خطبه های نماز جمعه مورخه 14/05/1390 PDF چاپ نامه الکترونیک
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۶

خطبه های نماز جمعه مورخه 14/05/1390

دنيا برای همگان تجارت خانه است اعم از کافر و مسلمان و ، صالح وفاسد. اصل تجارت در اين دنيا اجتناب ناپذير است همانطوريکه به اين دنيا آمدن و از اين دنيا رفتن اجباری است. در آيات متعددی از قرآن اين مطلب را گوش زد کرده است.

چون تجارت اجباری است خدای متعال مردم را به جای دعوت به تجارت به تجارت پر سود دعوت می کند و می فرمايد: « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ. يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ يُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» يعنی " اى افراد با ايمان! آيا شما را راهنمايى به تجارتى بكنم كه از عذاب دردناك رهائيتان مى‏بخشد (و به سعادت جاويدان رهنمونتان مى‏شود) ايمان به خدا و رسول او بياوريد و در راه او با مال و جان جهاد كنيد. اين برای شما بهتر است اگر بدانيد. گناهانتان را می بخشد و شما را به باغهای وارد می کند که نهرها در آن جاری است و شما را در بهشت برين در خانه های پاک سکنی می دهد و اين است رستگاری عظيم."

لذا در حديثى از" جابر بن عبد اللَّه انصارى" مى‏خوانيم هنگامى كه آيه فوق نازل شد، پيامبر (ص) در مسجد بود، حضرت آيه را با صداى بلند تلاوت كرد و مردم تكبير گفتند، مردى از انصار پيش آمد از روى تعجب از پيامبر ص پرسيد: راستى اين آيه بود كه نازل شد؟ پيامبر ص فرمود آرى.

مرد انصارى گفت" بيع ربيح لا نقيل و لا نستقيل":" چه معامله پر سودى؟ نه اين معامله را باز مى‏گردانيم و نه اگر بازگشتى از ما بخواهند مى‏پذيريم"![1]

تجارت ما همين اعمال ماست که انجام می دهيم.نماز خواندن تجارت است همانطوريکه نخواندن نماز نيز نوعی تجارت است . روزه گرفتن تجارت با خداست که پاداشش را خود خدای متعال می دهد و روزه خوردن نيز تجارت است. « إِنَّ الَّذينَ يَتْلُونَ كِتابَ اللَّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ »[2] يعنی " کسانی که کتاب خدا راتلاوت مى‏كنند، و نماز را بر پا مى‏دارند، و از آنچه به آنها روزى داده‏ايم در پنهان و آشكار انفاق مى‏كنند، آنها اميد تجارتى دارند كه نابودى و فساد و كساد در آن نيست"

ِ منظور از تلاوت كنندگان كسانى هستند كه خواندن قرآن را ادامه دهند و اين كار عادت و خوى آنها شده باشد

مردى خدمت رسول خدا عرض كرد: چرا من مرگ را دوست ندارم؟! فرمود: آيا مال و ثروتى دارى؟ عرض كرد آرى.

فرمود: آن را پيش از خودت بفرست، عرض كرد نمى‏توانم! فرمود: « ان قلب الرجل مع ماله ان قدمه احب ان يلحق به، و ان اخره احب ان يتأخر معه ». يعنی " قلب انسان همراه اموال او است، اگر آن را پيش از خود بفرستد، دوست دارد به آن ملحق شود، و اگر آن را نگهدارد دوست دارد همراه آن بماند"

و اگر درست بينديشيم اين تجارت عجيب با خداوند كريم بى‏نظير است، چرا كه داراى امتيازاتى است كه در هيچ تجارتى وجود ندارد:

1-تمام سرمايه را خودش در اختيار فروشنده گذارده سپس در مقام خريدارى بر مى‏آيد!

2- او خريدار است در حالى كه هيچ نيازى به خريدارى اين اعمال ندارد، چرا كه خزائن همه چيز نزد او است!

3- او" متاع قليل" را به" بهاى گزاف" مى‏خرد" يا من يقبل اليسير و يعفو عن الكثير": اى خدايى كه عمل كم را مى‏پذيرى و گناهان بسيار را مى‏بخشى".

4- حتى متاع بسيار ناچيز را خريدار است" فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ".

