خطبه های نمازجمعه مورخه 02/12/1387 PDF چاپ نامه الکترونیک
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۷

خطبه های نماز مورخه 02/12/1387

« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ (208) فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْكُمُ الْبَيِّناتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ »[1]

خدای متعال پس از اينکه مؤمنين را دعوت به سلم می کند واز تبعيت شيطان نهی می نمايد می فرمايد:« فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْكُمُ الْبَيِّناتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ»[2] يعنی " اگر بعد از (اين همه ) نشانه ها و برنامه هاى روشن كه به سراغ شما آمده لغزش كنيد و تسليم وسوسه هاى شيطان شويد و گامى بر خلاف صلح و سلام برداريد بدانيد (از پنجه عدالت خداوند فرار نتوانيد كرد) چرا كه خداوند توانا و شكست ناپذير و حكيم است ).

برنامه روشن ، راه روشن و مقصد هم معلوم است با اين حال جائى براى لغزش و قبول وسوسه هاى شيطانى نيست ! اگر منحرف شويد قطعا مقصّر خود شمائيد و بدانيد خداوند قادر حكيم شما را مجازات عادلانه خواهد كرد.

خدای متعال برای انسان اتمام حجت نموده است. مقصد معلوم است ما می خواهيم خدا را عبادت کنيم. در پرتو عبادت خدا ، به فضايل و کمالات الهی دست يابيم و آنگاه به عالم آخرت سفر کنيم. در آخرت به اعمال ما رسيدگی می شود و ذره ای از اعمالمان مخفی و بدون حساب باقی نمی ماند.خدای متعال برای اعلان مقصد ، پيامبرانی فرستاد و هدف را مشخص کرد که در آن هيچ ابهامی وجود ندارد. هيچ احدی نمی تواند بگويد من نمی دانستم که قيامت وجود دارد و نمی دانستم که خدائی است. زيرا خدا متعال به روشنی مبدء و معاد را بيان نموده و با دلايل روشن آنها را اثبات کرده است. " بيّنات " به معنى دلايل روشن است و مفهوم گسترده اى دارد كه هم دلايل عقلى را شامل مى شود و هم آنچه از طريق وحى يا معجزات براى مردم تبيين شده است .

راه وبرنامه هم مشخص است. خدای متعال فقط مقصد را بيان نکرده است ، بلکه راه وبرنامه را نيز بيان نموده است. راه رسيدن به مقصد و برنامه عملی را در قالب تکاليف شرعی ، اعتقادی و اخلاقی بيان نموده است.

قرآن و ائمه معصومين (عليهم الّسلام ) راه هستند. در روايت وارد شده است که « إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ حَبْلُ اللَّه‏»[3] يعنی " قرآن ريسمان خداست". حضرت امير (عليه الّسلام ) فرمودند:« وَ أَنَا حَبْلُ اللَّه‏»[4] يعنی " من ريسمان خدا هستم". و پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه و آله وسلم) در آن حديث مشهور فرمودند:« إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي أَحَدُهُمَا أَعْظَمُ مِنَ الْآخَرِ وَ هُوَ كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ وَ عِتْرَتِي أَهْلُ بَيْتِي لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونِّي فِي عِتْرَتِي »[5] يعنی " من در ميان شما دو چيز گرانبها می گذارم ماداميکه به آنها متمسک شويد گمراه نخواهيد شد. يکي از ديگری بزرگتر است و آن کتاب خداست که ريسمانی است که از زمين به آسمان کشيده شده است. وديگری عترت و اهلبيت من است. اطن دم از هم جدا نمی شند تا در حوز کوثر بر من وارد شوند. پس ببينيد با جانشينان من چه می کنيد"

قرآن واهلبيت پيامبر (صلی اللّه عليه و آله وسلّم) رسمان خدا هستند معنای ريسمان اين است که هرکس به آندو متمسک شود به خدا خواهدرسيد. همانطوريکه در روايات ديگری از ائمه معصومين (عليهم الّسلام ) بعنوان راه و صراط مستقيم تعبير شده است. حضرت امير (عليه الّسلام ) فرمودند:« أَنَا صِرَاطُ اللَّهِ الْمُسْتَقِيمُ وَ عُرْوَتُهُ الْوُثْقَى الَّتِي لَا انْفِصامَ لَها»[6] يعنی " صراط مستقيم و دستگيره محکم خدا من هستم". خدای متعال در سوره بقره می فرمايد :« هرکس به خدا ايمان آورد به دستگيره محکمی متمسک شده است» و حضرت ا»ير (عليه الّسلام ) می فرمايد ، عروه وثقی من هستم. و در جای ديگر وارد شده است که می فرمايند:« وَ نَحْنُ الطَّرِيقُ وَ صِرَاطُ اللَّهِ الْمُسْتَقِيمُ إِلَى اللَّه‏»[7] يعنی " راه وصراط مستقيم به سوی خدا ما هستيم".

