خطبه های نماز جمعه مورخه 05/01/1390 PDF چاپ نامه الکترونیک
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۵

خطبه های نماز جمعه مورخه 05/01/1390

به چند طايفه دختر ندهيد

در معارف الهى آمده فرزند امانت خدا و نعمت حق و احسان پروردگار به انسان است. حفظ امانت حق به اين است كه به تربيت دينى و اخلاقى او توجه شود، و به هنگام ازدواج براى او همسر پاك و پاكيزه اى انتخاب شود.

دخترى كه به خانه شوهر مى رود تحت تأثير خانه و خانواده شوهر و خود شوهر قرار مى گيرد، و در هر صورت در آن محيط برنامه هائى به وسيله شوهر از او خواسته مى شود، بايد به آن خانه اى كه مى رود خانه اى الهى و خانواده اى مؤمن باشد، و همسرش از حسنات باطنى و ظاهرى در حدّ استعداد و طاقتش برخوردار باشد، به اين خاطر آئين الهى از شوهر دادن دختر به افرادى كه واجد شرايط الهى و اسلامى نيستند منع اكيد فرموده در روايتى از قول رسول حق صل الله عليه و آله آمده:« اِنَّمَا النِّكاحُ رِقٌّ فَاِذا اَنْكَحَ اَحَدَكُمْ وَليدَةً فَقَدْ اَرَقَّها فَلْيَنْظُرْ اَحَدُكُمْ لِمَنْ يُرِقُّ كَريمَتَهُ.»[1] يعنی " نكاح يك نوع بندگى و اطاعت است، فردى از شما وقتى دخترش را شوهر مى دهد، او را در مدار طاعت و بندگى شوهر درمى آورد، لازم است هر يك از شما دقت كند، كه دخترش را در اختيار چه كسى قرار مى دهد."

در احاديث ما وارد شده است که به چند طايفه دختر ندهيد. در اينجا لازم است به چند نمونه از آنها اشاره نماييم.

1- شرابخوار

يکی از مواردی که تأکيد شده است به آنها شوهر ندهيد فرد شرابخوار است. پيامبر اسلام (ص) فرمودند :« مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ بَعْدَ ما حَرَّمَهَا اللّهُ عَلى لِسانى فَلَيْسَ بِأَهْل اَنْ يُزَوَّجَ اِذا خَطَبَ »[2] يعنی " هر كس شراب را بعد از اينكه من آن را از جانب خدا حرام کردم بنوشد ، اگر به خواستگاری دخترتان آمد به وی ندهيد."

امام هشتم حضرت رضا(عليه السلام) فرمود : « وَ اِيّاكَ اَنْ تُزَوِّجَ شارِبَ الْخَمْرِ، فَاِنْ زَوَّجْتَهُ فَكَأَنَّما قَدَّمَتْ اِلَى الزِّنا.»[3] يعنی " بترس از اين كه دختر به شرابخوار بدهى، كه اگر او را به چنين تبهكارى شوهر دهى گويا آن عفيفه كريمه را به زنا داده اى!!

حرمت شراب در تمام اديان

شرب خمر يکی از گناهانی است که تمام اديان آسمانی آن را حرام کرده اند و حرمت آن فقط مختص به دين مقدس اسلام نيست. امام رضا (عليه الّسلام ) فرمودند:« مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً قَطُّ إِلَّا بِتَحْرِيمِ الْخَمْرِ»[4] يعنی " خداوند متعال هيچ پيامبری را مبعوث نکرده است مگر اينکه شراب در دين او حرام بوده است". واز امام صادق (عليه الّسلام ) نقل شده است که فرمودند:« مَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِيّاً قَطُّ إِلَّا وَ فِي عِلْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّهُ إِذَا أَكْمَلَ لَهُ دِينَهُ كَانَ فِيهِ تَحْرِيمُ الْخَمْرِ وَ لَمْ تَزَلِ الْخَمْرُ حَرَاماً »[5] يعنی " خداوند هيچ پيامبری را مبعوث نکرده است مگر اينکه در علم خدا اين بوده است که وقتی دين آن پيامبر تکميل شد شراب در آن حرام خواهد شد. و شراب هميشه حرام بوده است".

