خطبه های نماز جمعه مورخه 20/03/1390 PDF چاپ نامه الکترونیک
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۱

خطبه های نماز جمعه مورخه 20/03/1390

اطاعت های واجب

حداقل در مورد واجب است زن از شوهر اطاعت کند.

الف- اطاعت در مسائل جنسی

ب- اطاعت در خروج از منزل

اطاعت در مسائل جنسی

بر زن واجب است كه در مسائل جنسى همواره و در هر شرايطى (جز در حرام مثل آميزش در حال روزه و يا حيض ) خود را در اختيار شوهر قرار دهد و او را منع نكند.

پيامبر اسلام (ص) فرمودند :« لَا يَحِلُّ لِامْرَأَةٍ أَنْ تَنَامَ حَتَّى تَعْرِضَ نَفْسَهَا عَلَى زَوْجِهَا تَخْلَعَ ثِيَابَهَا وَ تَدْخُلَ مَعَهُ فِي لِحَافِهِ فَتُلْزِقَ جِلْدَهَا بِجِلْدِهِ فَإِذَا فَعَلَتْ ذَلِكَ فَقَدْ عَرَضَتْ»[1] يعنی " برزن جايز نيست بخوابد مگر اينکه خود را بر شوهرش عرضه کند ، لباسش را در آورد و با او به رختخواب وارد شود و بدنش را به بدن شوهر بچسباند. اگر اين کارها را بکند خود را عرضه کرده است."

امام باقر (ع) می فرمايد : پيامبر اسلام (ص) فرمودند :« لِلنِّسَاءِ لَا تُطَوِّلْنَ صَلَاتَكُنَّ لِتَمْنَعْنَ أَزْوَاجَكُنَّ»[2] يعنی " بر زنان لازم است به قصد ممانعت از شوهر، نمازشان را طولانی نکنند."

امام صادق (ع) می فرمايد: زنی خدمت پيامبر آمدند ، حضرت به وی فرمودند : « لَعَلَّكِ مِنَ الْمُسَوِّفَاتِ» يعنی " شايد تو از مسوفات هستی ." آن زن پرسيد : « وَ مَا الْمُسَوِّفَاتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ ؟ » يعنی " يارسول الله مسوفات چيست ؟ " حضرت فرمودند :« الْمَرْأَةُ الَّتِي يَدْعُوهَا زَوْجُهَا لِبَعْضِ الْحَاجَةِ فَلَا تَزَالُ تُسَوِّفُهُ حَتَّى يَنْعُسَ زَوْجُهَا وَ يَنَامَ فَتِلْكَ لَا تَزَالُ الْمَلَائِكَةُ تَلْعَنُهَا حَتَّى يَسْتَيْقِظَ زَوْجُهَا »[3] يعنی " زنی شوهر برای برخی از حاجتش او را می خواند و او تعلل می کند و می گويد بزودی می آيم ، تا اينکه شوهر به خواب می رود. فرشتگان بر چنين زنی دائما لعنت می فرستند تا شوهر از خواب بيدار شود."

امام باقر (ع) فرمودند : زنی خدمت پيامبر اسلام (ص) آمد و پرسيد ، حق شوهر چيست؟ حضرت فرمودند:«أَنْ تُطِيعَهُ وَ لَا تَعْصِيَهُ وَ لَا تَصَدَّقَ مِنْ بَيْتِهِ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ لَا تَصُومَ تَطَوُّعاً إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ لَا تَمْنَعَهُ نَفْسَهَا وَ إِنْ كَانَتْ عَلَى ظَهْرِ قَتَبٍ وَ لَا تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِهَا إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ إِنْ خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا بِغَيْرِ إِذْنِهِ لَعَنَتْهَا مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ وَ مَلَائِكَةُ الْأَرْضِ وَ مَلَائِكَةُ الْغَضَبِ وَ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ حَتَّى تَرْجِعَ إِلَى بَيْتِهَا » يعنی " از شوهر اطاعت کند و با او مخالفت نکند. بدون اجازه وی از خانه اش صدقه ندهد وبدون اجازه وی روزه مستحبی نگيرد و خود را در اختيار وی بگذارد گرچه در باشد. بدون اجازه وی از منزل خارج نشود . اگر بدون اجازه شوهر از خانه خارج شود ملائکه آسمان و زمين و ملائکه غضب و رحمت بر او لعنت می فرستند تا به خانه برگردد."