پس راه هم روشن است و آن قرآن واهلبيت پيامبر است. هرکس از آن دو تخلف کند گمراه شده و خودش مسئول است. کسی که دستورات قرآن را عمل نمی کند و کسی که از ائمه (عليهم الّسلام ) اطاعت نمی کند ، گمراه است. راه خدا را گم کرده است.

 

 

خطبه دوّم

روز وقف

5 اسفند بعنوان روز وقف نامگذاری شده است. در مکتب شيعه وقف بعنوان فدک اهل بيت معروف است. وقف اين است که مسلمانان مال ، خانه ، مزرعه ، مدرسه و هر سرمايه ديگری را برای استفاده در خيرات وقف کند بطوريکه استفاده خصوصی و فرختن آن جايز نباشد. وقف يک صدقه جاريه برای واقف حساب می شود. ما تلاش می کنيم تا ورثه ها به مال دنيا برسند در حالی که می توانيم با وقف نمودن مقداری از سرمايه خودمان ذخيره خوبی برای آخرت داشته باشيم.

28 صفر سالروز رحلت پيامبر اسلام وشهادت امام حسن (عليه الّسلام )

رحلت پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه و آله وسلم) و امام حسن مجتبی را به خدمت شما و تمام مسلمانان خصوصا شيعيان تسليت عرض می کنم.

خداوند متعال پيامبر اسلام را با خصوصيات بسيار ممتازی در قرآن معرفی نموده و سپس آن حضرت را بعنوان الگو برای مردم جهان مطرح کرده است. در سوره مبارکه احزاب می فرمايد :«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً (45) وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنيرا»[8]

علامه مجلس در بحار الانوار می فرمايد :« و في قوله تعالى إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً على أمتك فيما يفعلونه من طاعة و معصية و إيمان و كفر لتشهد لهم و عليهم يوم القيامة وَ مُبَشِّراً لمن أطاعني و أطاعك بالجنة وَ نَذِيراً لمن عصاني و عصاك بالنار وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ و الإقرار بوحدانيته و امتثال أوامره و نواهيه بِإِذْنِهِ أي بعلمه و أمره وَ سِراجاً مُنِيراً يهتدى بك في الدين كما يهتدى بالسراج و المنير الذي يصدر النور من جهته إما بفعله و إما لأنه سبب له فالقمر منير و السراج منير بهذا المعنى و الله منير السماوات و الأرض و قيل عنى بالسراج المنير القرآن و التقدير ذا سراج. »[9]

برای پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه و آله وسلم) پنج صفت شمرده شده است:

1- شاهد اعمال ماست و در قيامت نيز شهادت می دهد.

2- مبشر و مژده دهنده است و اوّل مژده می دهد

3- منذر است و پس از بشارت می ترساند

4- دعوت کننده بسوی خداست. او مردم ره به خود دعوت نمی کند بلکه به خدا دعوت می کند.

5- چراغ پرنوری است که عالم هستی با نور او روشن است. وجود مقدس و تعاليم مکتب او انسان را از ضلالت و گمراهی نجات می دهد.

ويژگی ديگر پيامبر (صلی اللّه عليه و آله وسلّم) عبادت آن حضرت بود. امام باقر (عليه الّسلام ) می فرمايد:« كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص عِنْدَ عَائِشَةَ لَيْلَتَهَا قَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لِمَ تُتْعِبُ نَفْسَكَ وَ غُفِرَ لَكَ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ مَا تَأَخَّرَ فَقَالَ يَا عَائِشَةُ أَ لَا أَكُونُ عَبْداً شَكُوراً قَالَ وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَقُومُ عَلَى أَصَابِعِ رِجْلَيْهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى طه ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى»[10]

مرحوم طبرسی در مجمع البيان می نويسد:« رُوِيَ أَنَّ النَّبِيَّ ص كَانَ يَرْفَعُ إِحْدَى رِجْلَيْهِ فِي الصَّلَاةِ لِيَزِيدَ تَعَبُهُ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى طه ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى‏ فَوَضَعَهَا »[11]

مرحوم مجلسی می نويسد:« وَ لَقَدْ قَامَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلَامُ عَشْرَ سِنِينَ عَلَى أَطْرَافِ أَصَابِعِهِ حَتَّى تَوَرَّمَتْ قَدَمَاهُ وَ اصْفَرَّ وَجْهُهُ يَقُومُ اللَّيْلَ أَجْمَعَ حَتَّى عُوتِبَ فِي ذَلِكَ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ طه ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى‏ بَلْ لِتَسْعَدَ بِهِ وَ لَقَدْ كَانَ يَبْكِي حَتَّى يُغْشَى عَلَيْهِ فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ لَيْسَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ غَفَرَ لَكَ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ مَا تَأَخَّرَ قَالَ بَلَى أَ فَلَا أَكُونُ عَبْداً شَكُورا»[12]

