خطبه های نماز جمعه مورخه 10/02/1389 PDF چاپ نامه الکترونیک
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۳

خطبه های نماز جمعه مورخه 10/02/1389

محاسبه اعمال در روز قيامت

يکی از مسائل مهم روز قيامت محاسبه اعمال انسان در آن روز است. در خصوص محاسبه سوالات فراوانی مطرح است . از جمله اينکه چرا خدای متعال انسان را محاسبه می کند؟ محاسبه برای رفع جهالت است درحالی که خدای متعال عالم به تمام سر و خفيات است. و ديگر اينکه محاسبه اعمال چگونه است ؟ اعمال که قابل محاسبه نيست. و سوم اينکه محاسبه ميليونها انسان در روز قيامت به اين آسانی نمی تواند باشد و زمان بسيار زيادی را می طلبد. اصولا وقتی خدای متعال عالم به همه چيز است چه نيازی به محاسبه است؟

محاسبه اعمال در روز قيامت بحدی مهم است که يکی از نامهای قيامت « يوم الحساب » است.[1]  یعنی روزی كه خداوند به حساب اعمال بندگان خود می‌رسد، این مطلب به قدری مسلم است كه حضرت علی ـ علیه السّلام ـ آنجا كه فرق میان دنیا و آخرت را بیان می‌نماید، می‌فرماید: « وَ الیَومَ عَملٌ و لا حِسابٌ وَ غَداً حِسابٌ و لاَعمَلٌ »[2] يعنی " دنیا سرای عمل و كوشش است و نه جایگاه حساب، و آخرت جایگاه حساب است نه وقت عمل و كوشش."

محاسبه اعمال در قرآن

آيات قرآنی در باره محاسبه اعمال به چند دسته تقسيم می شود:

الف- از هيچ كس سئوال نمي‌شود

« فَيَوْمَئِذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَانٌّ »[3] يعنی " در اين روز (قيامت) از گناهان هيچ فردي از انس و جن سئوال نمي‌شود. "

و نيز مي‌فرمايد: « وَ لا يُسْئَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الُْمجْرِمُونَ»[4] يعنی " مجرمين از گناهانشان پرسيده نمی شوند."

ب: ستمكاران مورد سئوال واقع خواهند شد.

« اُحْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ وَ ما كانُوا يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلى صِراطِ الْجَحِيمِ وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ »[5]يعنی " ستمكاران و ياران آن‌ها و آنچه را كه غير از خدا پرستش مي‌كردند برانگيخته و به راه دوزخ راهنمائي كنيد و آنان را بازداشت كنيد زيرا آنان مورد سئوال واقع خواهند شد. "

ج: پاداش صابران بدون حساب است.

« قُلْ يا عِبادِ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّكُمْ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةٌ وَ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةٌ إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ »[6] يعنی " بگو اي بندگان با ايمان، تقوا پيشه باشيد براي آنان كه در اين دنيا احسان نمايند نيكوئي خواهد بود، و زمين پروردگار (براي رعايت اصل تقوا و پايبند بودن به احكام الهي) گسترده است فقط صابران بدون حساب پاداش كافي خواهند داشت.

مفسران در جمع ميان اين دسته از آيات وجوهي را ذكر كرده‌اند كه برخي را ياد آور مي‌شويم:

1ـ در آنجائی که می فرمايد از مجرمين سوال نخواهد شد هدف اين است که سئوال به شيوه‌اي كه در محاكم دنيوي رائج است نخواهد بود. مثلاً از هر كسي پرسيده نمي‌شود كه چرا فلان خطا را مرتكب شدي، بلكه به جاي آن واقعيت يا آثار آن گناهان را به گونه‌اي در وجود آنان منعكس مي‌نمايد كه هم خود آنان و هم ديگران به مجرم بودنشان واقف مي‌گردند شاهد بر اين تفسير آيه (40) سوره «الرحمن» است كه پس از اين كه مي‌فرمايد : « فَيَوْمَئِذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَانٌّ» مي‌فرمايد: «يُعْرَفُ الُْمجْرِمُونَ بِسِيماهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّواصِي وَ الْأَقْدامِ» يعنی مجرمان به چهره هايشان شناخته مي‌شوند.

