خطبه های نماز جمعه مورخه 27/03/1390 PDF چاپ نامه الکترونیک
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۲

خطبه های نماز جمعه مورخه 27/03/1390

آراستن ظاهر و زينت نمودن

يکی از توصيه های مؤکد اسلام برای مرد و زن مسلمان اين است که ظاهر خود را بيارايد و خود را زينت کند. يکی از باورهای رايج بين مسلمانان که خلاف دستور اسلام است اين است که گفته می شود زينت مختص زن است و مردان حق زينت ندارند. تخلف ديگر اين است که در بين زنان مسلمان مد شده است که هنگام خروج از منزل و يا رفتن به مراسم مختلف از جمله عروسی ، خود را آرايش می کنند ، در حالی که اين عمل از نظر شرع مقدس جايز نيست.

در احاديث و روآيات ، زينت ، هم برای مردان سفارش شده و هم برای زنان ، منتهی زينت زنان با مردان متفاوت است ، همانطوری که حجاب هم برای مردان لازم است و برای زنان ، ولی حجابشان متفاوت است.ثانيا برزنان مسلمان توصيه شده است که خودشان را برای شوهرانشان زينت کنند که اين عمل مستحب است و از نشان دادن زينت و زيور بر نامحرمان اجتناب کنند که اين عمل گناه و حرام است.

اما در خصوص توصيه به زينت مردان و زنان ، هم روايات بصورت عموم وارد شده است و هم بصورت خصوص. اما روايات عمومی بدون اشاره به مرد و زن ، زينت و آراستن خود را به مسلمانان توصيه نموده است. حضرت امير المومنين (ع) فرمودند :«إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ وَ يُحِبُّ أَنْ يُرَى أَثَرَ نِعْمَتِهِ عَلَى عَبْدِهِ»[1]يعنی " همانا خدای متعال جميل است و جمال ا دوست دارد. و خدای متعال دوست دارد اثر نعمتش در بنده او ديده شود."

امام صادق (ع) نيز فرموده اند :«إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجَمُّلَ وَ يَكْرَهُ الْبُؤْسَ وَ التَّبَاؤُسَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَنْعَمَ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً أَحَبَّ أَنْ يَرَى عَلَيْهِ أَثَرَهَا» يعنی " همانا خداوند زيبائی و تجمل را دوست دارد و ازبدی و بدش می آيد . خداوند وقتی به بنده ای نعمت داد ، دوست دارد اثر آن نعمت را در او ببيند." از حضرت سوال کردند که معنای اين سخن چيست ؟ فرمودند :« يُنَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ يُطَيِّبُ رِيحَهُ وَ يُحْسِنُ دَارَهُ وَ يَكْنُسُ أَفْنِيَتَهُ حَتَّى إِنَّ السِّرَاجَ قَبْلَ مَغِيبِ الشَّمْسِ يَنْفِي الْفَقْرَ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ»[2] يعنی " لباسش را تميز ، بويش را معطر و خانه اش را زيبا می کند و حياطش را جارو می نمايد ، حتی روشن کردن چراغ قبل از غروب خورشيد فقر را از بين می برد و روزی را زياد می کند."

زينت مردان

در احاديث فراوان وارد شده است که مردان بهتر است خود را زينت دهند ، محاسن و موی سرشان را خضاب کنند و با پوشيدن لباسهای نظيف و تميز و منظم ، خودشان را برای زنانشان جذاب نمايند. اين در سنت پيامبر اسلام بوده و ائمه معصومين (ع) نيز خود را مزين می کردند.

امام علی (ع) فرمودند :«الْخِضَابُ هَدْيُ مُحَمَّدٍ (ص) وَ هُوَ مِنَ السُّنَّةِ»[3] يعنی " خضاب نمودن هديه پيامبر است و اين از سنت است." امام باقر (ع) فرمودند :«كَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) يَخْتَضِبُ وَ هَذَا شَعْرُهُ عِنْدَنَا»[4]يعنی " پيامبر اسلام (ص) خضاب مب کردند که موی خضاب شده آن حضرت در نزد ماست."

