خطبه های نماز جمعه مورخه 03/04/1390 PDF چاپ نامه الکترونیک
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۳

خطبه های نماز جمعه مورخه 03/04/1390

وظايف شوهر

مرد بعنوان سرپرست خانواده از نظر اقتصادی ، اخلاقی ، تربيتی در خانواده وظايفی دارد که بايد آنها را انجام دهد و کوتاهی در انجام آنها خانواده و فرزندان را دچار مشکل می سازد. قبل از بیان آن وظايف لازم است که اين نکته تذکر داده شود که زيربنای خانواده محبت است که زن و شوهر و فرزندان بايد نسبت به همديگر مضایقه نکنند. معنای سخن اين است که تعامل در بين زن و شوهر و اولاد منحصر به عمل به وظيفه نمی شود بلکه بايد در حد ايثار باشد و زن نسبت به مرد و مرد نسبت به زن و والدين نسبت به فرزندان و فرزندان نسبت به والدين نه در حد ايفای وظيفه بلکه در حد از خود گذشتگی کمک نمايند.منتهی با غمض عين از اين نکته مرد خانه در باره زن و فرزندان موظف است که نيازهای آنها را تأمين کند. يکی از وظايف شوهر پرداخت نفقه زن است. يعنی مرد بايد غذا ، لباس و مسکن زن را تأمين کند. و در قبال تأمين آنهانمی تواند بر زن وفرزند منت بگذارد ، و ياانجام کارهای منزل را از زنش بخواهد. مردان بايد به اين نکته توجه کنند که رسيدگی به امورات منزل از وظيفه زنان نيست و فقهاء مانند حضرت امام ، آيه الله فاضل ، آيه الله مکارم شيرازی فرموده اند: مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور كند.[1] در نتيجه، انجام امور منزل به عهده زن نيست و مرد حق ندارد زن را مثلاً مجبور به تميز كردن خانه، غذا پختن، شستن لباس و... نمايد.حتی در مورد غذا ، زن می تواند نفقه خود را از شوهر بگيرد و به تنهائی بخورد و مرد نمی تواند او را مجبور کند که بايد غذا را بپزی و باهم بخوريم. امام در تحريرالوسيله می گويد : زن مى‏تواند دو گونه غذا از شوهر طلب نمايد يا به طور متعارف در خانه شوهر با همديگر بخورند و بر سر يك سفره باشند و يا اينكه فقط نفقه خودش را طلب نمايد و به تنهايى بخورد و يا هر كار ديگرى كه مى‏خواهد با آن بكند. و شوهرش حق ندارد زن را به شكل اول يا دوم ملزم نمايد.[2] و همچنين می فرمايد : شوهر نيز مى‏تواند دو گونه غذا را به زن بدهد، غذايى كه آماده خوردن است مانند نان، خرما، غذاى پخته و يا هر چيزى كه آماده خوردن باشد و يا اينكه چيزى است كه براى خوردن بايد پخته شود و يا آماده گردد. و زن حق ندارد شوهر را به هركدام ملزم نمايد.[3] باز می فرمايد : زن حق ندارد شوهر را ملزم كند به جاى غذا، پول آن را به او بدهد لكن اگر هر دو به دادن پول توافق كردند و زن آن را تحويل بگيرد مالكش مى‏شود و تكليف از شوهر ساقط مى‏گردد. [4] بنابراين بايد به دو نکته توجه وافر داشت اوّل اينکه مرد موظف است نفقه زن را تأمين کند و دوّم اينکه نمی تواند زن رابه کار در منزل وادارد بلکه اگر زن نخواهد بايد مرد خودش لباس را بشويد ، غذا را بپزد و خانه را تمييز کند. البته خدای متعال به کار نيز ثواب زيادی می دهد.

حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمايند: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله بر ما در منزل وارد شد. فاطمه علیها السلام نزدیک دیگ غذا نشسته بود و من هم برایش عدس تمیز می کردم. آن حضرت مرا با لقب ابالحسن خواندند، عرض کردم: بفرمایید.

