خطبه های نماز جمعه تاريخ 5/12/1389 PDF چاپ نامه الکترونیک
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۸

خطبه های نماز جمعه تاريخ 5/12/1389

خطبه اوّل

خوش اخلاقی

يکی ديگر از شرائط همسر خوب ، خوش اخلاقی است. همسر خوب کسی است که آراسته به فضايل اخلاقی باشد . اصولا اخلاق برای همه انسانها لازم است. انسان بد اخلاق ، گرفتار يک رذيله ای است که تمام خوبيهای او را تحت تأثير قرار می دهد. همانطوريکه انسان خوش اخلاق مانند آن فردی است که گويا شب روز در راه خدا جهاد می کند.

رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: « بُعِثتُ لِاُتمِمَ مَكارِمَ الاَخلاقِ »[1] يعنی " من مبعوث شدم تا مكارم اخلاق را در انسان ها به مرحله ى اجرا در آورم." بازفرمودند: « انّ اكمل المؤمنين ايماناً احسنهم خلقاً »[2] يعنی " همانا كامل ترين مؤمنين از جهت تحصيل درجات ايمان، كسى است كه اخلاقش از همه بهتر باشد." امام صادق فرمود: پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) لشكرى را به جنگى فرستاد. چون برگشتند، فرمود: آفرين بر گروهى كه جهاد كوچك را انجام دادند و اكنون جهاد بزرگ بر آنها باقى است. گفتند: يا رسول الله جهاد بزرگ چيست؟ فرمود: جهاد با نفس امّاره است.[3]

به همين خاطر است که می گويند، اگر انسان از ايمانى متوسط يا حداقل ، و عملى اندك برخوردار باشد ولى با سرمايه اى سرشار از مكارم اخلاقى زندگى كند ، و با خانواده و اقوام و مردم در همه ى زمينه هاى اخلاقى خوش رفتار باشد در دنيا كمتر دچار مشكل مى شود و در آخرت مكارم اخلاقش رحمت و فيوضات بى نهايت حق را جذب مى كند .

خداوند بنى اسرائيل را به عنوان اخذ يك پيمان الهى مخاطب ساخته و بعد از تأكيد بر توحيد خالص و احسان به پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و مسكينان مى فرمايد: به مردم نيك بگوييد، و نماز را بر پا داريد و زكات را بدهيد « وَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسْناً وَ اَقيمُوا الصَّلوةَ وَ آتُو الزَّكوة»[4] قرار گرفتن جمله «قُولُوا لِلناس حُسْناً» در ميان پيمان هاى مربوط به توحيد و نيكوكارى و بر پا داشتن نماز و دادن زكات، بيانگر اهميّت حسن برخورد، نسبت به مردم است، و به اين ترتيب خوش خويى وبرخورد خوب با توده مردم در رديف مهمترين و اساسى ترين دستورات اسلام قرار دارد.

از امام صادق(عليه السلام) پرسيدند: حسن خلق چيست؟ فرمود: «تَلينُ جانِبَكَ وَ تُطَيِّبُ كَلامَكَ وَ تَلْقى اَخاكَ بِبُشْر حَسَن »[5] يعنی " حسن خلق آن است كه رفتار خود را آميخته با نرمش، و كلام خود را پاكيزه و محبّت آميز كنى، و با چهره گشاده برادر مسلمانت را ملاقات نمايى."

وقتی خوش رفتاری برای عموم مردم اين قدر توصيه شده ، برای همسر و شوهر بسيار تأ کيده شده و از اهميت ويژه ای برخوردار است.

امام صادق (ع) فرمودند إِنَّ الْمَرْءَ يَحْتَاجُ فِي مَنْزِلِهِ وَ عِيَالِهِ إِلَى ثَلَاثِ خِلَالٍ يَتَكَلَّفُهَا وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فِي طَبْعِهِ ذَلِكَ مُعَاشَرَةٌ جَمِيلَةٌ وَ سَعَةٌ بِتَقْدِيرٍ وَ غَيْرَةٌ بِتَحَصُّن »[6] يعنی " مرد در خانه و خانواده اش ، به سه خصلت نياز دارد که بايد آنها را به کار برد ، اگر چه اين ويژگی ها در طبيعت او نباشد : خوش رفتاری ، گشاده دستی سنجيده ، و غيرت برای ناموس داردی."

پيامبر اسلام (ص) نيز در وصيت خود به علی (ع) می فرمايد :« يَا عَلِيُّ أَحْسِنْ خُلُقَكَ مَعَ أَهْلِكَ وَ جِيرَانِكَ وَ مَنْ تُعَاشِرُ وَ تُصَاحِبُ مِنَ النَّاسِ تُكْتَبْ عِنْدَ اللَّهِ فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى‏ »[7] يعنی " ای علی ! باخانواده و همسايگانت و کسانی که با آنان معاشرت و همنشينی داری ، خوش اخلاق باش تا نزد خدا ، در درجات بلند ، نوشته شوی ."