2ـ برخی گفته اند در قيامت مواقف و ايستگاه‌هاي بسياري است، بنابراين ممكن است در برخي از آن مواقف درباره گناهان سئوال شود و در برخي از آن سئوال نشود.

3ـ مقصود اين است كه از آنان سئوال زباني نمي‌شود و به جاي آن، از اعضاء آنان سئوال مي‌شود و آن‌ها نيز بر كرده‌هاي خود گواهي مي‌دهند.

چنانكه مي‌فرمايد: « الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلى أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ »[7] يعنی " روز قيامت بر دهان‌ها مهر مي‌زنيم و دستهايشان به سخن آمده و پاها به آنچه انجام داده‌اند گواهي مي‌دهند ." باز می فرمايد حَتّى إِذا ما جاؤُها شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ »[8] يعنی " وقتی گواهان می آيند گوش و چشم و پوستشان برعليه آنها هرآنچه انجام داده اند ، شهادت می دهند."

آيا شهادت اعضاء از اين طريق است كه: خدا درك و شعور و قدرت سخن در آنها مى آفريند؟

يا همانند درختى است كه خدا در ميان آن براى موسى ايجاد صوت كرد؟

و يا آثار گناهان كه در طول عمر در آنها نقش بسته، در آنجا كه «يَوْمُ الْبُرُوز» و روز آشكار شدن اسرار نهانى است برملا مى شود؟ در تعبيرات معمولى نيز گاهى از اين گونه آثار، تعبير به نطق يا اخبار مى شود، و مى گوئيم «رنگ رخساره خبر مى دهد از سرّ درون»!

4ـ مقصود از نفي سئوال، سئوال پس از قطعي شدن حساب هر كس و ورود گنهكاران به دوزخ است ولي آيات مثبت سئوال ناظر به مواقف قبل از معلوم شدن سرنوشت گنهكاران از نظر كيفر است چنان كه مي‌فرمايد

« وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ»[9] يعنی " اينها را نگه داريد که مورد سوال قرار می گيرند."

مقصود از حساب چیست ؟

اصولا واقعیت حساب عبارت است از: پی بردن به برخی از مجهولات به كمك معلومات پیشین، و به عبارت دیگر: واقعیت حساب چیزی جز حل مجهولات از طریق معلومات نیست، و بدین جهت در زندگی همه افراد بشر به صورت یك واقعیت ضروری و انفكاك ناپذیر خود نمائی می‌كند زیرا او پیوسته نگران وضعیت زندگی خود بوده و می‌خواهد از نتائج كار و تلاش و اندوخته‌های مادی و معنوی خود آگاه گردد، در این صورت راه حسابگری را پیش می‌گیرد.

بنابراین در واقعیت حساب و حسابگری به گونه‌ای كه در میان بشر متداول و رائج است نوعی جهل و نا آگاهی نهفته است و با توجه به این كه وجود آفریدگار از هر نوع جهل و ناآگاهی منزه است دیگر چه نیازی به محاسبه و بررسی اعمال آنان دارد؟ او می‌تواند بر اساس علم واقع نمای خود، كیفر و پاداش انسان‌ها را بر پایه حكمت و عدل خود معین نماید در این صورت برپا نمودن محكمه حساب، و سئوال و پرسش لغو خواهد بود و در نتیجه با اصل «حكمت الهی» سازگار نیست.

پاسخ اين شبه اين است که مقصود از برپا نمودن محكمه حساب در قیامت (یَومَ یَقومُ الحِسابُ) این نیست كه خداوند با طراحی رشته سئوالات از بندگان خود، وضعیت آنان را از نظر كار‌های خوب و بد و استحقاق پاداش و كیفر، به دست آورد، زیرا خداوند از همه چیز آگاه است و از این نظر هیچ گونه نیازی به تشكیل محكمه حساب در كار نیست، بلكه مقصود از محاسبه و بررسی اعمال بندگان چیز دیگری است و آن این كه «عدل وجود و حكمت» الهی برای همگان كاملاً روشن گردد و حتی آنان كه در دنیا در این مورد شك و تردید داشته و یا آن را جدی و مهم تلقی نمی‌كرده‌اند، آشكارا عدل و رحمت الهی را مشاهده نمایند و دیگر جای هیچ گونه اعتذار و اعتراضی برای كسی باقی نماند. بنابراين محاسبه الهی در قيامت براى خود علل و انگيزه هايى دارد كه يكى از آنها اتمام حجت بر بندگان است «تا سيه روى شود آنكه در او غش باشد».