آن زن گفت: « يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَقّاً عَلَى الرَّجُلِ » يعنی " چه کسی بزگ ترين حق را بر دارد ؟"

حضرت فرمودند : پدر شخص

زن پرسيد :« يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَقّاً عَلَى المَرْأَةِ ؟» يعنی " چه کسی بزگ ترين حق را بر زن دارد؟ "

حضرت فرمودند : شوهر زن.

زن پرسيد آيا من نيز به اندازه شوهر که برگردن زن حق دارد ، بر گزدن شوهرم حق دارم؟

حضرت فرمود : نه . يک صدم آن حق را نداری.

آن زن گفت : « وَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَا يَمْلِكُ رَقَبَتِي رَجُلٌ أَبَداً»[4] يعنی " قسم به خدائی که تو را به نبوت مبعوث نمود من خودم را در اختيار هيچ مردی نمی گذارم."

امام صادق (عليه السلام) فرمود :«خَيْرُ نِسائِكُمُ الَّتى اِذا خَلَتْ مَعَ زَوْجِها خَلَعَتْ لَهُ دِرْعَ الْحَياءِ وَ اِذا لَبِسَتْ لَبِسَتْ دِرْعَ الْحَياءِ.»[5] يعنی " بهترين زنان شما زنى است كه چون با شوهر خلوت كند و جامه از تن برگيرد پرده حيا را نسبت به شوهر خود به دور افكند « همه گونه و به هر شكل در اختيار شوهر باشد » و چون جامه بر تن پوشد، لباس حيا را نيز همراه آن بپوشد."

اطاعت در خروج از منزل

يکی از موارد اطاعتهای واجب که زن بايد آن را رعايت کند ، خروج از منزل است. اکثر فقهاء می گويند: زنى كه عقد دائمى شده نبايد بدون اجازه شوهرش از خانه بيرون رود. خروج از خانه حتى اگر براى صله رحم و يا ديدن پدر و مادر و بستگان نزديك باشد، بدون اجازه شوهر حرام است .[6] اگر زن اطمينان دارد كه شوهرش رضايت دارد و اجازه مى‏دهد، خروجش از منزل اشكال ندارد.

اگر خانمى از شوهرش اجازه گرفت به محلى برود، آيا مى‏تواند از آنجا به محل ديگرى برود؟ مثلاً به خانه خواهر يا مادر خود برود؟ بايد به اندازه رضايت شوهر عمل کند و اگر بداند شوهر به اين اندازه راضی است می تواند برود.

اگر خانمى بدون اجازه شوهرش از منزل خارج شود، چنانچه به عنوان ترك شوهر و قهر باشد ناشزه است؛ و در سفر نماز و روزه‏اش تمام است و در غير اينصورت احتياطاً جمع كند(هم شكسته بخواند و هم تمام) و در هر حال بايد برگردد. اگر با لباسى كه شوهر در اختيار او گذاشته نماز بخواند، چنانچه شوهر راضى نباشد نمازش باطل است ولى روزه او صحيح است هر چند معصيت كرده است.

در روايات وارد شده است « نَهى رَسُولُ اللّهِ اَنْ تَخْرُجَ الْمَرْأَةُ مِنْ بَيْتِها بِغَيْرِ اِذْنِ زَوْجِها فَاِنْ خَرَجَتْ لَعَنَها كُلُّ مَلَك فِى السَّماءِ وَ كُلُّ شَىْء تَمُرُّ عَلَيْهِ مِنَ الْجِنِّ وَ الاِْنْسِ حَتّى تَرْجِعَ اِلى بَيْتِها.» يعنی " رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) از بيرون رفتن زنان از خانه بدون اجازه شوهر نهى كردند، اگر زن بدون اجازه و رضاى شوهر خارج شود تمام ملائكه آسمان و هر جن و انسى كه بر او مى گذرد لعنتش مى كنند تا به خانه بازگردد."

