خطبه های نماز جمعه تاريخ 22/11/1389 PDF چاپ نامه الکترونیک
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۸

خطبه های نماز جمعه تاريخ 22/11/1389

خطبه اوّل

نگاه کردن به زن به قصد ازدواج 

وقتی همسر در زندگی دنيوی و اخروی انسان و تربيت فرزندان نقش بی بديل دارد ، لازم است در انتخاب همسر دقت کافی صورت گيرد و با شناخت بيشتر اقدام شود. بر همين اساس در احاديث و روايات نيز توصيه شده است که قبل از اقدام به ازدواج بهتر است زن ومرد همديگر را ببينند و حداقل ظواهر همديگر را بشناسند.

قبل از ورود به اين بحث لازم است به يک نکته مهم اشاره کنيم و آن اين است که شرع مقدس نگاه کردن به نامحرم را منع نموده است و احاديث فراوانی از معصومين عليهم السلام در اين باب وارد شده است. امام صادق (ع) فرمودند :« النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِيسَ مَسْمُومٌ وَ كَمْ مِنْ نَظْرَةٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَةً طَوِيلَةً   »[1] يعنی " نگاه کردن به نامحرم تيری از تيرهای مسموم شيطان است. و چه نگاه کردنهائی حسرت طولانی بدنبال دارد."

براساس اين روايت نگاه به نامحرم حداقل دو اثر سوء دارد اوّل اينکه دل انسان را لانه شيطان می سازد و ديگر اينکه در دنيا و يا آخرت حسرت طولانی بدنبال دارد.

پيامبر اسلام (ص) فرمودند :« مَنِ اطَّلَعَ فِي بَيْتِ جَارِهِ فَنَظَرَ إِلَى عَوْرَةِ رَجُلٍ أَوْ شَعْرِ امْرَأَةٍ أَوْ شَيْ‏ءٍ مِنْ جَسَدِهَا كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِينَ الَّذِينَ كَانُوا يَتَّبَّعُونَ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ فِي الدُّنْيَا وَ لَا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَفْضَحَهُ اللَّهُ وَ يُبْدِي لِلنَّاسِ عَوْرَتَهُ فِي الْآخِرَةِ وَ مَنْ مَلَأَ عَيْنَيْهِ مِنِ امْرَأَةٍ حَرَاماً حَشَاهُمَا اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِمَسَامِيرَ مِنْ نَارٍ وَ حَشَاهُمَا نَاراً حَتَّى يَقْضِيَ بَيْنَ النَّاسِ ثُمَّ يُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ »[2]يعنی " هرکس به خانه همسايه اش سرکشی کند و به عورت مردی يا موی سر زنی يا بخشی از بدن آن را ببيند ، برخداست که او را همراه منافقين که دنبال ديدن زنان نامحرم هستند ، به آتش داخل کند ، و ازدنيا نمی ميرد مگر اينکه خدای متعال او را رسوا می کند و در آخرت عيوبش را برمردم آشکار می کند. وهرکس چشمهايش را با نگاه به زنان نامحرم پر کند خدای متعال در روز قيامت چشمهای او را با ميخهای آتشين و آتش جهنم پرمی کند تا قضاوتش در بين مردم تمام شود ، آنگاه دستور می دهد آن را به آتش ببرند."

ابوبصير به امام صادق (ع) عرض کرد :« الرَّجُلُ تَمُرُّ بِهِ الْمَرْأَةُ فَيَنْظُرُ إِلَى خَلْفِهَا» يعنی " زنی از جلوی مردی می گذرد و مرد از پشت سر به وی نگاه می کند." امام فرمودند :« أَ يَسُرُّ أَحَدَكُمْ أَنْ يُنْظَرَ إِلَى أَهْلِهِ وَ ذَاتِ قَرَابَتِهِ» يعنی " آيا شما دوست داريد به خانواده شما و يا فاميلتان اينچنين نگاه کنند ؟ " عرض کردم نه راضی نيستيم. فرمودند :« فَارْضَ لِلنَّاسِ مَا تَرْضَاهُ لِنَفْسِكَ »[3] يعنی " آنچه برای خود می پسندی به مردم نيز بپسند."