شراب يکی از آن چيزهائی است که دارای مفاسد است و مهم ترين مفسده آن اين است که عقل انسان را از بين می برد و به همين دليل « خمر » گفته می شود چون خمر به معنای پوشاننده است.و عوارضات فراوان جسمانی و روحانی برای انسان در پي دارد. وجود همين مفسده و مفاسد ديگر باعث شده است که خدای متعال ، شراب را حرام نمايد.

دين اسلام به شراب آنقدر حساسيّت نشان داده است که حتی فرموده است که در کنار سفره ای که در آن شراب گذاشته اند ننشينيد. پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه و آله وسلم) فرمودند :«مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يَأْكُلُ عَلَى مَائِدَةٍ يُشْرَبُ عَلَيْهَا الْخَمْرُ »[6] يعنی " هرکس به خدا و روز قيامت ايمان دارد از سفره ای که در آن شراب می خورند ، غذا نخورد". همچنين آن حضرت فرمودند : « مَلْعُونٌ مَنْ جَلَسَ عَلَى مَائِدَةٍ يُشْرَبُ عَلَيْهَا الْخَمْرُ »[7] يعنی " از رحمت خدا دور است آن کسی که در کنار سفره ای که در آن شراب است بنشيند."

در روايت وارد شده است که :«لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی اللّه عليه و آله وسلّم) الْخَمْرَ وَ عَاصِرَهَا وَ مُعْتَصِرَهَا وَ بَائِعَهَا وَ مُشْتَرِيَهَا وَ سَاقِيَهَا وَ آكِلَ ثَمَنِهَا وَ شَارِبَهَا وَ حَامِلَهَا وَ الْمَحْمُولَةَ إِلَيْهِ »[8] يعنی " رسول خدا (صلی اللّه عليه و آله وسلّم) لعنت کرده است شراب را ، و سازنده آن را ، فروشنده آن را ، خريدار آن را ، و کسی که درخت آن را آب دهد ، و کسی که قيمت آن را بخورد ، و کسی که آن را بنوشد ، و کسی که آن را حمل کند و کسی که شراب به سوی او برده می شود".

صله رحم ، عيادت از مريض و تشييع جنازه در اسلام بسيار سفارش شده است ، ولی روايت می گويد کسی که شراب می خورد ، اگر مريض شد به عيادتش نرويد ، اگر مرد تشييع جنازه نکنيد.

پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه و آله وسلم) فرمودند :«شَارِبُ الْخَمْرِ لَا يُعَادُ إِذَا مَرِضَ وَ لَا يُشْهَدُ لَهُ جَنَازَةٌ وَ لَا تُزَكُّوهُ إِذَا شَهِدَ وَ لَا تُزَوِّجُوهُ إِذَا خَطَبَ وَ لَا تَأْتَمِنُوهُ عَلَى أَمَانَةٍ »[9] يعنی " کسی که شراب می خورد ، اگر مريض شد به عيادتش نرويد و اگر از دنيا رفت به تشييع جنازه اش نرويد ، و اگر شهادت داد او را نپذيريد ، اگر از شما خواستگاری کرد به او دختر ندهيد و امانتی به او نسپاريد".

قبول نشدن نماز شرابخوار

در روايات متعدد وارد شده است که نماز شرابخوار قبول نيست. امام صادق ( عليه السلام ) فرمودند :« مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاةً أَرْبَعِينَ يَوْماً »[10] يعنی " هرکس شراب بخورد خداوند چهل روز نماز او را نمی پذيرد ". مردی از امام صادق ( عليه السلام ) پرسيد : آيا ترک نماز بدتر است يا خوردن شراب ؟ امام فرمودند : خوردن شراب بدتر است و اضافه فرمودند چون شرابخوار در حال مستی خدايش را نمی شناسد.[11] باز امام صداق ( عليه السلام ) فرمودند :« مَنْ شَرِبَ مُسْكِراً انْحَبَسَتْ صَلَاتُهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً وَ إِنْ مَاتَ فِي الْأَرْبَعِينَ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً فَإِنْ تَابَ تَابَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ »[12] يعنی " هرکس شراب بخورد نمازش چهل روز حبس می شود و اگر در اين مدت از دنيا برود مانند جاهليّت مرده است و اگر توبه کند خداوند توبه اش را م پذيرد".