پيامبر اسلام (ص) خطاب به حضرت امير (ع) فرمودند :« يَا عَلِيُّ دِرْهَمٌ فِي الْخِضَابِ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِي غَيْرِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏»[5] يعنی " يا علی ! يک درهم هزينه کردن در خضاب بهتر است از هزار درهم خرج کردن در غير خضاب در راه خدا." در روايات وارد شده است که پيامبر اسلام (ص) و امام حسين و امام باقر (ع) با کَتَم خضاب مب کردند.[6]

امام صادق (ع) در باره آية شريفه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ » فرمودند :« مِنْهُ الْخِضَابُ بِالسَّوَادِ » يعنی " از جمله قوه خضاب محاسن به رنگ سياه است." و فرمودند :« وَ إِنَّ رَجُلًا دَخَلَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَ قَدْ صَفَّرَ لِحْيَتَهُ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ (ص) : مَا أَحْسَنَ هَذَا » يعنی " مردی بر رسول خدا (ص) وارد شد در حالی که محاسنش سفيد شده بود. حضرت فرمود : اين چقدر خوب است ." در روايت ديگر وارد شده است که فرمودند :« نُورٌ ثُمَّ قَالَ مَنْ شَابَ شَيْبَةً فِي الْإِسْلَامِ كَانَتْ لَهُ نُوراً يَوْمَ الْقِيَامَةِ»[7] يعنی " اين محاست سفيد نوراست و فرمود هرکس محاسنش در اسلام سفيد شود در روز قيامت برای او نور خواهد بود." امام صادق ( ع) در ادامه می فرمايد :« ثُمَّ دَخَلَ عَلَيْهِ بَعْدَ هَذَا وَ قَدْ أَقْنَى بِالْحِنَّاءِ فَتَبَسَّمَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) وَ قَالَ : هَذَا أَحْسَنُ مِنْ ذَاكَ » يعنی " سپس آن مرد چند روز بعد بر پيامبر وارد شد در حالی که محاسنش را خضاب نموده بود ، حضرت تبسم کردند و فرمودند : اين از آن بهتر است." در روايت ديگر فرمودند :« نُورٌ وَ إِسْلَامٌ»[8] يعنی اين نور است و اسلام." « ثُمَّ دَخَلَ عَلَيْهِ بَعْدَ ذَلِكَ وَ قَدْ خَضَبَ بِالسَّوَادِ فَضَحِكَ إِلَيْهِ فَقَالَ :هَذَا أَحْسَنُ مِنْ ذَاكَ وَ ذَاكَ»[9] يعنی آ« مرد باز به خدمت پيامبر اسلام آمد در حالی که محاسنش را با رنگ سياه خضاب کرده بود ، حضرت خنديد و فرمود اين از هردوی آن بهتر است." در روايت ديگر وارد شده است که « نُورٌ وَ إِسْلَامٌ وَ إِيمَانٌ وَ مَحَبَّةٌ إِلَى نِسَائِكُمْ وَ رَهْبَةٌ فِي قُلُوبِ عَدُوِّكُمْ» يعنی " اين نوراست و اسلام است و ايمان و محبت زنان و ترس در دل دشمنان ." [10]

پيامبر اسلام (ص) فرمودند :« إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُحِبُّ مِنْ عَبْدِهِ إِذَا خَرَجَ إِلَى إِخْوَانِهِ أَنْ يَتَهَيَّأَ لَهُمْ وَ يَتَجَمَّلَ»[11] يعنی " خدای متعال آن بنده ای را دوست دارد که هنگام رفتن پيش برادرانش خود را آماده کند و زينت نمايد." حضرت امير (ع) می فرمايد :« لِيَتَزَيَّنْ أَحَدُكُمْ لِأَخِيهِ الْمُسْلِمِ كَمَا يَتَزَيَّنُ لِلْغَرِيبِ الَّذِي يُحِبُّ أَنْ يَرَاهُ فِي أَحْسَنِ الْهَيْئَةِ »[12] يعنی " هريک از شما وقتی به ديدن برادر مشلمانش می رود خود را زينت کند مانند اينکه می خواهد فرد غريبی را ببيند ."