حسابرس كیست؟

در روز قيامت آيا خود خدای متعال از بندگاه خويش حساب می کشد و يا حسابگران روز جزای فرشتگان و مؤمورين الهس هستند؟

در برخی از آيات قرآن و روايات اشاره می کند که خود خدای متعال به حساب بندگان خود می رسد.

1- « فَإِنَّما عَلَیْكَ الْبَلاغُ وَ عَلَیْنَا الْحِسابُ »[10] يعنی " تو عهده دار رسالت و ابلاغ احكام الهی به مردم هستی و رسیدگی به حساب آنان به عهده ما است."

2- « إِنَّ إِلَیْنا إِیابَهُمْ ـ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا حِسابَهُمْ »[11] يعنی " رجوع آنان به سوی ما است سپس حساب آنان بر ما است. "

3- » إِنْ حِسابُهُمْ إِلاَّ عَلى رَبِّی لَوْ تَشْعُرُونَ »[12] يعنی " حساب آنان (به عهده كسی) جز خدا نیست اگر درك می‌كردید. "

4- « وَ كَفى بِاللَّهِ حَسِیباً »[13] يعنی " كافی است كه خدا حسابرس اعمال بندگان خود باشد. "

5- على (عليه السلام) درباره ى عايشه و دشمنى او با آن حضرت چنين مى فرمايد: « وَأَمّا فُلانَةُ فَأَدْرَكَها رَأْىُ النِّساءِ وَضِغْنٌ غَلا فى صَدْرِها كَمِرْجَلِ الْقَيْنِ... وَلَها بعْدُ حُرْ مَتُها الأُولى وَالحِسابُ عَلى اللّهِ تَعالى »[14] يعنی " اودر سينةى خود كينه ى مرا مى پروراند، و سينه ى او مشتعل از عداوت من بود چنان كه كوره و ديگ آهنگران شعله ور از آتش است ولى در عين حال من احترامى را كه او در گذشته داشت (احترام همسرى پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)) رعايت مى كنم و رسيدگى به حساب ما با خدا است».

ولی از برخی از آیات قرآن چنین استفاده می‌شود كه در سرای دیگر هر انسانی خود به حساب اعمال خود می‌رسد و نیاز به حسابرس دیگری غیر از نفس انسانی نیست چنان كه می‌فرماید: « وَكُلَّ إِنْسان أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فى عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ القِيامَة كِتاباً يَلْقيهُ مَنْشُوراً * اِقْرَأْ كِتابَكَ كَفى بِنَفْسِكَ الْيَومَ عَلَيْكَ حَسيباً»[15] يعنی " عمل هر انسانی را ملازم با او ساختیم و روز قیامت آن را به صورت كتابی بیرون می‌آوریم و او آن را گشوده می‌یابد، به او گفته می‌شود كتاب خود را بخوان در این روز كافی است كه نفس تو حساب تو را رسیدگی نماید."

در برخى ديگر از روايات آمده است كه بررسى حساب شيعيان به امامان معصوم ( عليهم السلام)  واگذار مى شود:

عبد اللّه بن سنان از امام صادق (عليه السلام)روايت كرده است كه فرمودند: « إذا كانَ يَوْمَ الْقِيامَة وَكَّلنَا اللّهُ بِحِسابِ شيعَتِنا »[16] يعنی " روز قيامت خداوند رسيدگى به حساب شيعيان را به ما واگذار مى كند ."

منظور از ترازوى سنجش أعمال در قيامت چيست؟

درباره چگونگى توزين اعمال در روز رستاخيز، بحث فراوانى در ميان مفسران و متكلمان شده است، و از آنجا كه بعضى چنين تصور كرده اند، «وزن» و «ترازو»، در آن جهان، همانند وزن و ترازو در اين جهان است، و از طرفى اعمال انسان سنگينى و وزنى ندارد كه بتوان آن را با ترازو سنجيد، ناچار شده اند، از طريق تجسم اعمال، و يا اين كه خود اشخاص را به جاى اعمالشان در آن روز وزن مى كنند، مشكل را حل نمايند، و حتى عبارتى از «عبيد بن عمير» نقل شده است كه مى گويد: يُؤْتى بِالرَّجُلِ الطَّوِيْلِ الْعَظِيْمِ فَلا يَزِنُ جَناحَ بَعُوضَة: «در آن روز، فرد بزرگ جثه اى را مى آورند كه در ترازوى سنجش به اندازه بال مگسى وزن ندارد»! اشاره به اين كه ظاهراً آدم هاى باشخصيتى بودند و در باطن هيچ!

