خطبه های نماز جمعه مورخه 15/06/1387 PDF چاپ نامه الکترونیک
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۲۶

خطبه های نماز جمعه مورخه 15/06/1387

روزه سرمنشأ خيرات وبرکات

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ، أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ، شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَرِيضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ [1]

توضيح نکات آيات شريفه

به فرمايش مفسّر کبير علامه طباطبائی (ره) سياق اين سه آيه دلت دارد بر اينكه : هر سه آيه با هم نازل شده اند. آيات سه گانه به هم متصل ، و نظير كلام واحدى است كه يک غرض را دربردارد ، و آن غرض عبارت است از بيان وجوب روزه درماه رمضان است.

ولی با توجه به سختی روزه ، خدای متعال وجوب روزه را بنحوی بيان می کتد که نگرانی در ما انسانها و مکلفين بوجود نيايد.

اوّلاً قبل از بيان تکليف با عبارت يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شروع می کند که خود اين نداء برای بندگان مؤمن لذت آور است وتعب وسختی عبادت را کمتر می کند. در حديثى از امام صادق ( عليه الّسلام) نقل شده است كه فرمودند : « لذة ما فى النداء ازال تعب العبادة و العناء» يعنی "لذت خطاب يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آنچنان است كه سختى و مشقت اين عبادت را از بين برده است»[2]

علامه طباطبائی می فرمايد: اينگونه خطاب ( اى كساني كه ايمان آوردهايد ) به منظور توجه دادن مردم به صفت ايمانشان است ، و گرنه مي فرمود : ( اى مردم ) ليكن خواست بفهماند با توجه به اينكه شما داراى ايمانيد بايد هر حكمي را كه از ناحيه پروردگارتان مي آيد بپذيريد ، هر چند كه بر خلاف مشتهيات ، و ناسازگار با عادات شما باشد .

ثانياً بلافاصله بعد از بيان تکليف با عبارت كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ جمله ای را ذکر می کند و می فهماندكه مسلمانان نبايد از تشريع روزه وحشت كنند ، و آن را گران بشمارند ، چون اين حكم منحصر به آنها نبوده ، بلكه حكمي است كه در امتهاى سابق نيز تشريع شده بود.

ثالثاً به نتيجه روزه داری اشاره می کند و بدين وسيله می فرمايد که اين روزه که می گيريد بدون فائده هم نيست بلکه برای شما فائده دارد و آن تقواست. لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

رابعاً می فرمايد که اين روزه عملي نيست كه تمامي اوقات شما را و حتّي بيشتر اوقاتتان را بگيرد ، بلكه عملي است كه در ايامي قليل و معدود انجام ميشود ، أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ آرى نكره ( و بدون الف و م ) آمدن كلمه ( اياما ) دلالت بر ناچيزى ايّام دارد ، و در اينكه ايّام را به وصف معدود توصيف كرد ، خود اشعارى است به اهميت نداشتن آن.

خامساً می فرمايد اينگونه نيست همه بايد روزه بگيرند ، بلکه انسانهای سالم و آنهائی که روزه برآنها سخت نيست وضرر ندارد روزه می گيرند ولی کسانی که روزه بر آنها طاقت فرسات يا مريضند ويا در سفر هستند لازم نيست روزه بگيرند. فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكِينٍ. اگر مريض بوديد و نتوانستيد روزه بگيريد ويا در مسافرت بوديد و روزه نگرفتيد در ساير روزها روزه بگيريد. وکسانی که روزه بر آنها سخت است لازم نيست روزه بگيرند اگر به جای روزه فديه بدهند ، آنهم فديه مختصرى كه همه بتوانند بدهند ، و آن عبارت است از طعام برای يک نفرمسكين، کافی است.

سادسا به فضيلت ماه مبارک رمضان اشاره می کند که اين ماه ماه نزول قرآن است وقرآن برای هدايت و جداکردن حق از باطل آمده است پس اينچنين ماه را روزه بداريد. خدای متعال باذکر ماه رمضان واشاره برنزول قرآن در آن هم ايّام معدود را که در آن بايد روزه گرفت بيان می کند وهم با بيان فضيلت آن ماه ، روزه گرفتن در آن ماه را پرفضيلت می داند وبدين وسيله سختی روزه را برای روزه داران می کاهد.

سابعاً در آخرمی فرمايد يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ يعنی خدای متعال برای شما سهل وآسان گرفتی وراحتی را برای شما خواسته است وسختی را برای شما اراده نکرده است.

خدای متعال با اين بيانها ضمن جعل حکمی که به سعادت انسان کمک می کند لطف ومحبّت خود را به بندگان خود اظهار می نمايد. چون اوّلا روزه گرفتن صدها فائده برای بندگان دارد که خدای متعال راضی نشده است بندگانش از آن فوائد محروم بمانند و ثانيا مهر ومحبت خود را در نحوه بيان حکم به نمايش گذاشته است چون خدای متعال می توانست با تحکّم حکم صادر کند و انجام آنرا از بندگانش بخواهد ولی چندين مقدمه ذکر نموده وبا الفاظ زيبا ومحبت آميز حکم روزه را بيان کرده است.بالاخره اين آيات سراسر مهر ومحبت خدا به بندگانش را به نمايش گذاشته است که اگر انسان اندکی در آن دقت کند شوق وشعف سراسر وجودش را می گيرد.

