خطبه دوّم نماز جمعه مورخه 06/11/1385 PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط مدیر   
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۹

خطبه دوّم نماز جمعه مورخه 06/11/1385

-                      تاسوعا و عاشورا در پیش است و هنوز در ماه محرم قرار داریم . این محرم و عاشورا برای ما درس ها و عبرت هایی دارد . به ما درس می دهد که باید چگونه باشد و اگر صاحب بصیرت باشیم ، عبرت می گیریم که چرا چنین شد و فرزند پیامبر (ص) را آن گونه به شهادت رساندند .

-                      مراسمات محرم باید آن درس ها و این عبرت ها را تبیین کند . ده روز عزا ، ده پیام مهم سالار شهیدان به جامعه القاء شود و ده عبرت گرفته شود .

-                      گریه و عزاداری ، سینه زنی و زنجیر زنی یکی از وسائل متعدد است که می خواهد آن درس ها و عبرت ها را بازگو کند . پس اولاً دریافت پیام حسین (ع) فقط منحصر در این ها نیست و ثانیاً گریه و عزائی که حامل آن پیام ها و عبرت ها نباشد ارزش ندارد .

-                      پیام حسین (ع) چه بود ؟

-                      یکی از پیام های حسین (ع) این است که فضائل انسانی باید در جامعه احیاء شود و رزائل اخلاقی و اجتماعی از میان برداشته شود . وقتی می فرماید : « إِنَّا أَهْلُ‏ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ‏ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ‏ الْمَلَائِكَةِ وَ بِنَا فَتَحَ‏ اللَّهُ وَ بِنَا خَتَمَ اللَّهُ وَ يَزِيدُ رَجُلٌ‏ فَاسِقٌ‏ شَارِبُ الْخَمْرِ قَاتِلُ النَّفْسِ الْمُحَرَّمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ وَ مِثْلِي لَا يُبَايِعُ بِمِثْلِه‏»[1]

-                      من نه این که حسین فرزند علی (ع) هستم با یزید چون فرزند معاویه است بیعت نمی کنم بلکه امروز مصداق فضائل منم و تمام رذائی در وجو یزید جمع شده است و سزاوار نیست و نباید فضایل را تحت سیطره ی رذائل برد . باید بر علیه رذائل قیام کرد حالا این رذائل چه در وجود یزید باشد یا در وجود فرد دیگر .

-                      شیعیان من اولاً مجمع فضایلند . آن ها مطیع دستورات خدا و پیامبرند ، احکام الهی را بر زمین نمی گذارند و در اخلاق حامل مکارم اخلاقند و ثانیاً آن ها در جامعه بی تفاوت نیستند ، همان طوری که من بر علیه فساد و انحراف قیام کردم آن ها نیز امر به معروف می کنند و نهی از منکر می نمایند . آن ها خیرخواه دین و مردمند . آن ها بر مردم ریاست نمی کنند که مردم رعیت آن ها باشند و مردم را نمی دوشند که جیب خودشان را پر کنند بلکه آن ها مانند شمع می سوزند تا مردم را از ظلمت جهالت نجات دهند و عدالت را در جامعه اجرا کنند .

-                      لازمه ی این پیام این است که یزیدیان و حسینیان شناخته می شود . هر کی کارش ، عملش کار یزید باشد در صف یزید است ولو نام حسین بر زبان دارد و لباس عزا به تن کرده است . کسی که شراب می خورد ، کسی که دزدی می کند ، کسی که فساد می کند ، او کار یزید را انجام می دهد و هر کس کار حسینی کند او در صف امام حسین (ع) ایستاده است ولو نامش یزید باشد .

-                      در کربلا حربن یزید ریاحی تا صبح عاشورا را در صف یزید بود و بعد آمد به صف امام پیوست . معیار عملکرد است .



[1]   ابن طاووس، على بن موسى، اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى - تهران، چاپ: اول، 1348ش.

 
طراح و برنامه نویس: اکین