در روايات اشاره شده است که خضاب نمودن در عفت زنان و ترس دشمنان می افزايد. امام صادق (ع)فرمودند :« الْخِضَابُ بِالسَّوَادِ أُنْسٌ لِلنِّسَاءِ وَ مَهَابَةٌ لِلْعَدُوِّ »[13] يعنی « خضاب با رنگ سياه سبب انس زنان و ترس دشمنان است." در روايت ديگر آمده است که :« الْخِضَابُ بِالسَّوَادِ زِينَةٌ لِلنِّسَاءِ وَ مَكْبَتَةٌ لِلْعَدُوِّ»[14] يعنی " خضاب مردان با رنگ سياه زينت زنانشان حساب می شود و موجب ترس و واهمه دشمنان می گردد."

حسن بن جهم ، بر حضرت موسى بن جعفر (ع ) وارد شد، در حالى كه آن حضرت خضاب فرموده بود.

عرض كرد: يابن رسول اللّه ، رنگ مشكى بكار برده ايد؟فرمود:« إِنَّ فِي الْخِضَابِ أَجْراً وَ الْخِضَابُ وَ التَّهْيِئَةُ مِمَّا يَزِيدُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي عِفَّةِ النِّسَاءِ وَ لَقَدْ تَرَكَ النِّسَاءُ الْعِفَّةَ بِتَرْكِ أَزْوَاجِهِنَّ لَهُنَّ التَّهْيِئَةَ»[15]يعنی " بلى خضاب اجر دارد و خضاب و آرايش در مرد موجب افزايش پاكدامنى در همسر اوست ، برخى از زنان به اين جهت كه شوهرانشان خود را نمى آرايند، عفاف را از دست مى دهند."

امام صادق (ع) می فرمايد : وقتی حضرت امير (ع) ابن عباس را به سوی خوارج فرستاد ، ابن عباس بهترين لباسش را پوشيد و خود را به بهترين عطرها خوش بو نمود و بهترين مرکبش را سوار شد. وقتی به خوارج رسيد ، آنها گفتند : ابن عباس ! تو در نزد ما بهترين مردم بودی ولی چه شده است که لباس جباران را پوشيده ای ؟ ابن عباس اين آيه را بر آنها تلاوت نمود :« قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ » پس بهترين لباس را بپوش و خود را آرايش کن خداوند جميل است و جمال را دوست دارد.[16]

حتی در روايات به مسلمانا توصيه شده است که به همديگر برسند و همديگر را معطر سازند . امام صادق (ع) می فرمايند :« مَنْ دَهَّنَ مُسْلِماً كَرَامَةً لَهُ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ نُوراً يَوْمَ الْقِيَامَةِ »[17] يعنی " هرکس مسلمانی را از باب احترام به وی بوسيله روغن معطر سازد ، خدای متعال به اندازه موهای او در قيامت برای وی نور قرار می دهد."

بنابراين مردان بايد ظاهر خود را به زينتهای شرعی و مجاز بيارايند و از اين طريق خود را برای زنانشان جذاب نمايند. برخی از مردان بر خلاف دستورات اسلام ، از سر تا پايشان صدها بوی زننده استشمام می شود و چرکين بودن لباسش نه تنها زن بلکه ساير افراد را نيز متنفر می سازد. بوی سيگار و تعفن دهان ، بوی زننده پا ، تعفن عرق بدن ، کثافت لباس ، يک قيافه مشمئز کننده برای آن درست می کند ، آن وقت دم از اسلام می زند. اسلام دين نظافت و زيبائی است.

همانطور كه مرد، زن خود را دوست دارد زيبا، پاكيزه، خوش لباس، معطر ببيند، زن هم از مرد خود همين توقع را دارد، نظافت، پاكى، حمام، مسواك، سرشستن، شانه زدن، ناخن گرفتن، عطر زدن، لباس منظم و پاكيزه پوشيدن و ساير زينت هاى حلال بر اندام مرد، زن را خوشدل و راضى مى كند، و به عفت و پاكدامنى او مى افزايد، و از چشم دوختن به ديگران و در خيال گرفتن غيرشوهر حفظ مى كند.