5-گاه بها را هفتصد برابر و گاه افزونتر از آن مى‏دهد (بقره- 261)

6- علاوه بر پرداخت اين بهاى عظيم، باز از فضل و رحمتش آنچه در فكر نمى‏گنجد بر آن مى‏افزايد" وَ يَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ"

و چه تاسف آور است كه انسان خردمند آزاده چشم از چنين تجارتى بر بندد و به غير آن روى آورد و از آن بدتر كه متاع هستى خود را به هيچ بفروشد!

امير مؤمنان على ع مى‏فرمايد:« و انه ليس لانفسكم ثمن الا الجنة فلا تبيعوها الا بها»[3] يعنی " بدانيد كه براى سرمايه هستى شما بهايى غير از بهشت نيست آن را به غير اين بها نفروشيد"

خطبه دوّم

ماه رمضان

پيامبر اسلام در باره ماه مبارک رمضان فرمود : نَفَسهاى شما در آن ثواب تسبيح دارد و خواب شما ثواب عبادت دارد و عملهاى شما در آن مقبولست و دعاهاى شما در آن مستجابست پس سؤال كنيد از پروردگار خود به نيّتهاى درست و دلهاى پاكيزه از گناهان و صفات ذميمه كه توفيق دهد شما را براى روزه داشتن آن و تلاوت كردن قرآن در آن بدرستى‏كه شقى و بد عاقبت كسى است كه محروم گردد از آمرزش خدا در اين ماه عظيم.

ايُّها النَّاس هر كه از شما روزه‏دار مؤمنى را در اين ماه افطار دهد در نزد خدا ثواب بنده آزاد كردن را دارد و گناهان گذشته اش آمرزيده می شود . بعضى از اصحاب گفتند: يا رسول‏الله همه ما قدرت بر آن نداريم .حضرت فرمود: بپرهيزيد از آتش جهنم به افطار فرمودن روزه‏داران اگرچه به نصف دانه خرما باشد و اگر چه به يك شربت آبى باشد بدرستى‏كه خدا اين ثواب را مى‏دهد كسى را كه چنين كند اگر قادر بر زياده از اين نباشد.

اَيُّها النَّاسُ هر كه خُلْق خود را در اين ماه نيكو گرداند بر صراط آسان بگذرد در روزى كه قدمها بر آن لغزد.

در اين ماه عبادتها نيز مضاعف می شود که پيامبر (ص) فرمودند :هرکس نماز واجبى را در اين ماه ادا كند خداوند به او ثواب هفتاد نماز واجب را عطا كند. كسى‏كه يك آيه از قرآن در اين ماه بخواند ثواب كسى دارد كه در ماههاى ديگر ختم قرآن كرده باشد.

در خبر است كه در آخر هر روز از روزهاى ماه‏رمضان‏دروقت‏افطارحق‏تعالى‏هزارهزاركس‏را ازآتش‏جهنّم آزاد مى‏كند و چون شب جمعه و روز جمعه مى‏شود در هر ساعتى هزار هزار كس را از آتش جهنم آزاد مى‏كند كه هر يك مستوجب عذاب شده باشند و در شب و روز آخر ماه به عدد آنچه در تمام ماه آزاد كرده است آزاد مى‏كند.

امام صادق‏عليه السلام فرمود اَنَّهُ مَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فى‏ شَهْرِ رَمَضانَ، لَمْ يُغْفَرْ لَهُ اِلى‏ قابِلٍ اِلاَّ اَنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ» يعنی " هر كه در ماه رمضان آمرزيده نشود تا سال آينده آمرزيده نشود مگر آنكه در عرفات حاضر شود."

روز حقوق بشر اسلامى و كرامت انسانى‏

14 مرداد روز حقوق بشر و کرامت اسلامی ناميده شده است. اعلاميه جهانى حقوق با ابتكار كشورهاى غربى و دول پيروز در جنگ جهانى دوم و در شرائطى تصويب شده كه بيشتر كشورهاى درحال توسعه فعلى اصلاً تحت استعمار بوده و استقلال سياسى و حقوقى‏نداشته‏اند بنحوى كه عدد كشورهاى وقت عضو سازمان ملل 55 كشور بوده، طبيعتاً جهان اسلام و كشورهاى‏اسلامى اين احساس را پيدا كرده‏اند كه در فرآيند تصويب سند يادشده نقش مؤثرى نداشته‏اند فلذا حق آن‏هاست كه مبتنى بر مبانى فكرى و اعتقادى خود سندى در زمينه حقوق بشر تدوين كنند و اين‏چنين بوده كه در سال 1990 ميلادى توانستند در اجلاس وزراى خارجه كشورهاى اسلامى در مصر اعلاميه‏اى را بعنوان حقوق بشر اسلامی به تصويب رسانند.