ولى اگر مسأله مقايسه زندگى آن جهان را با زندگى دنيا كنار بگذاريم و توجه داشته باشيم كه: همه چيز در آنجا با اينجا متفاوت است، درست همانند تفاوتى كه ميان زندگى جنين در عالم رحم، با زندگى انسان در اين دنيا وجود دارد.

و نيز توجه داشته باشيم كه: در فهم معانى الفاظ، نبايد هميشه، به دنبال مصداق هاى موجود و معين برويم، بلكه مفاهيم را از نظر نتيجه بررسى كنيم، مسأله «وزن در روز رستاخيز» كاملاً حل خواهد شد.
توضيح اين كه:

در گذشته هنگامى كه مثلاً نام «چراغ» برده مى شد، ظرفى به نظر مى رسيد كه مقدارى ماده روغنى در آن ريخته شده بود و فتيله اى در ميان آن نصب گرديده، و احتمالاً حبابى نيز روى آن براى تنظيم هوا قرار داده شده بود.

در حالى كه امروز از كلمه «چراغ» چيز ديگرى مى فهميم، دستگاهى كه نه ظرفى براى روغن دارد، نه فتيله اى، و نه حبابى براى تنظيم هوا، اما آنچه چراغ امروز را با ديروز پيوند مى دهد، همان هدف و نتيجه آن است، يعنى وسيله اى كه تاريكى را از ميان مى برد.

در مسأله «ميزان» نيز چنين است، در همين جهان مى بينيم با گذشت زمان «ترازوها» چه اندازه دگرگون شده اند، و حتى لفظ ميزان به وسائل ديگر سنجش نيز گفته مى شود، مانند: ميزان الحراره: «وسيله سنجش گرما»، ميزان الهوا: «وسيله سنجش هوا» و مانند آن.

خطبه دوّم

روز جهانی کا و گارگر

11 ارديبهشت روز کار و گارگر است.دين مقدس اسلام به کار و کارگر آن ارزشی را داده است که بطور قطع در هيچ مکتبی مثل آن يافت نمی شود. حضرت علي (ع) فرموده است: «خداوند به حضرت داود (ع) وحي فرستاد که تو بنده بسيار خوب من هستي و تنها نقطه ضعفي که در تو وجود دارد اين است که کار نميکني و از دسترنج خود امرار معاش نميکني، بلکه از بيت المال حقوق ميگيري. داود چهل روز گريست و سپس به شغل آهنگري روي آورد و از آن طريق مخارج خود را تأمين نمود»

يامبر اكرم(ص) مي‌فرمايد: عبادت هفتاد پاره است و برترين آن، طلب روزي حلال است. در هنگامى كه امام باقر (علیه السلام) در زمین مزروعى خود مشغول كار و فعالیت بود، شخص جسورى عبور كرد و دید آن حضرت كار مى كند. رو به حضرت كرد و گفت: در این حال اگر مرگ تو فرا رسد، جواب خداوند را چه مى دهى، امام در پاسخ او فرمودند: اگر در این حال مرگم فرا رسد، در حالى كه در طاعت و عبادت پروردگارم مى باشم، از دنیا مى روم.

رسول گرامى اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) دست كارگرى را كه بر اثر كار و فعالیت ورم كرده بود، بلند كرد و فرمودند: « این دستى است كه هیچگاه آتش جهنم آن را نمى سوزاند؛ این دستى است كه خدا و رسولش آن را دوست مى دارد. كسى كه از دسترنج خود روزى اش را فراهم كند، خداوند با نظر رحمت به او مى نگرد.

