خطبه های نماز جمعه مورخه 05/07/1387 PDF چاپ نامه الکترونیک
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۲۸

خطبه های نماز جمعه مورخه 05/07/1387

2- نجات از آتش

همانطوريکه روزه جسم انسان را از زوائد و آلودگيهای مادی پاک می کند و انسان غذای پاک وحلال استفاده می کند ، روح انسان را نيز از آتش سوزان جهنم رهائی می دهد. چون جهنم همان اعمال وکردار ماست . روزه وجود ما را از ناپاکيها پاک می کند و در آخرت نيز از آتش نجات می دهد. شايد به همين خاطر پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه وآله وسلّم) می فرمايندالصِّيَامُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ»[1] يعنی روزه سپر آتش است.

روزه نه تنها انسان را از آتش جهنم نجات می دهد بلکه بخاطر ايجاد نورانيت در دل انسان ، وجود انسان را آکنده از معنويت می کند که باطن آن همان بهشت برين ونعمتهای الهی است. پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه و آله وسلم) فرمودندمن منعه الصوم من طعام يشتهيه كان حقا على الله ان يطعمه من طعام الجنة و يسقيه من شرابها».[2] يعنی كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى بخورانند و از شرابهاى بهشتى به او بنوشاند. فرمود:» طوبى لمن ظما او جاع لله اولئك الذين يشبعون يوم القيامة»[3] يعنی خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت‏سير مى‏شوند. باز فرمودند:« ان للجنة بابا يدعى الريان لا يدخل منه الا الصائمون»[4] يعنی براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.

مرحوم صدوق در (معانى الاخبار) در شرح اين حديث مى نويسد انتخاب اين نام براى اين در بهشت به خاطر آن است كه بيشترين زحمت روزه دار از ناحيه عطش است ، هنگامى كه روزه داران از اين در وارد مى شوند چنان سيراب مى گردند كه بعد از آن هرگز تشنه نخواهند شد.

1- صبر

يکی از فوائد روزه صبر است که در وجود روزه دار تحقق می يابد. انسانی که برخلاف ميل نفسانی ونياز طبيعی از لذايذ دنطا برای خدا دست می کشد و در مقابل خواسته های نفس مقامت از خود نشان می دهد ، در حقيقت تحصيل صبر را تمرين وتجربه می کند. وتکرار آن در مدت يک ماه در ماه مبارک رمضان او را صبور و بردبار به بار می آورد ، و در مقابل سختيها تحملش بيشتر می شود. راوی از امام صادق (عليه الّسلام ) در مورد آيه شريفه« وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ» سوال نمود ، حضرت فرمود: « الصَّبْرُ الصِّيَامُ»يعنی مراد از صبر ، روزه است واضافه کرد« إِذَا نَزَلَتْ بِالرَّجُلِ النَّازِلَةُ وَ الشَّدِيدَةُ فَلْيَصُمْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ يَعْنِي الصِّيَامَ »[5] يعنی وقتی شدائد وسختی بر مرد وارد می شود بايد روزه بگيرد چون خدای متعال فرموده است از صبر يعنی روزه استعانت بجوييد.

3- حفظ نمودن انسان از شيطان

روزه بخاطر آثار معنوی که در وجود انسان ايجاد می کند شيطان را از او دور می کند و شيطان آنطوريکه می خواهد در او کارساز نمی شود. پيامبر اکرم (صلی اللّه عليه و آله وسلم) خطاب به اصحابش فرمودند:« أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِشَيْ‏ءٍ إِنْ أَنْتُمْ فَعَلْتُمُوهُ تَبَاعَدَ الشَّيْطَانُ مِنْكُمْ كَمَا تَبَاعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ قَالُوا بَلَى قَالَ الصَّوْمُ يُسَوِّدُ وَجْهَ»[6] يعنی آيا به شما خبرندهم از آنچيزی که اگر به آن عمل کنيد شيطان از شما دور می شود همانطوريکه مشرق ومغرب از هم دورند؟ گفتن: چرا . فرمود: روزه صورت شيطان را سياه می کند.