حضرت رضا (عليه السلام) از پدران بزرگوارش روايت مى كند :« اِنَّ نِساءَ بَنى اِسْرائيلَ خَرَجْنَ مِنَ الْعَفافِ اِلَى الْفُجُورِ، مااَخْرَجَهُنَّ اِلاّ قِلَّةُ تَهْيِئَةِ اَزْواجِهِنَّ وَ قالَ اِنَّها تَشْتَهى مِنْكَ مِثْلَ الَّذى تَشْتَهى مِنْها» يعنی " زنان بنى اسرائيل از عفت و پاكى دست كشيدند، و اين مسئله هيچ علّتى نداشت جز اينكه شوهران آنها خود را نمى آراستند، سپس فرمود: زن هم از مرد همان انتظارى را دارد كه مرد از او دارد."

بعضى از مردان واقعاً بى انصافند، به خود نمى رسند، دير به دير اصلاح مى كنند، اهل دود هستند، دندان و دهانشان كثيف و بدبو است، لباس مناسبى به تن ندارند، به قيافه خود نمى رسند، و از اين بدتر توقع دارند زن آنها به هر شكلى دربست در اختيار آنان باشد، اينان مردانى ستمگر، و مستحق عتاب و سرزنش هستند.

زينت زن برای شوهر

به زنان توصيه شده است که خودشان را برای شوهرانشان زينت کنند. آرايش زن برای شوهر که موجب می شود ، مرد جذب زن خويش گردد و از چشم چرانی بپرهيزد ، عبادت است. امام باقر (ع) می فرمايد :« لَا يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ أَنْ تُعَطِّلَ نَفْسَهَا وَ لَوْ تُعَلِّقُ فِي عُنُقِهَا قِلَادَةً وَ لَا يَنْبَغِي أَنْ تَدَعَ يَدَهَا مِنَ الْخِضَابِ وَ لَوْ تَمْسَحُهَا مَسْحاً بِالْحِنَّاءِ وَ إِنْ كَانَتْ مُسِنَّةً »[18] يعنی " براى زن سزاوار نيست كه (رسيدگى به ) خود را رها كند، گرچه با انداختن يك گردنبند باشد. و شايسته نيست دستش را خضاب کند ولو با مسح نمودن حنا باشد."

رسول حق (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود :« عَلَيْها اَنْ تَطَيَّبَ بِاَطْيَبِ طيبِها، وَ تَلْبَسَ اَحْسَنَ ثِيابِها، وَ تُزَيِّنَ بِاَحْسَنِ زينَتِها، وَ تَعْرِضَ نَفْسَها عَلَيهِ غُدْوَةً وَ عَشِيَّةً وَ اَكْثَرُ مِنْ ذلِكَ حُقُوقُها » يعنی " بر زن لازم است از بهترين عطر استفاده كند، زيباترين لباسش را بپوشد، خود را به نيكوترين وجه آرايش دهد، و صبح و شب همچون طاووس خرامان خود را به شوهر عرضه نمايد، باز هم حقوق شوهر بيش از اينهاست!."

حتی در فتاوای فقهاء وارد شده است که اگر مردى به زن امر كند فلان آرايش را برايش بنمايد و يا فلان لباس را در منزل بپوشد، اطاعت زن از شوهر در مواردی که ترک آرايش ،موجب نفرت شوهر باشدلازم است.

و اين بسی تای تعجب است که برخی از علمای وهابيّت فتوا داده اند که اگر زن در ماه مبارک رمضان زينت کند روزه او و شوهرش باطل است.

فلسفه زينت زنان اين است که شوهر را به خود جلب کند و مرد وقتی به منزل می آيد زيبائی زنش را احساس کند و در بيرون چشم به زنان ديگر نياندازد. به همين دليل بر زنان جايز نيست که در حال آرايش از منزل بيرون روند چون در اين صورت اوّلا موجب می شوند که نامحرمان به آنها نظر کنند و آرايش آنها مردان را نسبت به زنانشان بی مهر نمايد و خودشان نيز اگر در منزل آرايش نکنند ممکن است با کمبود محبت شوهر مواجه شوند و همين امر باعث می شود که خانواده ها متلاشی گردد و هوسرانيها در جامعه رونق بگيرد.

در روايت وارد شده است که « نَهَى النَّبِىُّ اَنْ تَلْبَسَ الْمَرْأَةُ اِذا خَرَجَتْ ثَوْباً مَشْهُوراً اَوْ تَتَحَلّى بِما لَهُ صَوْتٌ يُسْمَعُ» يعنی " رسول حق از اينكه زن در خارج از خانه لباس چشمگير بپوشد، به صورتى كه نظر ديگران را جلب كند نهى فرموده،و ازاينكه زيور صدادار باخود بردارد قدغن نموده است ."