در مذمت شرابخواری همين بس که فرد شرابخوار همرديف بت پرست معرفی شده است. امام صادق ( عليه السّلام ) فرمودند : « الشُّرْبُ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ وَ مُدْمِنُ الْخَمْرِ كَعَابِدِ وَثَنٍ »[13] يعنی " شرابخواری کليد تمام بديهاست. وکسی که دائما شراب می خورد مانند بت پرست است". در همين مضموم نيز از پيامبر ( صلی اللّه عليه و آله وسلّم ) نقل شده است[14]. در روايت مدمن خمر را که مانند بت پرست معرفی کرده است کسی می داند که هروقت شراب پيدا کند می خورد.[15] و امام صادق ( عليه السّلام ) فرمودند: " مدمن خمر آن کسی نيست که هر روز شراب می خورد بلکه کسی است خود را برای خوردنش آماده کرده است و هروقت پيدا کند می خورد".

ابو بصير از امام صادق يا امام باقر ( عليهماالسلام ) نقل کرده است که فرمودند :« إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ لِلْمَعْصِيَةِ بَيْتاً ثُمَّ جَعَلَ لِلْبَيْتِ بَاباً ثُمَّ جَعَلَ لِلْبَابِ غَلَقاً ثُمَّ جَعَلَ لِلْغَلَقِ مِفْتَاحاً فَمِفْتَاحُ الْمَعْصِيَةِ الْخَمْرُ »[16] يعنی " خدای متعال گناهان را در يک حانه ای قرار داده است که درش قفل شده است و کليد آن خوردن شراب است."

شرابخوار در قيامت

امام باقر ( عليه السلام ) فرمودند:« يُؤْتَى شَارِبُ الْخَمْرِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مُسْوَدّاً وَجْهُهُ مُدْلَعاً لِسَانُهُ يَسِيلُ لُعَابُهُ عَلَى صَدْرِهِ وَ حَقٌّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَسْقِيَهُ مِنْ طِينَةِ خَبَالٍ أَوْ قَالَ مِنْ بِئْرِ خَبَالٍ قَالَ قُلْتُ وَ مَا بِئْرُ خَبَالٍ قَالَ بِئْرٌ يَسِيلُ فِيهَا صَدِيدُ الزُّنَاةِ »[17] يعنی " در روز قيامت شرابخوار را می آورند در حال که صورتش سياه است و زبانش از دهن بيرون آمده آبش به سينه اش می ريزد . و برخدا شايسته است که اورا از طينه خبال ويا فرمود از چشمه خبال سيراب کند. راوی می گويد از حضرت پرسيدم چشمه خبال چيست ؟ فرمودند: چاهی است که از آن چرک و عفونت زناکاران جاری می شود.

باز امام صادق ( عليه السلام ) فرمودند:« شَارِبُ الْخَمْرِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَأْتِي مُسْوَدّاً وَجْهُهُ مَائِلًا شِقُّهُ مُدْلَعاً لِسَانُهُ يُنَادِي الْعَطَشَ الْعَطَشَ »[18]

برهمين اساس است که ازدواج با شارب خمر منع شده است و حتی در حديث وارد شده است که امام صادق ( عليه السلام ) فرموده اند مَنْ زَوَّجَ كَرِيمَتَهُ مِنْ شَارِبِ الْخَمْرِ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَهَا »[19] يعنی " هرکس دخترش را به شرابخوار بدهد قطع رحم نموده است". و قطع رحم يکی از گناهان کبيره است.

