خطبه های نماز جمعه مورخه 04/11/1387 PDF چاپ نامه الکترونیک
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۵

خطبه های نماز جمعه مورخه 04/11/1387

رمز عافيت دين و دنيا

« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ (208) فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْكُمُ الْبَيِّناتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ (209) »[1]

اين آيه شريفه به يک نکته مهمّ و اساسی اشاره می کند که می توان گفت تمام سعادت انسان در آن جمع شده است. اين آية شريفه می فرمايد: اگر می خواهيد وحدت ، آرامش داشته باشيد ، اگر می خواهيد از تهاجم گناهان و معاصی نجات يابيد ، اگر می خواهيد از آتش دوزج ايمن شويد ، بايد يک کار را انجام دهيد و آن اينکه « ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً » يعنی همگی در " سلم " وارد شويد. " سلم " چيست؟ " سلم " يعنی تسليم در مقابل خدا. يعنی بعد از آينکه ايمان آورديد در مقابل خدا تسليم شويد. انسان چگونه تسليم می شود ؟ يعنی چه وقت گفته می شود که فلانی در مقابل خدا تسليم است؟ اگر بخواهيم تسليم خدا شويم بايد اولاً آنچه از دين نيست در دين وارد نکنيم. يکی از گناهان بزرگ بدعت است. بدعت يعنی آنچه از دين نيست جزء دين بداني. آنچه مورد دستور خدا ، رسول خدا و امامان نيست جزدين بدانيم و لباس دين به آن بپوشانيم. پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه و آله وسلم) فرمودند: « إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدْعَةُ فِي أُمَّتِي فَلْيُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ»[2]

مردی خدمت حضر امير (عليه الّسلام ) آمد و پرسيد: أَخْبِرْنِي عَنِ السُّنَّةِ وَ الْبِدْعَةِ وَ عَنِ الْجَمَاعَةِ وَ عَنِ الْفِرْقَةِ؟ يعنی به من خبر بده سنت ، بدعت ، جماعت و فرقت چيست؟ حضرت فرمودند:« السُّنَّةُ مَا سَنَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلی اللّه عليه و آله وسلّم) وَ الْبِدْعَةُ مَا أُحْدِثَ مِنْ بَعْدِهِ وَ الْجَمَاعَةُ أَهْلُ الْحَقِّ وَ إِنْ كَانُوا قَلِيلًا وَ الْفِرْقَةُ أَهْلُ الْبَاطِلِ وَ إِنْ كَانُوا كَثِيرا»[3]

امام صادق (عليه الّسلام ) نيز فرمودند:« لَا تَصْحَبُوا أَهْلَ الْبِدَعِ وَ لَا تُجَالِسُوهُمْ فَتَصِيرُوا عِنْدَ النَّاسِ كَوَاحِدٍ مِنْهُمْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی اللّه عليه و آله وسلّم) الْمَرْءُ عَلَى دِينِ خَلِيلِهِ وَ قَرِينِهِ»[4]

پس آن کسی تسليم خداست که دين خدا را بپذيرد نه دينی که خودش ساخته است. هيچ کس حق ندارد عقيده يا عملی را بدون دليل شرعی به دين نسبت دهد . وثانياً در مقابل دستورات خدا تسليم محض باشد. حضرت امير (عليه الّسلام ) فرمودند:« إِنَّ الْإِسْلَامَ هُوَ التَّسْلِيم‏»[5] يعنی اسلام همان تسليم است. اگر خداوند چيزی را واجب يا حرام نمود ، نبايد بدون چون چرا اطاعت کرد. ونبايد برای فرار از تکليف الهی ، به توجيهات غير مسموع پناه ببرد. تسليم با توجيه منافات دارد. يکی از بزرگان به طلبه ها می فرمود که طلبها گناه نکنيد وسه بار آين جمله را تکرار کرد وبعد سه بار فرمود اگر گناه کرديد فورا توبه کنيد. بعد سه بار فرمودند اگر توبه نکرديد عملتان را توجيه نکنيد ، توجيه انسان را به جائي می رساند که ولی خدا را در خانه خدا قربه الی الله می کشد. کسی که تسليم محض خداست توجيه نمی کند، ولی کسانی که روح تسليم ندارند هميشه گناهان خود را توجيه می کنند. می گوئي خمس بده ، می گويد به دارائي ماليات می دهم. می گوئی زکات بده می گويد پسر مجرد در خانه دارم بايد ازدواج کند ، می گوئي حج بر تو واجب شده است می گويد هنوز چيزی ندارم وقتی برای فرزندانم خانه و خودرو خريدم می روم. می گوئي غيبت نکن می گويد من راست می گويم ، می گوئي اگر راست بگوئي نيز غيبت است می گويد به خودش هم می توانم بگويم. اين نه تنها تسليم محض نيست بلکه از گناه کردن بدتر است. چون گنهکار قبول دارد که گناه می کند و شرمنده است ولی اين مشغول گناه است ولی نمی پذيرد که گناه می کند.