- اثرات تربيتى ، اجتماعى ، و بهداشتى روزه

1- اثرتربيتی روزه

يکی از آثار مهم تربيتی روزه که در وجود انسان تحقق می يابد اين است كه روح انسان را (تلطيف )، و اراده انسان را (قوى )، و غرائز او را (تعديل) مى كند .

روزه دار بايد در حال روزه با وجود گرسنگى و تشنگى از غذا و آب و همچنين لذت جنسى چشم بپوشد، و عملا ثابت كند كه او همچون حيوان در بند اصطبل و علف نيست ، او مى تواند زمام نفس سركش را به دست گيرد، و بر هوسها و شهوات خود مسلط گردد.

در حقيقت بزرگترين فلسفه روزه همين اثر روحانى و معنوى آن است ، انسانى كه انواع غذاها و نوشابه ها در اختيار دارد و هر لحظه تشنه و گرسنه شد به سراغ آن مى رود، همانند درختانى است كه در پناه ديوارهاى باغ بر لب نهرها مى رويند، اين درختان نازپرورده ، بسيار كم مقاومت و كم دوامند اگر چند روزى آب از پاى آنها قطع شود پژمرده مى شوند، و مى خشكنداما درختانى كه از لابلاى صخره ها در دل كوه ها و بيابانها مى رويند و نوازشگر شاخه هايشان از همان طفوليت طوفانهاى سخت ، و آفتاب سوزان ، و سرماى زمستان است ، و با انواع محروميتها دست به گريبانند، محكم و با دوام و پر استقامت و سختكوش و سخت جانند!.

روزه نيز با روح و جان انسان همين عمل را انجام مى دهد و با محدوديتهاى موقّت به او مقاومت و قدرت اراده و توان مبارزه با حوادث سخت مى بخشد، و چون غرائز سركش را كنترل مى كند بر قلب انسان نور و صفا مى پاشد خلاصه روزه انسان را از عالم حيوانيت ترقى داده و به جهان فرشتگان صعود مى دهد.

2-اثر اجتماعى روزه

بر كسى پوشيده نيست ، روزه يك درس مساوات و برابرى در ميان افراد اجتماع است ، با انجام اين دستور مذهبى ، افراد متمكن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در مى يابند، و هم با صرفه جوئى در غذاى شبانه روزى خود مى توانند به كمك آنها بشتابند.

البته ممكن است با توصيف حال گرسنگان و محرومان ، سيران را متوجه حال گرسنگان ساخت ، ولى اگر اين مساءله جنبه حسى و عينى به خود بگيرد اثر ديگرى دارد، روزه به اين موضوع مهم اجتماعى رنگ حسى مي دهد، لذا در حديث معروفى از امام صادق (عليه السلام ) نقل شده كه ((هشام بن حكم )) از علت تشريع روزه پرسيد، امام (عليه السلام ) فرمود: انما فرض الله الصيام ليستوى به الغنى و الفقير و ذلك ان الغنى لم يكن ليجد مس الجوع فيرحم الفقير، و ان الغنى كلما اراد شيئا قدر عليه ، فاراد الله تعالى ان يسوى بين خلقه ، و ان يذيق الغنى مس الجوع و الالم ، ليرق على الضعيف و يرحم الجائع«[7] يعنی روزه به اين دليل واجب شده است كه ميان فقير و غنى مساوات بر قرار گردد، و اين به خاطر آن است كه غنى طعم گرسنگى را بچشد و نسبت به فقير اداى حق كند، چرا كه اغنياء معمولا هر چه را بخواهند براى آنها فراهم است ، خدا مى خواهد ميان بندگان خود مساوات باشد، و طعم گرسنگى و درد و رنج را به اغنياء بچشاند تا به ضعيفان و گرسنگان رحم كنند.

3- اثر بهداشتى و درمانى روزه

روزه زباله ها و مواد اضافى و جذب نشده بدن را مى سوزاند، و در واقع بدن را (خانه تكانى ) مى كند.بعلاوه يك نوع استراحت قابل ملاحظه براى دستگاه هاى گوارشى و عامل مؤ ثرى براى سرويس كردن آنها است ، و با توجه به اينكه اين دستگاه از حساسترين دستگاه هاى بدن است و در تمام سال به طور دائم مشغول كار است ، اين استراحت براى آنها نهايت لزوم را دارد.