در روايت ديگر از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمودند :«أَ مَا يَخْشَى الَّذِينَ يَنْظُرُونَ فِي أَدْبَارِ النِّسَاءِ أَنْ يُبْتَلَوْا بِذَلِكَ فِي نِسَائِهِمْ »[4]يعنی " آيا کسانی که به زنان مردم نگاه می کنند نمی ترسند که زنان آنها نيز به چنين عملی گرفنتار شوند ؟"

پيامبر اسلام (ص) فرمودند :« وَ مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً حَرَاماً جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَغْلُولًا ثُمَّ يُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ وَ مَنْ فَاكَهَ امْرَأَةً لَا يَمْلِكُهَا (حَبَسَهُ اللَّهُ) بِكُلِّ كَلِمَةٍ كَلَّمَهَا فِي الدُّنْيَا أَلْفَ عَامٍ »[5]يعنی " هرکس با نامحرمی دست بدهد ، دست بسته به قيامت وارد می شود و آنگاه امر می کنند که به آتش وارد شود . وهرکس با نامحرمی شوخی کند ، خدای متعال در مقابل هرکلمه اش ، هزار سال او را زندانی می کند."

امام صادق (ع) فرمودند :« مَنْ نَظَرَ إِلَى امْرَأَةٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ إِلَى السَّمَاءِ أَوْ غَمَّضَ بَصَرَهُ لَمْ يَرْتَدَّ إِلَيْهِ بَصَرُهُ حَتَّى يُزَوِّجَهُ اللَّهُ مِنَ الْحُورِ الْعِينِ » يعنی " هرکس هنگام ديدن نامحرم چشمش را به سوی آسمان بلند کند و يا او را ببندد ، چشمش را برنمی گرداند مگر اينکه خدای متعال حورالعينی به تزويج او در می آورد ." و در روايت ديگر وارد شده است که « لَمْ يَرْتَدَّ إِلَيْهِ طَرْفُهُ حَتَّى يُعْقِبَهُ اللَّهُ إِيمَاناً يَجِدُ طَعْمَهُ »[6] يعنی " چشمش را بر نمی گرداند مگر اينکه خدای متعال ايمانی به وی عطا می کند که طعمش را او می چشد و احساس می کند ."

بنابراين نگاه به نامحرم در شرع مقدس اسلام بسيار مذموم است ولی در هنگام ازدواج ، خدای متعال به هردو مرد و زن اجازه می دهد که به همديگر نگاه کنند و بلکه با همديگر صحبت کنند و يکديگر را بهتر بشناسند.

لازم است خانواده ها قبل از ازدواج دختر و پسر، زمينه ديدار آن دو را با هم فراهم نمايند، در اين زمينه خواندن عقد و ايجاد محرميّت نيز لازم نيست، اين واقعيتى است كه اسلام آن را اجازه مى دهد، و فقه اسلامى آن را بى مانع مى داند، اين ديدار براى هر دو ضرورى است، تا با ديدن يكديگر كمالات و عيوب ظاهرى را بفهمند، و سپس در تصميم گيرى اقدام نمايند، علاوه راه ردّ و ايراد و اشكال تراشى را براى بعد از ازدواج ببندند، البته در اين ديدار بايد قصد و نيت ازدواج، و پسند و عدم پسند مطرح باشد، تا فضاى برنامه از معصيت حق پاك بماند.