باز آنحضرت فرمودند :« أَحْسَنُ النَّاسِ إِيمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً وَ أَلْطَفُهُمْ بِأَهْلِهِ وَ أَنَا أَلْطَفُكُمْ بِأَهْلِي»[8] يعنی " نيک ايمان ترين مردمان ، کسی است که خوش اخلاق ترين آنها باشد و با خانواده اش مهربان تر باشد ، ومن ، مهربان ترين شما با خانواده ام هستم."

پيامبر اسلام (ص) می فرمايند :« أقربُكُم مِنّى مَجلِساً يَومَ القِيامَةِ أحسنُكُم خُلْقاً وَخيرُكُم لاِهلِهِ »[9] يعنی " نزديك ترين شما به من از نظر جايگاه در قيامت نيكوترينتان از جهت اخلاق و بهترينتان نسبت به خانواده اش مى باشد ."

امام سجاد (ع) فرمودند :« أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَمَلَ إِيمَانُهُ وَ مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ مَنْ وَفَى لِلَّهِ بِمَا جَعَلَ عَلَى نَفْسِهِ لِلنَّاسِ وَ صَدَقَ لِسَانُهُ مَعَ النَّاسِ وَ اسْتَحْيَا مِنْ كُلِّ قَبِيحٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ النَّاسِ وَ يَحْسُنُ خُلُقُهُ مَعَ أَهْلِهِ »[10] يعنی " چهار خصلت است که در هرکس وجود داشته باشد ، ايمانش کامل است. گناهانش ازاو پاک می شود ، کسی که به تعهدات خود در برابر مردم وفا کند ، زبانش با مردم راست باشد ، در حضور خدا و مردم ، از هرزشتی ای شرم کند ، و با خانواده اش اخلاق خوش داشته باشد. "

حسين بن بشار به موسى بن جعفر(عليه السلام) نوشت : « اِنَّ لى قَرابَةً قَدْ خَطَبَ اِلَيَّ وَ فى خُلُقِهِ سُوءٌ قالَ : لا تُزَوِّجْهُ اِنْ كانَ سَيِّئَ الْخُلُقِ.»[11] يعنی " يكى از اقوام من از دخترم خواستگارى كرده، ولى اخلاق بدى دارد، حضرت جواب نوشتند : اگر دچار سيّئات اخلاقى است به او نده."

بانوى بداخلاق

عصر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بود. بانوى مسلمانى همواره روزه مى گرفت و به نماز اهميت بسيار مى داد؛ حتى شب را با عبادت و مناجات بسر مى برد ولى بداخلاق بود و با زبان خود همسايگانش را مى آزرد. شخصى به محضر رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) آمد و عرض ‍ كرد : فلان بانو همواره روزه مى گيرد و شب زنده دارى مى كند، ولى بداخلاق است و با نيش زبانش همسايگان را مى آزارد.

رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله فرمود: « لاخير فيها هى من اهل النّار». يعنی " در چنين زنى خيرى نيست و او اهل دوزخ است ."[12]

بنابراين خانواده که براساس محبت شکل گرفته است ، رکن اصلی مديريت آن ، رعايت اخلاق اسلامی و انسانی از ناحيه زن و شوهر است. بد اخلاقی ، محبت را از بين می برد و دلگرمی به زندگی را از انسان می گيرد و احساس لذت از زندگی را از بين می برد. و درنتيجه همين عوامل ، بستر متلاشی شدن خانواده ها را فراهم می کند.

خصوصا خانمها که مظهر محبت و جمال خداوندی و سکاندار کانون خانواده هستند. وقتی شوهر در حال خسته و کوفته از تلاش و کار روزانه و دل آزرده از شنيدن سخنان نيش دار و آزار دهنده ، وارد منزل می شود ، خانم خانه با استقبال پر مهر و محبت از شوهر و يا يک کلمه خسته نباشيد و يک ليوان چای و تبسم محبت آميز می تواند تمام خستگيهای جسمی و روحی مرد خانه را از تن بدر کند. اما اگر مسئله عکس شد يعنی هنگامی که مرد خانه با حالت خسته يا ناراحت از نامرديهای دوران وارد خانه می شود ، وبا زنی بدخو، تند مجاز روبرو شود ، که دائما ترشرو ، نق زن است ، نمک بر زخمهای جسم و رحش پاشيده می شود و اگر لحظه ای غفلت کند به آتش پاره ای تبديل می شود که ديگر زن خانه نيز نمی تواند آن را کنترل کند.

خطبه دوّم

هفته امورتربیتی و تربیت اسلامی

8 اسفند به نام روز تربیتی و تربیت اسلامی نامگذاری شده است. هفته امور تربيتی را بر تمام مربيان عزيز تبريک می گويم.