در حديث معروفى پيغمبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) اسلام مى فرمايند: (صوموا تصحوا) يعنی روزه بگيريد تا سالم شويد.

و در حديث معروف ديگر نيز از پيغمبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) رسيده است که فرمود:« المعدة بيت كل داء و الحمية راس كل دواء«[8] يعنی معده خانه تمام دردها است و امساك بالاترين داروها.

خطبه دوّم

سخنرانی دکتر احمدی نژاد در مجمع عمومى سازمان ملل متحد

جناب آقای دکتر احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی نمود و نياز ضروری واصلی بشر را گوشزد کرد وبه مستکبران جهان که امروز ، بشريت در آتش قساوت وجهالت آنها می سوزند گفت عمر شما به پايان رسيده است.

سخنان آقای احجمدی نژاد ندای تمام انسانهای آزاده و عدالتخواه وخيرخواه بشريت بود. اين بسی افتخار ملت وکشور ماست که نام مقدس منجی عالم بشريت ، عصاره تمام فضايل انسانی وعدالت امام عصر از زبان رئيس جمهور ما در تمام کره زمين طنين انداز می شود. ما برای ايشان از خدای متعال توفيق وسربلندی می خواهيم.

در اينجا يک نکته ای را لازم می دان تذکر دهم وآن اينکه برخی از افراد از سخنان بنده در مورد مسئولين شهر واستان برداشتها وتفسيرهای ناروا می کنند. برخی مخالفها که نه مخالتفشان برای خداست ونه برای مردم بلکه نفع شخصيشان به خطر افتاده از سخنان بنده سوء استفاغده می کنند وهم برخی موافقان که مواقت آنها نيز نه برای خداست ونه برای مردم بلکه از مسئولين فعلی استفاده می کنند که مثلا فرمانداری ، دانشگاه ، وادارات را اشغال کنند و فرزندان وخويشان خود را بدون کمترين امتياز برمردم و بيت المال مسلط کنند. بر هردو دسته سه نکته را عرض می کنم:

نکته اول بنده بعنوان امام جمعه موظف هستم از مسئولين شهر ماداميکه مسئول هستند در راستای خدمت به مردم کمک وحمايت کنم. من بايد از فرماندار ونماينده وساير مسئولين عزيز حمايت کنم ودر اين مسير مخالفتها وموافقتها که معمولا براساس منافع شخصی وگاهی غير مشروع است توجه ای ندارم.

نکته دوم بنده در راستای ايجاد آرامش ووحدت در سطح شهرستان تلاش خواهم کرد هرجا لازم باشد سخن خواهم گفت وهرجا لازم باشد سکوت خواهم نمود ولی به آنهائی که به خاطر بی شايستگی خود برای رسيدن به نان ونوائی می خواهند موج سواری کنند اين اجازه را نخواهم داد. ما بايد همه باهم در کنار هم برای خدمت به مردم وکشور خود با اتکاء به خدای عالم تلاش کنيم.

نکته سوم برای مسئولين عزيز است که بين افردای که از شما بخاطر خودشان حمايت می کنند وبين افرادی که بخاطر مردم ومنافع عمومی شهری از شما حمايت می کنند تفاوت قائل شويد. کسانی که بدون هيچ توقعی در خدمت شما هستند انسانهای شايسته ای هستند ولی کسانی که اگر دخترش را به دانشگاه يا پسرش را به فلان اداره وارد نکنی و يا در مجلس ترحيم او شرکت نکنی نامت را از دفتر تلفن خود پاک می کند قابل اعتمادنيستندشما بنايد زمام مردم را به اينگونه افراد بدهيد.

