خطبه های نماز جمعه مورخه 27/01/1387 PDF چاپ نامه الکترونیک
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۵۵

خطبه های نماز جمعه مورخه     27/01/1387

 حتمی بودن مرگ

يکی از دغدغه های همه انسانها خصوصآ انسانهای معمولی که گاهی لذت زندگی را از آنها می گيرد مسأله مرگ است. در حالی که مرگ حتمی است. حضرت امير (عليه الّسلام ) در خطبه 62 نهج البلاغه در مورد مرگ سخنی دارد که اگر انسان عمق سخن حضرت را بفهمد يک نوع آرامشی در آن پيدا می شود.  روزى امام عليه السّلام مشغول خطبه خواندن بود و «ابن ملجم» در برابر منبر نشسته بود كه اين سخن را آهسته بر زبان جارى كرد: «و اللّه لأريحنّهم منك » يعنی "  به خدا سوگند مردم را از دست تو آسوده مى‏كنم". آنهايى كه اين سخن را از او شنيدند بعد از پايان خطبه او را دستگير كرده نزد امام آوردند، امام فرمود: «او را رها كنيد» و آنگاه فرمود:« وَ إِنَّ عَلَيَّ مِنَ اللَّهِ جُنَّةً حَصِينَةً -  فَإِذَا جَاءَ يَوْمِي انْفَرَجَتْ عَنِّي وَ أَسْلَمَتْنِي-  فَحِينَئِذٍ لَا يَطِيشُ السَّهْمُ وَ لَا يَبْرَأُ الْكَلْم»‏ يعنی " زندگى من زير سپر محكمى از مشيت الهى است، در آن هنگام كه آخرين روز زندگيم فرا رسد، آن سپر از زندگى من برداشته مى‏شود و تسليم به مرگم مى‏نمايد، در اين موقع نه تير بخطا مى‏رود و نه زخم بهبود مى‏يابد".

من بخود نامدم اينجا كه به خود بازروم            آن كه آورده مرا باز برد در وطنم

اين تعبير، اشاره به يك واقعيت است و آن اينكه تا اجل نهايى انسان فرا نرسد از دنيا نمى‏رود، بنابراين تعيين اجل از سوى خداوند، به اين مفهوم است كه اراده او بر اين قرار گرفته كه فلان كس، تا فلان زمان باقى بماند و بى‏شك هيچ چيز در برابر اراده حقّ مقاومت نخواهد كرد. لذا مسأله اجل الهى را مى‏توان يك سپر محكم در برابر حوادث دانست. شبيه همين معنا كرارا در «نهج البلاغه» در كلمات قصار آمده است، در يك جا مى‏فرمايد: «إنّ الأجل جنّة حصينة » يعنی "  سرآمد زندگى (كه از سوى خدا تعيين شده) سپر محكمى است ".

و در جاى ديگر مى‏فرمايد: «كفى بالأجل حارسا» يعنی "  سرآمد قطعى زندگى، براى پاسدارى انسان كافى است (يعنى تا عمر به پايان نرسد هيچ حادثه‏اى او را از پاى درنمى‏آورد )

سعيد بن قيس همدانى نقل مى‏كند كه گفت: روزى در ميدان جنگ به شخصى نگاهم افتاد كه تنها دو جامه معمولى بر تن داشت، اسبم را به طرفش راندم، ناگهان ديدم امير المؤمنين عليه السّلام است. گفتم: يا امير المؤمنين در چنين جايى (بدون زره و رعايت نكات ايمنى) آن حضرت گفت: «آرى سعيد بن قيس، هيچ بنده‏اى نيست جز اين كه نگهدارنده و از گزندها بازدارنده‏اى دارد، دو فرشته همراه او هستند كه او را از به پايين افتادن از سر كوهى يا افتادن در چاهى نگاه مى‏دارند، امّا همين كه قضا نازل شد ميان او و هر چيزى را باز مى‏گذارند».

در اينجا سؤالى پيش مى‏آيد كه اگر مطلب چنين است، پس لازم نيست ما خود را در برابر خطرات حفظ كنيم و پيشگيرى لازم را در برابر سيل و زلزله و بيمارى و حوادث رانندگى بنماييم، بلكه مجاز هستيم بى‏پروا پيش برويم و از هيچ چيز نترسيم‏. پاسخ اين است که :اجل و سرآمد عمر انسان، بر دو گونه است: «اجل حتمى» و «اجل غير حتمى».اجل حتمى تخلّف‏ناپذير است، و اجل مشروط يا معلَّق قابل تغيير مى‏باشد، گاه به وسيله تدبير و احتياط خود انسانها و گاه به وسيله انجام اعمال نيكى همچون صله رحم و صدقه در راه خدا و گاه به وسيله فرشتگانى كه مأمور حفظ انسان در برابر خطرات غير حتمى هستند.