خطبه دوّم

سالروز انفجار برجهای دوقلوی آمريکا

هفت سال پيش 20شهريور برج دوقلوی آمريکا بطور مشکوکی که هنوز هم برای مردم دنيا راز آلود است منفجر شد آمريکا از انفجار آنها سوء استفاده های فراوان کرد. دولت آمريكا ساعتى پس از وقوع حادثه، مجرم اصلى مورد نظر خود را معرفى كرد. اسامه بن لادن رهبر القاعده، گروهكى كه مورد حمايت خود آمريكا بوده است و با گروه طالبان كه در آن زمان در افغانستان حاكم بود همكارى و هماهنگى داشت. جالبتراين است كه آمريكا، هم در ايجاد و تقويت القاعده دخيل بوده است و هم در ايجاد و تقويت و به قدرت رسيدن طالبان. به اين بهانه به افغانستان حمله نمود و آن کشور را اشغال کرد ولی نه بن لادن دستگير شد ونه طالبان. پس از آينکه افغانستان را اشغال نمود نوک پيکان اتهام عوض شد ومتوجه صدام و حزب بعث عراق يعنی حامى اصلى بن لادن ،شد. وادعا شد که صدام سلاحهاى كشتار جمعى فراوانى را انبار كرده‏است و به زودى از آن در جاهاى ديگرى استفاده خواهد كرد. به اين بهانه بدون اجازه سازمان ملل به عراق حمله نمود و عراق را اشغال نمود وبه اين تجاوزات هم اکتفاء نکرد بلکه طرح خاورميانه بزرک با محوريت اسرائيل غاصب را مطرح کرد که در اين طرح خاورميانه ای با پايتختی اسرائيل تشکيل می شد ،برای اجرای طرح خاورميانه مسئله دموکراسی را مطرح نمودکه با اين شعار، تمام حکام کشورهای خاورميانه دست نشانده آمريکا می گرديدند، و حزب الله لبنان خلع سلاح می شد وايران اسلامی در محاصره قرار می گرفت.

اما هفت سال از آن قضيه می گذرد وآمريکا چه بدست آورده است؟

اولا هرجا به نام دموکراسی به مردم آزادی دادند مردم کشورهای خاورميانه دست رد به سينه آمريکا زدند وافرادی را به سر کار آوردند که مخالف آمريکا بود. بطوريکه آمريکا از طرح دموکراسی پشيمان شد.

ثانيا در عراق طوری گرفتار شد که الان در فکر فرار است اما راه فرار که آبرويش نرود پيدا نمی کند وهروز کشته های سربازان و يا سبازان ديوانه وروانی شده را به آمريکا بر می گرداند ودست التماس به سوی ايران دراز کرده است که برای ايجاد امنيت به آمريکا کمک کند، گرچه آمريکا واقعاً در صدد ايجاد امنيت نيست.

ثالثا می خواست اسرائيل را با تضعيف مردم فلسطين و خلع سلاح نمودن حزب الله تقويت کند ولی در فلسطين مخالف سرسخت اسرائيل بخواست مردم به حکومت رسيد و نه تنها حزب الله خلع سلاح نشد بلکه در جنگ 33 روزه آمريکا واسرائيل را شکست داد ويک حزب مقتدر ومحبوب عالم اسلام شد.

رابعاً ايران نيز نه تنها محاصره وتضعيف نشد بلکه هر روز قدرت مند تر از گذشته گرديد. آمريکا تنها کاری که کرد دو دشمن ايران يعنی صدام وطالبان را از بين برد.

اينها همه نويد بخش پيروزی ملت ايران و مسلمانان است.

از طرف ديگرروابط آمريکا با روسيه تيره شده و زميه جنگ سرد شروع شده است . حمايت آمريکا از گرجستان و حمله روسيه به آن کشور، ميدان رويا روئی آمريکا و روسيه شده است گرچه اين رويارئی می تواند امنيت منطقه را به خطراندازد ولی بخاطر اينکه ايران يکی از قدرتمندترين و پرنفوذترين کشور است می تواند در چنين فضائی نقش آفرينی کند. به هرحال آمريکا نه تنها نتواست به کمترين قسمتی از آرزوهای خود در خاورميانه برسد بلکه هم در دنيا وجه خود را خراب کرد که امروز منفورترين دولت ، دولت آمريکاست و هم هزينه سنگين گذاشت و نتيجه ای بدست نياورد وهم در اکثر موارد آنچه می خواست درست عکس آن اتفاق افتاد.



[1] - سوره مبارکه بقره آيه (183- 185)

[2] - تفسير نمونه ج2

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

طراح و برنامه نویس: اکین