پيامبر اکرم ( صلی الله عليه و آله وسلّم ) فرمودند:« مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ بَعْدَ أَنْ حَرَّمَهَا اللَّهُ تَعَالَى عَلَى لِسَانِي فَلَيْسَ بِأَهْلٍ أَنْ يُزَوَّجَ إِذَا خَطَبَ»[20] يعنی " هرکس بعد از اينکه خدای متعال شراب را حرام نموده است از آن بنوشد ، شايسته آن نيست که اگر دختری را خواستگاری نمود به وی بدهند". شرابخوار فاسق است و پیامبر اسلام (ص) فرمودند :« مَنْ زَوَّجَ كَريمَتَهُ مِنْ فاسِق نَزَلَ عَلَيْهِ كُلَّ يَوْم أَلْفُ لَعْنَة.»[21] يعنی " كسى كه دختر عزيز و باكرامتش را به فرد بى دين شوهر دهد، روزى هزار بار لعنت بر او نازل مى شود."

خطبه دوّم

تحولات کشورهای اسلامی

همچنان تحولات مهم در کشورهای عربی اسلامی در حال انجام است. در ليبی کاری که صورت گرفت اين بود که مردم ليبی برعليه حاکم ظالم و ديکتاتور خود قيام کردند ، سازمانهای بين المللی و کشورهای غربی و اروپائی که خود را طرفدار مردم و دموکراسی معرفی کرده اند برقتل عام مردم ليبی توسط سرهنگ قذافی به تماشا نشستند و کار موثری که برای مردم ليبی مفيد باشد انجام ندادند. بعد از اين کشتار تازه به بهانه دفاع از مردم برای غارت نفت ليبی به آن کشور هجوم آوردند . نتيجه اين تهاجم نيز کشته شدن مردم شد که مردم بی دفاع و قيام کننده کشته می شود و آمريکا می گويد قذافی می کشد و قذافی می گويد آمريکائيها مردم را می کشند. آيا تاکنون در جائی از کره خاکی حرکت انسان دوستانه ای از آمريکا ديده شده است.

در بحرين ، نيروهای متجاوز عربستان وارد بحرين شده و در روز روشن در خيابان به کشتار مردم پرداخته ولی احدی از اين سردمداران غربی لب باز نمی کنند و حرفی نمی زنند و با سکوت و نحوه سخن گفتن از اين تجاوز حمايت می کنند.

در ساير کشورها که قيام های مردمی اتفاق افتاده است در يک طرف ديکتاتورهای وابسته به غرب قرار دارند که سالها جنايت کرده اند و در يک طرف مردم کشورها هستند که مورد ستم قرار گرفته اند. آمريکا تا آخرين لحظاتی که نفعش را در حمايت حکام جور ديده است کوتاهی نکرده است و هنگامی هم ديده است که ديگر اين حاکم بدرد آمريکا نمی خورد وی را رها نموده است. امروز همين صف بنديها ، حقانيت ايران را که سی سال است می گويد آمريکا شيطان بزرگ است به اثبات رسانده است.

روزی خواهدرسيد که طومار اين شياطين صفتان و ستم پيشه گان بدست همين مردم بيدار شده در هم خواهد پيچيد. نام بلند آوازه ايران نقطه اميد همين مردمان انقلابی و ابزار وحشت استکبار جهانی است.

سال جديد

سال1390 آغاز شد. اين سال سال جديدی است که بايد اين را بهانه ای برای جديد شدن و رو به جلو رفتن قرار دهيم. همچو بهار، بهاره شويم و کينه های و کدورتها را کنار بزنيم و باهم و در کنار هم با نگاه به افقهای درخشان آينده با قدرت و قوت حرکت کنيم. يقينا بدانيم سرنوشت فردی ما وابسته به سرنوشت جمع است. اين ممکن نيست ما در زندگی فردی توفيق مستمر و دائمی بدست آوريم در حالی که شهرمان و کشورمان دچار تفرقه و تشدد و فرصت طلبی است. افرادی که کوته بينند و امروزشان را می بينند و آينده نگر نيستند مانند آن کودکانی هستند که بايک شگلات گرانقيمت ترين طلا را از دست می هند و در عين حال خوشحالند که شگلاتی بدست آورده اند. اگر همت کنيم يک کارخانه در شهرمان تأسيس شود و ده ،بيست نفر در آن مشغول شود فرزندان ما نيز کار پيدا خواهند کرد اما اگر تمام همتمان اين باشد که من به جائی برسم ، در جامعه ای که فقر و فلاکت از در و ديوارش می بارد به جائی نخواهم رسيد.