اطاعت از شوهر

مردى از انصار قصد مسافرت داشت . به همسرش گفت : تا من ازمسافرت بر نگشته ام تو نبايد از خانه بيرون بروى.

پس از مسافرت شوهر، زن شنيد پدرش بيمار است.كسى را نزد پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرستاد و پيغام داد كه شوهرم مسافرت رفته و به من گفته است تا برنگشته ، از منزل خارج نشوم . اكنون شنيده ام پدرم سخت بيمار است ، اجازه فرماييد من به عيادتش ‍ بروم.

پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود:در خانه ات بنشين و از شوهرت اطاعت كن!

چند روزى گذشت . زن شنيد كه مرض پدرش شدت يافته . بار دوم خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله پيغامى فرستاد كه يا رسول الله ! اجازه مى فرماييد به عيادت پدر بروم؟

حضرت فرمود: نه ! در خانه ات بنشين و از شوهرت اطاعت نما!

پس از مدتى شنيد پدرش فوت كرد. بار سوم كسى را فرستاد و پيغام داد كه پدرم از دنيا رفته ، اجازه فرماييد بروم در مراسم عزاداريش شركت كنم ، برايش نماز بخوانم؟

پيامبر صلى الله عليه و آله اين دفعه هم اجازه نداد و فرمود:در خانه ات بنشين و از همسرت اطاعت كن!

پدرش را دفن كردند. پس از آن پيغمبر صلى الله عليه و آله كسى را به سوى آن زن فرستاد و فرمود: به او بگوييد « ان الله قد غفر لك ولا بيك بطاعتك لزوجك »يعنی " به خاطر اطاعت تو از همسرت ، خداوند گناهان تو و پدرت را بخشيد."[7]

خطبه دوّم

روز جهانى صنايع دستى

20خرداد روز جهانى صنايع دستى نامگذاری شده است.يکی از فرصتهای مهم اشتغال در شهرستان گرمی توجه بيشتر به صنايع دستی است. روزی بود که در اکثر روستاهای ما تعداد کثيری از مردم از راه بافتن قالی در فصل زمستان امرار معاش می کردند. امروز اگر دولت برای صنايع دستی برنامه ريزی کند و به مردم کمک فکری و مالی نمايد با ايجاد اشتغال خانگی و يا تعاونی افراد بسياری را می تواند از بيکاری نجات دهد. تنوع صنايع دستی و زود بازدهی آن در کنار حمايتهای فکری و مالی دولت در رفع فقر و بيکاری می تواند بسيار مؤثر باشد.

ولادت حضرت امام محمد تقى «جواد الائمه»(ع) (195 هق)

10رجب سالروزولادت حضرت امام محمد تقى «جواد الائمه»(ع) (195 هق) است. امام رضا (ع) 40 ساله بود که هنوز فرزندی نداشت که خدای متعال امام جواد را به وی عطا نمود. هنگام شهات امام رضا (ع) امام جواد هشت ساله بودند يعنی در سن هشت سالگی به امامت رسيدند. همين ضغر سنی که حکومت وقت را نيز به شيطنت واداشته بود در بين شيعيان اختلاف ايجاد کرد.

اما از آنجا که حضرت جواد (علیه‌السلام) نخستین امامی بود که در سن کودکی جانشین پدر بزرگوار خود امام رضا (علیه‌السلام) گشت طبعاً بین ضعفای شیعه و همچنین علماء اهل سنت و فِرَق دیگر این سؤال پیش می‌آمد که چگونه یک انسان ۸ ساله می‌تواند مسؤولیت حساس و سنگین امامت و پیشوایی مسلمانان را برعهده بگیرد و بعبارت دیگر آیا ممکن است انسانی در چنین سن بتواند جانشین پیامبر خدا باشد؟

از اینرو گروههای مختلفی از شیعیان برای اطمینان قلب از راههای دور و نزدیک به محضر امام (علیه‌السلام) شرفیاب شده و بعد از سؤالهای گوناگونی که از جنابش می پرسیدند و معجزات و غیب‌گویی‌های حضرت، دلشان آرام گشته و به امامت آنحضرت اقرار می‌کردند. مجالس زیادی امام (علیه‌السلام) برای پاسخ گویی به سؤالات ایشان حاضر شد و از آنجا که علم او علم رسول الله بود به تمامی سؤالات ایشان پاسخ می‌داد. مناظراتی با امام تشکيل داده شد و در تمام آن مناظرات امامت آن حضرت محرز شدو در نهايت در 25 سالگی امام را به شهادت رساندند.

