خطبه های نماز جمعه تاريخ 2/10/1389 PDF چاپ نامه الکترونیک
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۴

خطبه های نماز جمعه تاريخ 2/10/1389

خطبه اوّل

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): « ثَلَاثٌ مَنْ لَمْ يَكُنَّ فِيهِ لَمْ يَتِمَّ لَهُ عَمَلٌ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ وَ خُلُقٌ يُدَارِي بِهِ النَّاسَ وَ حِلْمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجَاهِل‏ »[1]

حديثی از رسول مکرم اسلام درهفته گذشته به محضرتان ارائه شد که حضر فرمودند :« سه خصلت است که هرکس نداشته باشد اعمال صالحش تمام نمی شود و اثر مطلوب خود را نمی گذارد. يعنی انسان تلاش می کند و اعمالی که بر او واجب است ويا فضيلت دارد انجام می دهد ولی نتيجه مطلوب بدست نمی آورد. آن سه خصلت ظرف است و ظرفيت است که تمام اعمال در آن ظروف انجام می گيرد که اگر آنها نباشد اعمال انسان پرورش نمی يابد و عرض اندام نمی کند.

يکی ازآنها حضرت فرمودند :« وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ » يعنی ورعی است که انسان را از ارتکاب گناه نگه می دارد. اين بسيار بديهی است که اگر انسان هم اطاعت کند و هم گناه انجام دهد نه تنها اين گناهان او را ساقط خواهد کرد بلکه عبادات را نيز بی اثر خواهد ساخت. به همين دليل پيامبر اكرم(ص) فرمودند: « و لو صليتم حتى تكونوا كالا و تاد، وصمتم حتى تكونوا كالحنا يا لم يقبل اللَّه منكم الا بورع حاجز»[2] يعنی " اگر آن قدر نماز گزاريد كه چون ميخ‏هاى كوبيده بر زمين شويد و آن قدر روزه بگيريد كه چون چوب‏هاى تراشيده ضعيف گرديد، خدا از شما نمى‏پذيرد مگر با ورع باز دارنده از گناه. "

خصلت دوّم ، حضرت می فرمايد :« خُلُقٌ يُدَارِي بِهِ النَّاسَ » يعنی اخلاق خوبی که با آن با مردم مدارا کنی. اخلاق در دين ما آنقدر مهم است که خدای متعال يک با در باره رسول اکرم (ص) می فرمايد :« انَّك لعلى خلق عظيم »[3] يعنی " همانا تو آراسته به خلق عظيم و بزرگى هستى ." وبارديگر می فرمايد :« فبما رحمة من الله لنت لهم و لو كنت فظّاً غليظ القلب لا نفضّوا من حولك »[4] يعنی " جلوه رحمت خداست كه بر مردم، نرمخو و مهربانى، اگر تندخوى و سخت دل بودى، مردم از حول محور وجود تو پراكنده مى شدند." خود حضرت نيز فرمودند :« اِنَّما بُعِثْتُ لاُِتَمِّمَ مَكارِمَ الاَْخْلاقِ »[5] يعنی " اين است و جز اين نيست كه مبعوث شدم تا مكارم اخلاق را كامل كنم ." و می فرمايد :« اَلاِْسْلامُ حُسْنُ الْخُلُقِ »[6] يعنی " اسلام اخلاق نيك است ." در باره قيامت نيز می فرمايد :« اِنَّ اَحَبَّكُمْ اِلَىَّ وَ اَقْرَبَكُمْ مِنّى يَوْمَ الْقِيامَةِ مَجْلِساً اَحْسَنُكُمْ اَخْلاقاً وَ اَشَدُّكُمْ تَواضُعاً »[7] يعنی " محبوبترين شما نزد من، و نزديكترينتان به من در قيامت، خوش خلق ترين شما، و آن كسى است كه داراى شديدترين تواضع باشد."

انسان بد اخلاق بايد بداند که نه تنها خود بداخلاقی بدترين رذيله است و محروميت از فضايل احلاق حسنه است بلکه ، اين بداخلاقی ، ساير اعمال نيک او را نيز خراب می کند. پيامبر اسلام می فرمايد :« در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه فرمود: «اِيّاكُمْ وَ سُوءَ الْخُلْقِ فَاِنَّ سُوءَ الْخُلْقِ فِى النّارِ لا مُحالَةَ »[8] يعنی " از سوء خلق بپرهيزيد كه اين عمل سرانجام در آتش است» (و صاحب خود را نيز به آتش دوزخ گرفتار مى كند ." خدای متعال که در توبه را به روی همه حتی مشرک باز گذاشته است ، پيامبر اسلام در باره شخص بد اخلاق می فرمايد :« اَبى اللّهُ لِصاحِبِ الخُلْقِ السَّيِّى بِالتَّوْبَةِ » يعنی " خداوند از پذيرش توبه افراد بد اخلاق ابا دارد» عرض كردند: يا رسول الله! چرا و چگونه؟ فرمود: «لاَِنَّهُ اِذا تابَ مِنْ ذَنْب وَقَعَ فى اَعْظَمَ مِنَ الذَّنْبِ الَّذِى تابَ مِنْهُ»[9] يعنی " زيرا هنگامى كه از گناهى توبه كند در گناه بزرگترى واقع مى شود ."

