خطبه های نماز جمعه مورخه 15/09/1387 PDF چاپ نامه الکترونیک
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۲

خطبه های نماز جمعه مورخه 15/09/1387

ب- بعد انساني

بعد ديگر انسان همان انسانيّت اوست، و مراد از انسانيّت، عالميت و انديشه وفكروانگيزه انسان است که بوسيله آن ازبعد حيواني جداشده ، به وادي انسانيّت قدم می گذارد. انسان هرچقدر عالمتر باشد در بعد انسانی رشد يافته تر است. اين بعد نيز مانند بعد اوّل هيچ بود وانسان بهره ای از علم نداشت. در اين خصوص خدای متعال می فرمايد:« وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً»[1]اين آية شريفه نيزبا قرار دادن نکره بعد از نفی ، عالميّت انسان را که بعد انسانی اوست ، نفی می کند ، و می فرمايد شما در حالی به دنيا آمديد که هيچ نمی دانستيد. حتی خودتان را نمی شناختيد و ذهن شما خالی از هرچيز بود وحتی خالی بودن ذهن را هم نمی دانستيد. پدر و مادر را نمی شناختيد .

تا اينجا روشن شد که بعد حيوانی و انسانی انسان از " هيچ " شروع شده است و در دوران حيات خود بايد بسوی رشد حرکت کند. يعنی جسمش که بعد حيوانی اوست لم يکن شيئا مذکورا و بعد انسانيش نيز لا تعلم شيئا بود.

اما همين انسان ، در کنار رشد جسمانی ، با فکر ومطالعه برعلمش افزوده ، بعد انسانيش را كامل مي‌گرداند . تقويت وتكميل اين بعد برخلاف بعد حيوانی، دراختيارانسان است ومي‌تواند باتلاش خود دراين بعد به كمال نهائي دست يابد واعلم علمای عصر گردد. به همين دليل علم فی نفسه حتی اگر برای خدا هم نباشد بهتر است ويک ارزش است. در احاديث وروايات فراوانی از فضيلت علم ، سخن به ميان آمده است. پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه وآله وسلّم) فرمودند:« مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَطْلُبُ فِيهِ عِلْماً سَلَكَ اللَّهُ بِهِ طَرِيقاً إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِهِ وَ إِنَّهُ يَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ الْعِلْمِ مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ حَتَّى الْحُوتِ فِي الْبَحْرِ وَ فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَيْلَةَ »[2]

در روضه الواعظين آورده استکه يکی از انصار نزد پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه وآله وسلّم) آمد و گفت: ای پيامبر ! اگر بنا باشد جنازه ای را تشييع کنيم يا در مجلس درس دانشمندی حاضر شويم ، حضور مرا در کدام يک از اين دو دوست تر داری؟پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه وآله وسلّم) فرمودند: اگر کسانی باشند که در پي جنازه روان باشند و آن را به خاک بسپارند ، حاضر شدن در مجلس مرد دانشمند از حضور در هزار تشييع جنازه ، و عيادت از هزار بيمار ، عبادت هزار شب ، و هزار روز روزه گرفتن، هزار درهم صدقه دادند ، هزار حج مستحبی انجام دادن، ودر هزار جهاد درراه خدا شرکت کردن ، و دادن مال و جان در اين را ، فضيلتی بيشتر دارد. اينها کجا به پای حضور در مجلس عالم می رسد؟ آيا ندانسته ای که اطاعت و عبادت خدا نيز به علم است ، و نيکی د«يا و آخرت با علم است، و شر دنيا و آخرت باجهل است؟[3].

به همين دليل در احاديث منقول از معصومين انسانها به سه دسته تقسيم می شوند. امام صادق ( عليه الّسلام) می فرمايد:« النَّاسُ ثَلَاثَةٌ عَالِمٌ وَ مُتَعَلِّمٌ وَ غُثَاءٌ»[4]

در جای ديگر فرمود:«يَغْدُو النَّاسُ عَلَى ثَلَاثَةِ أَصْنَافٍ عَالِمٍ وَ مُتَعَلِّمٍ وَ غُثَاءٍ فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُونَ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاءٌ»[5]

کميل بن زياد نقل می کند ، حضرت علی ( عليه الّسلام) پيش من آمد ودستم را گرفت ومرا به منطقه ای به نام جَبان آورد نشست، من نيز نشستم. سپس سرش را بلند کرد و فرمود:«يَا كُمَيْلُ احْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَكَ النَّاسُ ثَلَاثَةٌ عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيق‏»[6]

از اين احاديث استفاده می شودکه ارزش انسان بماهو انسان علم است واگر انسان علم و معرفت نداشته باشد ارزش ندارد. همين مطلب در برخی روايات بطور صريح ذکر شده است. پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه وآله وسلّم) فرمودند:« اکثر الناس قيمه اکثرهم علما و اقل الناس قيمه اقلّهم علما"[7].