ميلاد حضرت اميرالمؤمنين على‏بن‏ابيطالب(ع)

13رجب سالروزميلاد حضرت اميرالمؤمنين على‏بن‏ابيطالب(ع) است. شخصيت حضرت امير (ع) طوری است که سخن گفتن از حقيقت آن بسيار سخت است. شخصيتی که دوست و دشمن بهترين کلمات را در شأن آن حضرت بيان کرده اند. يکی از ابعاد برجسته حضرت عدالتخواهی بود. آنحضرت به هيچ وجه حاضر نبود در اجرای عدالت کوتاهی کند چون می دانست تمام فضايل اجتماعی تنها در صورتی خود را نشان خواهد داد که عدالت اجرا شود.

وقتی به خلافت رسيد در بيت المال براساس عدالت تصرف کرد و فقط عدالت را محور قرار داد. حضرت امير (عليه الّسلام ) در دوران اندک حکومت خود نه امتيازی به اطرافيان داد و نه اجازه رانت خواری ، که خود آنحضرت در مورد برادرش عقيل چنين می گويد:« وَ اللَّهِ لَقَدْ رَأَيْتُ عَقِيلًا وَ قَدْ أَمْلَقَ حَتَّى اسْتَمَاحَنِي مِنْ بُرِّكُمْ صَاعاً وَ رَأَيْتُ صِبْيَانَهُ شُعْثَ الْأَلْوَانِ مِنْ فَقْرِهِمْ كَأَنَّمَا سُوِّدَتْ وُجُوهُهُمْ بِالْعِظْلِمِ»[8] يعنی " عقيل را ديدم که بشدت فقير شده بود و از من می خواست که يک من گندم شما را به او ببخشم. کودکانش را ديدم که از گرسنگی موهايشان ژوليده و رنگشان بر اثر فقر تغيير يافته و مثل اينکه صورتشان با نيل رنگ شده بود ."

عقيل برادر پدری و مادری حضرت امير (عليه الّسلام ) است و بيست سال از حضرت بزرگتر و از هر دوچشم نابينا و دارای عائله و مستمند و ناتوان است ، اما حق و سهم خود و خانواده اش را از بيت المال دريافت داشته و ديگر سهمی ندارد. فقر و فاقه و در ماندگی او را از پای در انداخته و به برادرش که حاکم اسلامی است مراجعه نموده است و فقط سه کيلو گندم از سهم مسلمانان را تقاضا می کند.امّا حضرت امير (عليه الّسلام ) نه تنها گندم نمی دهد بلکه برای متنبه کردن وی آهنی را گداخته می کند و به نزديک دست عقيل می آورد و صدای ناله اش بلند می شود ، آنگاه حضرت امير (عليه الّسلام ) خطاب به وی می فرمايد:« أَ تَئِنُّ مِنْ حَدِيدَةٍ أَحْمَاهَا إِنْسَانُهَا لِلَعْبِهِ وَ تَجُرُّنِي إِلَى نَارٍ سَجَرَهَا جَبَّارُهَا لِغَضَبِهِ أَ تَئِنُّ مِنَ الْأَذَى وَ لَا أَئِنُّ مِنْ لَظًى‏»[9]يعنی " ای عقيل ! از نزديک شدن آهن مختصری که داغ شده است،می نالی ، لکن مرا به آتش عظيمی می کشانی که خداوند از خشم خود آفريده است؟ تو از يک آزارکوچک ، می نالی ، اما من ، از شراره های آتش خشم خدا ننالم؟ ."