ممكن است منظور از اين سخن اين باشد كه افراد بد اخلاق، هنگامى كه در موردى توبه مى كنند، در حالى كه بد اخلاقى از وجود آنها ريشه كن نشده، عقده آن را در جاى ديگر و به صورت شديدتر باز مى كنند، و به همين دليل هرگز موفق به توبه كامل نمى شوند، مگر اين كه اين رذيله اخلاقى را از وجود خود ريشه كن سازند.

بنابراين کسانی که در منزل و در بين خانواده خود بد اخلاقند ، با همسر و شوهر و يا فرزندان بدرفتاری می کنند اگر اهل نماز شب هم باشند بايد مطمئن نشوند که آن عبادتشان اثر مطلوب خواهد داشت. کسانی که در ادارات با ارباب مراجعه سر و کار دارد بايد خيلی مواظب خود باشد که مراجعه مکرر مردم ، خستگی يا ديگر ناراحتی ها او را بد اخلاق نکند.

خطبه دوّم

طرح هدفمند کردن يارانه

طرح هدفمندسازی يارانه بخشی از طرح تحول اقتصادی در عين حال طرح بزرگ و احياء کننده اقتصاد کشور است. اين طرح در حقيقت جلوی غارت شدن بيت المال و از بين رفتن آنرا توسط خود مردم کنترل می کند. نکته ای که بايد به آن توجه کنيم اين است که بيت المال مال مردم است. حق مردم است و بايد همه مردم اعم از شهری ، روستائی ، باسواد ، بي سواد ، کارمندو کارگر همه بطور مساوی از آن بهره ببرند. براساس گزارش رسمی کارشناسان کشور ، سالانه 110 هزار ميليارد تومان يارانه در کشور توزيع می شود كه اين رقم به اندازه پنج برابر بودجه عمرانى كشور است اما 70 در صد آن نصيب 30 در صد جامعه که همه آنها جزو مرفهين هستند و نيازی به يارانه ندارند ، می شود ، و 70 در صد مردم از 30 درصد يارانه بهره می گيرند. اين يعنی ظلم مضاعف بر مردم که عده ای اندک بر خان نعمت مردم نشسته بطور اسراف آميز مصرف می کنند و صاحبان حق محتاج نان شبشان هستند.

اين يارانه ها فرهنگ اسراف را بدنبال آورده که حتی آن هفتاد درصد مردم که از 30 درصد يارانه استفاده می کنند آنها نيز حق خودشان را تضييع می کنند. چرا دو روز قبل در نانوائيها نمی توانستيم نان بگيريم امّا امروز نان در نانوائی ريخته شد و خريدار ندارد . آيا مردم گرسنه می مانند و نان نمی گيرند يا نانهای که دور می ؤيختند و نمی خوردند ، نمی خرند و همين نانهای اضافی همان نانهائی است که ما دور می ريختيم.

تنها نان نيست بلکه بنزين ، برق ، آب و همه اينگونه است. مصرف بنزين در نوروز سال 85، روزانه بالغ بر 90 ميليون ليتر بود كه پس از قيمت‏گذارى جديد اين رقم در حال حاضر به روزانه 64 ميليون ليتر كاهش يافته است. ما 17 برابر ژاپن 8 برابر قاره اروپا و 2 برابر چين انرژی مصرف می کنيم . جمعيت 70 ميليونی ما به اندازه 750 ميليون نفر انرژی مصرف می کند.اين طرح تنها بحث اقتصادی نيست بلکه می خواهد يک فرهنگ ايجاد کند. بنابراين به سود همه مردم است که با اين طرح همکاری کنند.

تاريخ انقلاب اسلامی اين مطلب را به اثبات رسانده است که هروقت مردم در پشت نظام ايستاده اند اين نظام مقدس ما معجزه آفريده است.روزی تمام شياطين شرق و غرب دست در دست هم دادند و به اين نظام نوپا حمله نمودند ولی مردم جانانه در مقابل دنيای کفر ايستادند و آنها را به زانو در آوردند. روزی تحريم نمودند ولی اين ملت در درون تحريم به پيشرفتهای عظيم علمی دست يافتند که دنيا را متحير ساختند.