ويژگی ديگر پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه و آله وسلم) احساس مسئوليت و دوست داشتن مردم مردم بود . از آين مردم بت پرست بودند و خدا را پرستش نمی کردند محزوم بود . از آينکه به او ايمان نمی آوردند محزون بود. البته اين حزن وناراحتی برای اين بود که مردم گرفتار عذاب می شدند و او نمی خواست آنها در جهنم بسوزند.بسيار تأسف می خورد. خداوند برای آرام نمودن حضرت فرمود:« فَلَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ عَلى‏ آثارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَديثِ أَسَفاً »[13]

حالا چنين پيامبری که هم شاهد اعمال است ، هم مژده دهنده است و هم بيم دهنده و هم دعوت کننده و چراغ راه ماست و هم در عبادت در آن حد است که خدای متعال به وی می فرمايد کمتر عبادت کن وهم در خير خواهی مردم به حدی است که خدای متعال به وی می فرمايد کمتر به فکر مردم باش که خود را هلاک می کنی ، _ چنين پيامبری - الگوی ماست. « لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثيراً »[14]

او الگوی ماست معنايش اين است که بايد از او اطاعت کنيم نه جلوتر از آو حرکت کنيم ونه عقب بمانيم. برخی از مردم جلوتر از پيامبر حرکت می کنند.

»عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ دَخَلَهُ الْخَوْفُ مِنَ اللَّهِ حَتَّى تَرَكَ النِّسَاءَ وَ الطَّعَامَ الطَّيِّبَ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى أَنْ يَرْفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ تَعْظِيماً لِلَّهِ فَقَالَ ع أَمَّا قَوْلُكَ فِي تَرْكِ النِّسَاءِ فَقَدْ عَلِمْتَ مَا كَانَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص مِنْهُنَّ وَ أَمَّا قَوْلُكَ فِي تَرْكِ الطَّعَامِ الطِّيبِ فَقَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَأْكُلُ اللَّحْمَ وَ الْعَسَلَ وَ أَمَّا قَوْلُكَ إِنَّهُ دَخَلَهُ الْخَوْفُ مِنَ اللَّهِ حَتَّى لَا يَسْتَطِيعَ أَنْ يَرْفَعَ رَأْسَهُ فَإِنَّمَا الْخُشُوعُ فِي الْقَلْبِ وَ مَنْ ذَا يَكُونُ أَخْشَعَ وَ أَخْوَفَ لِلَّهِ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَمَا كَانَ يَفْعَلُ هَذَا وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ »[15] اين بمعنای مقدم شده بر رسول خداست.

گروهی نيز شباهتی به رسول خدا ندارند چون واجبات خود را انجام نمی دهند.

سالروز شهادت امام رضا (عليه الّسلام )

30صفر سالروز شهادت امام رضا (عليه الّسلام ) است. شهادت آن امام همام و افتخار ايرانيان را تسليت عرض می کنم.

روز امورتربيتی

18 اسفند روز امور تربيتی اسلامی است. مربی عالم خلقت ، خصوصا انسان در مرحله اوّل خود خدای متعال است و پس از آن انبيای الهی . پس از آن ائمه معصومين وپس از آن جانشينان ائمه است.

اين سلسله مراتب اولا می رساند که مسأله تربيت فوق العاده مهم است که مربی بودن از خدا شروع می شود و به انسان معصوم و تالی تلو معصوم منتهی می رسد. وهرکس لياقت مربی انسان بودن را ندارد. ثانيا انسان قابل تربيت است وبايد تربيت شود ودين الهی برای تربيت آن دستور و مقرراتی دارد.



[1] - بقره آيات 208 تا209

[2] - بقره آيه 209

[3] - وسائل‏الشيعة 6 168

[4] - بحارالأنوار 4 8

[5] - بحارالأنوار 23 108

[6] - بحارالأنوار 8 70

[7] - بحارالأنوار 26 248

[8] - احزاب 45-46

[9] - بحارالأنوار 16 306

[10] - مستدرك‏الوسائل 1 128

[11] - مستدرك‏الوسائل 4 118

[12] - بحارالأنوار 10 40

[13] - کهف آيه 6

[14] - احزاب آيه 21

[15] - مستدرك‏الوسائل 14 215

آخرین به روز رسانی در سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۲۳
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

طراح و برنامه نویس: اکین