روزقدس

امروز روز قدس است. روز قدس به تعبير امام راحل روز اسلام و روز رسول اكرم(ص) است. روز قدس فقط روز فلسطين نيست روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است؛ روز مقابله ملت‏هايى است كه در زير فشار ظلم آمريكا و غير آمريكا بودند، در مقابل ابرقدرت‏ها است، روزى است كه بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستكبرين و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند. روز قدس، روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است. اين بينش امام در مورد روز قدس است. در چنين روزی بايد نه تنها مسلمانان بلکه تمام ملل مظلوم جهان به خيابانها بريزند وبرعليه ظلم وستم واستکباری جهانی فرياد بزنند. امروز اگر در فلسيطين ، عراق و افغانستان جنايتی می شود که قلب انسانهای آزاده را به درد می آورد ، روز قدس روز فرياد برتمام اين جنايتهاست. ما در روز قدس الگوی عملی به دنيا ارائه می دهيم که اگر در آفريقا وآسيا و حتی در بخشی از اروپا مظلومان عالم جمع شوند وانزار خود خود را از توحش زورگويان مکار وحيله گر که به هيچ ارزشی پايبند نيستند اعلان نمايند بطور قطع ويقين لرزه برانذام نحس آنها خواهد افتاد وفلسفه روز قدس همين است.

عيد فطر

انشاء الله به عيد فطر نزديک می شويم. در خصوص عيد فطر چند نکته را تذکرمی دهم.

نکته اوّل عيد فطر، عيد شكر و روز شروع دوباره زندگى معنوى است. هر عيد فطرى، براى انسان مسلمان آگاه هوشيار مى‏تواند يك روز عيد حقيقى باشد، روز شروع دوباره زندگى معنوى و روحى، مثل بهار براى گياهان و درختان. ما بعد از عيد فطر زندگی جديدی را آ؛از می کنيم پس مراقب رفتار و اعمال خود باشيم.

نکته دوّم با يك نگاه مى‏شود عيد فطر را عيد اجتماع و انسجام امت اسلامى به حساب آورد. علت هم اين است كه در طول ماه رمضان، دلها نورانى و رقيق شده است و عوامل شيطانى اختلاف در وجود انسانها ضعيف شده است. عيد فطر هم در واقع رجوع به فطرت است. فطرت انسان، گرايش به خداى متعال و به توحيد و به مركز واحد متعالى‏اى است كه همه انگيزه‏هاى انسانها، همه احساسات انسانها در آنجا مى‏توانند مجتمع شوند و كنار هم قرار گيرند. نماز عيد فطر هم مظهرى از همين وحدت در هر نقطه‏اى از نقاط دنياى اسلام است. لذا در اين دعايى كه ما در قنوت مى‏خوانيم، «الذى جعلته للمسلمين عيدا و لمحمد (صلی اللّه عليه وآله) ذخرا و شرفا و كرامه و مزيدا»، براى وجود مقدس نبى اكرم(ص) اين عيد يك ذخيره است، وسيله شرف است، وسيله كرامت و ازدياد مقام عالى متعالى آن وجود مقدس است. كى اين خصوصيات حاصل مى‏شود؟ آن وقتى كه اين عيد، عيد آشتى‏كنان دلهاى مسلمانان با يكديگر باشد؛ هم در ابعاد ملى اين حرف صادق است، هم در ابعاد وسيع امت اسلامى اين حرف صادق است. در ابعاد ملى هم‏چنانى‏كه ملت بزرگ ما در طول ساليان پس از انقلاب تا امروز تجربه كرده است، اتحاد و اتفاق كلمه، وسيله عزت او است، وسيله قدرت او است. عيد فطر روزى است كه ما به خود بياييم و اگر در دلهاى ما، انگيزه‏هاى اختلاف و نقار و نفاق و دوگانگى وجود دارد، آن‏ها را هرچه مى‏توانيم، ضعيف كنيم، در دل خودمان آن‏ها را سركوب كنيم. روز عيد فطر، روز اتحاد و وحدت است. ما برای نشان دادن اةن وحدت می خواهيم در فضای باز نماز عيد فطر را باحضور تمام اقشار مختلف برگزار کنيم. طبيعی است آنهائی در فکر وحدت وهمدلی و در فکر عظمت وعزت اين شهر هستند همکاری خواهند کرد.



[1] - تهذيب‏الأحكام 4 191

[2] - بحار الانوار ج 93 ص 331

[3] - وسائل الشيعه، ج 7 ص 299، ح‏2

[4] - وسائل الشيعه، ج 7 ص 295، ح‏31 _ معانى الاخبار ص 116

[5] - الكافي 4 63

[6] - الكافي 4 62

[7] - من لا يحضره الفقيه، ج 2 ص 43، ح 1

[8] - (بحار الانوار جلد 14 قديم ).

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

طراح و برنامه نویس: اکین