محمد بن مسلم مى گويد از حضرت باقر (عليه السلام) پرسيدم : « عَنِ الرَّجُلِ يُريدُ اَنْ يَتَزَوَّجَ الْمَرْأَةَ أَيَنْظُرُ اِلَيْها ؟ » يعنی " مردى كه مى خواهد ازدواج كند، حق دارد زن مورد نظر براى ازدواج را ببيند ؟ " فرمودند :« نَعَمْ اِنَّما يَشْتَريها بِاَغْلَى الثَّمَنِ».[7] يعنی " آرى به گران ترين قيمت مى خرد، چرا حقّ ديدن نداشته باشد ؟"

حسن سرى گويد :« قُلْتُ لاَِبى عَبْدِاللّهِ الرَّجُلُ يُريدُ اَنْ يَتَزَوَّجَ الْمَرْأَةَ يَتَأَمَّلُها وَ يَنْظُرُ اِلى خَلْفِها وَ اِلى وَجْهِها ؟ » يعنی " به حضرت صادق(عليه السلام) عرضه داشتم براى مرد جايز است پيش از ازدواج در وجود زن دقت كند، پشت سر و صورتش را ببيند ؟ " فرمودند :«نَعَمْ لا بَأْسَ اَنْ يَنْظُرَ الرَّجُلُ اِلَى الْمَرْأَةِ اِذا اَرادَ اَنْ يَتَزَوَّجَها يَنْظُرُ اِلى خَلْفِها وَ اِلى وَجْهِها». [8] يعنی " آرى مانعى ندارد كه زن مورد نظر را از پشت سر يا جلوى رو ببيند ".

و مردى به امام ششم گفت :« اَيَنْظُرُ الرَّجُلُ اِلَى الْمَرْأَةِ يُريدُ تَزْويجَها فَيَنْظُرُ اِلى شَعْرِها وَ مَحاسِنِها ؟ » يعنی " جائز است مرد موى سر و زيبائيهاى زنى را كه مى خواهد بگيرد، ببيند ؟ " فرمودند « لا بَأْسَ بِذلِكَ اِذا لَمْ يَكُنْ مُتَلَذِّذاً ـ وَ فى خَبَر - وَ تَقُومُ حَتّى يَنْظُرَ اِلَيْها ؟ قالَ نَعَمْ وَ تُرَقِّقُ لَهُ الثِّيابَ.» [9] يعنی " اگر منظور آگاهى از خصوصيات اوست اشكال ندارد، در خبر ديگرى آمده كه از حضرت سئوال شد، جايز است زن بايستد تا مرد او را نظر كند، فرمود : آرى، بلكه پوشيدن لباس نازك هم در آن وقت مانعى ندارد ".

رسول خدا به مردى از صحابه كه زنى را خواستگارى كرده بود فرمود:« أُنْظُرْ اِلى وَجْهِها وَ كَفَّيْها.»[10] يعنی " صورت و دستهاى او را ببين".

باز آنحضرت فرمودند :«اِذا اَرادَ اَحَدَكُمْ اَنْ يَتَزَوَّجَ الْمَرْأَةَ فَلْيَسْأَلْ عَنْ شَعْرِها كَما يَسْأَلُ عَنْ وَجْهِها فَاِنَّ الشَّعْرَ اَحَدُ الْجَمالَيْنِ.»[11] يعنی " به هنگامى كه يكى از شما قصد ازدواج با زنى را داشت، ( در صورت پيش آمدن مانع از ديدن او ) از مويش تحقيق كند، چنانكه از رويش، چه مو هم يكى از مايه هاى زيبائيست".

امثال اين روايات مى خواهد بگويد اگر كسى زنى را براى همسرى انتخاب كرد پس از بررسيهاى لازم در رابطه با خانواده و اخلاق و ايمان او، مانعى ندارد براى آگاهى از خصوصيات بدنى او نظير مو، قيافه، زيبائى، قد و قامت، اندام، وى را ببيند، مبادا نقص و عيبى در وجود او باشد، يا موردى در او ببيند كه باعث دلسردى، يا موجب تفرقه شود، نه اينكه حق دارد خانه به خانه برود، و ناموس اسلام را يك به يك از نظر بگذراند، و سراپاى همه را دقت نمايد تا اگر خواست يكى را از آن ميان انتخاب كند . [12]

امام حمينی (ره) نيز در تحريرالوسيله می گويد :« کسی که قصد ازدواج بازنی دارد ، با شرائط زير به وی نگاه کند :

1- نگاه به قصد لذت بردن نباشد ، هرچند بداند که قهرا لذت ، با آن نگاه ، حاصل می شود.

