خطبه های نماز جمعه مورخه 07/08/1389 PDF چاپ نامه الکترونیک
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۰

خطبه های نماز جمعه مورخه 07/08/1389

غريزه جنسی يکی از نعمتهای بزرگ

در باه غريزه جنسی سه ديدگاه افراطی و تفريطی و معتدل وجود دارد :

الف- ديدگاه تفريطي

گروهی غريزه جنسی را يک غريزه ذاتا پليد و زشت و شيطانی می دانند. آنها آميزش جنسی را حتی با همسر شرعی زشت و ناپسند می دانند و معتقدند که عامل اصلی تباهی فرد و جامعه غريزه جنسی است. و برای رهائی از گفتاريها و مصيبتها بايد اين غريزه را سرکوب نمود. امکان ندارد کسی هم بتواند به تکامل معنوی و روحی برسد و هم آميزش جنسی داشته باشد. برهمنان آيين بودا و آيين جَين از اين گروه هستند. رهبران مسيحی نيز هرچند ازدواج را بطور کلی تحريم نمی کنند اما آن را عملی ذاتا پليد می دانند . آنها معتقدند اگر کسی بخواهد به رهبری دينی مردم را به عهده بگيرد بايد همچو حضرت عيسی (ع) تا آخر عمر مجرد زندگی کند ؛ به همين دليل کسی می تواند به مقام پاپی دست يابد که هرگز ازدواج نکند.

برخی از صوفيان نيز بر همين عقيده هستند که باباطاهر می گويد :

زدست ديـده و دل هردو فرياد           که هرچه ديده بيند ، دل کند ياد

بـسازم خــنجری نيشش زفولاد           زنــم بر ديــده تا دل گردد آزاد

ظاهرا در صدر اسلام نيز نگرش تفريطي در صدر اسلام نيز بوده است که پيامبر اسلام و حضرت علی (ع) با آنها برخورد کرده است.

اين ديدگاه باعث شده است که گروهی نتوانند در مقابل غريزه جنسی مقاومت کنند و علی رغم اينکه در ظاهر خود را مجرد و دور از غريزه جنسی معرفی کنند ولی در نهان و پشت و پرده از آن دزدکی استفاده کنند که نمونه های آنها در راهبها و راهبه ها ديده شده است.

ب- نگرش افراطی

زيگموندفرويد روانشناس و روانکاو مشهو اتريشی ، همه مشکلات اخلاقی و ناهنجارهای اجتماع را در سرکوب غريزه جنسی می داند. او معتقد است غريزه جنسی مختص دوران بلوغ وبزرگ سالی نيست بلکه در دوران کودی و طفوليت نيز وجود دارد و همين غريزه جنسی در درون کودک است که پسر مادر و دختر پدر را دوست دارد.[1] وی حتی دين ومذهب را معلول و محصول اميال سرکوب شده جنسی می پنداشت.

قبلا اگر غريزه جنسی را عامل بدبختی می دانستند امروز د اثر تحقيقات فرويد سرکوب آن را عامل گرفتاری می دانند. وی و طرفدارانش معتقدند که بايد غريزه جنسی را آزاد گذاشت ، عفت و حجاب وحيا و وفاداری به همسر خلاف اخلاق است.

ج- ديدگاه معتدل

ديدگاه سوم ديدگاه اعتدال است. دين اسلام ضمن رد دو ديدگاه افراطی و تفريطي معتقد است که غريزه جنسی يکی از بزگ ترين نعتمتهای الهی و حکيمانه ترين وسيله ای است که تدوام زندگی بشر و بقای نوع انسانی به آن وابسته است.اسلام نه تنها بين معنويت و بهره مندی از غريزه جنسی منافات نمی بيند بلکه بهره مندی مشروع از اين غريزه را شرط تکامل معنوی انسان و يکی از بهترين اسباب و وسايل وصول به سعادت واقعی می داند.