محوری ترین مسئله تربیت توجه به ذات و استعدادهای انسان و آنگاه توجه به فلسفه خلقت انسان است. در بحث تربیت ، چیزی از خارج به انسان داده نمی شود بلکه آنچه خدای متعال در وجود انسان قرار داده است ، پرورش می یابد و شکوفا می شود. در لسان قرآن از کلمه « ذکر » زیاد استفاده شده است ، « ذکر » به معنای ياد آوری است نه ياد دادن . خود قرآن ذکر است « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون»[13] و به پيامبر (ص) فرمود تو فقط مذکّر و تذکر دهنده هستی « فَذَكِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَكِّر »[14]. تربيت نيز راهی برای پرورش استعداد انسانهاست. خدائی که انسان را آفريده است در باره وی می فرمايد :« فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها »[15] يعنی تمام مواد خوبیها و بديها در وجود انسان قرار داده شده است و راه شکوفائی هريک از آنها بوسيله تذکر پيامبران بوضوح بيان شده است « إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا ».[16] اگر گفته می شود معلمين کار انبياء را انجام می دهند برهمين اساس است.

اما نکته اساسی که در تربيت اسلامی وجود دارد اين است که نگرش اسلام به انسان ، الهی است نه مادی. مکاتب مادی ، انسان را يک موجود مادی می داند و در تربيت آن نيز بر همين اساس برنامه ريزی می کند. انسان در نظر مکاتب مادی فقط يک حيوان است وبايد مانند حيواناتی که آموزش می بينند ، تربيت شوند. آنها می گويند بايد به انسان ياد داد که در خانه ، در خيابان ، با همسايه و ديگر موارد چگونه باشند. اما اسلام تربيت در اين حد را گرچه لازم می داند ولی افق ديدش بمراتب از اين نگرش بالاست. او انسان را خليفه خدا و برتر از فرشتگان می داند و برای تربيت آنها 124 هزار انسان کامل و معصوم بعنوان پيامبر ارسال نموده است. کسانی که در مکتب اسلام ، نقش انبياء را به عهده گرفته اند و می خواهند انسانها را براساس آن اهداف بلند يعنی خلافت الهی تربيت کنند ، بايد خودشان انسانهای عارف و وارسته باشند تا بتوانند اين مسئوليت خطير را به سر منزل مقصود برسانند.

آينده فرزندان ما و بالبتع آينده جامعه ، بوسيله همين تربيت های امروزی رقم می خورد. نظام آموزشی ما و ساز وکار فرهنگی کشور بايد بيش از اينکه هست به مسئله تربيت توجه کند. اوّلا در انتخاب مربيان نهايت دقت را بکار گيرد و ببيند اين گوهرهای ناب الهی و استعداد های سرشار از معنويت و فرزندان اين مملکت را به چه کسی می سپارد. ثانيا متون و ابزار و برنامه های پرورشی را براساس نياز روز و مقتضیات زمان فراهم سازد و ثالثا مسئوليت پرورش نبايد در دست يک صنف خاص که آن را برای خود شغل انتخاب کرده اند ، باشد بلکه از ساير استعدادهای موجود در کشور خصوصا حوزه های علميه در اين خصوص بيشتر استفاده شود.

سوراخ شدن لانه شيطان بزرگ در خاورميانه

سالهاست شيطان بزرگ و دستياران او در منطقه خاورميانه لانه گزينه و مشغول مکيدن خون مردم خاورميانه خصوصا مسلمانهاست. استکبار جهانی که مانند زالو با مکيدن خون مسلمانان در منطقه بزرگ و بزرگتر شده بود ، به خود جرئت داده بود که خاورميانه را آنطوريکه خودش می خواهد ، بسازد و خاورميانه جديد را مطرح کرد ، در همين راستا نيز به عراق ، افغانستان حمله نمود و در کشورهای عربی تخم گذاری کرد و نه فرزندان بلکه نوکرهای حلقه به گوش برای خود تربيت نمود که دهها سال با حکومت ديکتاتوری سياستهای آمريکا را بر ملت خود اجراء نمودند. ولی حقيقتا سخن خدا چقدر دقيق و حکيمانه است که فرمود « مَثَلُ الَّذينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُون‏ »[17] يعنی " کسانی که غير خدا را ولی خود انتخاب کرده اند ، مانند عنکبوتی هستند که برای خود لانه درست کرده است . همانا سست ترين خانه ها خانه عنکبوت است اگر بدانند. " واقعا مردم کشورهای عربی 30 سال 40 سال زير حکومتهای استبدای قدرت نفس کشيدن نداشتند ، حاکمان قدرتمندی که دهها سال با اتکا به آمريکا امان از مردم گرفته بودند ، چه زود يکی پس از ديگری مضمحل شدند. الان اولين نوحه خوان اين حاکمها ، خود آمريکاست. چندين قدرت وابسته به آمريکا چقدر سست بوده اند که با کمترين حرکت مردمی فروريختند ، اين يعنی همان سخن خدا که خانه عنکبوت بسيار سست است. امروز لانه شيطان بزرگ و مستکبرين عالم که با پيروزی انقلاب اسلامی ايران ترک خورده بود در حال فروريختن است. با يک حرکت مردمی ديگر تمام کاخهای ظلم و استبداد زير رو خواهد شد. اما نکته ای که در اينجا لازم است گريزی به آن بزنيم اين نکته مهم است که جای ولی فقيه در اين کشورهای عربی خالی است. واقعا مکتب شيعه چه مکتب عميق و دقيق و آينده نگر است. طرح ولايت فقيه يک طرح اساسی است.اگر برادران اهل سنت نيز مانند شيعيان به مسئله ولايت اعتقاد داشتند و رهبری مانند رهبران شيعه داشتند ، خيلي زودتر ازاين به پيروزی رسيده بودن و هم اکنون نيز نبود اين جايگته محکم ،آنقلاب آنها را در هرلحظه به خطر می اندازد و هنوز انسان باور نمی کند که بدون رسيدن به چنين اعتقادی بتوانند اسلام ناب محمدی را درکشورشان حاکم کنند.