عرض اين است که گاهی ترس از مرگ آرامش انسان را می گيرد و انسان تمام تلاش خود را مصرف دفع آن می کند و همين امر او را غافل نگه می دارد. مابايد بدانيم عمر ما در دست خداست و ما به دوچيز موظف هستيم يکی اينکه خود را به خطر نياندازيم و ديگر اينکه تا عمر داريم از فرصت استفاده کنيم. و به اين آيات سوره منافقين قرآن عمل کنيم.

 « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ (9)وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْ لا أَخَّرْتَني‏ إِلى‏ أَجَلٍ قَريبٍ فَأَصَّدَّقَ وَ أَكُنْ مِنَ الصَّالِحينَ (10)وَ لَنْ يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْساً إِذا جاءَ أَجَلُها وَ اللَّهُ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُون‏ ».

خطبه دوّم

انتخابات رياست جمهوری

يکی از مسائل مهم آينده کشور مسأله انتخابات رياست جمهوری است. مردم ايران در طول حيات پربرکت انقلاب به اين مسأله واقف شده اند که انتخابات ما وحضور مردم در صحنه فقط بعن.ان انتخاب يک مسئول نيست بلکه يک ويا چندين پيام مهمّ سياسی به دوستان ودشمنان مخابره می کند. اهمّيّت حضور مردم در صحنه انتخابات وقتی دوچندان می شود که می بينيم دشمنان ما متناسب با حضور مردم برای ما نسخه سياسی می پيجند.

ما بايد هم در انتخابات حضو پر شور و با عظمتی داشته باشيم و هم بهترين فرد را برای رياست جمهوری انتخاب کنيم. سمت رياست جمهوری يک مسئوليت عادی و معمولی نيست بلکه سرنوشت تمام ملت ايران و کشور ايران را رقم می زند. سستی در انتخاب اصلح غير قابل اغماض است. آنچه که مشکل را آسان می کند اين است که ملت ايران مسلمان است وحکومت ايران اسلامی است و طبيعی است که مردم به سراغ آن کسی می رود که براساس اسلام و ارزشهای آن دولت تشکيل دهد و عدالت را سرلوحه فعاليت خود قرار دهد و پرچم دار نظام که مقام معظم رهبری است ، ولايت مدار باشد.

تاکنون آنچه نظام ما را در مقابل اين همه توطئه سرافرازانه نگه داشته است حضور همين مردم در صحنه های مختلف انقلاب بوده است. وحدت آگاهانه عامل اصلی اقتدار ماست. اصولا مشکل اساسی امت اسلامی دو چيز است يکی بنود وحدت و ديگری درک نادرست از اسلام.

امروز امت اسلامی بواسطه داشتن حاکمان نالايق و نداشتن درک درست از اسلام نه تنها در کنار هم و با هم نيستند بلکه گاهی در مفابل هم قرار گرفته اند و نه تنها در مقابل دشمن متحد نيستند بلکه گاهی در کنار دشمن و صف آنها ايستاده با مسلمانان می جنگند. اين مسأله مشکل اساسی امت اسلامی است. اگر قرآن می فرمايد :«وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»[1] ويا می فرمايد :«وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ »[2] سرش اين است که تفرقه ، امت اسلامی را متلاشی نموده است.

اشغال عراق ، افغانستان ، فلسطين ، عقب ماندگی مسلمانان ، تسلط شياطين بر افکار و انديشه مسلمانان نتيجه شوم همين تفرقه است. و عامل اين تفرقه سه چيز است يکی حاکمان مسلمان است که نه اسلام را با تمام خصوصيتش شناخته اند و نه احساس مسئوليت دارند و نه اسلام را اجراء می کنند و خودشان نيز عامل بيگانه گان هستند. عامل دوّم تفرقه خود مسلمان هستند که درک درستی از اسلام ندارند. چنين می چندارند که اسلام فقط نماز و روزه است و حکومت ربطی به اسلام ندارد. دين مال مردم است و حکومت دنيای مردم را اصلاح می کند. وعامل سوّم تفرقه دشمنان ماست که هزينه کلان مصرف می کنند تا بين مسلمانان عداوت و دشمنی ايجاد کنند.

بحمدالله ايران اسلامی در درون خود از اين سه عامل نجات پيدا کرده است هم رهبری دارند که با تمام وجود اسلام را شناخته و به آن ايمان داشته و خود را وقف آن نموده است و هم مردمش اسلام ناب را دريافت کرده و در جهت احيای آن عزيزان خود را تقديم کرده اند و هم توطئه دشمن کار ساز نيست و با اقتدار تمام هر روز شاهد پيشرفتهای مهمی هستيم و در انتخابات رياست جمهوری با آن شعور و آگاهی و وحدت و همدلی را به نمايش خواهيم گذاشت.



[1]   -آل عمران 103

[2]   - انفال 46

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

طراح و برنامه نویس: اکین