تفاوت حقوق بشری غربی با حقوق بشر اسلامی ريشه در نوع نگرش اسلام و نگرش تصويب کنندگان حقوق بشر غربی است. اسلام به انسان کرامت ، حريت ، آزادی و برابری قائل است. ولي حقوق بشر غربی که عمدتا رنگ سياسی دارد انسان را به دلخواه خود تعريف کرده و برای آن متناسب با آن تعريف حقوقی قائل شده است.

روزی امیرالمومنین علی علیه‌السلام عبور می‌کرد پيرمردی را دید که گدائی می کرد از حال او پرسید.

گفتند: پیرمرد نصرانی است که از روی پیری و کوری، گدایی می‌کند.

امام علی علیه‌السلام فرمود:« استعملتموه حتّی اذا کبر و عجز منعتموه؟ » يعنی " در روزگار جوانی و سلامت، او را به کار گرفتید، و اکنون که پیر و کور شده او را از حق خویش محروم ساخته به حال خود رها کرده‌اید؟"

بر حکومت است که تا او زنده است مخارج زندگی او را تامین کند.سپس به مسئول بیت‌المال دستور داد: « انفقوا علیه من بیت‌المال» يعنی " از بیت‌المال مسلمین او را اداره کنید." اين حقوق بشر اسلامی است. اين درحالی است که در سال 1688 پارلمان انگلستان ، مذهب رسمی کشور را «پروتستان» معرفی کرد و مقرر داشت که هیچ مسیحی «کاتولیک» حق ندارد در قلمرو حکومت انگلستان به مراسم مذهبی خود عمل کند. و امروز جناياتی که در افغانستان ، عراق ، پاکستان اتفاق می افتد حقوق بشر غربی را تعريف می کند.

هرکس کرامت انسانی را رعايت نکند چه از ناحيه خود و يا ديگران باشد در اسلام مذموم است. کسی که خود را ذليل می کند و يا کسی که برای تسليم بناحق ديگران از هرابزاری استفاده می کند در اسلام مذمو م است.

بمباران اتمى هيروشيما و ناكازاكى

15 مرداد سالروز بمباران اتمى هيروشيما و ناكازاكى توسط آمريكا ست که بيش از 160 هزار كشته و مجروح (1945 م)بجای گذاشت. بمب اتمى كه روى شهر هیروشیما منفجر شد داراى قدرتى برابر نیروى انفجارى 20 هزار تن ماده منفجره تى. ان. تى (T.N.T) بود و مستقیما 60000 مرد و زن و بچه را كشت، 100،000نفر را زخمى كرد و تمام شهر هیروشیما را با 250،000 نفر جمعیت به آتش كشید و با خاك یكسان نمود. امروز اين چنين کشوری که اولين جنايت را در روی زمين مرتکب شده است ايران را متهم می کند که ممکن است در آينده به بمب اتم دست پيدا کند.

مشکل آب شرب روستاها

مشکل کم آبی در روستاها از يک طرف و مشکل سوء مديريت آب از طرف ديگر مردم روزه دار روستائی را در اين فصل گرم تابستان سخت در مضيقه قرار داده است. آب مانند راه و برق و گاز نيست که بودش قابل تحمل باشد. بايد تدبير نمود و اين معضل را حل کرد.من از مسئولين عزيز جدا می خواهم را از هر راه ممکن در فکر رفع اين معضل باشند و باکسانی نيز که با سوء مديريت خود باعث افزايش مشکلات کمی آبی می شوند جدی برخورد نمايند.



[1] - در المنثور (طبق نقل تفسير الميزان

[2] - فاطر 29

[3] - نهج البلاغه كلمات قصار- جمله 456.

 
طراح و برنامه نویس: اکین