خطبه های نماز جمعه مورخه 28/03/1389 PDF چاپ نامه الکترونیک
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۸

خطبه های نماز جمعه مورخه 28/03/1389

حجاب چيست ؟

يعنی در لغت به معنای پوشش و مانع شدن است.اگر در باره پوشش زن کلمه حجاب استعمال می شود به اين دليل است که حجاب ، زنان را می پوشاند و مانع ديدن نامحرم می شود.ومراد از حجاب هرنوع پوششی نيست بلکه پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گرى و خود نمايى نپردازد.پس در اسلام هرنوع پوشش را حجاب نمی گويند بلکه حجاب اسلامی دو قيد دارد. قيد اوّل اينکه تمام بدن بجز موارد استثناء را بپوشاند و دوّم اينکه مانع جلوه گری و خودنمائی شود. اگ پوششی تمام بدن را نپوشاند حجاب اسلامی نيست و اگر تمام بدن را پوشاند ولی پوشش طوری است که برجستگي های بدن خودنمائی می کند باز حجاب اسلامی نيست.

حجاب قبل از اسلام

حجاب قبل از اسلام مبتلا به افراطها و تفريطها بوده است که اسلام نه اصل حجاب بلکه کيفيت حجاب را آورد. حجاب قبل از اسلام در بين يهود ، ايران باستان و هند با وضعيت سخت تر وجود داشته است.

مثلا زنان یونانی ، صورت و اندامشان را تا روی پا می پوشاندند. و در قانون عاشوريان گويا حجاب آنقدر قداست داشته است که زن بدکاره حق نداشته از آن استفاده کند.در قانون عاشوريان است:« هر كس كه بدكاره ای را در حجاب ببیند ،‌باید او را دستگیر كند واو را به ماموران تحویل دهد كسی حق ندارد زیور آلاتش را بگیرد اما مردی كه او را توقیف كرده باید البسه اش را از تنش خارج كند باید پنجاه ضربه شلاق بخورد و بر سرش نیز قیر  پاشیده شود چنانچه مردی زن بدكاره با حجابی را ببیند و او را تحویل ندهد خود باید مجازات شود و پنجاه ضربه شلاق بخورد باید گوش هایش را سوراخ و طنابی از آنها رد كنند و در پشتش گره بزنند ویك ماه او را وادار كنند برای دیگری كار كند».

درايران باستان حجاب سخت تری اجراء می شده است بطوريکه برخی انديشمندان اسلامی بدون توجه به دستورات قرآنی تصور کرده اند که حجاب برای مسلمانان از ايران ساسانی آمده است.

«جواهر لعل نهرو» نخست وزير فقيد هند نيز معتقد است كه حجاب از ملل غيرمسلمان روم و ايران به جهان اسلام وارد شد. در كتاب نگاهى به تاريخ جهان جلد اول صفحه 328 ضمن ستايش از تمدن اسلامى به تغييراتى كه بعدها پيدا شد اشاره مى‏كند و از آن جمله مى‏گويد:

«يك تغيير بزرگ و تأسف‏آور نيز تدريجاً روى نمود و آن در وضع زنان بود. در ميان زنان عرب رسم حجاب و پرده وجود نداشت. زنان عرب جدا از مردان و پنهان از ايشان زندگى نمى‏كردند بلكه در اماكن عمومى حضور مى‏يافتند، به مسجدها و مجالس وعظ و خطابه مى‏رفتند و حتى خودشان به وعظ و خطابه مى‏پرداختند. اما عربها نيز بر اثر موفقيتها تدريجاً بيش از پيش رسمى را كه در دو امپراطورى مجاورشان يعنى امپراطورى روم شرقى و امپراطورى ايران وجود داشت اقتباس كردند. عربها امپراطورى روم را شكست دادند و به امپراطورى ايران پايان بخشيدند. اما خودشان هم گرفتار عادات و آداب ناپسند اين امپراطوريها گشتند. به قرارى كه نقل شده است مخصوصاً بر اثر نفوذ امپراطورى قسطنطنيه و ايران بود كه رسم جدايى زنان از مردان و پرده نشينى ايشان در ميان عربها رواج پيداكرد. تدريجاً سيستم «حرم» آغاز گرديد و مردها و زنها از هم جدا گشتند.»[1] گرچه اين سخن ، حقيقت ندارد ولی حاکی از اين است که د ايران قبل از اسلام حجاب سختی بوده است که ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران باستان و اینکه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است، می گوید: « زنان طبقات بالاى اجتماع جرأت آن را نداشتند كه جز در تخت روان روپوش‏دار از خانه بيرون بيايند و هرگز به آنان اجازه داده نمى‏شد كه آشكارا با مردان آميزش كنند. زنان شوهردار حق نداشتند هيچ مردى را ولو پدر يا برادرشان باشد ببينند. در نقشهايى كه از ايران باستان بر جاى مانده هيچ صورت زن ديده نمى‏شود و نامى از ايشان به نظر نمى‏رسد[2]