زنى كه بدين صورت بيرون رود و همسرش راضى باشد، به هر قدمى كه آن زن برمى دارد خانه اى از آتش براى شوهرش بنا مى شود. حديثى بسيار مهم از رسول خدا (ص) روايت شده است كه بايد به نحو فوق العاده اى مورد توجه مردم مسلمان باشد. آنحضرت فرمودند: « اَيُّما رَجُل تَتَزَيَّنُ اِمْرأَتُهُ وَ تَخْرُجُ مِنْ بابِ دارِها فَهُوَ دَيُّوثٌ، وَ لا يَأْثَمُ مَنْ يُسَمّيهِ دَيُّوثاً، وَ الْمَرْأَةُ اِذا خَرَجَتْ مِنْ بابِ دارِها مُتَزَيِّنَةً وَ الزَّوْجُ بِذلِكَ راض يُبْنى لِزَوْجِها بِكُلِّ قَدَم بَيْتٌ فىِ النّارِ، فَقَصِّروا اَجْنِحَةَ نِسائِكُمْ وَ لا تُطَوِّلُوها فَاِنَّ فى تَقْصيرِ اَجْنِحَتِها رِضىً وَ سُرُوراً.»[19] يعنی " مردى كه در برابر ديدگانش، و با رضايت و اجازه او، زنش آرايش كند و از خانه بيرون رود، به صورتى كه در معرض ديد همگان قرار گيرد ديّوث است، هركه آن مرد را ديوث بنامد گناهى نكرده. هرزنی در حال آرايش از منزل خارج شود و شوهرش به آن راضی باشد به هرقدمی که آن زن برمی دارد برای شوهرش خانه ای از آتش ساخته می شود. بالهای زنانتان را کوتاه کنيد که کوتاه بودن بالهای آنها موجب خرسندی و سرور است."

وضعيت زنان گنه کار در عالم اخرت

آقا امیر المومنین (ع) می فرماید : من و فاطمه (س) خدمت پیامبر صلی الله علیه وآله شرف یاب شدیم و دیدیم که آن حضرت با شدت مشغول گریه است ، عرض کردیم یا رسول الله چرا گریه می کنید؟

فرمودند : یا علی ، در شب معراج زنهایی از امت خود را دیدم که در عذاب شدت قرار داشتند و گرفتار بودند:

زنی را دیدم که به موی سرش آویزان بود و مغز سرش می جوشید.

و زنی را دیدم که به زبانش آویزان بود و آب جوش به حلق او می ریختند.

و زنی را دیدم که به سینه اش آویزان بود.

و زنی را دیدم که گوشت بدنش را می خورد و اتش در زیر او روشن بود

و زنی را دیدم که دو پایش به سرش بسته بود و مارها و عقرب ها بر او مسلط بودند.

و زنی را دیدم که کر و کور ولال در تابوتی از آتش بود و مغز سرش از بینیش بیرون می آمد و بدنش از شدت مرض جذام و پیسی قطعه قطعه بود.

و زنی را دیدم که در تنوری از آتش ، به پاهایش آویزان بود.

و زنی را دیدم که با قیچی های آتشین بدنش را از جلو و عقب قیچی می کردند.

وزنی را دیدم که صورت و دو دستش می سوخت و روده های خود را می خورد.

و زنی را دیدم که سرش ، سر خوک بود و بدنش ، بدن الاغ بود و یک میلیون عذاب بر او وارد بود.

و زنی را دیدم که به صورت سگ بود و آتش از پشتش داخل می شد و از دهانش خارج می شد و ملائکه ها با گرزهای آ تشین بر سر و بدنش می کوبیدند.

حضرت فاطمه (س) عرض نمود : حبیب من و نور چشم من بفرمایید که عمل و رفتار این زن ها چه بوده است که خدا چنین عذابی را برایشان قرار داده است؟

حضرت فرمودند : ای دخترم!

1- اما زنی که به موی سرش آویزان بود ، زنی بود که سرش را از مرد نامحرم نمی پوشانید.