جاده آدم کش

اخيرا چند روز پي در پی در جاده گرمی – اردبيل تصادفاتی اتفاق افتاد که جان چندين نفر از همشريان عزيز را گرفت و ما را داغدار نمود. و چندين نفر نيز مجروح شد. بايد مسئولين مربوطه بی اعتناء از کنار اين قضيه نگذرند. اجازه ندهند جان باقيماندگان از فقر و بيکاری را اين جاده بی رحم بگيرد. سالها آرزوی مردم گرمی حذف گردنه لنگان بود که تصادفات بيشتری در آن اتفاق می افتاد وليکن به نظر می رسد اين جاده جديد خطرش بيشتر است. نمی شود که همينطور نشست و به بهانه اينکه خود مردم رعايت نمی کنند آنها را به کشتن داد. راه ترابری ، راهنمای رانندگی ، پليس راه و ديگر مسئولين اين مسئله را جدی بگيرند.

مسئولين شهرستان در کل ضعيفند و گرچه ممکن است در بين آنها افرادی پيدا شوند که قوی باشند ولی من حيث المجموع ضعيفند و حقيقتا در شأن مردم گرمی نيستند. علی رغم اينکه دولت آقای احمدی نژاد ، مثل باران بهاری می بارد و نماينده محترم نيز انصافا خوب تلاش می کند ولی ضعف مديريت در ادارات ، بهار گرمی را به خزان تبديل نموده است. فرماندار گرمی هرچه دست و پا میزند کار بجائی نمی برد چون بدنه مجموعه ادارات توان سرعت گرفتن را ندارد. در اين ميان نيز تعدادی فرصت طلب آتش بيار معرکه شده اند و بجای اينکه به فکر مردم و مصالح عمومی باشند ، به فکر خودشانند و می خواهند تا فرصت از دست نرفته ، فرصت های سوخته را نيز جبران کنند. گروهی هم به دولت صدمه می زنند و هم به نماينده محرتممان و هم به شهرمان ، اما به نام طرفداری از دولت از آخور دولت می خورند . در اين خصوص از مسئولين عزيز که هنوز در صداقت آنها و مردمداری آنها و خيرخواهی آنها شک نمی کنم می خواهم ، تجديد نظر کنند. نگذارند هراز چندگاهی افراد بی سرو پائی پيدا شوند وامان از مسئولين ترسو و مديون شهرستان بگيرند. اينها بجای طلب کار از مسئولين طلب يار می کنند.



[1] - سفينة البحار، ج 2، ص 676.

[2] - سفينة البحار، ج 2، ص 676.

[3] - وسائل الشيعه، ج 15، ص 58.

[4] - (بقره ـ 83)

[5] - نورالثقلين، جلد 5، صفحه 391.

[6] - بحارالأنوار     75     235

[7] - بحارالأنوار     74     68

[8] - وسائل‏الشيعة     12     153

[9] - عيون اخبار الرضا : 2 / 38 ، باب 31 ، حديث 108 ; وسائل الشيعه : 12 / 153 ، باب 104 ، حديث 15927 .

[10] - وسائل‏الشيعة     16     62

[11] - بحار، ج 103، ص 235

[12] - بحارالانوار، ج 71، ص 394.

[13] - حجر 9

[14] - غاشیه 21

[15] - شمس 8

[16] - انسان 3

[17] - عنکبوت 41

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

طراح و برنامه نویس: اکین