پس آن کسی تسليم محض است که دستورات خدا را بنحو احسن انجام می دهد.

ثالثاً آن کسی تسليم خداست که از هواهای نفسانی تبعيّت نمی کند. اطاعت از خدا با اطاعت از هواهای نفسانی سازگار نيست. کسی که از هوای نفس هدايت اطاعت می کند گمراه است« وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ بِغَيْرِ هُدىً مِنَ اللَّهِ»[6] يعنی " گمراه تر از کسی که بدون هدايت الهی از نفسش اطاعت می کند ، کيست؟." امام باقر (عليه الّسلام ) فرمود:« قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي وَ بَهَائِي وَ عُلُوِّ ارْتِفَاعِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ هَوَايَ عَلَى هَوَاهُ فِي شَيْ‏ءٍ مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا إِلَّا جَعَلْتُ غِنَاهُ فِي نَفْسِهِ وَ هِمَّتَهُ فِي آخِرَتِهِ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ رِزْقَهُ وَ كُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِرٍ »[7]

برعکس آن پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه و آله وسلم) می فرمايند:« يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي وَ كِبْرِيَائِي وَ نُورِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَاهُ عَلَى هَوَايَ إِلَّا شَتَّتُّ عَلَيْهِ أَمْرَهُ وَ لَبَّسْتُ عَلَيْهِ دُنْيَاهُ وَ شَغَلْتُ قَلْبَهُ بِهَا وَ لَمْ أُؤْتِهِ مِنْهَا إِلَّا مَا قَدَّرْتُ لَهُ»[8]

حضرت امير (عليه الّسلام ) فرمودند:« أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اثْنَتَانِ اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَيُنْسِي الْآخِرَةَ »[9]

بنابراين امنيّت ما ، وحدت ما ، سلامتی ما و سعادت ما در گرو تسليم در برابر خداست. پس آنهائی که در دين بدعت می گذارند تسليم خدا نيستند. آنهائی که بعضی از دين را می پذيرند و بعض ديگر را نمی پذيرند تسليم خدا نيستند. خداوند دراين خصوص می فرمايد:« أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون‏»[10]

وکسانی که از هواهای نفسانی تبعيت می کنند تسليم خدا نيستند. خداوند فرمود:« أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكيلاً »[11] آنها که اگر سودشان باشد اطاعت می کنند و اگر به زيانشان باشد اطاعت نمی کنند تسليم خدا نيستند. همه آينها از شيطان اطاعت می کنند به همين خاطر خدای متعال بعد از آينکه فرمود:« ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً» می فرمايد :« وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ»

خطبه دوّم

پيروزی مقاومت

مقاومت سرافرازانه مجاهدان حماس و مردم غزه بار ديگر اسرائيل غاصب را رسوا نمود. اسرائيل از دوجهت رسوا شد يکی از جهت نظامی که نتوانست به خواسته خود برسدو او می خواست حماس را سرنگون کند ولی حماس قوی تر از گذشته باقی ماند و در دل امت اسلامی محبوبيت بيشترب پيدا نمود. و از جهت ديگر برای مردم دنيا ثابت شد که اين رژيم جعلی چقدر وحشی است. بيش از 1300 نفر شهيد نمود که 410 نفر آن کودک معصوم بود و بيش از 5100 نفر مجروح شد که عمده آنها کودک وزن بود.