بايد در اين طرح نيز که سراسر خير و برکت است همه مردم دست دردست هم دهند و از دولت حمايت کنند.

وحدت از نظر اسلام

اصولا يکی از حساس ترين و مهمترين مسأله ای که مورد توجه اسلام قرار گفته است بحث وحدت است. در قرآن فرموده « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا » و اگر دقت کنيد خدای متعال اعمالی را واجب نموده و فضايل زيادی بر آنها وعده داده است که مظهر وعدت و عامل وحدت مسلمانان است.

مثلا در حج که فضيلت زيادی وجود دارد فرمود همه به دور يک خانه طواف کنيد ، همه بيت صفا و مروه سعی کنيد ، همه در ظهر نهم ذی الحجه در عرفات باشيد ، همه در شب عيد بين الطلوعين در مشعر جمع شويد ، همه در روز عيد به عقبه که نمادی از رمی شيطان است سنگ بياندازيد ، اين دستورات برای تمرين وحدت است.

درنماز جماعت اينهمه فضيلت قرار داده است برای چيست ؟ اگر ده نفر در کنار هم بايستند و نماز جماعت تشکيل دهند ثواب يک رکعت آنها را انس و جن نمی توانند بنويسند. حتی توصيه می کند در نماز جماعت اهل سنت شرکت کنيد .يارسول خدا می فرمايد سلموا على اليهود و النصارى و لا تسلموا على يهود امتى قبل يا رسول الله من يهود امتك قال رسول الله (ص) : الذين يسمعون الاذان و الاقامة و لم يحضر الجماعة » [10]يعنی " سلام بر يهود و نصارى بكنيد ولى سلام بر يهود امت من نكنيد سوال شد يا رسول الله يهود امت شما كيانند! فرمود آنانى هستند كه صداى اذان واقامه را مى شنوند ولى در نماز جماعت شركت نمى كنند.

حتی امامان ما توصيه می کنند در نماز جماعت برادران اهل سنت شرکت کنيد.

نماز عيد فطر و نماز عيد قربان از جمله مظاهر ديگر وحدت است. نماز جمعه نمايش وحدت در هر هفته از چه فضايل بزرگی برخودار است که پيامبر اسلام می فرمايد رسول خدا(ص) فرمود: « من أتی الجمعه ایماناً و احتساباً استأنف العمل » يعنی " کسی که از روی ایمان و برای خدا در نماز جمعه شرکت کند [ گناهان او بخشوده خواهد شد و] برنامه عملش را از نو آغاز کند".

باز فرمودند مَن تـَـوَضّا فَاحسَنَ الوضوءَ ثـُمّ اتی الجمعه فـَاستَمَعَ و انصَتَ ، غـُـفِـرَ لـه ما بینه و بین الجمعه و زیاده ثلاثه ایام » يعنی " کسی که وضو گیرد و درست وضو نماید و سپس به (نماز) جمعه آمده آرام بنشیند و ( خطبه ها را) بشنود آمرزیده شود برایش میان او و جمعه دیگر و با زیادت سه روز ."

شخص خدمت رسول خدا(ص) عرض نمود:بارها آماده حج شده ام، اما توفیق نصیبم نشده است. حضرت فرمود:"علیک بالجمعة‌ فأنّها حج المساکین؛ بر تو باد به نماز جمعه که حج مستمندان است".

آنحضرت فرمودند :« اِنَّ لَکُم فی کُلِّ جُمُع حَجَّة وعُمرَة فالحَجَّة الجَهیرَة لِلجُمُعَةِ وَ العُمرَة اِنتِظارُ العَصرِ بَعدَ الجُمُعَةِ »[11] يعنی " هر روز جمعه برای شما ثواب یک حج و یک عمره است، حج شما شتاب و مبادرت به نماز جمعه و عمرة شما انتظار نماز عصر پس از نماز جمعه است.

اينها همه برای اين است که نماز جمعه نيز در کنار عبادی بودن ، يک مراسن سياسی است که وحدت مسلمانان را به نمايش می گذارد.



[1] - الكافي     2     116

[2] - محجة البيضاء، ج 2، ص 301.

[3] - قلم/4.

[4] - آل عمران/159

[5] - ميزان الحكمة، ج 3، ص 149

[6] - ميزان الحكمة، ج 3، ص 137 ـ 138.

[7] - بحار، ج 71، ص 385

[8] - بحارالانوار، جلد 68، صفحه 383.

[9] - بحارالانوار، جلد 70، صفحه 299.

[10] - لثانى الاخبار ج 2 ص 204

[11] - کنز العمال، ج 7، ص737، حدیث 21173

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

طراح و برنامه نویس: اکین