حضرت امير(ع)، در عدالت چنان استوار بود که هر سختى را پذيرا بود، اما بى عدالتى را هرگز، هر ناملايمى را در راه حق خوش مى‏داشت، اماذرّه‏اى ستم بر بندگان خدا را هرگز! مى‏فرمود:

« سوگند به خدا، اگرشب را به روى خارهاى سعدان بيدار به سر برم، و يا در غلها و زنجيرها بسته و کشيده شوم، برايم محبوبتر است از اين است که خدا و رسولش را روز قيامت در حالى ملاقات کنم که به بعضى از بندگان ستم روا داشته وچيزى از اموال دنيا را غصب کرده باشم»[10].

آغاز ايام البيض (اعتكاف)

13 ، 14 و 15 رجب روز اعتکاف است. اعتکاف سه روز خلوت کردن با خدا و غير خدا را رها نمودن است. سه روز در گوشه مسجد زمزمه می کند « » کسانی که در اعتکاف شرکت می کنند بايد غذای خودشان را خودشان تأمين کنند ولی اين امر مشگی بوجود می آورد. از خيرين انتظار اين است که به معتکفين کمک کنند.

مکتب امام خمينی (ره)

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جمع اقشار كثيرى از ملت ايران كه در مراسم بزرگداشت سالگرد رحلت حضرت امام خمينى - رحمت الله عليه - گردآمده بودند، بياناتى مهم و پرمحتوا بود كه لازم است براى درك بهتر شرايط كنونى كشور و نيز نقش و جايگاه جمهورى اسلامى در منطقه با دقت بيشترى به محتواى آن توجه گردد. نگاهى به بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى نشان مى‏دهد كه اين بيانات را مى‏توان چنان كه معظم له به تصريح بيان داشته‏اند، به دو بخش كلى داخلى و منطقه‏اى تقسيم كرد.

در بخش داخلى، مقام معظم رهبرى به تفصيل از مكتب ماندگار امام خمينى - رحمت الله عليه - سخن به ميان آوردند و با مرورى بر شاخصه‏هاى اصلى اين مكتب، خاطرنشان ساختند كه مكتب امام يك راهنماى نظرى و عملى است كه كشور و ملت را به عزت و پيشرفت و عدالت مى‏رساند. ايشان خاطرنشان ساختند كه مكتب امام يك بسته كامل است كه شامل سه بعد معنويت، عقلانيت و عدالت مى‏شود و در مورد هر يك از اين سه بعد از شاخصه‏هاى مكتب امام خمينى، به ذ كر نمونه‏هايى پرداختند كه سرفصل‏هاى آن را مى‏توان در فهرست زير ديد:

1. بعد عقلانيت امام؛ نمونه‏هايى از عقلانيت امام: انتخاب نظام جمهورى اسلامى، عدم انعطاف در مقابل دشمن مهاجم، تزريق روح اعتماد به نفس و خوداتكايى در ملت، تدوين قانون اساسى، تفهيم اين مطلب به ملت كه آن‏ها صاحب و مالك اين كشورند و...

2. بعد معنويت امام؛ نمونه‏هايى از بعد معنويت امام: اخلاص خود او؛ توصيه‏هاى امام به مسؤولان در باب اهل توكل، اهل اعتماد به خدا و اهل حسن‏ظن به خدا بودن و عمل خود امام به اين امر؛ سيره شخصى امام در اهل تضرع، اهل توسل و اهل استمداد از خدا بودن، رعايت اخلاق از سوى امام و دعوت مسؤولان به آن؛ خود را برتر از انتقاد نديدن؛ خود را بى‏عيب و نقص ندانستن؛ پرهيز از غرور.

3. بعد عدالت امام؛ نمونه‏هايى از بعد عدالت امام: اصرار بر تكيه بر طبقات ضعفا و خدمت به محرومين؛ پرهيز از اشرافيگرى؛ تلاش براى ارائه خدمات به اقصى نقاط كشور؛ توصيه به مردمى‏بودن مسؤولين و انتخاب مسؤولان از ميان مردم؛ مخالفت با تكيه به ثروت و تكيه به قدرت براى گرفتن مسؤوليت و...