همچنين در باره حجاب قوم يهود می گويد:

«اگر زنى به نقض قانون يهود مى‏پرداخت چنانكه مثلًا بى‏آنكه چيزى بر سر داشت به ميان مردم مى‏رفت و يا در شارع عام نخ مى‏رشت يا با هر سنخى از مردان درد دل مى‏كرد يا صدايش آنقدر بلند بود كه چون در خانه‏اش تكلم مى‏نمود همسايگانش مى‏توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد.»[3]

عليهذا حجابى كه در قوم يهود معمول بوده است از حجاب اسلامى بسى سخت‏تر و مشكلتر بوده است‏.

اين افراطها در باب حجاب از يک طرف و فرهنگ برهنگی از طرف ديگر باعث شد که اسلام که دين وسط است دستورات متعادلی در باره حجاب بيان کند.

حجاب اسلامی بطور کلی در پنج محور مطرح است که هرکس آنها را عايت کند حجاب مطلوب دين را رعايت نکرده است. و آنها عبارتند از :

محور اول : محوری که سریع دیده می شود حجاب بدنی است. حجاب بدنی يک حجاب حد اقلی است و لازم است و کافی نيست. گاهی حجاب را در همين پوشش بدن منحصر می کنند که درست نيست.اين محور حجاب گرچه تاحدی در مردان نيز مورد سفارش است ولی بيشتر توجه اش زنان است.

محور دوم : حجاب در نگاه است که بیشتر به مردان اشاره می کند چون محرک های ویژه مردان در نگاه است.در سوره نور اوّل به مردان مؤمن و سپس به زنان مؤمنه سفارش می کند که مواظب چشمانشان باشند.

محور سوم : حجاب در گفتار است که باز تاکید بیشتر به زنان است زیرا زیبایی گفتاری در زنان است.در همين باره است که خدای متعال خطاب به زنان پيامبر می فرمايد : « يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفا»[4] يعنی " اى زنان پيامبر، شما همانند ديگر زنان نيستيد، اگر از خدا بترسيد. پس به نرمى سخن مگوييد تا آن مردى كه در قلب او مرضى هست به طمع افتد. و سخن پسنديده بگوييد."

بلكه به هنگام سخن گفتن، جدى و خشك و بطور معمولى سخن بگوئيد، نه همچون زنان كم شخصيت كه سعى دارند با تعبيرات تحريك كننده كه گاه توام با ادا و اطوار مخصوصى است كه افراد شهوت ران را به فكر گناه مى‏افكند سخن بگوئيد

محور چهارم : حجاب فکر و خیال است .هيچ مرد و زن نامحرمی حق ندارددر فکر و خيال خود به نامحرم بپردازم . برخی در ظاهرشان حجاب را رعایت می کنند اما در خیالشان نه . مصونیت حقیقی این است که در درون خودم ، خود را مدیریت کنم.