روزی سه نفر از زنان مدينه نزد پيامبر اسلام (ص) آمدند و از شوهران خود شکايت کردند. يکی گفت : شوهرم گوشت نمی خورد. ديگری گفت : شوهر من از بوی خوش پرهيز می کند. و سومی گفت : شوهرم تمايلی به معاشرت با من ندارد. پيامبر اکرم (ص) از شنيدن اين سخنان بشدت ناراحت شد و بی درنک در حالی که ردايش از شدت خشم بر زمين کشيده می شد از خانه به مسجد آمد و بالای منبر رفت و پس از حمد وثنای الهی فرمود: چرا برخی از اصحاب من از خوردن گوشت و استعمال بوی خوش و معاشرت بازنان اجتناب می کنند. همانان من خودم هم گوشت می خورم و هم بوی خوش استعمال می کنم و هم بازنان معاشرت دارم. هرکس از سنت من اعراض کند از من نيست.[2]

اسلام هم با سرکوب شهوت مخالف است و هم با آزاد گذشتن آن و معتقد است که بايد کنترل شده از آن استفاده کرده و بهترين راه استفاده از اين قوه ازدواج است. ازدواج را توصيه می کند و ترک ازدواج را مذموم می داند.

بدترين مردم 

تنهائى و تنها زيستن، عزلت و كناره گيرى از يار گرفتن موجب بسيارى از مشكلات، و باعث افسردگى و دل مردگى، و علت هيجانات روحى و عصبى، و مورث انواع بيماريهاى روانى و بدنى است.

تنهائى انسان را در دريائى از خيالات، اوهام، افكار غيرمنطقى، و بيماريهاى اخلاقى و روانى فرو مى برد، و امواجى از مشكلات گوناگون را براى انسان به ارمغان مى آورد.پيامبر اسلام (ص) فرمودند:»أَكْثَرُ أَهْلِ النّارِ الْعُزّابُ.»[3] يعنی " اكثر اهل آتش در قيامت آنانى هستند كه از ازدواج و تشكيل خانواده امتناع كردند". و نيز آن حضرت فرمودند:«شِرارُ مَوْتاكُمُ الْعُزّابُ.»[4] يعنی "بدترين اموات شما عزبها هستند". و در روايتى فرمودند:« رُذالُ مَوْتاكُمُ الْعُزّابُ »[5] يعنی " فرومايه ترين مردگان شما عزب ها هستند". و در سخنى حكيمانه بيان فرمودند:« شِرارُكُمْ عُزّابُكُمْ وَ الْعُزّابُ إِخْوانُ الشَّياطينِ.»[6] يعنی " شريرترين شما عزبهايند، و عزبها برادران شيطانند". و در كلامى عرشى و بيانى ملكوتى فرمودند:« خِيارُ أُمَّتِىَ الْمُتَأَهِّلُونَ وَ شِرارُ أُمَّتِىَ الْعُزّابُ.»[7] يعنی " بهترين امّت من زن داران و بدترين آنان عزبها هستند". و نيز آن حضرت فرمودند:»لَوْ خَرَجَ الْعُزّابُ مِنْ مَوْتاكُمْ إِلِى الدُّنْيا لَتَزَوَّجُوا.»[8] يعنی " اگر آنان كه عزب مردند به دنيا برگردند، حتماً ازدواج خواهند كرد ."

تعبير رسول باكرامت اسلام از آنان كه از ازدواج امتناع مى كنند به اهل آتش، فرومايگان، برادران شيطان، اشرار، و لعنت شدگان، به خاطر اين است كه روى گردانان از ازدواج به ناچار در فساد و افساد، و شيطنت، و گناه و معصيت، خواهند افتاد، و براى جامعه و خانواده ايجاد مزاحمت نموده، و باعث مشكلات فراوانى در تمام زواياى زندگى خواهند شد.

با توجه به آيات و روايات، و تجربه حيات، ازدواج انسان را كرامت و شرافت مى دهد، از علل استحقاق عذاب الهى مى رهاند، از پستى و فرومايگى حفظ مى كند، از افتادن در بند شيطان مصون مى دارد، و از اينكه آدمى منبع شرّ و فساد شود، و مورد لعنت حق قرار گيرد در امان مى دارد، و اين همه موجب راحتى و استراحت، آرامش و امنيت، پاكى و تقوا، و آسان شدن موارد زندگى و سبك شدن بار حيات مى گردد.



[1] - خاستگاه دين از نگاه فرويد ص 42

[2] - فروع کافی ، ج5 ، ص 496

[3] - ازدواج در اسلام/26

[4] - بحار، ج 100، ص 220 ـ 221.

[5] - همان مدرك

[6] - همان مدرك

[7] - همان مدرك

[8] - ازدواج در اسلام، ص 27.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

طراح و برنامه نویس: اکین