ابزار تحصيل علم ، عقل انسان است وبه همين دليل عقل نيز از ارزش بالائی برخوردار است. راه استفاده از نيز تفکر است که يک ساعت تفکر از عبادت يک ساله بالاتر است. امام صادق ( عليه الّسلام) فرمودند:« تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَة»[8]

اين عقل وقتی ارزش بالاتری پيدا می کند که در راستای هدف وفلسفه خلقت انسان قرارگيرد. برخی از اصحاب امام صادق ( عليه الّسلام) از ايشان پرسيدند: مَا الْعَقْلُ؟ عقل چيست؟ امام فرمودند:« مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ » يعنی عقل آن است که بوسيله آن خداوند عبادت شود و بهشت کسب گردد. راوی پرسيد: فَالَّذِي كَانَ فِي مُعَاوِيَةَ؟ يعنی عقلی که در معويه هست ، چيست؟ فرومدند:« تِلْكَ النَّكْرَاءُ تِلْكَ الشَّيْطَنَةُ وَ هِيَ شَبِيهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَيْسَتْ بِالْعَقْلِ[9] يعنی آن زشتی و شيطنت و شبيه عقل است و عقل واقعی نيست.

پس بايد برای انسان شد با استفاده از عقل و تفکر عقلانی ، صاحب علم شد واز اين طريق به انسانيت دست يافت.

خطبه دوّم

شهادت حجاج ايرانی بدست آل سعود

ششم ذيحجه سالروز شاهادت حجاج ايرانی به دستور آمريکا به دست آل سعود است. حرم امن الهی در اين روز شکست ومهمانان خدا به جرم برائت از مشرکين در کنار قبرستان ابی طالب و در نزديکی مسجد الحرام و خانه خدا به خاک وخون کشيده شدندو واقعا مظلومانه به شهادت رسيدند. ما به روح آنها درود سلام می فرستيم واز خدای متعال برای آنها علو درجات طلب می کنيم.

سالرزو شهادت امام باقر (عليه الّسلام )

هفتم ذی حجه سالروز شهادت امام محمد باقر است که در سال 114 ه ق به شهادت رسيد. اما باقر (عليه الّسلام ) به لحاظ فرست پيش آمده که معارف الهی را بيان نمود و شاگردان بسيار مبرزی تربيت که به امام علم مشهور است. امروز متکب شيعه مديون امام صادق و امام باقر (عليهما الّسلام ) است.

روز دانشجو

16 آذر روزدانشجوست. بنده اين روز را به تمام دانشجويان عزيز که در سنگر علم ودانش در حال تلاش و جهاد هستند تبريک می گو و از خدای متعل برایآنها توفيق طلب علم وکسب معويت آرزو می کنم.

ما بايد دانشگاهايمان را طوری برنامه ريزی کنيم که فرزندان عزيز ما که به دانشگاه وارد می شوند درانسانيت فراگيرند ، علم ومعرفت ومعنويت را توام بدست آورند. در دانشگاه بايد به دو چيز بيشتر توجه کرد که تعمق در فراگيری علم و ديگری توجه به معنويت. برای آين دو بعد بايد برنامه ريزی شود. جوانان ما پاکند و دلهای پاک و مصفا دارند واين متوليان مراکر علمی هستد که بايد دردانگاهها انسانهای متخصص ومتهعد تربيت کنند.

روز عرفه

نهم ذيحجه روز عرفه است. روز عرفه يعنی روز شناخت خدا ، روز مزمه با خدا و روز وصل به آن کمال مطلق. در روز عرفه حجاج و زائران خانه خدا در عرفات اجتماع می کنند و از ظهر روز عرفه تا عروب همان روز در عرفات وقوف می کنند وبه راز ونياز با خدای بي نياز مشغول می شوند و در هيم روز دعای عرفه اباعبدالله الحسين (عليه الّسلام ) را می خوانند. ما نطز که در صحرای عرفات نيسيم بايد اين روز را روز عبادت قراردهيم اگر به صحرای عرفات نمی توانيم برويم لااحق مساجد خود را عرفات سازيم.