فرمودند : « اسْمَعْ وَ مَا أَقُولُ إِلَّا مَا أَمَرَ رَبِّي » يعنی " بشنو از من ، چيزی نمی گويم مگر آنچه که پروردگارم امر نموده است." بعد فرمودن مَا مِنْ رَجُلٍ يُعِينُ امْرَأَتَهُ فِي بَيْتِهَا إِلَّا كَانَ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةُ سَنَةٍ صِيَامُ نَهَارِهَا وَ قِيَامُ لَيْلِهَا وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الثَّوَابِ مَا أَعْطَاهُ اللَّهُ الصَّابِرِينَ وَ دَاوُدَ النَّبِيَّ وَ يَعْقُوبَ وَ عِيسَى (ع)» يعنی " هیچ مردی نیست که در کارهای منزل به همسرش کمک کند ، مگر اینکه پاداش او به هر تار مویی که بر بدنش روییده باشد، ثواب یک سال عبادتی است که تمام روزهایش را روزه گرفته و تمام شب هایش را به عبادت ایستاده، شب زنده داری کرده باشد. و خداوند به او ثوابی می بخشد که به انبیای صابر خود مثل حضرت داوود و یعقوب و عیسی علیهم السلام بخشیده باشد."

« يَا عَلِيُّ مَنْ كَانَ فِي خِدْمَةِ عِيَالِهِ فِي الْبَيْتِ وَ لَمْ يَأْنَفْ كَتَبَ اللَّهُ اسْمَهُ فِي دِيوَانِ الشُّهَدَاءِ وَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِيدٍ وَ كَتَبَ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ حَجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَى بِكُلِّ عِرْقٍ فِي جَسَدِهِ مَدِينَةً فِي الْجَنَّةِ » يعنی " ای علی! کسی که در کارهای خانه به همسر خود بدون سرکشی و دلتنگی و تکبر خدمت نماید، پروردگار اسمش را در دفتر شهدا ثبت می کند و برایش به هر روز و شبی ثواب هزار شهید و به هر قدمی که بر می دارد به آن مرد ثواب حج و عمره می دهد و به هر قطره ای که از بدنش عرق بیاید یک خانه در بهشت برایش منظور می نماید."

« يَا عَلِيُّ سَاعَةٌ فِي خِدْمَةِ الْبَيْتِ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ وَ أَلْفِ حَجٍّ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَ خَيْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ وَ أَلْفِ غَزْوَةٍ وَ أَلْفِ مَرِيضٍ عَادَهُ وَ أَلْفِ جُمُعَةٍ وَ أَلْفِ جَنَازَةٍ وَ أَلْفِ جَائِعٍ يُشْبِعُهُمْ وَ أَلْفِ عَارٍ يَكْسُوهُمْ وَ أَلْفِ فَرَسٍ يُوَجِّهُهُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ دِينَارٍ يَتَصَدَّقُ عَلَى الْمَسَاكِينِ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَقْرَأَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ وَ مِنْ أَلْفِ أَسِيرٍ اشْتَرَاهَا فَأَعْتَقَهَا وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ بَدَنَةٍ يُعْطِي لِلْمَسَاكِينِ وَ لَا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَرَى مَكَانَهُ مِنَ الْجَنَّةِ » يعنی " ای علی! یک ساعت خدمت کردن به همسر در کارهای خانه بهتر از عبادت هزار سال و هزار حج و هزار عمره و بهتر از آزادی هزار بنده در راه خدا و هزار جنگ در راه دین و عیادت از هزار مریض و هزار نماز جمعه و هزار تشییع جنازه و هزار گرسنه ای که برای رضای خداوند رحمان سیر گردد و هزار برهنه را پوشاند و هزار اسب در راه پروردگار دادن و برایش بهتر از هزار دینار به مستمندان صدقه دادن و بهتر از تلاوت تورات و انجیل و زبور و قرآن است و بهتر از آزاد کردن هزار اسیر و بخشیدن هزار شتر به فقراست و چنین مرد خدمتکار به همسر از دنیا بیرون نمی رود مگر این که جایگاه خوب خود را در بهشت ببیند."