محور پنجم : حجاب در رفتار است به قول شهید مطهری (ره) در رفتارت نشانه دار و زبان دار نباش ! که نامحرم را به خود جلب کنی. با رفتار خود طوری برخورد نکنی که معنای چراغ سبز داشته باشد

خطبه دوّم

سالروز شهادت شهيد چمران

31خرداد سالروز شهادت سردار رشيد اسلام شهيد دكتر مصطفى چمران (1360 ه.ش) است. تاريخ گذشته اسلام و آيات و احاديث فراوان با عبارتهای مختلف باطرح مقوله شهادت و شهيد به يک نکته مهم واساسی اشاره دارند و آن اين است که اگر حيات طيبه می خواهيد ، مدينه فاضله می طلبيد ، استقرار عدالت می خواهيد بايد فرهنگ شهادت را زنده کنيد چرا که انسانهای ترسو و راحت طلب و رفاه زده و شيفته دنيا هم اسير نفس است هم اسير دنيا و هم اسير دشمن. اگر بخواهيد به زور گويان عالم چيره شويد و به زياده خواهان عالم باج ندهيد ، بايد به شهيدان راه خدا اقتدا کنيد و اگر بخواهيد به حريت و آزادگی برسيد درس آزادگی را از شهداء بگيريد.

امروز ياد وخاطره و سفارشهای آنها چراغ راه ماست. اگر بخواهيم اخلاص را معنی کنيم بايد به شهيد چمران بنگريم ، اگر بخواهيم شجاعت و از جان گذشتگی را معنی کنيم بايد در کلاس درس مانند شهيد چمرانها زانوی ادب بزنيم.

دكتر مصطفی چمران  از 15 سالگی در درس تفسیر قرآن شرکت کرد و د دامن قرآن تربيت يافت. وقتی به آمريکا رفت برای اولین بار انجمن اسلامی دانشجویان آمریكا را تشکيل داد. پس از قیام خونین 15 خرداد سال 1342

به همراهی بعضی از دوستان مؤمن و همفكر ، رهسپار مصر شد و مدت دو سال در زمان عبد الناصر سخت ترین دوره های چریكی و پارتیزانی را آموخت. او برای ايجاد پايگاه چريکی مستقل برای تعلیم مبارزان ایرانی رهسپار لبنان شد.او به كمك امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان ، سازمان «امل» را بر اساس اصول و مبانی اسلامی پی ریزیکرد. او از قلب بيروت سوخته تا قله های بلند كوههای جبل عامل و در مرزهای فلسطین اشغال شده از خود قهرمانیهای بسیاری  به یادگار گذاشت پس از پیروزی انقلاب اسلامی بعد از 21 سال هجرت، به وطن باز گشت. و در دوران دفتع مقدس چه رشادتهائی از خودنشان داد.

او در اخرين روزهای شهادتش سخنانی دارد که حاکی از عمق عرفانش به شهادت است. او در واپسين حيات پربرکت خود به اعضاء و جوارحش می گويد : به شما قول مى دهم كه چند لحظه ديگر همه شما در استراحتى عميق وابدى آرامش خود را براى هميشه بيابيد و تلافى اين عمر خسته كننده واين لحظات سخت و سنگين را دريافت كنيد. چند لحظه ديگر به آرامش خواهيد رسيد، آرامشى ابدى. ديگر شما را زحمت نخواهم داد. ديگر شب و روز استثمارتان نخواهم كرد. ديگر فشار عالم و شكنجه روزگار را بر شما تحميل نخواهم كرد. ديگر به شما بى خوابى نخواهم داد و شما ديگر از خستگى فرياد نخواهيد كرد. از درد و شكنجه ضجه نخواهيد زد. از گرسنگى و گرما و سرما شكوه نخواهيد كرد. و براى هميشه در بستر نرم خاك، آرام و آسوده خواهيد بود.

بالاخره در 31 خرداد سال شصت به شهادت رسيد.

