُبُّكُمْ لِلدُّنْيَا ؟» يعنی " دوستى شما به دنيا چگونه بود؟."

گفت : « كَحُبِّ الصَّبِيِّ لِأُمِّهِ إِذَا أَقْبَلَتْ عَلَيْنَا فَرِحْنَا وَ سُرِرْنَا وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنَّا بَكَيْنَا وَ حَزِنَّا » يعنی " مانند علاقه كودك به مادرش، هرگاه به ما رو مى‏آورد، شاد و خرسند مى‏شديم، و چون از ما رو مى‏گردانيد، گريان و غمگين مى‏شديم.»

اين يعنی اينکه دنيا مالک انسان می شود. حضرت امير (ع) می فرمايد:« قَدْ غَابَ عَنْ قُلُوبِكُمْ ذِكْرُ الآْجَالِ وَ حَضَرَتْكُمْ كَوَاذِبُ الآْمَالِ فَصَارَتِ الدُّنْيَا أَمْلَكَ بِكُمْ مِنَ الآْخِرَةِ وَ الْعَاجِلَةُ أَذْهَبَ بِكُمْ مِنَ الآْجِلَة»[1] يعنی " آخرت را فراموش کرديد و آرزوهای طولانی درونتان را گرفت . بجای اينکه آخرت بر شما مالک شود دنيا به شما مالک شد. و دنيا آخرت را از شما گرفت."

فرمود: « كَيْفَ كَانَتْ عِبَادَتُكُمْ لِلطَّاغُوتِ » يعنی " پرستش شما از طاغوت چگونه بود؟ "

گفت : ازگنهكاران پيروى مى‏كرديم.

فرمود :« كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ أَمْرِكُمْ » يعنی " سرانجام كار شما و چگونه شد؟ "

گفت : شب در عافيت بوديم، و صبح خود را در هاويه ديديم.

فرمود : هاويه چيست؟

گفت: سجين است.

فرمود : سجين چيست؟

گفت :« جِبَالٌ مِنْ جَمْرٍ تُوقَدُ عَلَيْنَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» يعنی " سجين، كوهى از آتش گداخته است كه تا روز قيامت بر ما فروزان است."

فرمود :« فَمَا قُلْتُمْ وَ مَا قِيلَ لَكُمْ » يعنی " چه گفتيد؟ و به شما چه گفته شد؟"

گفت : « قُلْنَا رُدَّنَا إِلَى الدُّنْيَا فَنَزْهَدَ فِيهَا » يعنی " ما را به دنيا باز گردانيد كه در آن، زهد ورزيم". به ما گفته شد: دروغ مى‏گوئيد.

فرمود : واى بر تو چرا غير از تو كسى از بين مردگان، با من صحبت نكرد.

گفت: اى روح خدا! همه آنها با دهنه آتشين، مهار شده‏اند، و به دست فرشتگان غضب، گرفتارند، من در ميان آنها بودم ولى از آنها نبودم، وقتى كه عذاب آمد، مرا نيز فرا گرفت، اكنون من به تار موئى بر لبه دوزخ آويزان هستم، و نمى‏دانم كه بر آن واژگون مى‏شوم، يا رهائى مى‏يابم؟

حضرت به حواريون فرمود :« يَا أَوْلِيَاءَ اللَّهِ أَكْلُ الْخُبْزِ الْيَابِسِ بِالْمِلْحِ الْجَرِيشِ وَ النَّوْمُ عَلَى الْمَزَابِلِ خَيْرٌ كَثِيرٌ مَعَ عَافِيَةِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ» يعنی " اى دوستان خدا! در خوردن نان خشك با نمك زبر، و خوابيدن روى خاشاكها خير بسيار است، در صورتى كه همراه عافيت دنيا و آخرت باشد."

سرگرمی به دنيا و آنچه که در دنيا هست ، انسان را به غفلت می کشاند ، غفلت از قيامت ، غفلت از مسئوليت ، غفلت از اينکه روزی ما در محضر محکمه عدل الهی خواهيم ايستاد و پاسخگوی تمام گفتار و عملکرد خود خواهيم بود. بايد اين غفلت را زدود و دل را مانند آيينه کرد. که اين عمل فقط با تقوا میسر است.