در اينجا تذکر دو نکته بسيار مهم است. نکته اوّل اينکه امت اسلامی بايد خون کودکان غزه را از اسرائيل مطالبه کنند. اين نمی شود که يک رژيم وحشی به يک کشوری حمله کند و بيش از 6000 نفر را به خاک وخون بکشد وبعد بگويد آتش بس کرديم و تمام شد. پس خون اين زنان و کودکان بی دفاع چه می شود. بايد ملتهاو دولتهای آزاده سران جنايتکار اسرائيل را به دادگاه جنايت جنگی بکشاند. ونکته دوّم اينکه برخی از دولتهای عربی که در کنار اسرائيل ايستادند و مردم غزه را قتل عام نمودند حالا می خواهند با باز سازی خرابيهای غزه دو کار انجام دهند يک اينکه چهره زشت خود را ترميم کنند و ديگر اينکه بازسازی توسط محمود عباس رئيس خودگران فلسطين صورت گيرد تا بدين وسيله حماس از مشروعيت بيافتد . اينها می خواهند آنچه اسرائيل در جنگ و کشتار بدست نياورد و تمام امکانات زيربنای مردم غزه را نابود کرد ، با ساختن آنها ، بدست آورند. بايد ملتها و دولتهای حامی حماس و مردم غزه اين فرصت را که همراه با اغراض شيطانی است به آنها ندهند.

سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی

سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی در پيش است. در ايام دهه فجر برنامه های در سطح کشور اجرا می شود که در سطح شهر ما نيز مراسم مختلف برگزار خواهدشد. در اينجا بر همگان لازم است بطور گسترده در مراسم پيروزی انقلاب اسلامی شرکت کنند و به دنيا اعلام کنند که هنوز انقلاب و مردم انقلابی زنده وپويا و قدرتمند است. نکته ديگر افتتاح طرحهاست که اميدواريم به بهانه سالگرد انقلابمان در سطح شهرما نيز طرحههای مهمی به افتتاح گذاشت شود ومسئولين محترم از خدمات دولت و نظام به مردم گذارش دهند.

توجه به مسائل فرهنگی

يکی از دغدغه های مهم دوستاران نظام اسلامی و کشورمان ، مسأله فرهنگی است. دشمن با تهاجم فرهنگی از يک طرف و براندازی از طرف ديگر در صدد ضربه زدن بر انقلاب اسلامی است. بايد به بحث فرهنگی جامعه توجه جدی شود. متوليان فرهنگی بدانند که اگر کسی بگويد کشور ما تقريبا گرفتار هرج ومرج فرهنگی است شايد مبالغه نگفته است. در کشور کيست که فرهنگ را مديريت می کند کيست که آفات فرهنگی را رصد می کند و راه چاره را پيدا واعمال می نمايد. همه نيروی فرهنگی وارد ميدان کارزار شده اند ولی هرکس کار خودش را می کند وبا ديگری هماهنگ نيست اين امر فرصتها ، امکانات را از بين می برد وفعاليت ها مثمر ثمر هم نيست.

نقش خود مردم در مسائل فرهنگی بسيار مهم است. مردم ما که عموما متدين ومذهبی هستند بايد به مسائل دينی برنامه های دينی بيشتر توجه کنند. در برابر انحرافات و خرافات و برنامه های نادرست عکس العمل نشان دهيم.



[1] - بقره آيات 208 تا209

[2] - بحارالأنوار 2 72

[3] - بحارالأنوار 2 266

[4] - الكافي 2 375

[5] - الكافي 2 45

[6] - قصص 50

[7] - الكافي 2 137

[8] - الكافي 2 335

[9] - وسائل‏الشيعة 15 280

[10] - بقره 85

[11] - فرقان آيه 43

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

طراح و برنامه نویس: اکین