2- احتمال بدهد که با نگاه کردن ، اطلاعات بيشتری به دست می آورد.

3- احتمال بدهد که توافق برای ازدواج به دست می آيد ، نه اينکه بداند زن حتما خواستگاری را رد می کند.

بعد می گويد :« والاحوط الاقتصار علی وجهها و کفّيها و شعرها و محاسنها و ان کان الاقوی جواز التعدی الی المعاصم ، بل و سائر الجسد ما عداالعوره»[13] يعنی " احتياط ، اکتفاء کردن در نگاه به صورت ، دست ها ، موها و زيبائيهای آشکار است ، هرچند اقوی ، جواز عبور از ظواهر به مچها و بقيه بدن بجز عورت است".

اين همه دقت در انتخاب همسر و اجازه شرع به نگاه به نامحرم برای ازدواج بخاطر اهميّت انتخاب همسر است. ابراهيم كَرْخِيِّ می گويد به حضرت صادق (عليه السلام) گفتم : همسرم از دنيا رفت ، زنى همدم و همساز بود، اينك به فكر ازدواج هستم، حضرت فرمودند:«أُنْظُرْ أَيْنَ تَضَعُ نَفْسَكَ وَ مَنْ تُشْرِكُهُ فى مالِكَ وَ تُطْلِعُهُ عَلى دينِكَ وَ سِرِّكَ وَ اَمانَتِكَ فَإِنْ كُنْتَ لابُدَّ فاعِلاً فَبِكْراً تُنْسَبُ اِلَى الْخَيْرِ وَ اِلى حُسْنِ الْخُلُقِ».[14] يعنی " كمال دقت را به خرج بده كه وجودت را كجا قرار مى دهى و چه كسى را شريك مال و آگاه بر دين و بر اسرار و امانت خود مى نمائى، اگر از ازدواج چاره اى ندارى، دوشيزه اى پيدا كن نيك رفتار و خوش اخلاق".

حضرت صادق (عليه السلام) در اين زمينه فرمودند : « إِنَّمَا الْمَرْأَةُ قِلَادَةٌ فَانْظُرْ إِلَى مَا تَقَلَّدُهُ»[15] يعنی " همانا زن گردن بند است، دقت كن چه گردن بندى بر گردن زندگى و حيات خود مى افكنى".

خطبه دوّم

22بهمن

امروز روز 22 بهمن است روزی که خون سرخ هزاران شهيد به ثمر نشست ،22 بهمن روزی است که ظلمت و ظلم هزارساله دوران ستم و حاکمان جائر به پايآن رسيد.22 بهمن مرهمی بر دلهای مجروح آن انسانهای آزاده ای بود که سالها در سياه چالهای شکنجه و خفقان ، وحشيانه ترين برخوردها را تحمل کردند. و حقيقتا 22 بهمن روز انفجار نور بود. انفجار نوری که کاخهای ظلم و ستم در شرق و غرب را به لرزه در آورد. روزی که آه و ناله مظلومين دامن سياه ظالم را گرفت ورژيم سراسر ظلم را سرنگون نمود. روزی که حکومت اسلامی که در عصر خود بی بديل بود تأسيس شد.

انقلاب مانه انقلاب صنعتی بود و نه انقلاب سياسی يا نظامی بلکه يک انقلاب همه جانبه ای بود که تمام ابعاد جامعه را دگرگون نمود.

کشور را از ذلت به قدرت و جوانان را از بی بند وباری به اوج انسانيت ، مردان ما را به عظمت رساند. زنان ما را اسوه زنان عالم و مردان ما را اسوه امت اسلامی قرار داد. آثارمعنوی انقلاب آنقدر گسترده و وسيع است که غير قابل احصاء است. چقدر توطئه شد و چقدر سنگ اندازی شد ولی همه دنيا می داند که ملت ايران به چه پيشرفتهائی دست يافته اند.