خطبه دوّم

روز جهانی قدس

روز جهانى قدس امسال، روزى متمايز با روز قدس سالهاى قبل مى‏باشد و اين تمايز با شدت گرفتن نهضت بيدارى اسلامى در كشورهاى عربى و اسلامى بويژه در مصر، ليبى، تونس، يمن، بحرين و... معنا و مفهوم جديدى به اين روز بخشيده است. از حدود هشت ماه پيش تاكنون، تحولاتى در سطح جهان عرب در حال رخ دادن است كه معادلات منطقه‏اى غرب و بويژه آمريكا را برهم زده است. سه ديكتاتور دست‏نشانده در تونس، مصر و ليبى سقوط كرده و چند ديكتاتور ديگر نيز در آستانه سقوط قرار دارند. شعارهاى انقلابيون در اين تحولات «الله اكبر» بود كه در سال 57 توسط مردم ايران در مقابله با رژيم پهلوى سرداده مى‏شد. از ديگر نكات قابل تامل، خواندن نمازهاى جماعت در خيابان‏ها و ميادين شهر بود كه مهر تأييدى بر اسلامى بودن اين حركت‏ها محسوب مى‏شود. سر دادن شعارهاى ضد استكبار، ضد آمريكا و آتش زدن پرچم رژيم صهيونيستى از ديگر نشانه‏هاى بيدارى اين مردم مسلمان عليه استكبار و ظلم بود. حتى در ليبى نيز ميدان الخضراء بلافاصله بعد از سقوط قذافى به ميدان شهداء تغيير نام داد. جنبش جديد اسلامى، خيزشى فراگير است كه جهان عرب را در بر گرفته و با وجود اعمال فشار طرفهاى غربى، حركتى رو به جلواست. با وجود اين‏كه اين خيزش‏ها و انقلاب‏ها در منطقه خاورميانه عربى در ابتداى راه خود است، اما تأثيرات خود را بر جهان، به ويژه غرب آغاز كرده است. مرورى بر تحولات اخير نشان مى‏دهد كه روند اين خيزش‏ها و انقلاب‏ها تداوم داشته و دامنه آن هر روز وسيع‏تر و عميق‏تر مى‏گردد، بنابراين روندى جديد در حال شكل‏گيرى است كه دستاورد آن در مصر جديد، تونس جديد، ليبى جديد و... در چارچوب ارزش‏هاى اسلامى و فرهنگ تاريخى حاكم بر خاورميانه مشاهده مى‏شود. غربى‏ها و صهيونيست‏ها تلاش مى‏كردند تا مراسم روز قدس محصور در قلمرو جغرافيايى ايران اسلامى باقى بماند، اما امروز سراسر مسلمانان و حتى مستضعفان جهان به اين روز مى‏انديشند و در انديشه آزادى قدس و بيدارى اسلامى بسر مى‏برند. روز قدس سال 90 روز قدسى جديد است و زمينه را براى يك خيزش عمومى بر عليه رژيم صهيونيستى ايجاد مى‏كند و روز مباركى براى فلسطينى‏ها خواهد بود. نواز غزه در حال حاضر در معرض بمباران پيوسته است. مردم مصر هم‏اكنون روابط اين كشور و رژيم صهيونيستى را زير سؤال برده‏اند و خواهان لغو پيمان كمپ ديويد هستند. اكنون جوانان مصرى صحنه سياست خارجى اين كشور را رقم مى‏زنند. كمپ ديويد روز به روز كم‏رنگ‏تر شده و ماشين جنگى رژيم صهيونيستى نيز در گل گير كرده است. اكنون يك انقلاب اجتماعى در داخل رژيم صهيونيستى در حال شكل‏گيرى است. وضع ضعيف رژيم صهيونيستى در داخل و خارج باعث حملات به غزه شده است كه البته با پاسخ غافلگيركننده همراه خواهد بود. بارقه‏هاى اميدى كه با انقلاب اسلامى ايران شكل گرفته، امروز به گل و شكوفه نشسته است. در حال حاضر شاهد قيام مردم مصر بر عليه رژيم صهيونيستى هستيم. اسرائيل غاصب نمى‏خواهد و البته نمى‏تواند جبهه ديگرى را در مرز با مصر باز كند اما مردم مصر اين روزها بسيار عصبانى هستند و مى‏خواهند دولت مصر واكنش شديدى به رژيم صهيونيستى نشان دهد. اسرائيل متجاوز، حريم مرزى مصر را نقض كرده است.