اسلام به کارگر آن ارزش بی بديل را قائل است که پيامبر بزرگ اسلام که شخص اوّل عالم خلقت است بر دست پينه بسته آن بوسه می زند و در بعض روايات فرموده‏اند كه قطره عرقى كه از بدن كارگر مى‏آيد، مثل قطره خونى است كه از شهداى در راه خدا بيايد.

سالروز شهادت علامه مطهری و روز معلم

12 ارديبهشت سالروز شهادت استاد مطهری است. شهيد مطهری مجسمه علم ومعنويت بود . او فرزند خلف علم و معنويت بود. صدالبته تلاش خستگی ناپذير و اخلاص بی پايان و ايمان استوار او را به معلم نمونه ای تبديل نمود که اسوه عصر معلمين و مدرسين گرديد.

او مجاهد عقيده بود. عقيدای که مبتنی بر وحی و الهام گرفته از وحی آسمانی بود. باور انسان نيروی محرکه ای است که سختی ها را بر وی آسان و دورها را بروی نزديک می سازد. انسان آنگونه زندگی می کند که می انديشد و آنگونه می انديشد که عقيده دارد. عقيده زيربنای رفتار وکردار انسان را تشکيل می دهد.

لازم است هفته معلم را بر تمام معلمان دلسوز کشورمان خصوصا معلمين تلاشگر و مخلص شهرمان تبريک بگويم.

آموزش پرورش سنگ بنای آينده کشور است که آينده اقتصادی ، اخلاقی ، رفتاری ، علمی و معنوی جامعه را رقم می زند. آموزش و پرورش مانند آن زمين مستعدی است که استعدادهای بشريت در آن پرورش می يابد و سر نوشت او تعيين می گردد.

هر اتفاق مبارکی در اين کشور رخ می دهد ، هر اختراع علمی تحقق می يابد ، هر صنعت نوعی شکوفا می شود ، مديون آموزش و پرورش است.

اگر آموزش و پرورش ما كه تقريباً دوازده سال از بهترين فصل عمر يك انسان را در اختيار دارد، به شكل مطلوبى كار كند، باعث مى‏شود كه جوانى كه در اين‏جا ساخته شده و قالب‏گيرى شده و صورت‏بندى شده، ديگر كمتر احتمال تغيير بنيانى در حوادث آينده در او برود.

اگر آموزش و پرورش گلستان زيبای بشريت باشد که نوشکفته گان ما در آن تربيت می يابند ، باغبان اين گلستان پرطراوت معلم است. معلم معمار بنای محکم علمی و معرفتی بشريت است. پيامبر اسلام فرمودند :« إِنَّ مُعَلِّمَ الْخَيْرِ يَسْتَغْفِرُ لَهُ دَوَابُّ الْأَرْضِ وَ حِيتَانُ الْبَحْرِ وَ كُلُّ ذِي رُوحٍ فِي الْهَوَاءِ وَ جَمِيعُ أَهْلِ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ »[17] يعنی " تمام جنبدگان روی زمين ، ماهيان درياها ، تمام موجودات ذی روحی که در آسمان هستند و جميع اهل آسمان وزمين برمعلمی که خير را ترويج می کند ، استغفار می کنند.

نگاهى به دستاوردهاى رزمايش پيامبر اعظم 5

رزمايش سه روزه دريايى پيامبر اعظم 5 با مشاركت يگان‏هاى مختلف نيروهاى دريايى، زمينى، هوافضا و بسيج سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در 4 مرحله و به منظور نمايش اقتدار دريايى جمهورى اسلامى ايران در حفظ امنيت منطقه استراتژيك تنگه هرمز برگزار شد.

مرحله زمينى رزمايش پيامبر اعظم(ص) سپاه در محلى انجام شد كه تردد اكثر كشتى‏هاى نفتكش دنيا از آن انجام مى‏شود. آزمايش شناورهاى ويژه رادارگريز نيروى دريايى سپاه پاسداران با نام «يا مهدى» با حجم كوچك، سرعت بالا و قدرت مانور زياد، انهدام كامل يك ناو جنگى واقعى، شليك موفقيت‏آميز پنج فروند موشك دريا به دريا و ساحل به دريا، استفاده از هواپيماهاى بدون سرنشين با ويژگى مداومت پروازى بالا براى عمليات شناسايى، شليك موفق موشك بهينه‏شده با برد بيش از 300 كيلومتر وشليك موفقيت‏آميز موشك‏هاى كروز «صاعقه»، «نور» و «خاتم» که می تواند شناورهاى تا حجم 3 هزار تن را منهدم كند و به كارگيرى يگانهاى مقابله با جنگ الكترونيك، اجراى عمليات چسباندن مين به انواع شناورهاى سطحى و نيم سطحى دشمن فرضى و آزمايش گلوله‏هاى جديد توپخانه، دفاع از ساحل دور در عمق 5 كيلومترى برگزارى مانور، از جمله اقدامات مهم رزمايش پيامبر اعظم 5 بود.