مقام معظم رهبرى با تأكيد بر همين امر خاطرنشان ساختند كه مكتب امام و پايبندى به آن، سطح عزت ملى و شرافت بين‏المللى ما را بالا آورده است و در پاسدارى از اين مكتب بايد توجه داشته باشيم كه اين سه بعد فداى يك‏ديگر نشود و پايبندى به يكى، بهانه‏اى براى زير پا گذاشتن ديگرى نشود. آنگاه ايشان مواردى از چنين خطرى را ذ كر نمودند كه بر اساس آن، پايبندى به يكى از اين سه بعد يا ادعاى پايبندى به يكى از اين سه بعد، بهانه‏اى براى زير پا گذاشتن ديگر ابعاد مى‏گردد و اين موارد در حقيقت خروج از مكتب امام است.

در ادامه نكات مهم اين سخنرانى مى‏توان به تقدير رهبر معظم انقلاب از ملت ايران و جوانان انقلابى اشاره كرد كه ايشان خاطرنشان ساختند كه ملت ما اين راه را خوب حركت كرده است و راه امام را حفظ كرده است و جوانان انقلابى امروز ما، از جوانان انقلابى آغاز انقلاب، اگر از لحاظ ايمان و تقوا و استحكام عقيده بهتر نباشند، عقب‏تر نيستند. بر همين اساس مقام معظم رهبرى به مصاديقى از حركت ملت پس از رحلت امام(ره) در اين مسير اشاره نمودند كه از جمله به خنثى كردن فتنه 78 و خنثى كردن فتنه 88 مى‏توان اشاره نمود. ايشان خاطرنشان ساختند كه پايدارى مردم در راه امام باعث شده است كه مسؤولين توانسته‏اند خدمت‏رسانى را گسترش بدهند و كارهاى بزرگى انجام دهند.

اما دومين بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب به مسائل منطقه اختصاص داشت كه ايشان اين حوادث را بسيار مهم و تأثيرگذار و تاريخ‏ساز خواندند و تأكيد نمودند كه على‏رغم خواست دشمنان مردم منطقه خصوصاً آمريكا و اسرائيل، حركات مردم محكوم به پيروزى است. ايشان خاطرنشان كردند كه شاخص عمده در حركت مردمىِ اين كشورها سه چيز است: يكى اسلامى بودن، يكى ضد آمريكا و صهيونيست بودن، و يكى مردمى بودن و آنگاه با تأكيد بر موضع به حق جمهورى اسلامى در اين ميان بيان داشتند كه موضع ما در مقابل اين حركتهاى مردمى روشن است: هر جا حركت اسلامى است، مردمى است، ضد آمريكايى است، ما با اين حركت همراهيم؛ اما اگر در جايى ببينيم با تحريك آمريكايى‏ها، با تحريك صهيونيستها، يك حركتى به راه افتاده است، با آن حركت همراهى نمى‏كنيم.

ايشان به ملتهاى منطقه تذكر دادند كه بايد مراقب باشند؛ دشمن از در بيرون رفته است، از پنجره بر نگردد و در عين حال بايد مراقب حركات تفرقه‏افكنانه دشمنان باشند و در نهايت با تأكيد بر مواضع جمهورى اسلامى در مسأله فلسطين بيان داشتند كه موضع ما در مقابل فلسطين هم موضع روشنى است. ما معتقديم سرزمين فلسطين، كشور فلسطين، يكجا متعلق به فلسطينى‏هاست.



[1] - وسائل‏الشيعة 20 176

[2] - وسائل‏الشيعة 20 176

[3] - الكافي ج : 5 ص : 509

[4] - الكافي ج : 5 ص : 508

[5] -ازدواج در اسلام/67.

[6] - امام :تحريرالوسيله، كتاب نكاح، فصل فى النشوز ، قبل از مسئله 1 و توضيح المسائل ،مسئله 2412. بهجت: توضيح المسائل، مسأله 1897. تبريزى: توضيح المسائل، مسأله 2421.فاضل: توضيح المسائل، مسأله 2480 .مكارم (19)

[7] - بحار: ج 22، ص 145.

[8] - نهج البلاغه ، خطبه 224 – بحارالأنوار، علامه مجلسی ، ج 41 ، ص162

[9] - نهج البلاغه خطبه 224 – بحارالأنوار ، علامه مجلسی ، ج41 ، ص162

[10] -

 
طراح و برنامه نویس: اکین