هفته دولت

8 شهريور سال 60 ياد آور جنايتی است که منافقين کور دل مرتکب شدند و ملت ايران را در ماتم شهيد رجائی و شهيد باهنر نشاندند. شهيد رجائی وقتی حيات ابدی را بدست آورد که لباس سرخ شهادت را در سنگر خدمت به مردم عزيز ايران به تن نمود. اخلاص و زهد و مسئوليت پذيری و عشق به دين و خدمت و ولايت ، دولت شهيد رجائی را در مدت اندک آنچنان برجسته کرد که بعنوان الگوئی برای دولت مردان قرار داد.

هفته دولت با شهادت دولتمردی همچورجائی و باهنر شکل گرفت تا خط سرخ شهادت و خدمت زير پرچم ولايت و ارزشهای اسلامی بصورت يک فرهنگ فراگير و جاودانه تبديل شود. صدای دلنشين شهدای دولت همچنان به گوش می رسد و برمردم و دولت اسلام و مردم و رهبری را توصيه می کند.

امروز شکی نيست که دولتمردان ما در صورت ادامه راه شهيد رجائی در اهميت دادن به ارزشهای اسلامی دين خودشان را به دين و مردم اداء خواهند کرد. مردمی ترين دولت آن دولتی است که ولائی ترين آن باشد. هيچ دولتی نمی تواند بدون تسليم محض در مقابل فرمانهای حکومتی ، از مردم و اسلام سخن بگويد.

بحمدالله کشور با دريات خوب رهبری و تلاشهای دولت مردان به سوی افقهای روشن در حرکت است و بيداری مردم و حضور آنها در صحنه همواره توفيق را صد چندان نموده است.

عيد فطر

ماه مبارک رمضان در حال اتمام است. فرصت در حال پايان است. روز فطر روز گرفتن جايزه هاست. بايد امروز خودمان را بايد طوری آماده کنيم که در روز عيد فطر تحفه مناسبی از خدای متعال دريافت کنيم.

مراتب روزه‏داران در عید فطر

بدون تردید تک تک مسلمانان با فرا رسیدن عید سعید فطر نوعى شادى و لذت درونى در خود احساس مى‏کنند، اما استقبال مسلمانان از روز عید فطر یکنواخت و مساوى نیست. زیرا هر کس نسبت‏ به معرفت و ایمان خود به این عید بزرگ و با عظمت نگریسته و از آن بهره مى‏گیرد. زمینه ها، ذهنیت‏ها، مراتب ایمان و عوامل دیگرى در نگرش و انگیزه افراد دخالت دارند.

تعظیم شعائر الهى یکى دیگر از ویژگى‏هاى عید سعید فطر است. شعار تکبیر و تهلیل و تحمید و تقدیس از جمله اعمالى است که به روز عید جلوه خاصى مى‏بخشد .

کم کم غروب ماه خدا دیـده می شود صد حیف از این بساط کــه بــرچیده می شود

در این بهار رحمت و غفران و مغفرت خوش بخت آن کسی است که بخشیده می شود

در نظر داريم مثل سالهای گذشته در صورتی که هوا مناسب باشد عيد فطر را متمرکز بخوانيم. نماز فطر نماز معمولی نيست بلکه مانند نماز جمعه يک نماز عبادی سياسی است. نماز عيد فطر نمايش وحدت عمومی است که بايد همه عزيزان به اين مسئله توجه کنند.



[1] - شرح‏نهج‏البلاغة 7 246

 
طراح و برنامه نویس: اکین