« يَا عَلِيُّ مَنْ لَمْ يَأْنَفْ مِنْ خِدْمَةِ الْعِيَالِ دَخَلَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ » يعنی " ای علی! کسی که روگردانی و تکبر نکند در خدمت به همسرش بدون حساب وارد بهشت می شود."

« يَا عَلِيُّ خِدْمَةُ الْعِيَالِ كَفَّارَةٌ لِلْكَبَائِرِ وَ يُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ وَ مُهُورُ حُورِ الْعِينِ وَ يَزِيدُ فِي الْحَسَنَاتِ وَ الدَّرَجَاتِ » يعنی " ای علی! خدمت به همسر کفاره ( پاک کننده) گناهان کبیره است و خاموش کننده آتش خشم پروردگار جبار و صداق ازدواج با حور العین و این خدمت موجب زیادی خوبی ها و علو مقام است."

« يَا عَلِيُّ لَا يَخْدُمُ الْعِيَالَ إِلَّا صَدِّيقٌ أَوْ شَهِيدٌ أَوْ رَجُلٌ يُرِيدُ اللَّهُ بِهِ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة » يعنی " ای علی! خدمتکار همسر نمی شود مگر شخص صدیق و درستکار و یا شهید و یا مردی که خداوند متعال خیر دنیا و آخرت را برایش خواسته باشد."[5]

امام صادق (ع) فرمودند :« كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) يَحْتَطِبُ وَ يَسْتَقِي وَ يَكْنُسُ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ (ع) تَطْحَنُ وَ تَعْجِنُ وَ تَخْبِزُ»[6] باز فرمودند :«كَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) يَحْلُبُ عَنْزَ أَهْلِهِ»[7] يعنی " اميرالمؤ منين عليه السلام هيزم تهيه مى كرد و از چاه آب براى منزل مى آورد و جاروب مى كرد، حضرت فاطمه (س ) نيز گندم را آرد مى نمود و خمير مى كرد و نان مى پخت."

خطبه دوّم

روز جهانى مبارزه با مواد مخدر

6تیر روز جهانى مبارزه با مواد مخدر است. امروز اعتباد و مواد مخدر يکی از عمده ترين معضل جامعه ماست بوطريکه در شهر ما نيز مواد مخدر معضل اوّل محسوب می شود. هرروز انواع مختلف و خطرناک مواد مخدر وارد جامعه می شود و جوانان ما را آلوده می کند و اين آتش ويران کن جوانان ما را در مقابل چشمان ما می سوزاند و ما نظاره گر آن هستيم. در گذشته عوارض اعتیاد پس از 10 تا 15 سال در فرد نمایان می‌شد در حالی که مواد مخدر جدید مانند «کراک» در کمتر از یک سال فرد را زمین‌گیر می‌کند. ما در راه مبارزه با مواد مخدر بهای سنگينی از جمله اينکه 3 ‌هزار 700 نفر نفر به شهادت رسيده اند و 11 هزار نفر از نيروهاي پليس مجروح شده و علاوه بر آن هزاران جوان معتاد شده اند و. گرفتارند و صدها خانواده متلاشی شده اند. بايد بسيار مراقب فرزندان بود.

شهادت حضرت امام موسى كاظم(ع) (183 ه. ق)

25رجب سالروز شهادت حضرت امام موسى كاظم(ع) (183 ه. ق) بنده شهادت اين امام همان را تسليت عرض می کنم.

روز قوه قضائيه‏

7تیر سالروز شهادت مظلومانه آيت الله دكتر بهشتى و 72 تن از ياران حضرت امام خمينى(ره) با انفجار بمب توسط منافقين در دفتر مركزى حزب جمهورى اسلامى (1360 ه.ش) و روز قوه قضائيه‏ است. يکی از خبيث ترين دشمنان ملت ايران همين منافق در بدر هستند در عداوت و جهالت اينها همين بس که از 17 هزار شهيد ترور 12 هزار نفرشان توسط همين منافقين کوردل به شهادت رسيده اند.