سال جهاد اقتصادی

خصوصا اينکه مقام معظم رهبری سال جديد را سال جهاد اقتصادی نامگذاری کردند. در سال گذشته که بحران اقتصادی اروپا و آمريکا را گرفت و 160بانک تنها در آمريکا ورشکسته شد و ايران نيز با تحريم جديد روبرو شد که مى‏گفتند اين تحريمها پنج شش ماهه جمهورى اسلامى و ملت ايران را به زانو درمى‏آورد ، با تدبير مقام معظم رهبری و دولت نه تنها کشورمان آسيبی نديد و همچنان به سمت جلو حرکت کرد ، و بيش از يك ميليارد و 600 ميليون فرصت شغلى در كشور ايجاد شد و طرح هدفمند سازی يارانه به اجراء گذاشته شد. صادرات غير نفتی افزايش يافت. مسکن مهر و خانه دار شدن مردم پديده مبارکی بود که اتفاق افتاد. چرا که رهبر فرزانه انقلاب با پيش بينی حکيمانه خود سال 89 را سال « همت مضاعف و كار مضاعف » نامگذاری کرده بود. سال 1390 نخستين سال از اجراى برنامه پنجم است كه از اهميت بسزايى برخوردار است؛ زيرا از يك‏سو، سال 1390، ورود به سومين سال از دهه‏اى است كه توسط رهبر انقلاب به عنوان دهه «پيشرفت و عدالت» نام‏گذارى و هدف‏گذارى شده‏است كه بيش از هر چيز ديگرى، ضرورت جهاد اقتصادى را نشان مى‏دهد.

و از سوى ديگر در زمانى است كه برنامه پنجم در سال 1395 خورشيدى پايان مى‏پذيرد. تنها 9 سال تا پايان سند چشم‏انداز باقى خواهدماند و روشن است كه بايد در بسيارى از احكام مندرج در سند چشم‏انداز نظام توسعه سياسى، اقتصادى، فرهنگى و اجتماعى، جمهورى اسلامى‏ايران به رتبه‏هاى اول و دوم منطقه و حتى جهان رسيده باشد.

اين نامگذاری وظيفه همه ما مسئولين و مردم را دوچندان می کند چرا که نام « جهاد » بر ملت ايران آشناست. بايد مسئولين مانند سلحشوران ميدان نبرد که با اخلاص تمام و ايثار و خود گذشتگی وارد جنگ شدند ، وارد ميدان اقتصاد شوند و با بی کاری ، رفع موانع و مشگلات اقتصادی مردم شب روز بدوند و اگر توان چنين حرکتی را ندارند سنگر را به اهلش واگذارند.

در شهرمانيز انتظار از مسئولين عزيز همين است که جهاد گونه در سنگر مسئوليت خود حرکت کنند.



[1] - بحار، ج 103، ص 371

[2] - ازدواج در اسلام، ص 54 ـ 55.

[3] - بحار، ج 79، ص 142.

[4] - الكافي 1 148

[5] - الكافي 6 395

[6] - الكافي 6 268

[7] - الكافي 6 268

[8] - الكافي 6 398

[9] - الكافي 6 396

[10] - الكافي 6 401

[11] - الكافي 6 402

[12] - الكافي 6 400

[13] - الكافي 6 403

[14] - الكافي 6 404

[15] - الكافي 6 405

[16] - الكافي 6 403

[17] - الكافي 6 396

[18] - الكافي 6 397

[19] - الكافي 5 347

[20] - الكافي 6 397

[21] - ازدواج در اسلام/55.

 
طراح و برنامه نویس: اکین