سالروز صدور فرمان امام بای تأسيس سازمان تبليغات اسلامی

اوّل تير روز تبليغ و اطلاع‏رسانى دينى (سالروز صدور فرمان حضرت امام خمينى(ره) مبنى بر تأسيس سازمان تبليغات اسلامى - 1360 ه.ش) است. اين روز را بر کارکنان سازمان تبليغات اسلامی تبريک می گويم. و در اين بای دونکته را ياد آوری می کنم. يکی اينکه سازمان تبليغات بايد عمده توجه اش را به توسعه علوم و معارف قرآنی معطوف دارد که حقيقتا هنوز قرآن مظلوم است و علی رغم تلاش زياد هنوز غبار غربت از چهره نورانی قرآن برداشته نشده است. وديگر توجه به هيئتهای مذهبی است. هيئتهای مذهبی بايد توسط کسانی مديريت شوند که خودشان به دين آشنائی اجمالی داشته باشند و با ائمه معصومين (ع) از حيث عمل و عقيده و حتی صورت ظاهری همسنخ باشند. بايد نظارت دقيق برهيئتها شود که از انحرافات جلوگيری شود.

آغاز هفته صرفه جوئی در مصرف آب

اول تير آغازهفته صرفه‏جويى در مصرف آب است. يکی از فرهنگهای غلط رائج نحوه استفاده از آب است. در دنيای امروز در حالی که آب شيرين بسته بندی می شود و در مغازه ها فروخته می شود ما با همان آب خانه می سازيم و ماشين می شوييم. همين مصرف ناصحيح ممکن است روزی ما را گرفتار مشکل کند. بايد دولت برای مصرف درست آب برنامه داشته باشد و مردم نيز به اهميت آب شرب بيشتر توجه کنند.

ادامه محاصره غزه

بار ديگر تاريخ صدر اسلام تکرار شد. همانطوريکه مشرکين عصرپيامبر با هم پيمان بستند و تازه مسلمانان را همراه پيامبر رحمت سه سال در شعب ابی طالب در محاصره کامل نگه داشتند ، ولی خدای متعال به موريانه دستور داد پيمان نامه مشرکين را بخورد و نابود کند ، امروز نيز کفار و مشرکين عالم همداستان شده اند و مردم غزه را سه سال است که در محاصه قرار داده اند. آنها کوره آدم سوزی هولوکاست که به قول خودشان يهوديان در آن سوزانده شدند را بهانه قرار داند و بجای مجازات مجرمين بوسيله یهوديان بی وطن در فزه هلوکاست واقعی را بنمايش گذاشتند. امروز 5/1ميليون ساکن غزه پس از اينکه در حمله ددمنشانه اسرائيل به آنها همه چيز آنها را خراب وويران نمود و تعداد زيادی از آنها را کشت و مجروح نمود ، سه سال است در محاصره قرار دارند. تصور اسرائيل اين بود که در مدت چند ماه مردم غزه در قبال اين محاصره صبر نمی کنند ولی مردم غزه صبر کردند و محاصره به سال چهارم وارد می شود.

اين کاروانهای آزادی نقش همان موريانه صدر اسلام را ايفاء می کنند که پيمان نامه اسرائيل و آمريکا و برخی کشورهای عربی را شکستند و قضيه غزه را از عربيت و اسلاميت خارج نموده جهانی ساختند.حالا آمريکا در قبال کشتار دريائی و دزدی دريائی اسرائيل چگونه به مردم جهان توضيح دهد.

نکته آخر اينکه تشکيل مجلس عراق وبوجود آمدن ائتلاف جديدى بانام «ائتلاف پيمان ملى» متشكل از ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملى عراق که بزرگ‏ترين فراكسيون پارلمانى، متشكل از ائتلاف شيعيان تشكيل شد. لرزه بر اندام اسرائيل و آمريکا و عربستان انداخته است. آنها که در لبنان در دست توانمند حزب الله گرفتار شده بودند و نمی خواستند در عراق شيعيان به قدرت برسند امروز شاهد هستند که ائتلاف بزرگی در عراق شکل گرفت.هر روز می گذر کوس رسوائی آمريکا در دنيا بيشتر می شود واين سنت الهی است که تفرعن نمودن آغاز سقوط قدرتهای استکباری است.



[1] - مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى   ج‏19

[2] - ویل دورانت، تاریخ تمدن، ص 520.

[3] - ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج 12 ص30

[4] - احزاب 32

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

طراح و برنامه نویس: اکین