قضاوت در اسلام از جايگاه بی بديل برخوردار است بطوريکه هرکس ولو هرچقدر عالم باشد نمی تواند به سمت قضاوت نائل شود بلکه بايد در حد اعلای علم و عدالت باشد تا بتواند اين سمت را بدست آورد. چرا که احقاق حقوق و اجرای عدالت و برقراری امنيت وابسته به کارکرد اين دستگاه است. کوچکترين غفلت خسران جبران ناپذير هم بر قاضی و هم بر فرد وارد می کند. البته امروزه پيچيدگی آيين دادرسی و کثرت مراجعه کنندگان ، رسيدگی را مشکل کرديده و موجب اطاله دادرسی گرديده است. بنده اين روز را بر تمام قضات و دست اندرکاران قضاوت تبريک می گويم و از زحمات آنها کمال تشکر را دارم و تنها اين توصيه ا به آنها دارم که شما دائما در ميان جهنم سوزان و بهشت برين قرار داريد و براساس روايات وارده از چهادسته از قضات فقط يک دسته به بهشت می روند يعنی خطر بسيار سنگين است که مراقبت فوق العاده می خواهد.

مبعث پيامبر اسلام

27رجب سالروزمبعث پيامبر اعظم حضرت محمد بن عبدالله(ص) در 40 سالگى .پيامبر اسلام مبعوث شد تا انسان را به خدای متعال برساند و راه رسيدن به کمالات را به انسان نشان دهد و در اين راستا از هيچ زحمتی فروگزاری نکرد بطوريکه خدای متعال فرمود :« ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى‏» يعنی " ما قرآن را برتو نازل نکرديم که خودت را اين اندازه به سختی و مشقت بياندازی ." و يا فرمود:« فَلَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ عَلى‏ آثارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَديثِ أَسَفا».بر مسلمانان است که دستورات دين اسلام را نصب العين قرار دهند و در انجام تکاليف الهی کوتاهی نکنند.

هفته صرفه جوئی آب

يکی از نعمتهای ضروری که خدای متعال برای انسان ارزانی کرده است آب است. حیات تمام حيوانات و انسان به آب بستگی دارد. افزايش جمعيت و آلودگيهای مختلف آبی ، مصرف بهينه ضروری کرده است. نکاتی که در مورد آب مصرفی شهرستان گرمی لازم است ذکر شود اين است که اوّلا بايد در مصرف آب دقت کنيم ، صرفه جوئی در مصرف آب هم توصيه دين است و هم توصيه عقل . و هم به سود شهرمان است و هم به سود خودمان. برخی می گويند پولش را می دهيم و حق داريم هرطور خواستيم مصرف کنيم. اوّلا دولت تقريبا نصف قيمت آب را می "يرد و ثانيا اگر تمام قيمت آب را هم بدهيم درست نيست در مصرف آب زياده روی کنيم. مصرف سرانه ما از کل کشور بسيار بالاست.

ثانيا بايد توجه کنيم که بدون پرداخت آب بهاء استفاده از آب حرام است و دزدی حساب می شود . اگر کسی آب مصرف کند و به هرنحوی از پرداختن آب بهاء طرفه رود کار حرامی می کند و اگر با آن آب وضوء بگيرد وضويش باطل است و اگر غسل کند غسلش باطل است. مسلمانان بايد رعايت کند.



[1] - امام ، توضيح المسائل، مسأله 2414 ، فاضل، توضيح المسائل، مسأله 2482 ، مكارم ، توضيح المسائل، مسأله 2064.

[2] - امام، تحريرالوسيله، كتاب نكاح، فصل فى‏النفقات، مسأله 12

[3] - امام، تحرير الوسيله، كتاب، نكاح، فصل فى النفقات، مسأله 13

[4] - امام، تحرير الوسيله، كتاب، نكاح، فصل فى النفقات، مسأله 14

[5] - مستدرك‏الوسائل 13 48

[6] - وسائل‏الشيعة ج : 17 ص : 62

[7] - وسائل‏الشيعة ج : 17 ص : 67

 
طراح و برنامه نویس: اکین