جمعيت ايران از 35 هزار در سال 56 به بيش از 75 ميليون رسيد. در حالی که توليد ناخالص داخلی از 114 ميليارد دلار در سال 1979 به 830 ميليارد دلار در سال 2010 افزايش يافت . با اينکه جمعيت دو برابر افزايش يافته ولی جذب دانشجو در دانشگاهها به 20 برابر رسيده است. از جمعيت 35 ميليون نفرى كشور در اول انقلاب فقط 170 هزار دانشجو در دانشگاه‏هاى كشور تحصيل مى‏كردند. اما در حال حاضر حدود 3 ميليون و 500 هزار دانشجو در دانشگاه‏هاى كشور تحصيل مى‏كنند.

در علوم فضائی ، نظامی ، پزشکی ، کشاورزی ، سد سازی و دهها علم ديگر گوی سبقت را از بسياری از کشورها ربوده است. اين در حالی است که ما دو را دفاع مقدس را پشت سر گذاشته و در دوران تحريم بسر می بريم.

مقام معظم رهبری در رهنمود های خود وقتی به ويژگيهای نظام اسلامی اشاره می کند چند چيز را محور اصلی بيان می کند.

يکی اسلاميت نظام است که بايد اين بعد کاملا حفظ شود و هيچ مصلحت انديشی در اين بعد مصلحت نيست.

ويژگی دوّم مردم سالاری دينی است . يعنی مردم خودشان بوسيله انتخابات سرنوشت خودشان را تعيين می کنند.

ويژگی سوم عدالت اجتماعی است و بايد مسئولين در تخصيص و تقسيم اعتبار عدالت اجتماعی را رعايت کنند

ويژگی چهارم استکبار ستيزی است و همين ويژگی ايران را محبوب قلوب آژاد مردان جهان نموده است.

موانع پيشرفت نظام اسلامى ايران‏

  1. بى‏قيدى و بى‏مبالاتى به ارزشها
  2. اختلاف و تفرقه‏

شهادت امام حسن عسگری

امام حسن عسكرى (ع ) در سال 232 هجرى در مدينه چشم به جهان گشود. و 29 سال عمر نمود. دوران عمر 29 ساله امام حسن عسكرى (ع ) به سه دوره تقسيم مى گردد: دوره اول 13 سال است كه زندگى آن حضرت در مدينه گذشت .دوره دوم 10سال در سامرا قبل از امامت .و دوره سوم نزديك 6 سال امامت آن حضرت مى باشد. دوره امامت حضرت عسكرى (ع ) با قدرت ظاهرى بنى عباس مصادف بود. امام حسن عسكرى (ع ) از شش سال دوران اقامتش ، سه سال را در زندان گذرانيد. بر امام بسيار سخت می گذشت زيرا بر آنحضرت اذيت می نمودند.دو غلامی که برای آزار و اذيّت امام سپرده بودند مى گفتند اين زندانى روزها روزه دار است و شبها تا بامداد به عبادت و راز و نياز با معبود خود سرگرم است و با كسى سخن نمى گويد. آن حضرت را معتمد عباسى با دادن سم روز جمعه هشتم ماه ربيع الاول سال 260 در سن 29 سالگی به شهادت رساند.

و پس شهادت امام حسن عسگری (ع) حضرت مهدی در 5 سالگی به امامت رسيد.



[1] - الكافي     5     559

[2] - وسائل‏الشيعة ج : 20 ص : 195

[3] - وسائل‏الشيعة ج : 20 ص : 200

[4] - وسائل‏الشيعة ج : 20 ص : 200

[5] - وسائل‏الشيعة ج : 20 ص : 198

[6] - وسائل‏الشيعة ج : 20 ص : 107

[7]- وسائل الشيعه ابواب مقدمات نكاح، باب 36.

[8]- وسائل الشيعه ابواب مقدمات نكاح، باب 36.

[9]- وسائل الشيعه ابواب مقدمات نكاح، باب 36.

[10]- ازدواج در اسلام/49.

[11]- بحار، ج 100، ص 237.

[12]- ازدواج در اسلام/49.

[13] - تحرير الوسيله ج 2 ص 245

[14] - بحار، ج 100، ص 232.

[15] - الكافي     5     332

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

طراح و برنامه نویس: اکین