2- و اما زنی که به زبانش آویزان بود ، زنی بود که شوهرش را آزار می داد.

3- و اما زنی که به سینه اش آویزان بود ، زنی بود که از رختخواب شوهرش کناره گیری می کرد.

4- و اما زنی که با پاهایش آویزان بود، زنی بود که بدون اجازه شوهرش از منزل بیرون می رفت.

5- و اما زنی که گوشت بدنش را می خورد، زنی بودکه بدنش را برای مردم زینت می کرد.

6- و اما زنی که دو دستش با دو پایش بسته بود و ما و عقرب ها بر او مسلط بودند، زنی بود که در وضو دقت نمی کرد و در پاکی و ناپاکی لباسش دقت نمی کرد و غسل جنابت و غسل حیض را انجام نمی داد و زن پاکیزه ای نبود و نسبت به نماز سهل انگار بود و آن را سبک می شمرد.

7- و اما زنی که کور و کر ولال بود ، زنی بود که از زنا بچه می آورد و به گردن شوهرش می انداخت.

8- و اما زنی که گوشت بدنش را با قیچی های آتشین قیچی می کردند ، آن زنی بود که خودش را برای مردهای نا محرم عرضه می نمود.

9- و اما زنی که صورت و بدنش می سوخت و خودش هم دل و روده اش را می خورد ، آن زنی بود که واسطه می شد بین دوتا نامحرم و زن و مرد نامحرم را به هم می رسانید.

10- واما زنی که سرش سر خوک بود و بدنش بدن الاغ بود ، زنی بود که نمامی می کرد ( یعنی سخن چینی میکرد و رابطه بین دو نفر را به هم میزد و بسیار دروغ می گفت ).

11- و اما زنی که به شکل سگ بود و آتش از پشتش داخل و از دهانش خارج می شد ، زنی بود که آوازه خوانی می کرد و ترانه می خواند و حسود بود.

بعد فرمود : وای بر زنی که شوهرش بر او غضب کند ، خوشا به حال زنی که شوهرش از او راضی باشد.[20]

خطبه دوّم

هفته جهاد كشاورزى

27 خرداد روز جهاد کشاورزی است. کشاورزی رکن اصلی هرکشور است که وابستگی در آن کشور را می تواند با تهديد بالقوه خارجی مواجه سازد در حالی که خود کفائی درمحصولات آن عزت ملت را بدنبال دارد. کشاورزان عزيز بايد توجه کنند که امروز عصر کشاورزی سنتی منقضی شده و بايد به کشاورزی صنعتی و علمی روی آورد. و اين نيز به علم کشاورزی و همکاری با مهندسين کشاورزی نياز دارد که استفاده بهينه از خاک و آب و بدست آوردن محصول زياد را بدنبال دارد.

سالروزوفات حضرت زينب كبرى(س) (62 ه.ق)

15 رجب سالروزوفات حضرت زينب كبرى(س) (62 ه.ق) وفات آن باوی اسلام را تسليت عرض می کنم.

فصل پرداخت زکات

يكي ازواجبات الهي زكات است كه درروايات يكي ازاركان اسلام شمرده شده است.اما اين واجب ازبقيه واجبها سخت است. أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ:" مَا فَرَضَ اللَّهُ عَلَى هَذِهِ الْأُمَّةِ شَيْئاً أَشَدَّ عَلَيْهِمْ مِنَ الزَّكَاةِ وَ فِيهَا تَهْلِكُ عَامَّتُهُمْ " يعنی " سخت تر از زکات بر امت واجب نشده است و عموم مردم در باره زکات هلاک حواهند شد."