سالروز شهات مسلم ابن عقيل

نهم ذی حجه روز شهادت سفير و نماينده امام حسين (عليه الّسلام ) در کوفه است. امام حسين (عليه الّسلام ) مسلم بن عقيل را بعنوان نماينده خود به کوفه فرستاد مردم کوفه صبح در اطراف مسلم بودند و شب در کوچه های کوفه تنهايش گذاشتند ودر فردای آن روز در يکی از کوچه ها او را محاصره کردند وناجوانمردانه او رابه شهادت رساندند.

عيد قربان

10ذيحجه عيد قربان است. عيد قربان يکی از بزرگترين اعياد اسلامی است. اميد وارم خدای متعال اين روز را برای ما حقيقه عيد قرار دهد.

برای حجاج واجب است در اين روز قربانی کنند ولی برای ما در مکه نيسيم واجب «يست. ولی مستحب است ما نيز قربانی کنيم. ولی بدانيم که روز عيد قربان روز مسابقه گوشت خوری نيست بلکه دو نکته اسای در آن نهفته است يکی اينکه به فقراء رسيگی شود کخ پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه و آله وسلم) فرمودند: «انما جعل الله الاضحى لشبع مساكينكم من اللحم فاطعموهم». نکته دوّم يک بحث اخلاقی است. در روايات به ما می گويند شما در روز عيد با ذبح گوسفند طمع خود را ذبح کنيد . وقتی می خواهی قربانی ذبح کني به اين نيت ذبح کن که طمعت راذبح کردی. بعضی در روز عيد قربان چه ثوابهائی بدست می آورند و برخی ديگر چه فرصتهائی را از دست می دهند.

نماز عيد قربان

يکی از آداب اسلامی نماز عيد قربان است. ما در روز عيد فطر اعلام کرديم که نماز عيد فطر را متمرکز انجام دهيم تا اتحاد ما در سطح شهر به نمايش گذشته شود بعضی از عزيزان همکاری کردند و برخی نيز اعتراض نمودند ولی بايد توجه کنيم که تمام احکام دطن ما براساس يک حکمتی بناگذاری شده است. نماز عيد فطر و عيد قربان که در زمان ظهور امام واجب و در زمان غيبت مسحب است برای اين اين نيست که ما مردم را به مساجد جمع کنيم و از آنها پول بگيريم و دورکعت نماز بخوانيم و بعد تمام شود. اين دو نماز يک نماز سياسی است. ما بايد همه باهم در کنار هم جمع شويم هم در روز عيد فر و هم در روز عيد قربان اجتماع بزگی را تشکيل دهيم و با وحدت وهمدلی قدرت خودمان را به نماطش بگذاريم. بنده از سازمان تبليغات می خواهم مساجد را که تحت اشراف دارد سازمان دهی کند. مساجد را هيئت امنای مساجد را درجه بندی کند وبراساس فعاليتشان امتياز بندی کند و هرمسجدی بيشترين فعاليت و بيشترين همکاری را دارد به آنها مساعدت شود و افرادی به عنوان هيئت امنا انتخاب شود که با فلسفه مساجد ، احکام اسلامی آشنا شود . افرادی که همکاری درمسجد ندارندو وقت ندارند درمسجد کار کنند آنها را بعنوان هيئت امنا انتخاب نکنند که آنها باعث رکود فعاليتهایفرهنگی مساجد می شوند. هيئت امنا بايد از ميان افراد فعال و تحصيل کرده انتخاب شود که وقتی حفی گفته می شود بتواند درک کند.

شما برا تجهيز مسجدی کمک کنيد که روحانی دارد ، نماز جماعت دارد، با برنامه های سازمان تبليغات هماهنگی دارد با نظام هماهنگ است.



[1] - نحل آيه 78

[2] - الكافي 1 34

[3] - روضةالواعظين 1 12

[4] - الكافي 1 34

[5] - الكافي 1 34

[6] - بحارالأنوار 1 187

[7] - بحار ، ج77 ص 112

[8] - مستدرك‏الوسائل 11 183

[9] - الكافي 1 11

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

طراح و برنامه نویس: اکین