اين رزمايش بعد از تهديد اتمى رئيس جمهور آمريكا به دنيا نشان داد كه ايران اسلامى از هيچ تهديدى هراس ندارد.

برگزارى مانور در منطقه خليج فارس و بويژه تنگه هرمز بيانگر تسلط بر اين منطقه استراتژيك بود كه قادر است محل عبور 40 درصد نفت دنيا را در صورت بروز هر گونه تعرض به كشور در سريع‏ترين زمان ممكن تحت كنترل خود درآورد. به عبارت ديگر رزمايش پيامبر اعظم حاوى اين پيام به آمريكا و خصوصا متحدانش كه شديدا نيازمند انرژى هستند بود كه اگر دست از پا خطا كنند، حلقوم حياتشان در دست دلاورمردان ايران است. جالب اين است كه آمريكايى‏ها که تاكنون 90 الى 100 مانور مشترك با كشورهاى همسايه ايران انجام داده است تا قدرت نظامى ايران را تحت تاثير قرار دهد ، بلافاصله پس از برگزارى مانور، گفتند كه اظهارات اوباما در تهديد ايران بد ترجمه شده و سريعا موضع‏گيرى كردند كه آماده مذاكره با ايران هستند. يعنى آن‏ها كه دم از گزينه جنگ مى‏زدند و يا مى‏خواستند با زور و ارعاب ايران را پاى ميز مذاكره براى دستورات تكرارى و نخ‏نما بكشانند، يكباره كوتاه آمده و آمادگى خود را براى مبادله سوخت با ايران اعلام كردند و گفتند گزينه نظامى مطرح نيست!!!. مردم جهان ديدند كه تهديدات آمريكا با ايستادگى ملت‏ها پوچ و تو خالى است و همان طور كه امام راحل فرمودند «آمريكا هيچ غلطى نمى‏تواند بكند»

نكته مهم اين است كه سياسيون در ايران يك وظيفه دارند و نظاميان وظيفه‏اى ديگر. مقام‏هاى سياسى بايد تمام هم خود را صرف ايجاد آرامش، پيشرفت، خدمت و عدالت نمايند و براى جنگ نرم دشمن برنامه و طرح داشته باشند و نظاميان نيز كه وظيفه حفاظت از مرزهاى ايران و حفظ تماميت ارضى را عهده‏دار هستند، بايد نشان دهند همواره براى دفاع از ايران و جنگ سخت در كنار جنگ نرم آماده هستند.



[1] - آیاتی كه روز قیامت را «یوم الحساب» نامیده‌اند، بسیارند از آن جمله به آیات 41 / ابراهیم و 16، 26، 53/ ص، 27/ غافر رجوع شود.

[2] - نهج البلاغه: خطبه 42

[3] - سوره الرحمن، آيه 39.

[4] - قصص/ 78

[5] - سوره صافات، آيه 22 ـ 24.

[6] - سوره زمر، آيه 10.

[7] - يس، آيه 65.

[8] - سوره فصلت آيه 20

[9] - به تفسير مجمع البيان: ج 2، ص 398 و الميزان: ج 16، ص 79 و ج 19، ص 121 رجوع شود.

[10] - سوره رعد/ آیه 40.

[11] - سوره غاشیه/ آیه 25 ـ 26.

[12] - سوره شعرا/ آیه 113.

[13] - سوره نساء، آیه 6 و سوره احزاب، آیه 38.

[14] - نهج البلاغه/خطبه 156

[15] - سوره اسراء، آیه 13 ـ 14.

[16] - بحار الأنوار:7/264

[17] - بحارالأنوار     2     17

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

طراح و برنامه نویس: اکین