زکات برای اين واجب شده است که قوتی برای فقراء و امتحانی برای اغنياء باشد . امام صادق (ع) فرمودند :« إِنَّمَا وُضِعَتِ الزَّكَاةُ اخْتِبَاراً لِلْأَغْنِيَاءِ وَ مَعُونَةً لِلْفُقَرَاءِ » کسی که زکات نمی دهد خداوند نمازش را نيز قبول نمی کند . امام باقر (ع) فرمودند :« إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَرَنَ الزَّكَاةَ بِالصَّلَاةِ فَقَالَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ فَمَنْ أَقَامَ الصَّلَاةَ وَ لَمْ يُؤْتِ الزَّكَاةَ لَمْ يُقِمِ الصَّلَاةَ"» و کسی که زکات پرداخت نکند مسلمان از دنيا نمی رود . امام صادق (ع) فرمودن :« مَنْ مَنَعَ قِيرَاطاً مِنَ الزَّكَاةِ فَلْيَمُتْ إِنْ شَاءَ يَهُودِيّاً أَوْ نَصْرَانِيّاً » در قيامت نيز عذاب سختی دارد. پيامبر اسلام (ص) فرمودند :« مَا مِنْ ذِي زَكَاةِ مَالٍ نَخْلٍ أَوْ زَرْعٍ أَوْ كَرْمٍ يَمْنَعُ زَكَاةَ مَالِهِ إِلَّا قَلَّدَهُ اللَّهُ تُرْبَةَ أَرْضِهِ يُطَوَّقُ بِهَا مِنْ سَبْعِ أَرَضِينَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ"».

دور تازه اجراى طرح امنيت اخلاقى

اجراى طرح امنيت اخلاقى از 25 خرداد در تهران بزرگ و استان‏هاى گيلان و مازندران آغاز شد. در اين طرح بر اساس آنچه كه اعلام شده، با افراد بدپوشش، مزاحمان نواميس و آلودگى‏هاى صوتى، اراذل و اوباش و موادفروشان و معتادان و دارندگان ماهواره برخورد خواهد شد. با توليدکنندگان و توزيع کنندگان لباسهای تنگ و چسبان و مصرف کنددگان برخورد خواهد شد. آنچه مسلم است اين‏كه مردم از وضعيت كنونى راضى نيستند و سلامت خانواده‏ها در معرض آسيب جدى قرار گرفته است. اما مهم‏تر از اين موارد، انجام كارهاى عميق فرهنگى است كه دستگاه‏هايى همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و صدا و سيما و روحانيت معظم متولى آن هستند. قانون عفاف و حجاب وظيفه همه دستگاه‏هاى اجرايى و دولتى را در اين زمينه مشخص كرده و ضرورى است رئيس جمهورى و دولت خدمتگزار نيز براى جلب رضايت مردم، حمايت از اين قانون را مدنظر قرار دهند. قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مصوب شوراى عالى انقلاب فرهنگى، كامل‏ترين طرحى بود كه پس از پيروزى انقلاب جهت گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تدوين شده است، اين قانون بيش از 26 دستگاه دولتى و عمومى را براى مقابله با بدحجابى درگير كرده و يك طرح كارشناسى و مورد تاييد رهبر انقلاب براى گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بود، اما تاكنون مسؤولان از اجراى آن سر باز زده و در خصوص عدم اجراى آن هيچ توضيح قانع‏كننده‏اى ارائه نكرده‏اند. در كنار كار فرهنگى عميق و ريشه‏دار و برخوردهاى قاطعنانه نيروى انتظامى بايستى زمينه ازدواج جوانان را فراهم كرد. بايد سن ازدواج را كه هم‏اكنون به شدت بالا رفته كاهش داد و ازدواج‏هايى را كه منجر به طلاق مى‏گردد را به حداقل ممكن رساند.



[1] - بحارالأنوار ج : 76 ص : 299

[2] - بحارالأنوار ج : 76 ص : 300

[3] - من‏لايحضره‏الفقيه ج : 1 ص : 122

[4] - وسائل‏الشيعة ج : 4 ص : 460

[5] - من‏لايحضره‏الفقيه 1 123

[6] - وسائل‏الشيعة ج : 4 ص : 460

[7] - الكافي 6 480

[8] - الكافي 6 480

[9] - من‏لايحضره‏الفقيه ج : 1 ص : 123

[10] - الكافي 6 480

[11] - بحارالأنوار 16 249

[12] - الكافي 6 439

[13] - وسائل‏الشيعة ج : 4 ص : 460

[14] - وسائل‏الشيعة 2 90

[15] - الكافي 6 480

[16] - بحارالأنوار ج : 76 ص : 306

[17] - بحارالأنوار 72 452

[18] - الكافي 5 509

[19] - بحار، ج 103، ص 249.

[20] - بحار الانوار –جلد 18 صفحه 351

 
طراح و برنامه نویس: اکین